Türk armatörler pandemide yatırım rekoru kırdı
Türk denizcilik sektörü, pandemi ile birlikte deniz taşımacılığındaki krizi fırsata çevirerek farklı tonaj ve tiplerde 110 gemiyi filosuna kattı. 2013'ten bu yana ilk kez filosunda bu oranda bir büyüme gerçekleştiren sektör, 30 Kasım-03 Aralık 2021 tarihleri arasında Viaport Marina Tuzla'da bu yıl 16'ncısı düzenlenen Exposhipping Expomaritt İstanbul'da buluşmaya hazırlanıyor. Sektör olarak hedeflerinin bugün 30 milyon DWT'a yakın olan Türk sahipli filomuzun 50 milyon DWT'a yükselmesi olduğunu ifade eden İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran şunları aktardı:
"Halihazırda dünya yüklerinin hacim olarak yaklaşık yüzde 85'i deniz yoluyla taşınıyor. Son dönemde navlun piyasasındaki rekor artışlar deniz taşımacılığında karlılığın artmasına neden olurken, Türkiye'nin Avrupa Birliği ülkelerine olan ticarette Uzakdoğu'ya karşı navlun avantajı sağlamasıyla Türk armatörler sektöre rekor düzeyde yatırım yaptı. Böylelikle Türk sahipli deniz ticaret filosu bu yıl 9 ayda 2.5 milyon DWT, bir başka ifade ile yüzde 8.6 kapasite artışı sağlarken, farklı tonaj ve tiplerde 110 geminin katılması ile birlikte 2013'ten bu yana ilk kez Türk denizcilik filosunda bu oranda bir büyüme gerçekleşti. Türk sahipli deniz ticaret filosunun büyüme oranının, uluslararası raporlara göre bu yıl yüzde 3,2 civarında büyüyeceği tahmin edilen dünya deniz ticaret filosu rakamını neredeyse üçe katlaması bekleniyor."
İklim hedeflerine ulaşacak makineler henüz icat edilmedi
Hem Covid-19 salgını sonrasında küresel tedarik zincirinde yaşanan dönüşüm, hem de yeşil mutabakat ve iklim değişikliği çerçevesinde atılan adımların fırsatları olduğu kadar tehditleri de içinde barındırdığını vurgulayan Kıran, "Avrupa Birliği, benimsediği Yeşil Mutabakat ve bu çerçevede oluşturduğu sürdürülebilir ve akıllı ulaştırma stratejisi ile 2050 yılında ulaştırmada sera gazları emisyonlarının yüzde 90 azaltılmasını ve ara dönem hedefi ile 2030 yılında sıfır karbon emisyonlu gemilerin geliştirilip pazara sürülmesi gibi detaylı pek çok hedef koydu. Bu değişimlerden en çok etkilenecek sektörlerin başında şüphesiz denizcilik sektörü geliyor. Özetle, önümüzde çok zorlu bir süreç bizi bekliyor. Çünkü bu hedeflere ulaşacak makinalar henüz icat edilmedi ve bu hedeflere fosil yakıt yakan makinalarla ulaşmak söz konusu değil" dedi.
"Kendi askeri gemilerini inşa eden sayıl ülkeler arasına girdik"
Türkiye'nin kendi askeri gemilerini inşa eden dünyanın sayılı ülkeleri arasında yer aldığına vurgu yapan Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği GİSBİR Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran ise, "Türkiye Gemi İnşa Sanayisi bugün, yarattığı minimum doğrudan 40 bin, dolaylı olarak 200 bin kişilik istihdamın yanı sıra, yıllık 4,65 milyon ton inşa kapasitesiyle, dünyanın en büyük canlı balık taşıma gemisi, LNG ile çalışan ilk römorkör, ilk hibrit feribot, dünyanın ilk akü ve LNG ile çalışan balıkçı gemisi, ilk enerji dönüşüm gemileri, en büyük yelkenli yat gibi pek çok en ve ilklere imza atmıştır ve atmaya da devam etmektedir. Kendi askeri gemilerini inşa eden dünyanın sayılı ülkeleri arasına girdik. Yat inşasında dünyada ilk üç arasındaki yerimizi koruyoruz" diye konuştu.
Kıran şöyle devam etti: "Geçtiğimiz yıl yaşadığımız pandeminin etkisiyle etkilenen sektörlerin aksine özellikle yat sanayimiz başta olmak üzere gemi inşa alanında şükürler olsun ki büyük bir sıkıntı yaşamadık, hatta ve hatta bu krizi fırsata dönüştürmüş ender sektörlerden biri olduğumuzu söyleyebilirim. Ülkemizde inşa ettiğimiz feriler, enerji gemileri, römorkörler, offshore gemileri, balıkçı gemileri, kimyasal tankerler, yük gemileri ve diğer ticari gemiler sayesinde ve bunlara bakım onarımı da eklediğimizde, yıllık ihraç rakamımız 2 milyar Dolar'a yaklaştı. İhracat rakamımızın her yıl daha ileri gitmesi için sektörümüz azimle çalışmaya devam ediyor.".
"Denizcilik sektörü ihracatında yüzde 399 oranında artış gerçekleştirdik"
Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) Başkanı Cem Seven de şu bilgileri aktardı: "Ekim ayında, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla, yüzde 399 oranında artış yakalayarak, yaklaşık 208 milyon 205 bin dolar tutarında ihracat gerçekleştirdi. Sektörün Türkiye'nin toplam ihracatı içerisindeki payı da yüzde 1,1 olarak gerçekleşti. Yüksek teknoloji ihtiva eden ve inovatif unsurlar barındıran ihracat yapmamızın başarımızda payı çok büyük. Sektörün alt kalemlerine bakıldığında Ekim ayında sektörün ihracatına en büyük katkıyı 147 milyon 224 bin 933 dolarla gemi ihracatı yaparken, bunu 23 milyon 197 bin 261 dolarla feribot ihracatı takip etti. Gemi, yat ve hizmetleri sektörünün Ekim'de en fazla ihracat gerçekleştirdiği ülke Rusya Federasyonu olarak kayıtlara geçti. Rusya'yı, 74 milyon 770 bin dolarla Norveç, 17 milyon dolarla Malta, 4 milyon 767 bin dolarla Marşal Adaları ve 1 milyon 618 bin dolarla ABD takip etti."