20 ülkeye yerli teknolojiyle ulaşıyor

Başta perakende olmak üzere 20 ülkede onlarca sektöre yerli teknoloji ihraç eden OBASE, cirosunun dörtte birini ihracattan elde ediyor. 2022'de borsaya açılan şirketin Kurucu Ortağı ve CEO’su Dr. Bülent Dal ile, halka arz sonrası gelişmeleri ve yeni hedeflerini konuştuk.
14.02.2024 14:07 GÜNCELLEME : 15.02.2024 09:25

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Yüzde 100 yerli sermayeli bir şirket olan OBASE; aralarında ABD, İsveç, Hollanda, Birleşik Krallık, Katar, Polonya, İsrail, Romanya, Belçika, Rusya, Ukrayna, Kazakistan, Makedonya, Belarus ve Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti'nin de bulunduğu 20 ülkeye kendi ürettiği yazılımları ihraç ediyor. 27 yıldır başta perakende olmak üzere telekomünikasyon, finans, sigorta, ilaç, ulaşım ve lojistik gibi pek çok farklı sektördeki ulusal ve uluslararası şirketlere teknolojik çözümler sunuyor. Aynı zamanda T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan Ar-Ge merkezi onayı alan ilk yazılım şirketlerinden biri. İşletmelerin iş performansını optimum düzeyde tutmayı hedefleyen ürün ve çözümler alanında öne çıkan şirket, özellikle Sektörel Çözümler, İş Zekası Çözümleri ve Analitik Çözümler alanlarında deneyim sahibi. Veriye, yenilikçi teknolojilere ve analitiğe dayalı ürünlerle ulusal ve uluslararası pazarlarda faaliyet alanını her geçen gün genişletiyor.

2022'de borsaya açılan şirketin halka arzı, o dönem için son bir yılın en yüksek katılımcı sayısına ulaşan halka arzı olmuştu. Son bir yılın en yüksek katılımlı halka arzında, satışa sunulan payların 3,78 katına denk gelen 52 milyon 879 bin 50 pay karşılığı toplam 555 milyon 230 bin 25 TL tutarlı talep toplandı. 300 binin üzerinde yatırımcı sayısına ulaşıldı. Yatırımcılara 14 milyon TL nominal değerli payların satışı gerçekleştirilirken, şirketin halka açıklık oranı yüzde 30.77 oldu.

OBASE'in Kurucu Ortağı ve CEO'su Dr. Bülent Dal ile halka arz sonrasını ve yeni hedeflerini konuştuk.

-Halka arz sonrası işleriniz nasıl gidiyor?

Çok yüksek katılımlı bir halka arz sürecimiz olmuştu. Halka arz ile küresel bir yazılım şirketine dönüşmede hız kazanmak ana hedefti ve bu hedefe uygun tempoda büyümeyi sürdürüyoruz. Hedeflerimizi belirlerken hem yatırımcılarımız hem de iş ortaklarımız için en kârlı proje ve yatırımlara odaklanıyoruz. Geçen yıl hizmet verdiğimiz ülke sayısı 20 oldu. İhracat performansımızı yıldan yıla büyüterek toplam cironun içinde yüzde 25'e varan iş hacmini büyütmeyi hedeflemekteyiz. Bu noktada 2018 yılında yurtdışında büyüme stratejisinin ana bileşeni olan ABD'de kurduğumuz iştirakimize daha fazla odaklanmış bulunmaktayız. Halka arz gelirlerimizin yüzde 30-35'ini yurtdışı yatırımlarımızda, yüzde 25-30'unu yeni ürünlerin geliştirilmesinde, yüzde 10-13.75'ini insan kaynakları yatırımlarımızda, yüzde 10-13.75'ini yurtiçi satış ve pazarlama faaliyetlerimizde, kalan yüzde 15-17.5'ini ise şirket satın alımlarında kullanılmasını planladık ve çalışmalarımız bu plana uyumlu sürüyor.

-Yurtdışı operasyonlarda nasıl bir plan ile ilerliyorsunuz? Bu konuda orta vadeli öncelikleriniz neler?

Biz yurtdışına ilk ihracatımızı 1998 yıllarının başında Türkiye'nin önde gelen perakende market zincirlerinden birinin Rusya'daki mağazalaşma sürecinde gerçekleştirdik. Bugün farklı ülkelerde farklı kurumlara hizmetler ve çözümler sunuyoruz. Şu anda ABD'de Virginia ve Kaliforniya'da ofislerimiz var. Orta vadeli önceliğimiz, ABD pazarını daha yakından takip ederek, hem oradaki gelişmeleri ve yenilikleri izlemek hem de ürünlerimizle bu pazarda daha geniş kitlelere seslenmek. Sadece ABD değil Avrupa da hedef pazarlarımızdan biri. Bir diğer hedefimiz ise OBASE Inc üzerinden yapacağımız insan kaynakları ve pazarlama yatırımlarımızla ihracat hacmimizi artırmak.

