2023 için açıklanan yeni otomobil modelleri

Dünyanın belli başlı otomobil yapımcıları, her yıl olduğu gibi 2023 için yeni modeller lanse etme yarışında. Bu yarışta bir araba boyu öne geçebilmek için ya yeni modeller çıkardılar ya da eskileri makyajladılar.
26.01.2023 13:55 GÜNCELLEME : 26.01.2023 13:55

ALEV RİGEL Dünyanın belli başlı otomobil yapımcıları, her yıl olduğu gibi 2023 için yeni modeller lanse etme yarışında. Bu yarışta bir araba boyu öne geçebilmek için ya yeni modeller çıkardılar ya da eskileri makyajladılar. Bazıları modellerini açıkladı, bazıları örtüler içinde gizli tuttu... Sizlere, 2023 için açıklanan yeni modellerden bir demet sunuyoruz.

* Alfa Romeo Tonale

Adı, Kuzey İtalya'da Tonale dağ geçidinden geliyor. Üretimi, 2022'den günümüze kadar uzanıyor. Sınıfı; compact / crossover / SUV. Maksimum hızı 209 km. Bagaj kapağını da sayarsanız beş kapılı. Önden motorlu / önden çekişli veya dört tekerlek çekişli. Motor seçenekleri; benzin, plug-in-hibrid (PHEV), benzinli hibrid, benzinli elektrik ve dizel. Şanjmanı; 6, 7 ve 9 vitesli ya da otomatik vites. Bataryası ise 15.5 kilowatt-saat kapasiteli lityum iyon.

* BMW XM

Orta ölçekli otomobillerin bir üst sınıfından. Fabrikası ABD / South Carolina / Spartanburg'da. Motor önde / dört tekerlek çekişli. 8 vitesli veya otomatik. Bataryası 25.7 kilowat / lityum-iyon. Elektrik motoruyla menzili 82-88 km arası. Elektrik motoru 480 / 550 kilowat gücünde. Benzinli motoru; 4.4 litre / V8 veya PHEV. Beş kapılı. 2022 sonunda üretimi başladı.

* Chevrolet Corvette C8

Yapımcı General Motors. Şubat 2020'den günümüze kadar üretiliyor. Bu spor otomobilin fabrikası ABD / Bowling Green / Kentucky'de. Kaporta stili; 2 kapılı targa veya 2 kapılı konvertibl. 5.5 ve 6.2 litrelik motorları arkada. Dolayısıyla arkadan çekişli. 8 vites / çift kavramalı transmisyona sahip.

* Ferrari Purosangue SUV

Model adı, İtalyanca "safkan yarış atı" anlamına geliyor. Üretimi 2023'te İtalya'da Maranello fabrikasında başlayacak. Sınıfı; orta ölçekli / yüksek performanslı / lüks / melez. Maksimum hızı saatte 311 km. Sıfırdan 100 km hıza çıkış süresi sadece 3.3 saniye. Motoru; 6.5 litre / benzinli / 715 hp. Şanjmanı; 8 vites / çift kavrama. Motoru önde.

* Toyota Crown

Japonlar bu otomobili, 1955 yılından beri üretiyor. Üst orta sınıf otomobil modeli. Japonya ve Asya pazarlarında satıştaydı. Yeni yılda bütün dünyaya pazarlayacaklar. 1958'de ABD'ye ihraç edilen ilk Japon otomobili buydu. Japonya'da taksi ve ekip otosu olarak kullanılıyor. 67 yılda kaçıncı nesil Crown üretiyorlar dersiniz? 16'ncı nesil.

* Honda Civic Type R

Japonya'da Yorii Saitama fabrikasında ilk kez üretilecek. Sınıfı; spor / kompakt otomobil. 5 veya 6 vitesli manuel transmisyonlu. Ön motor / önden çekişli. Bu da altıncı nesil Honda'lardan. İki litre turboşarjlı bir motora sahip. Ünlü Suzuka Pisti'nde rekorlar kırdı. Her ne kadar en hızlı otomobil olarak lanse edilmemiş olsa da.

