Oyun içinde oyun!
ALİ EFE İRALI/ Elektronik sporun Metaverse ekseninde daha da farklı boyutlara varacağı varsayımları her geçen gün kuvvetleniyor. Sadece fiziki anlamda değil, başka bir oyunun içinde üretilecek oyunlardan yepyeni sanal ortam mücadelelerinin pek yakında gerçekleşeceğine dair beklentiler var…
Küresel çapta oyun sektörüne dönük yatırımlar ve bu yatırımların realize edilmesine yönelik hamlelerin ardı arkası kesilmiyor. Hamlelerin başında sanal ve artırılmış gerçekliğin kesişim kümesi Metaverse ideali geliyor. Bunun üzerinden oyun içinde oyun üretimi mekaniğini geliştirecek yapıların hızı çok farklı boyutlara evriliyor. Yazılımcılar oyun içinde oyun oynayabilmek için işlemci yapmayı bile denediler…
Elektronik sporun Metaverse ekseninde daha da farklı boyutlara varacağı varsayımları her geçen gün kuvvetleniyor. Sadece fiziki anlamda değil, başka bir oyunun içinde üretilecek oyunlardan yepyeni sanal ortam mücadelelerinin pek yakında gerçekleşeceğine dair beklentiler bulunuyor. Tıpkı, Linden Lab'in 2003 tarihli Second Life eserinde olduğu gibi. Pek çok oyuncunun doğrudan üretici olarak başka oyunculara oyun içinde kıyafet ve benzeri eşyaları tasarlayıp sattıkları biliyoruz. Bu satışlardan oluşmuş bir ekonomi de mevcut. Bu ekonomi bize Metaverse'ün ilk uygulama prensiplerini de gösteriyor. Diğer yandan oyun içi farklı mücadelelerin kapısını aralayacak yeni mekaniklerin devreye girmesi de çok uzak bir ihtimal değil. Bu ihtimali geçtiğimiz aylarda Minecraft üzerinden donanım simülasyonu ve uygulaması ile gerçekleştiren çalışmalar daha da olası kılıyor.
OYUN İÇİN(DE) İŞLEMCİ OLUR MU?
Yıllar evvel çıkan Roblox, hem çevrimiçi bir simülasyon-açık dünya sisteminde oynamayı hem de kişilerin kendi oyunlarını üretebilmelerini sağlayan bir evreni simgeliyordu. Halihazırda dünyanın en çok oynanan oyunlarından biri olmasının yanında, bu köşeden daha önce de söylediğimiz gibi pek çok eğitim kurumu tarafından ders materyali olarak da kullanılıyor. Minecraft da öyle. Microsoft'a geçtikten sonra vizyon planlamalarında değişim geçiren Minecraft, sınırsız opsiyona sahip bir üretim mekaniği sunuyor. Tıpkı Lego'nun unutulmaz mottosunda olduğu gibi: "Hayaliniz tek limitiniz!" Lego gibi fiziki materyal üzerine kurgulanmış, dünyanın en büyük oyuncak üreticilerinden biri bile kendisini sanal ortamda belirli şekillerde konumlandırmaya çalışıyor. Hal böyle olunca Minecraft gibi üretime dayalı oyun markalarındaki yaklaşımların tersi yönde fiziki evrene atıfta bulunması heyecan yaratıyor. Bu heyecanın en iyi örneklerinden biri YouTube'da "Sammyuri" rumuzlu kullanıcı tarafından paylaşılan bir video ile yanıt buldu. Sammyuri, oyun içerisinde yer alan hammadde kaynaklarını fizik motoruyla buluşturarak 8 bit'te çalışan 1HZ gücünde bir işlemci tasarladı. Yanlış okumuyorsunuz. Fiziki gerçekliğin üretim prensiplerinden yola çıkarak donanımsal bir çalışmayı sanal dünyanın kendi üç boyutlu varlığı içinde inşa etmeyi başardı. CHUNGUS 2 (geleneksel olmayan yöntemlerle oluşturulmuş insansı bilgisayar tabirine esprili bir göndermenin baş harflerinden oluşuyor) isimli işlemci, tek başına emek yoğun bir proje. Ama konu bununla kapanmıyor. Bu işlemci üzerinden akıllı telefon dönemi öncesinde taşınabilir cihaz oyun sektörünün lideri Snake ve Tetris gibi oyunları da Sammyuri test ederek modellemiş. Oyun karakterinin ileri geri hareket ederek aktif ettiği komutlar, sanki gerçek tuşlarmış gibi eylemsellik sağlayabiliyor. Üç boyutlu simülasyon evreninin tam anlamıyla hakkını veren bir çalışma. Bunu yapmaya olanak sağlayan da aslında oyun içerisinde temel 1 ve 0 görevini gören "redstone" isimli bir malzeme. Bu tip üretim mekanizmaları ileride daha farklı tekniklere, özellikle de ikinci bir gerçeklik evreni inşasına giden yolun taşlarını örmeye sebebiyet verebilir. Peki geleceğe dair başka işaretler de yok mu?
BİLGİSAYARDA BİLGİSAYAR SİMÜLASYONU
PC Building Simulator, 2019 çıkış tarihli ve pek çok resmi bilgisayar donanımı üreticisinin destekleyen olarak yer aldığı bir uygulama. Destekleyen firmalar arasında kimler yok ki… AMD, Nvidia, Intel, MSI, Gigabyte, Razer, Zotac, Corsair, Benq, Acer, Asus, CoolerMaster, ThermalTake ve daha onlarca isim var. Ekran kartları, bellekler, soğutucu sistemleri, kasa tipleri, işlemciler ve daha nicelerini sanal ortamda birleştirmenize olanak sağlıyor. Uyuşmazlıklar ve performans değerlendirmeleri gibi pek çok değişkeni aynı anda kontrol edebiliyorsunuz. Buradan bakıldığında Minecraft ile aralarındaki temel farkın sıfırdan bir üretimden ziyade önceden girilmiş istatistiki bilgilerin yorumlanması şeklinde olduğunu söyleyebiliriz. Ama dikkat çeken nokta burası değil. Asıl önemli olan, herkesin gerçeklik evrenini farklı biçimlerde yorumlamaya ve sanal dünyaya adapte etme çabası. Bu yeni ortam içerisinde gerçekleşen yepyeni ve heyecanlı bir gelişim süreci. Dahil olmasanız ya da sonucunda şimdilik elle tutulur anlamda fiziki karşılık bulamadığınız şeyler olsa bile, fikren insanlık adına bu tip denemeler çok umut verici. Bu fikirler ve uygulama arayışları ileride çok farklı yeniliklerin habercisi olacaktır.
Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…