PARA RÖPORTAJ/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR 1972 yılında Kahramanmaraş'ta tekstil ve sanayi ile başlayan serüvenlerini, turizm işiyle devam ettiren Narlı ailesi, Mersin'e yaptıkları 60 milyon dolarlık otel yatırımıyla turizmde marka olma yolunda ilerliyor. Ailenin üçüncü kuşak yöneticilerinden olan ve yeni projeleriyle sağlık turizmi gibi pek çok alanda hedefleri bulunan BN Hotel Thermal & Wellness Yönetim Kurulu Üyesi Yusuf Narlı, BN markasını farklı noktaya taşımayı planlıyor. "Konaklamalı Rehabilitasyon ve Fizik Tedavi Merkezi belgemizi aldık. Sağlık turizminde Avrupa'yı hedefliyoruz" diyen Narlı, yeni yapacakları otel yatırımlarının wellness konseptinin üst seviyende bir hizmet vereceğini söylüyor. 6289 mineral değerine sahip olan termal kuyuda şifa bulmak isteyen müşterilerine her türlü imkânı sağlayan otel, hizmet ihracatı yapmak için ise kolları sıvamış durumunda. BN Hotel Thermal & Wellness Yönetim Kurulu Üyesi Yusuf Narlı ile bir araya gelerek, tekstil firmaları Narteks başta olmak üzere, sağlık turizmini, yeni otel ve sosyal projelerini konuştuk…
Tekstil markanız Narteks ne zaman kuruldu?
Narlı ailesi, tekstil işine 1972 yılında Kahramanmaraş'ta başladı. O dönem Çırçır fabrikası ile ilk sanayi yatırımı ve tekstil işine girmiş oldu. 1980'li yıllarda örgü fabrikasını kurarken, 1990'da da iplik işletmesini açtı. Tekstil ve iplik üzerine profesyonelleşerek devam ediyoruz. Ben üçüncü kuşak yöneticilerindenim.
Ne kadarlık bir iplik üretiminiz var?
Aylık 5 bin ton, senede 60 bin ton iplik üretiyoruz. 60 bin ton ithal pamuk kullanıyoruz. Onun dışında polyesterli türevleri de var. Kullandığımız pamukların yüzde 60'ı yerli diyebiliriz. Ağırlıklı olarak hammaddeyi Şanlıurfa ve Hatay bölgelerinden alıyoruz. Kalan yüzde 40'lık alımı da Amerika'dan yapıyoruz. Ürünlerimizi dünyanın her yerine satıyoruz. Türkiye'deki ilk 10 üreticiden biriyiz.
Karbon ayak izi ve atık yönetimi konusunda neler yapıyorsunuz?
Karbon ayak izi, sürdürülebilirlik gibi konuların hepsi için çeşitli projeler yürütüyoruz. Akıllı fabrikalar ve atık yönetim tesislerimiz var. En son 2020 yılında bir tesisimizi faaliyete geçirdik. Yenilenebilir enerji depolamaya çalışıyoruz.
Bu yılki ciro hedefiniz ne kadar?
2022 yılında 2.3 milyar TL'lik bir ciromuz olmuştu. 2023 yılında da yine aynı ciroları yakaladık. Bu yıl da bu seviyeleri korumayı hedefliyoruz. Dünyada tekstilde bir kriz başladı. Hükümet politikası olarak tekstilin, dünyada rekabet edilebilirliği azaldı. Sebebi ise; asgari ücretteki artış. Şu anda Narteks'te 850 kişi çalışıyor. Bu rakam 1100'den düştü.
Tekstil için zorlu bir dönemden mi geçiyoruz?
2023 yılı tekstil için zorlu bir yıldı. Öyle olunca kapasitelerde bir düşüş yaşanıyor. Tesislerimiz Kahramanmaraş'taydı. Depremden çok fazla etkilendi. O dönemde azalan kapasitemizi toparlamaya çalıştık. Yıkılan yerleri tekrardan yaptık. Türkiye lojistik olarak önemli bir noktada yer alıyor. Ancak ülkemizde 'tekstil elden gidiyor' gibi söylemler var. Şu anda pek çok üretici memnun değil. Rekabet ettiğimiz ülke Bangladeş. Orada asgari ücret 100 dolarken, Türkiye'de ise 1000 dolarları buluyor.
2024 için tekstil ile alakalı hedefleriniz neler?
Mevcut kapasitemizi korumak için uğraşacağız. Daha nitelikli iplik nasıl üretiriz, müşteri bizden ne istiyor, bunların çalışmalarına ağırlık vereceğiz. Ürün yelpazemizi geliştirerek ayrışmaya çalışacağız. Herkesin yaptığı ürünle rekabet etme şansımız maalesef yok.
Gelelim otel projenize. Turizm işine nasıl girdiniz?
BN Hotel Thermal & Wellness, Ahmet Duran Balsuyu (annemin babası) ve Narlı aileleri tarafından ortak olarak kurulmuş bir termal otel projesi. 2017 yılında ortak olundu, 2021 yılında ise otel kuruldu. İki grupta farklı sektör arayışlarındayken turizm işine girmek istediler. Bu sektöre girince de yakın lokasyonlarda bir yer bakmaya başladılar. Mersin'e bakılırken kuyu bulundu ve satın alındı. Bölgede çok ciddi bir arazi toplama süreci yaşandı. Bu süreç altı yıl sürdü. 1000 kişiden imza toplandı. Arazi maliyeti toplam (kişilerden alınan arsalar) 6-7 milyon doları buldu. Bölgede toplamda 450 dönüm bir arazimiz var. Oteli 100 dönüm üzerine kurduk. 250 oda ve üç villadan oluşuyor. Bölgenin potansiyelinin çok fazla olduğuna inanıyoruz. Çukurova bölgesel havalimanı açılıyor. Türkiye'nin en büyük üçüncü havalimanı olacak.