* Lexus RZ

Lüks bir compact / SUV daha. Yapımına 2023'te başlanacak. Toyota'nın bir markası olan Lexus, çift motorlu ve bütün tekerleklerden çekişli. Elektrik motoru 80 kw veya 150 kW arasından seçilebilir. Motor gücü 308 hp. 71.4 kilowat saatlik lityum iyon pili, bataryasını oluşturuyor. Uzunluğu 4.8 metre, genişliği 1.9 m ve yüksekliği de 1.6 m.

* Kia Niro

Geçen yıl 25 Kasım'da Seul Fuarı'nda tanıtımı yapıldı. Ön cephesi, bir kaplan yüzünü andırıyor. Çevreci bir otomobil denilebilir. İçinde geri dönüşümlü elyaf kullanılmış. Koltukların derisi, okaliptus yapraklarından elde edilmiş. Modelin ikinci jenerasyonu. Altı vitesli. Arka spotlar, bumerang benzeri bir görünüme sahip. Daha çok Avrupa pazarlarından talep görüyor.

* Acura Integra

Japonların Kuzey Amerika pazarı için tasarladığı Acura, beşinci jenerasyonuyla geliyor. ABD'nin Ohio fabrikasında yapılan yeni model, önden motorlu, önden çekişli. Motor hacmi, 1.5 litre. Altı vitesli manuel transmisyona sahip. Daha çok yarışçıların gözdesi. Modifiye edilmiş bu otomobillerle 1987 ve 1988'de yarış kazanmış. Formula yarışlarında ise güvenlik aracı olarak kullanılıyor.

* Mercedes EQB Class

Bu model, 2021'den itibaren üretilmeye başlandı. Macaristan'daki fabrikasında yapılıyorlar. Tasarımcısı da bir Macar. Sınıfı; compact / lüks / crossover / SUV. Motoru önde, önden çekişli. Elektrik motorunun gücü, 140 kW ve 215 kW arasında değişiyor. Bataryası 66.5 kilowatt-saat kapasiteli. Yedi koltuklu, beş kapılı. Elektrik motoruyla 412 km yol kat edebiliyor. Avrupa ve Çin pazarlarında boy gösterecek.

AMATÖRLER İÇİN TEKNİK TERİMLER REHBERİ

Otomobil dünyasıyla ilgilenenler, teknik terimleri gayet iyi bilir. Biz yine de amatör okuyucularımız için teknik özelliklerde geçen bazı kelime ve terimleri tanımlama gereği duyduk. Size küçük bir rehber:

* Compact

Otomobiller büyüklüklerine göre sınıflandırılır. İngilizler, "compact" kavramını, "küçük aile otomobili" olarak açıklar. Avrupa otomobil sınıflandırmasında bu boyutta otomobillere "C segmenti" denir. Kuzey Amerika'da ise bu otomobiller, "subcompact" (compact altı) ve "mid-size" (orta ölçekli) otomobiller arasında yer alır. Genellikle ön ve arka tekerlekler arasındaki mesafe, 2 metre 79 cm'den daha az ise veya iç hacmi 2.8-3.1 metreküp arası ise o otomobil "compact"tır. Japonya'da, "kei otomobil" ile "regular" (sıradan, düzenli) arasında kalan sınıftır. Kei, Japonca'da "hafif otomobil" demektir. Japon hükümeti tarafından belirlenen vergi ve sigorta yönetmeliklerine uymak için tasarlanmışlardır.

* Crossover

Tek parça şasi (unibody chassis) üzerine yükseltilmiş kaporta konan araç türüdür. "SUV benzeri otomobil" veya "tek parça tabanlı SUV" olarak da bilinir. Gerçek SUV'dan farkı, "off road" (yol dışı) şartlara fazla uyumlu olmaması ve ağır yükler taşıyamamasıdır. Avantajları ise yakıt ekonomisi ve kullanma kolaylığıdır. İç kabinin geniş olması, sürücünün çok daha iyi şartlarda aracı kullanabilmesini sağlar. 1974'te piyasaya çıkan AMC Eagle ve 1994'te piyasaya sunulan Toyota RAV4, bu kavramın modern öncüleridir. ABD'de "crossover" piyasası, 2000 yılında yüzde 4 iken, 2018'de yüzde 40'a çıkmıştır.

