E-ihracatın dış ticaretimizdeki payı yüzde 10’a çıkacak

GİRİŞ TARİHİ: 29.05.2022 GİRİŞ TARİHİ: 19:17 SON GÜNCELLEME: 29.05.2022 19:17
E-Ticaret Zirvesi’nde konuşan T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, 2021 yılında genel ihracat içindeki payı yüzde 1,3 düzeyinde olan e-ihracatı, 2030 yılında yüzde 10 seviyelerine ulaştırmayı hedeflediklerini söyledi.

Boğaziçi Üniversitesi'nde gerçekleştirilen 2. E-Ticaret Zirvesi'nde hem internet üzerinden ticaretin artan önemi ve büyüme hedefleri konuşuldu hem de Türkiye'de online satış ve e-ihracat alanında KOBİ ve girişimcileri desteklemeyi hedefleyen BiTıklaİhracat ücretsiz eğitim ve danışmanlık programının tanıtımı yapıldı.

2. E-Ticaret Zirvesi kapsamında, açılış konuşmasını yapan Boğaziçi Üniversitesi Executive MBA Koordinatörü Doç. Dr. Ali Coşkun'un ardından kürsüye gelen T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, e-ticaretin pandemiyle birlikte yeni fırsatlar ortaya koyduğunu söyleyerek, ülkemizin yaşanan hızlı artışla 2,6 milyar dolarlık e-ihracata ulaştığını ancak bu alandaki potansiyelimizin çok daha büyük olduğunu vurguladı.

Konuşmasında, 2021 yılı itibariyle e-ihracatımızın genel ihracatımızın yüzde 1,3'üne denk geldiğini aktaran Kılıçkaya sözlerini şöyle sürdürdü: "Yeni destek mekanizmaları ve hayata geçireceğimiz eylem planları ile 2025 yılında bu oranın en az yüzde 3 ila yüzde 5 aralığına ulaşmasını, 2030 yılına geldiğimizde ise e-ihracatımızın genel ihracatımız içindeki payının yüzde 10'u bulmasını hedefliyoruz."

T.C. Ticaret Bakanlığı E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal ise, KOBİ'leri e-ihracat alanında daha ileri taşımak üzere kapsamlı bir paket hazırladıklarını belirterek, Amazon Türkiye tarafından desteklenen BiTıklaİhracat projesinin de KOBİ'lerin e-ihracat kapasitesini geliştirmede etkin rol üstleneceğini vurguladı.

Panelde konuşan PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu ise dünyada e-ticaretin fiziksel perakendeyi kökten değiştirmeye başladığına değinerek "Dünya e-ticaret pastasının 2022'de 4,1 trilyon doları, bir sonraki yıl ise 5,7 trilyon doları bulması bekleniyor. Türkiye'ye baktığımızda ise Ticaret Bakanlığı'nın kendi sitesindeki verilere göre 2021'de 181,5 milyar TL'lik bir pazar söz konusu. Sipariş adedi de 3,4 milyar. Karbon emisyonu kısmına baktığımızda da fiziksel perakendeye göre çok daha düşük oranlar görüyoruz. Sürdürülebilirlik açısından daha verimli. Ayrıca iş sağlığına, iş güvenliğine ve kadın iş gücüne desteği ile sosyal inovasyon konusuna katkısı çok büyük" şeklinde konuştu.

Cenk Ulu, KOBİ'ler için e-ticaret üzerindeki pazar yerlerinin önemli avantajlar sağladığını, dijital platformlara giren KOBİ'lerin sayısının hızla arttığını, bu sayede daha düşük maliyetlerle tüketiciye ulaşma imkânı bulduklarını ve kadın girişimci sayısının da son dönemde yüzde 35 oranında arttığını ifade etti.

E-TİCARET ÇEVREYİ KORUYOR, İSTİHDAMI DESTEKLİYOR

Cenk Ulu'nun 2. E-Ticaret Zirvesi'ndeki konuşmasında atıfta bulunduğu ve PwC tarafından hazırlanan "Türkiye'de E-Ticaretin Ekonomi ve Sürdürülebilirlik Üzerine Etkileri" adlı raporda yer alan bilgiler satır başlarıyla şöyle:

E-ticaretin karbon emisyonu, yapısal olarak fiziksel perakendeden daha düşük gerçekleşiyor. Bunun temel nedenlerinden biri, fiziksel perakendenin mağaza kanalı yerine E-ticaretin depo kanalını kullanması.

