Metaverse ile yeni ekonomik modeller hayatımıza girecek
PARA RÖPORTAJ Adcolony Büyüyen Pazarlar Direktörü Serdar Çelik, Metaverse'ün reklam dünyasına yapacağı etkiyi değerlendirerek, "Metaverse oyunu içerisinde popüler olan bir karakteri NFT olarak tasarlayan bir sanatçı, bu karakterin kullanımı arttıkça tasarladığı NFT projesinin de fiyatı artacak. Bunun gibi daha birçok yeni ekonomik model yakın gelecekte hayatımıza girecek" dedi. Çelik, Metaverse dünyasına ilişkin markalara tavsiyelerde bulundu.
Metaverse ile reklamcılık nasıl bir değişim geçirecek? Ne gibi fırsatlar görüyorsunuz?
Günümüzde 'yeni nesil internet' olarak da adlandırılan Metaverse, kendi dünyamız dışında da istediğimiz karakter yerine geçebileceğimiz, evimizden dışarı çıkmadan dünyanın her noktasını gezebileceğimiz hatta sanal ortamda zaman yolculuğu bile yapabileceğimiz bir teknoloji. Yeni doğan her nesli hedef kitlesi olarak gören bu sanal evren, yakın gelecekte birçok sektörü etkisi altına alırken birçok sektörü de yok edecek. Reklamcılık sektörünün de etkisi altına alacağı sektörlerden biri olmasını bekliyorum hatta bu alanda çalışmalar başladı bile. Tamamen dijital ve sanal bir evren olan Metaverse, yeni birçok reklam alanı ile marka ve reklamverenlere de ev sahipliği yapıyor. Reklamcılar ve ajanslar için Metaverse; ürünleri, hizmetleri ve markaları tanıtmak için bir dizi yeni fırsat sağlarken bu fırsatlardan en belirgin olanı, tıpkı gerçek dünyada yaptığımız gibi, Metaverse'teki reklam alanlarından yararlanmak. Metaverse'ün markalar adına kullanılabilir olması için reklamlarını ellerinden geldiğince doğal bir şekilde entegre etmeleri gerekiyor. Birçok marka bu ucu bucağı olmayan evrene ilk adımı attı bile. Bunun en büyük sebebi ise erişilebilirlik. Metaverse evreninde verilen herhangi bir reklam, geri kalan tüm reklamcılık alanlarından çok daha fazla kişiye hitap edebiliyor. Bu evren içerisinde markalar bilinirliklerini arttırmaya yönelik birçok reklam alanına sahip olmakla birlikte tüketicilerini alışveriş yapmaya teşvik edici sanal mağazalar da kurabilecekler. Dünya üzerinde milyonlarca insan artık marka aktivasyonu içeren oyunlar oynuyor. Dolayısıyla markalar ve reklamverenler için milyonlarca aktif kullanıcısı olan bir platformda reklam vermek, bu platformda bir sanal mağaza açmak herhangi bir dış mekan billboard'unda reklam vermekten ya da fiziksel bir mağaza açmaktan daha mantıklı hale geliyor.
Metaverse'te yer almak isteyen markalara neler tavsiye edersiniz?
Metaverse'e herkesten önce adapte olabilecek markalar çok şanslı bir konumda olacak. Bildiğiniz üzere bu kavram henüz çok yeni ve binlerce insan çalıştıran firmaların bu evreni kucaklaması da oldukça zaman ve adaptasyon süreci alacaktır. Hızlı bir şekilde bu adaptasyonu sağlayabilenler ise ön koltukan yerini ayırtmış olacaklar. Adaptasyon süreci dışında bu evreninin sınırlarını aştıkça zorluklar ortaya çıkacak ve önceden tahmin edilmesi zor bir düzen bizi bekliyor olacak. Hali hazırda birçok global ve öncü şirket, başta lüks giyim sektörü şirketleri olmak üzere diğer pek çok sektör de, sürdürülebilir marka deneyimi oluşturmak için varolan bir kitleye Metaverse içinde denemeler yapmaya başladı. Bu çalışmalar sırasında özellikle reklam alanında markalara verebileceğimiz en önemli tavsiye ise; reklamları tüketici deneyimini bozmayacak şekilde platforma entegre etmek olacaktır. Markalar, değişen trendler içerisinde müşteri talebine gerçek zamanlı olarak yanıt vermek üzere içeriği sorunsuz bir şekilde güncelleme kabiliyetine sahip olmalıdırlar.
Reklamcılığın geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Metaverse'ün kesinlikle insanlık tarihinde kalıcı bir yer tutacağını düşünüyoruz. Kalıcı olma yolunda insanlığa en büyük katkısı ise istihdam oranını artırması olacaktır. Örneğin; 5G veri ağı genişledikçe Facebook gibi topluluk odaklı işletmeler ilgili teknolojilere ciddi yatırımlar yaparken, ortak bir sanal alan olan meta veri tabanının çevrimiçi ve performans medyasında etki yaratmak için kendi veri deposunu kurmak üzere 10.000 kişiyi işe almayı hedefliyor. Öncü teknoloji şirketleri bu evrene yatırım yapmaya devam ettikçe Metaverse evreni de hayatımızın bir parçası olmaya ve yeni iş alanları açmaya devam edecektir. Reklamcılık sektörünün Metaverse'teki geleceği ise bizi oldukça heyecanlandırıyor. Metaverse markalara reklamlarının Metaverse'ün sanal sokaklarında nasıl görüneceğini düşünmeleri için benzersiz bir fırsat sağlarken aynı zamanda sanal alışveriş ve ürün testinin yanı sıra yeni ve etkileşimli reklam biçimlerinin oluşumu üzerinde de etkileri olacak. Bunun da ötesinde reklamverenler için çalışmak, öğrenmek ve potansiyel izleyici kitlesi bulma konusunda yeni davranışlar ve araştırma olanakları sunacak.
Hepimizin aklındaki en ilginç soru ise sanal bir dünya içinde bir medya planının nasıl görüneceği olacak… Oyunlar her zaman hayatlarımızın parçasıydı fakat Metaverse ile birlike hayatlarımız artık oyunların bir parçası olmaya başlayacak. Artırılmış gerçeklik çözümleri ile oyun deneyimlerimiz zirveye çıkarken aynı zamanda kullanıcılar artık oyun oynarken para kazanabilecekler. Ya da Metaverse oyunu içerisinde popüler olan bir karakteri NFT olarak tasarlayan bir sanatçı, bu karakterin kullanımı arttıkça tasarladığı NFT projesinin de fiyatı artacak. Bunun gibi daha birçok ekonomik model yakın gelecekte hayatımıza girdikçe oyunlarda geçirilen zaman ve yaratılan değer doğru orantılı bir şekilde artarak marka ve reklamverenlere yeni pazarlama stratejileri sunmaya devam edecektir.