* LED (Light Emitting Diode)

Elektronik cihazlarda kullanılan "ışık veren diyot" (LED) teknolojisi, uzun zamandan beri otomobil farlarına da uygulanmaktadır. Avantajları sayılamayacak kadar çoktur. LED'ler klasik far lambalarına oranla yüzde 40 daha az enerji tüketir. Klasik lambalardan yüzde 50 oranında daha uzun ömürlüdür. Çok fazla ısınmazlar. En az üç yıl garantileri vardır. Dayanıklıdırlar. Klasik lambaların aksine kolay kolay kırılmazlar. Her şeyden önemlisi, klasik lamba bozuldu mu, karanlık yolda kalırsınız. LED lambalar bir grup halinde kullanıldığından, biri bozulsa bile diğerleri ışık vermeye devam eder.

* Plug-in-Hybrid Electric Vehicle (PHEV)

Gücünü hem içten yanmalı motordan hem de bataryalardan alan otomobillerdir. Bu nedenle "hibrid" (melez) adını almışlardır. Akşam evinize döndüğünüzde fişini prize takıp şarj edebilirsiniz. Gün içinde kullanırken elektrik enerjisi yetersiz kaldığında, içten yanmalı motoru çalıştırıp jeneratöründen (elektrik üretecinden) güç sağlayabilirsiniz. Sadece otomobiller değil, ticari araçlar, kamyonetler, otobüsler, motosikletler, mopedler birer PHEV olabilir. 2022'de bütün dünyada 3 milyonun üzerinde, melez araç olduğu tahmin edilmektedir.

* Süperşarj / Turboşarj

Motor gücü, silindirlere gönderilen ekstra hava ile artırılabilir. Ne kadar çok hava verilirse üretilen güç o kadar yüksek olur. Süperşarjda ekstra havayı motora bir kompresör gönderir. Turboşarjda ise bu hava, egzoz gazının basıncından temin edilir.

* Bütün veya dört tekerlekten çekişli

Bütün tekerleklerden çekişli (All Wheel Drive - AWD) ve dört tekerlekten çekişli (Four wheel drive - 4WD) arasında fark vardır. 4WD'de geleneksel olarak motorun gücü, mekanik diferansiyelle dört tekerleğe eşit dağıtılır. AWD'de ise hız, direksiyon açısı, ön-arka aks oranı farkı, frenleme ve gaz verme şartları göz önüne alınarak motor gücü, dört tekerleğe farklı oranlarda yansıtılır.

* Lityum iyon batarya

Elektrikli araçların en çok kullandığı yeniden şarj edilebilir batarya türüdür. Yüksek enerji yoğunluğuna, düşük enerji sızıntısı oranına sahiptir. 1970'lerde kullanılmaya başlandı. Fakat doğru kullanılmadığı takdirde tehlikeliydi. Elektroliti (sıvısı) yanıcı ve patlayıcıydı. Daha sonra sıvı elektrolit yerine katı olanı kullanıldı ve bu sakıncası giderildi. Ömrünü tamamlamış olan bu tip bataryalar, yine de dikkatli bir şekilde çevrime alınmalıdır. Günümüzde enerji yoğunluğu yüksek, uzun ömürlü, güvenli, düşük maliyetli ve hızlı şarj edilebilen lityum-iyon bataryaları kullanılmaktadır.

* Targa

1966'da Almanlar, pahalı spor otomobili Porsche 911 Targa'yı piyasaya sundu. O yıldan beri çıkarılabilir tavanlı ve koltuk arkaları, otomobilin takla atması ihtimaline karşılık "roll bar" adı verilen çelik desteklerle sağlamlaştırılmış otomobil modellerine "Targa" denmeye başlandı. Hatta bazı modellerde arka cam bile çıkarılabiliyordu. Çıkarılabilir çatı panelini ilk kez 1957'de FIAT kullanmıştı. Ama bu donanım, 1970'lerde moda olmaya başladı.

