Dijital medya hizmeti sağlayıcılar 2023’e hızlı giriyor

Oyun dünyasına kayıtsız kalamayanlar arasında dijitalin medya hizmeti sağlayıcısı olarak yer alan platformları da var. Tutundurma faaliyeti anlamında hem müşteri kitlesini elinde tutabilmek hem de yeni müşterilere ulaşmak isteyen platformlar, 2023’e büyük planlarla giriş yapıyor. Bu hafta Netflix ve Amazon Prime bağlamında ilgili platformların oyun hamlelerine bakıyoruz…
12.01.2023 12:00 GÜNCELLEME : 13.01.2023 00:00

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçen yıl içinde pek çok farklı sektörün oyunlara yönelik farklı bağlantılar kurmaya çalıştığını pek çok defa dile getirmeye çalışmıştık. Bunlar içinde Amazon ve Netflix de yer alıyordu. Ancak bu defa, biraz daha agresif hızda çizilmeye başlayan bir çerçeve ile karşı karşıyayız gibi duruyor.

ÜCRETSİZ OYUN FURYASI

Dünyanın en büyük sanal oyun pazaryeri, Valve şirketinin bir kolu olan Steam'in senelerdir çeşitli kampanya takvimlerinde uygulamaya koyduğu hamle, pek çok farklı firma tarafından örnek alınıyor. Kullanıcıları çok büyük indirimler ve ücretsiz oyunlarla platforma çekmek isteyen Steam, geliştiricilere de önceden belirli dönemlerde indirim yapılmasını teşvik edici duyurular yayınlıyor. Buna eş doğrultuda karşılaşılan en net örneklerden bir diğeri Epic Games oluyordu. Uzun zamandır ücretsiz oyun olarak çok önemli satış sayılarına ulaşmış bazı kilit oyunları belirli aralıklarla ücretsiz olarak dağıtan Epic Games, kendi platformuna çok sayıda kullanıcı çekmişti. Şimdi de sırada Amazon var gibi görünüyor. Oyun denildiğinde Amazon'un iki farklı yapılanması mevcut aslına bakarsanız. Bunların ilki, Amazon Prime Gaming isimli sanal pazaryeri uygulaması. İkincisi ise Luna, yani bulutta oyun oynamaya imkân sağlayan platform. Amazon'un bu iki platformundan biri olan Prime Gaming, önemli bir zaman aralığını kapsayacak şekilde uygulamayı sürdürüyor. Prime üyelerine özel olacak şekilde 2023'e ücretsiz altı oyun dağıtacağını duyurarak başlayan Amazon, web platformlarındaki baskınlığını oyun kanalında da benzer anlamda sürdüreceğe benziyor. Diğer yandan, bir başka dijital medya platformu olarak tanımlayabileceğimiz Netflix de oyun üretimi anlamında önemli süreçleri kurguluyor görünüyor. Mobil tarafında yer alan Netflix, dağıtımını kendi üzerinden yaptığı oyunlar ile ilgili olarak pek çok farklı yazılı ve oyun şirketiyle eş doğrultuda çalışıyor. TechCrunch'tan Aisha Malik'in yapmış olduğu haberine göre Google Play Store ve App Store'da günlük 1.7 milyon son kullanıcı Netflix'in oyunlarını oynuyormuş. Malik'in aktardığına göre bu sayı, Netflix'in toplam kullanıcı havuzunun yüzde 1'i bile etmiyormuş. Yani tutundurma faaliyetinin henüz daha başlangıcında yer aldığı rahatlıkla söylenebilir. Ancak bu noktada Netflix'in çok beğendiğim bir özelliğini de söylemeden geçemeyeceğim. Oyunlarını yekpare anlamda tek bir sayfada ve tüm mağazalara ulaşılabilir biçimde kullanıcının önüne açması, oldukça güzel bir hareket. Fakat belki de bunların kendilerine ait farklı platformlara doğru yerleştirilmeleri daha iyi bir strateji olacaktır gibi de gelmiyor değil. Tıpkı Amazon'un oyun platformlarına yönelik olarak gücünü eş zamanlı farklı kanallar üzerine dağıtması gibi. Bahse konu çalışmalar aslında Türkiye'deki örnekler için de olumlu bir izdüşüm gösteriyor. Bizde aklıma gelen Blu TV, Exxen ve Gain TV örnekleminde değerlendirildiğinde önemli fırsatlar oluşabilir mi, sorusu akıllara geliyor…

YERLİ PLATFORMLARDA SON DURUM

Daha önce Acun Ilıcalı'nın kanalı TV 8,5 tarafından Türkiye Espor Federasyonu (TESFED) ile yaptığı anlaşmayla futbol müsabakalarını yayınlayacağını duymuştuk. Hatta ana akım olarak telaffuz edebileceğimiz türde bir yenilik mi doğuyor, diye de aslında heyecanlanmamış değildik. Bununla ilgili ABD, Avrupa ve Uzak Doğu özelinde pek çok farklı örnek bulunuyor ve yavaş yavaş e-spor müsabakalarının geleneksel yayıncılık faaliyetlerindeki payı yükseliş gösteriyor. Diğer yandan, dijital medya platformlarında da benzer hamleler ne yönde gerçekleşiyor diye baktığımızda henüz bir hareketlenme göremiyoruz. Yalnız, Blu TV tarafından üç bölümlük "Oyun" isimli bir belgesele ev sahipliği yaptığı; Gain TV'nin ise Can Bonomo, Can Temiz ve Can Sungur'un katılımlarıyla "Oyunlar Holding" isimli ve oyunu tüm yönleriyle ele alan bir program hazırladığını biliyoruz. Aslında Netflix'in yaptığı hamlenin bir benzerini yapmaları da isabetli olur düşüncesiyle e-spor maçlarının ya da maç yayıncılarının konuk oldukları pek çok farklı uygulamanın bu tür sistemlerde yapılabilir, uygulanabilir olduğunu aktarmaya çalışmıştık. Şu an yavaş yavaş tam zamanı gibi görünüyor. Yerli platformlarımıza seslenmiş olalım…

BİZE ULAŞIN