Türkiye'nin geleneksel ihraç ürünlerinden zeytin ve zeytinyağında 2021 yılının ilk yarısında 136 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Zeytin ve zeytinyağı ihracatı 2020 yılının aynı dönemine göre yüzde 3'lük bir kayıp yaşadı. Türkiye, 2021 yılının ilk yarısında 10 milyar 100 milyon dolarlık gıda ürünleri ihraç ederken, zeytin ve zeytinyağı sektörü gıda ihracatının yüzde 1,3'lük bölümünü üstlendi. Zeytin ve zeytinyağı ihracatımızın alt kalemlerine bakıldığında, en büyük payı miktar bazında yüzde 8 artışla 44 bin ton, tutar bazında ise yüzde 5 artış ile 77 milyon dolar ihracat ile sofralık zeytin alıyor. Sofralık zeytini yaklaşık 55 milyon dolar ihracat ile zeytinyağı ve yaklaşık 4 milyon dolar ihracat ile prina yağı izliyor.
İlk sırada Almanya var
Türkiye geneli zeytin, zeytinyağı ve prina yağı sektöründe en fazla ihracat gerçekleştirilen ülkenin Almanya olduğunu belirten Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Davut Er, "Almanya'yı ABD, Irak, Romanya ve İspanya takip etmektedir. İhracatımızda değer olarak en fazla artış gösteren ülkeler ise İspanya, İran ve Avustralya. Birliğimiz 2021 yılının Ocak–Haziran döneminde 79 milyon dolarlık ihracatla Ege Bölgesi'nin tarım ihracatına katkı sağladı. Yıllık 400 bin tona ulaşan zeytinyağı tüketiminin, 391 bin tonluk büyük dilimini ithalatla karşılayan ABD, dünya genelinde zeytinyağı ihracatında en hızlı genişleme sağlayabileceğimiz birkaç ülkeden biri olarak bizim için öne çıkıyor. 2019-20 sezonunda 33,5 milyon dolarlık tutarla Türkiye'nin zeytinyağı ihracatında yüzde 30'luk pay ile açık ara birinci sırada yer alan ABD'ye, 2021 yılı Ocak-Haziran döneminde 20 milyon dolarlık zeytin ve zeytinyağı ihraç etmeyi başardık. Hedefimiz büyük potansiyel arz eden bu pazardan daha fazla pay almak olduğu için Şubat ayında Ticaret Bakanlığı desteğiyle yürüttüğümüz Turquality Projemiz kapsamında ABD pazarında gıda sektöründeki öncü ithalatçılara, otel ve restoranların satın alma direktörlerine zeytinyağımızı Hibrit Tadım etkinliğiyle tanıttık" diye konuştu.