* Convertible

"Cabriolet" de denir. Çatılı ya da çatısız kullanılabilen aile otomobilidir. Çatısı tamamen arkaya doğru katlanabilir ya da yerinden çıkarılıp garajda tutulabilir. Bu, üreticinin tercihine kalmıştır. Çıkarılabilir olan modellerde, yağmura yakalanırsanız bir köprü altına sığınmaktan başka çareniz kalmaz. Ancak çatısı bagajda saklanabilen modeller, sizi yarı yolda bırakmaz.

* Çift (ya da ikiz) kavramalı transmisyon

Çok vitesli transmisyon sistemidir. DCT (Dual-Clutch Transmission) veya TCT (Twin-Clutch Transmission) sistemi olarak da bilinir. Tek ve çift dişli setlerine göre iki farklı donanımı vardır. Fakat sürücü için herhangi bir zorluğu yoktur. Çünkü tek bir ünite gibi çalışır. İlk kez 1961'de geliştirildi. Orta ölçekli bir otomobil olan Hillman Minx'de "Easidrive otomatik transmisyon" adıyla kullanıldı. Daha sonra Porsche ve Volkswagen modellerinde görüldü.

* SUV (Sport Utility Vehicle)

Spor amaçlı motorlu araçtır. Şehirde asfalt yolda giden bir yolcu otomobili gibi de kullanırsınız, off-road araç özellikleriyle bozuk arazide de. Yerden yüksekliği artırılmıştır ve genellikle dört tekerlek çekişli olurlar. Aslında SUV'un tam olarak anlamı konusunda fikir birliği yoktur. Ülkeden ülkeye değişir. 1970'lerde yaygınlaştı. Askeri araçlarda 1930'lardan beri kullanılıyordu. 1984 yapımı Jeep Cherokee, modern anlamda ilk SUV olarak kabul edilir. Çok fazla yakıt harcadığı ve yollarda diğer araçlarla uyumsuz olduğu için çok eleştiri almıştır. Ağırlık merkezi yüksekte olduğundan devrilme tehlikesi de vardır. Bir tehlike anında durma mesafesi uzundur, sürücünün görüş alanı kısıtlıdır, diğer araç ve yayalar için tehlike arzedebilir.

* Modifiye

Modifikasyon da denir. "Değiştirmek" ya da "kişiselleştirmek" anlamındadır. Bir araç üzerinde yapılan değişikliklerdir. Aracın görüntüsü de performansı da bambaşka bir hal alır. Ancak bu arada aracın orijinalliği bozulur.

* Üç lambalı far düzeneği

ABD'de İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemde bağımsız otomobil üreticileri varlık gösteremiyordu. Nash, Austin, Studebaker, Hudson, Packard gibi küçük markalar, "Üç Büyükler" olarak bilinen General Motors, Ford ve Chrysler tarafından yutuluyordu. Chicago'lu bir işadamı olan Preston Tucker ise 1947 ve 1948'de, 51 adet çok şık otomobil yapmış, 1949'da da Tucker Corporation'ı kurmuştu. Bu otomobillerin hem motorları güçlüydü hem de her tür konfora sahipti. Otomobillerde altı egzoz ve direksiyonla birlikte sağa sola dönen üçüncü bir far vardı. Buna mitolojiden esinlenerek "Kiklop (Cyclops) gözü" deniyordu (Yunan mitolojisinde alınlarının ortasında bir göz bulunan devler). Aracın önü, her şartta aydınlanıyordu. 1960'larda Fransız Citroen şirketinin "Pallas" modeli de direksiyonla dönen farlara sahipti. Bu otomobiller daha sonra tarih oldu. Ama günümüzün modern otomobil modellerinde farlarda üçerden olmak üzere altı lamba görüyoruz. Aracın önü ne kadar aydınlıksa güvenlik o kadar artar. Bu arada Tucker'a ne mi oldu? 30 ayrı uydurma suçtan mahkemeye verildi. Bütün suçlardan aklandı ama ticari itibarını kaybetti. Kendisini suçlayan şirketler hangileriydi dersiniz?

BİZE ULAŞIN