ÜRÜN DİRİER/ Maslak 42 gibi beyaz yakalıların yaşam alanı olan bir lokasyonda 5 restoranı bulunan Great CEO'su Uğur Karabayır, yeni nesil yemek yeme alışkanlıklarını anlattı. Pandemi sonrası beyaz yaka beslenme alışkanlıklarında belirli bir kesim için değişiklikler yaşandığına işaret eden Karabayır, "Sağlıklı öğünlere olan talep artsa da bu oranın genel içindeki payı büyük bir yükseliş göstermedi" dedi.
Maslak 42 gibi beyaz yakalıların yaşam alanı olan bir lokasyonda 5 restoranınız bulunuyor. Beyaz yaka ne yiyor?
-Pandemi sonrası beyaz yaka beslenme alışkanlıklarında belirli bir kesim için değişiklikler yaşandı. Sağlıklı öğünlere olan talep artsa da bu oranın genel içindeki payı büyük bir yükseliş göstermedi. Tüketici tarafında ise günlük beslenme eğilimleri, ruh haline göre değişkenlik gösteriyor. Bir diğer belirleyici faktör ise yemek konsepti. İş yemeği veya farklı içeriklerle yapılan öğün tüketimi, beslenme seçeneklerinde değişiklikler yaratıyor.
Gelenekle modernin birleştiği her şey trend oluyor. Yeme içme kültürü de bundan bağımsız değil. Bu konuda ne düşünüyorsunuz? Bu bağlamda şimdi restoranlarda ne moda?
-Ülkemizde yeme içme sektörünün değişim ve gelişim süreci içinde olduğunu düşünüyorum. Geleneksel konseptlerin ve menülerin modern mimariye sahip işletmelerde sunulması, müşteri memnuniyeti yaratıyor. Bu gelişim, aslında yıllardır beklenen ve arzulanan bir fikirdi. Trendlere ayak uydurmak, gastronomi severleri memnun etmeye devam ettiği sürece bu süreç gelişerek devam edecek. Bugün restoranlarda popüler olan içerikler, lokal mutfakların modern dokunuşlarla dünya standartlarında hizmet verebilmesi sayesinde Avrupai bir vizyon ortaya koyabiliyor.
Gastronomi turizmi malesef ülkemizde genel olarak "her şey dahil oteller" yüzünden gelişemedi. Sizce gastronomi turizminin de hak ettiği yere gelmesi için neler yapılabilir? Ne gibi adımlar atılabilir?
-Gastronomi turizminin gelişmesi için aşılması gereken pek çok konu ve üzerine düşünülmesi gereken birçok fikir bulunuyor. Gastronomi turizminin gelişmesinde en önemli faktör, kişi başı gelir seviyesi. İstanbul'da yaşayan bir lezzet avcısının, Gaziantep'te bir hafta sonu lezzet keşfine çıkabilmesi için ekonomisinin bu tatile uygun olması gerekiyor. Gıda enflasyonunun yüksek olduğu yıllarda, bu durum tüketim iştahını olumsuz yönde etkiliyor. Diğer yandan, markalaşan işletme sayısının artması ve tüketicilerde deneyimleme heyecanını beslemesi de oldukça önem taşıyor.
Yüksek gelir gruplarında gastronomi trendleri neler?
-Yüksek gelir grubunda en önemli trendler arasında sağlıklı beslenme alışkanlıkları, vegan beslenme ve keyifli yemek zamanları yer alıyor. Bu üç faktör, bazen aynı restoranda bir arada deneyimlenebildiği gibi, bazen de farklı günlerde farklı alternatif işletmelerde deneyimlenerek trendin enerjik kalmasını sağlıyor.
Bir mekanın çok pahalı olması gastronomi kalitesinin de yüksek olduğu anlamına gelir mi?
-İyi yemek, pahalı olan yemek değildir. İyi yemek, iyi hazırlanmış bir reçetenin en uygun malzemelerle, kıvamında hazırlanarak en iyi performansta sunulmasıdır. Ayrıca, bu sunumda fiyat/ürün içeriğinin doğru bir şekilde dengelenmesi, memnuniyet sağlar. Her ucuz yemek kötü olmadığı gibi, her pahalı yemek de iyi olmayabilir. İyi bir yemek deneyimi için, seçeceğiniz restoranın içeriği, zevkinize uygunluğu, kaç yıllık olduğu veya yeni ise işletme kültürünün ne olduğu ve tüketici yorumları büyük önem taşır. Popüler olmaktan ziyade, ayakları yere basan işletmeleri tercih etmek, tüketici memnuniyeti açısından daha iyi olacaktır.