Günümüzde firmalar çalışan bağlılığını artırmak ve yeteneği elde tutmak için esnek çalışma koşulları, yan haklar ve ödüllendirme gibi yeni nesil İK modellerini kullanıyor. Dijital ödüllendirme çözümleri firması Momento'nun kurucusu Zeynep Dağlı Kastro, çalışanları ödüllendirirken dikkat edilmesi gerekenleri aktardı.
Pandemi uzaktan çalışmayı iş hayatının vazgeçilmez unsuru yaparken, hibrit çalışma kültürünün inşası ve iş-yaşam dengesinin kurulması süreçleri hem işverenler hem de çalışanlar için oldukça yorucu oldu. Bu yeni yapıda çalışanları ödüllendirme ve uygulanacak ödüllendirme sisteminin içeriğinin daha da önemli hale geldiğine işaret eden Kastro, "Yapılan araştırmalara göre takdir ve ödüllendirme sistemlerini uygulayan şirketlerde, çalışanların uzaktan çalışmanın neden olduğu tükenmişlik ya da dijital yorgunluk gibi engelleri aşma olasılıkları daha yüksekken, bu uygulamalar çalışan motivasyonu, bağlılığı ve üretkenliğine de olumlu katkılar sağlıyor. Bu noktada ise şirketlerin değişen tüketici alışkanlıklarını ve beklentilerini göz ardı etmemesi, doğru teşvikler ve takdir yolunu tercih etmeleri önem taşıyor" dedi. Kastro, hibrit çalışma yapısında çalışanları ödüllendirirken dikkat edilmesi gereken 3 ana konuyu ise şöyle sıraladı:
KİŞİSELLEŞTİRME
COVID-19 salgını tüketici eğilimlerindeki değişiklikleri hızlandırdı. Bunlardan biri olan ve bir deneyimi bireyin gereksinimlerine göre uyarlama olarak tanımlayabileceğimiz "kişiselleştirme" İK yöneticilerinin artık göz ardı etmemesi gereken konuların başında geliyor. Y ve Z kuşakları kişiselleştirilmiş deneyimleri tercih ettikleri için bu bireysel yaklaşım, yetenekleri elde tutmak açısından son derece önem taşıyor. Söz konusu deneyimi sunabilmek adına öncelikle yöneticilerin çalışanlarını tanımaları gerekiyor. Bunu başarılı bir şekilde hayata geçirmek için yöneticilerin çalışan profilleri oluşturmalarının yanı sıra iş hedeflerini çalışanların hedefleriyle uyumlu hale getirmeleri sağlıklı bir planın temelini oluşturuyor. Ayrıca kişiselleştirilmiş ödüllerin şirket kültürü ile bağlantısının olması da çalışan bağlılığını artıran bir unsur olarak görülüyor.
SEÇİM HAKKI
İnsanlar her zaman hayatlarının kontrolünün kendinde olduğunu hissetmekten hoşlanır. Bu noktada kişiselleştirilmiş ödüllerden öte çalışanları seçimlerinde daha "özgür" bırakan ödüller planlamak daha etkili oluyor. Sadece tek marka ile sınırlı hediye çeklerinin yerini artık çalışanların dilediği zaman dilediği yerden dilediği ürünü/hizmeti satın almasının önünü açan ödüller/kartlar alıyor. Seçim hakkı demişken, hibrit modeli benimseyen şirketlerin çalışma günü ve saatlerini belirlemede çalışanlara tanıyacağı esneklik de yetenekleri çekmede ve çalışan bağlılığını artırmada etkili bir yöntem olarak dikkat çekiyor.
DİJİTAL ÇÖZÜMLER
Dijitalleşmenin oldukça hızlandığı bir dönemden geçiyoruz. Bu dönüşüm tüketici alışkanlıklarını A'dan Z'ye değiştirirken, dijital uygulamalara olan yönelim de gün geçtikçe artıyor. Bu nedenle şirketlerin ödüllendirme sistemlerini sil baştan oluştururken, güncel teknolojiler üzerine kurulu, uygulamada pratik dijital çözümleri de göz önünde bulundurması gerekiyor. Çalışanların ödüllerini sadece fiziki bir ortamda kullanmalarının ötesinde dijital olarak kullanıma imkân sunan seçeneklerin de mutlaka planlara dahil edilmesi gerekiyor.