Geri kalan 350 dönüm araziyi nasıl değerlendireceksiniz?
Boş alanları farklı projeler ile değerlendirmeyi düşünüyoruz. Yeni ek bir otel projemiz olacak. Onu da şu anki otelin yan tarafına 80 oda olarak düşünüyoruz. Wellness konseptini daha üst seviyeye çıkarmayı hedefliyoruz. Bungalov, at çiftliği gibi farklı projelerimiz de var. Yoga stüdyolarımız mevcut. Bölgeyi sağlıklı yaşam adına bir konsept haline getirmeyi planlıyoruz. Bölgemizde zeytin bahçeleri, narenciye gibi pek çok sebze-meyve yetiştiriyoruz. Satın alınan termal kuyu 6289 mineral değerine sahip. Türkiye'nin sayılı sularından biri. Cilt hastalıkları başta olmak üzere pek çok hastalığa iyi geliyor.
Oteli sağlık turizmi için kullanma hedefiniz var. Bunu biraz açar mısınız?
Sezonumuz 12 ay boyunca sürüyor. Misafirlerimizin yüzde 10'u yabancı. Yılda 100 bin kişiyi ağırlıyoruz. Avrupa'dan misafirlerimizi ağırlamaya çalışacağız. Konaklamalı rehabilitasyon ve fizik tedavi merkezi belgemizi aldık. Otelimizin bünyesinde uzman fizik tedavi doktorumuz da bulunuyor. Şu anda fizik tedavi merkezimiz oluşturuldu. Fizik tedavi merkezimizdeki doktorun yönlendirmesiyle bir reçete yazacak ve bunu otelimizde kullanacak. Bu belgenin uluslararası bir geçerliliği bulunuyor. Bununla beraber, artık yurtdışındaki özel sağlık sigortalarına da, belgemizi akredite edeceğiz. Hizmet ihracatı yapmayı hedefliyoruz. Avrupa bizim ana hedefimiz. Yapmak istediğimiz şey, wellness'ı hakkıyla verebilmek. Sağlıklı yaşam, popülerliği her daim artan bir trend. Biz bunun üzerine gitmeyi düşünüyoruz. Kendi bahçelerimizdeki ürünlerimizi mutfağımızda kullanıyoruz. Mutfak alanında sağlık alanında paketler oluşturmayı hedefliyoruz. İnsanları konaklatıp şifa bulmalarını sağlayacağız.
Otelin bu yılki ciro hedefi nedir?
Otel 2021 yılında açıldığı için şanssız bir döneme denk geldi. Pandemi bizi çok etkiledi. Bir de deprem olunca talihsizlik oldu. Bu yıl potansiyelini görmeye başlayacağız. No name bir oteliz. Doluluklar birden gelmeyecek. Her sene artan bir grafik var. Her sene yüzde 30'luk bir büyüme öngörüyoruz ve bu devam edecektir. Otelin yatırım değeri 60 milyon dolar. Biz BN'i bir marka haline getirmek istiyoruz. Örneğin; BN City, BN Summer gibi çeşitli seriler yapmak istiyoruz. Arazi arayışımız var. İstanbul'da Haliç ve Karaköy yükselen bir değer. Oralar düşünülebilir. Fırsatları değerlendireceğiz.
"At çiftliği kuracağız"
Deprem nedeniyle ertelediğimiz at çiftliği projemizi 2024 yılının 9.'uncu ayında faaliyete geçireceğiz. Biniciliği Mersin halkına öğretmek isterken, çocuklu aileleri burada daha çok yakalamak istiyoruz. Şimdilik daha adına karar vermedik ama BN Atlı Sporlar Kulübü olabilir. Paket programlar hazırlamayı düşünüyoruz. Örneğin; bir haftalık paket içerisinde fizik tedavi, binicilik eğitimi, konaklama gibi seçenekler sunacağız.
Festivaller yapılıyor
BN Hotel Thermal & Wellness, otel etkinlikleri dışında festivaller de gerçekleştiriyor. Bahçesindeki mandalina ve portakal ağaçlarını festival için kullanan otelde misafirler kendi elleriyle meyveleri topluyor. Ünlü şeflerin ve yemek tariflerinin olduğu festival hem yetişkinleri hem de çocuklu aileleri eğlendiriyor.
Sağlık turizmi ihracatı yapacak
Dört farklı havuz türüyle misafirlerine sağlık konusunda çeşitli seçenekler sunan BN Hotel Thermal & Wellness, yakın zamanda aldığı 'Konaklamalı Rehabilitasyon ve Fizik Tedavi Merkezi" belgesi ile sağlık turizmine önemli katkılarda bulunmayı hedefliyor. Özellikle Avrupalı turisti gözüne kestiren otel, bunun için fizik tedavi bölümü oluşturmuş ve havuzlarını buna göre organize etmiş. Yılda 100 bin kişiyi ağırlayan otel, bunu daha da arttırmayı hedefliyor.