NFT’lerin en çok kullanıldığı 5 sektör
NFT'ler ana akımda ilgiyi üzerine çektikçe, onlara yönelik uygulamaların çeşitliliğinin de arttığı görülüyor. Modadan müziğe, oyunlardan tedarik zincirine kadar birçok kullanım alanında görülmeye başlayan NFT'lerin üretiminin ve satışının tek tıkla gerçekleştiği sosyal NFT pazar yeri Orderinbox'ın CEO'su Doğu Taşkıran, dijital varlıkların en popüler kullanım alanlarına ve yarattığı farklılıklara ışık tutuyor.
Blok zinciri teknolojisiyle güvence altına alınmış dijital varlıklar birçok sektörü etkilemeye devam ediyor. NFT'ler varlıkları dijitalleştirerek fikri mülkiyetten para kazanma ve internette fiziksel varlıkların gerçekliğini doğrulama konusunda yeni bir araç sunuyor. Öyle ki NFT'ler yoluyla çeşitli benzersiz koleksiyonerliklerin oluşmasının yanı sıra değerli öğelerin gerçekliğini belirlemek için giderek daha fazla araç unsuru olarak görüldüğüne de dikkat çeken Orderinbox CEO'su Doğu Taşkıran, başlarda koleksiyon, sanat, oyun ve sanal dünyalarda görülmeye başlayan NFT'lerin lokal içerik üreticilerinin desteklenmesiyle de artık modadan müziğe, tedarik zincirinden tanımlama, sertifikalandırma ve belgelemeye kadar birçok alanda yer aldığını aktarıyor.
SANAL EVRENLERDEN MÜZİK ENDÜSTRİSİNE KADAR NFT'LER HER YERDE
İçerik oluşturucularının hayran kitlelerini oluşturabildiği, iş birliği fırsatlarını keşfedebildiği ve platform içinde güçlü ilişkiler kurabildiği metaverse için sosyal NFT pazar yeri Orderinbox ile bu engelleri kullanıcılar için aştıklarını aktaran Taşkıran, yaratıcı ekonomiye NFT'lerle katılanların en çok ilgi gösterdiği 5 alana ve oluşturduğu etkilere dikkat çekiyor.
1. Müzik piyasası NFT'lerle kitlelere farklılık yaratıyor. Müzik endüstrisini önemli ölçüde değiştirme potansiyeline sahip olan NFT'ler üzerinde çalışan birçok içerik üreticisi ve sanatçı bulunuyor. NFT'ler üzerinden şarkıları ve albümleri tokenize etmek, ek gelir kaynağı yaratmak için sınırlı dijital ürünler satmak, içerik oluşturuculara, sanatçılara, yapımcılara telif ücreti sağlamak ya da hayranlara özel deneyimler yaşatmak gibi birçok avantaj yaratılıyor.
2. Moda artık NFT'ye yakışandır. Artık kıyafetler, ayakkabılar ya da takılar, koleksiyon parçaları olarak kullanılabiliyor, sanal evrenlerde bir arkdaşla buluşurken, parti yaparken veya bir toplantıya katılırken birinin giyebileceği sanal giysiler olarak kullanılabiliyor. Öyle ki global lüks moda markaları metaverse için ürünlerinin NFT sürümlerini yeni koleksiyonlar olarak sunmaya başladı.
3. Oyna ve kazan dönemi başladı. NFT tabanlı oyna-kazan oyunları geçen yıl büyük bir ilgi gördü. Öyle ki 2021'in ilk çeyreğinde oyun NFT'lerinin üzerinden 600 milyon doların işlem gördüğü tahmin ediliyor. Avatarlar, görünümler ve silahlar gibi oyun içi öğeler, oyunculara oyunu değiştiren veya kozmetik faydalar sağlamak için blok zincirinde oluşturulabilirken, NFT pazar yerleri oyuncuların bu öğeleri satın almalarını, satmalarını veya takas etmelerini sağlıyor.
4. Sanal evrende arazi satın alımları gerçekleşiyor. Metaverse hemen hemen her sektörü etkiliyor. Piyasa değerinin de gelecekte 1 trilyon dolara ulaşması bekleniyorken, Metaverse sanal emlak piyasasının 2028 yılına kadar %31'den fazla büyüme gerçekleştirileceği öngörülüyor. Sanal araziler NFT'ler aracılığıyla alınıp satılıyorken, o parselin mülkiyetini temsil eden NFT de alıcının cüzdanına aktarılıyor.
5. Tedarik zinciri iyileştiriliyor. NFT'ler, ürünlerin meta verilerini blok zincirinde depolayarak, verilerin ortadan kaldırılmasını ve yetkisiz veri manipülasyonunu önleyerek tedarik zinciri operasyonlarını iyileştirmek için kullanabiliyor. Malların çıkış noktasından varış noktasına kadar uçtan uca takibi de ayrıca sağlanabiliyor.