Fiziksel perakendenin neden olduğu karbon emisyonu e-ticarete göre daha yüksek. Mağazalarda ışıklandırma, iklimlendirme faaliyetleri ve şahsi araçla alışverişe gitmek gibi etkenler fiziksel perakendenin çevresel etkisinde büyük rol oynuyor ve e-ticaretin tüm bileşenlerinin toplam karbon emisyonundan daha fazla karbon salınımına neden oluyor.

Ortalama senaryoda, giyim kategorisinin neden olduğu karbon emisyonu e-ticarette fiziksel perakendeye kıyasla yüzde 60 daha az. Kitap kategorisinin yarattığı karbon emisyonu e-ticarette fiziksel perakendeye göre yüzde 20,7 daha azken aynı oran elektronik ürün kategorisi için yaklaşık yüzde 24 ve beyaz eşya kategorisi için yüzde 28,5 düzeyinde.

E-ticaret istihdam artışında da önemli rol oynuyor. Hızla büyüyen bir pazar olarak e-ticaret, programcılardan kuryelere kadar değer zinciri üzerinde dokunduğu birçok farklı sektörde sürekli olarak yeni çalışanlara ihtiyaç duyuluyor. Öte yandan e-ticaret, üretken faaliyetleri, yaratıcılığı ve yeniliği de destekliyor.

E-ticaret sektörünün 2019 yılında Türkiye'de doğrudan 12 bin 245 kişiye iş imkânı sağladığı, dolaylı ve indirgenmiş ekonomik kanallar dikkate alındığında ise toplamda 21 bin 538 kişilik istihdamı desteklediği öngörülmektedir.

E-ticaretin yarattığı istihdamın 2009-2019 yılları arasındaki yıllık büyümesi yüzde 17,51 ile diğer sektörlerin oldukça üzerinde. Geri kalan perakende sektörlerinin yıllık bileşik büyüme oranları yüzde 2,26 ile yüzde 7,29 arasında değişiyor.

BiTıklaİhracat Hakkında

T.C. Ticaret Bakanlığı'nın himayesinde ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) ortaklığında, Amazon Türkiye, Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi (BÜYEM) ve PwC Türkiye iş birliğiyle hayata geçen BiTıklaİhracat programı, online satış ve e-ihracat alanında çevrimiçi ve çevrimdışı eğitimlerle, bilgilendirme ve danışmanlık faaliyetlerini bir araya getiren, güncel haber ve gelişmeleri aktaran, bu kapasite geliştirme sürecini canlı etkinliklerle destekleyen, online satış ve e-ihracata dair yaşayan bir eğitim platformu sunuyor.

E-ihracat yapan veya yapmayı planlayan KOBİ'ler, girişimciler ve bu alanda kendini geliştirmek isteyen herkesin katılımına açık ve ücretsiz olan BiTıklaİhracat programı; çevrimiçi video eğitim modülleri, çevrimiçi ve yüz yüze canlı etkinlikler, danışmanlık hizmetleri ve e-ihracata dair güncel bilgi ve haberleri aktaran bir haber merkezi olmak üzere dört ana bacağa sahip. "BiTıklaİhracat.com" adresinden ulaşılabilen çevrimiçi video eğitim modüllerinde yer alan videolarda, e-ticaret ve e-ihracata dair bilinmesi gereken tüm konular kapsamlı bir müfredat ile sunuluyor.

BiTıklaİhracat programı, e-ticaret ve e-ihracatın farklı alanlarından uzman profesyoneller ile kamu personelleri hem fiziksel konferans etkinlikleri hem de webinarlarda girişimcilerle bir araya geliyor. Girişimci ve KOBİ'leri yıl boyunca hedef ihracat pazarı-sektör eşleşmelerine göre e-ihracat bilgilendirme seminerleri, e-ticaret uzmanlarıyla farklı konu başlıklarında soru-cevap webinarları, ilham verici sohbetlere ev sahipliği yapacak konferanslar gibi etkinlikler bekliyor.

Alanında uzman kişiler tarafından sunulan eğitim içerikleri ve etkinliklerin yanı sıra KOBİ ve girişimciler, vergi, gümrük ve maliye süreçlerinde uzman avukat ve danışmanlardan ücretsiz çevrimiçi danışmanlık desteği alma fırsatına da sahip oluyor. Çevrimiçi eğitimlerin belirli bir bölümünü tamamlamış katılımcılar, e-ihracata dair spesifik sorunlarının çözülmesine katkı sağlamak üzere diledikleri konuda birebir ücretsiz danışmanlık desteği alabiliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.