Yurtdışında satışa sunulacak ürünlerimiz ile ilgili yeni yatırımların yapılması, pazar araştırmalarının geliştirilmesi, pilot uygulamaların hayata geçirilmesi ve yurtdışı marka bilinirliğinin artırılması konularında çalışıyoruz. Global çapta düzenlenen birçok sektörel buluşmada katılımcı ya da sponsor olarak yer alıyor, bilinirliğimizi ve etkileşimlerimizi artırıyoruz.

-Perakende sektörüne getirdiğiniz yenilikler neler?

Perakende sektöründe teknolojinin ve OBASE'in gelişimi eş zamanlıdır. Sektörün önemli teknolojik kilometre taşlarında bizim imzamız her zaman oldu. İşe ilk olarak büyümekte olan perakende zincirlerinin sahip olduğu detay verilerin sağlıklı bir şekilde işlenmesi ve bir karar destek sistemi üzerinde tümleştirilmesi ile başladık. Perakendede tüm ana operasyonel süreçlerde akıllı otomasyonu sağlamak, verimlilik ve müşteri memnuniyetini artıracak veriye dayalı karar verme çözümleri sunmada sayısız yeniliğin öncülüğünü yaptık. İlk sektörel veri ambarı ve karar destek sistemleri, perakendeye özel en yüksek veri ve kullanıcı hacmine ölçeklenen kurumsal kaynak planlaması, mağaza operasyonlarının akıllı otomasyona geçmesi, self servis satış sistemleri, ilk sadakat kart ve otomatik sipariş yönetimi uygulamaları, sensör tabanlı çözümler, blok zinciri ile tedarik zinciri izlenebilirlik çözümleri, yapay zekaya dayalı fiyat, iş gücü, envanter optimizasyonu çözümleri, kişiselleştirmeye yönelik pazarlama gibi birçok alanda öncü çözümleri hayata geçirdik.

Yenilikçi çözümlerimizden yapay zekâ ile güçlendirilmiş ödüllü ürünümüz Veriye Dayalı Akıllı Stok Yönetimi Çözümü Replenishment, perakendede kârlılığı artırmaya doğrudan etki eden çok büyük bir yenilik. Replenishment ürünü; veriye dayalı yapısıyla hem e-ticaret hem de fiziksel mağaza kanallarında, doğru ürünlerde doğru miktarlarda stok bulundurmayı ve operasyonel kârlılığı artırmayı sağlıyor.

-En yeni çözüm veya ürünleriniz neler?

Bugünlerde müşterilerimize fayda sağlayan önemli bir yenilik ise Obase CRM Suite ürün ailesi içeriği ile ön plana çıkıyor. CRM ve Kampanya Yönetimi süreçlerinin diğer stok ve tedarik zinciri yönetimi ile tümleşik çalışmasını sağlayan, çıkılan kampanyaların şirketin operasyonel verimliliğini gözeterek çok büyük ölçeklerde ve farklı müşteri etkileşim noktalarında tek bir noktadan yönetilmesini sağlayan Promni (sadakat ve kampanya yönetimi), Detailer (perakendeye özgü analtik ve öngörüler) ve OBASE CDP (Müşteri Veri Platformu) ile uçtan uca kapsamlı bir çözüm sunuyoruz. Bu çözüm sayesinde çıkılan bir kampanyanın yok satma, ürün firesi, stok eritme gibi dinamikleri de değerlendirerek şirket kârlılığına ve müşteri memnuniyetine olan etkisini zirveye çıkarıyoruz. Başka bir deyişle farklı öncelikleri olabilen satış, tedarik zinciri ve pazarlama birimlerinin alacakları aksiyonları mümkün olduğunca otomatiğe geçirmekte, şirket menfaatleri ekseninde ortak akılla hareket edecek şekilde karar süreçlerini destekliyoruz.

Yine başka bir yenilikçi çözümümüzü sektörün yakından tanıdığı, e-ticaret sitelerinde çok sayıda ürün veya içerik içerisinden en hızlı şekilde en doğru sonucu getiren NLP tabanlı semantik arama motoru SmartFind'ı yakın zaman önce pazara sunduk. Makine öğrenmesi desteğiyle sonuç getirme oranını yüzde 99,5'a taşıyan SmartFind, ziyaretçilerin siteyi terk etme oranını minimize ediyor. Bu sayede kullanıcılar için "aradığınız ürün bulunamadı" mesajının yarattığı olumsuz deneyimleri ortadan kaldırıyor.

Akıllı raf yönetimi, perakende iş zekâsı, e-ticaret yönetimi gibi veriyi doğru analiz etmeyi zorunlu kılan her çözümde OBASE'in öncülük ettiğini söyleyebiliriz.

Bununla beraber perakende deneyimimizle geliştirilmiş ve perakende özelindeki Anahtar Performans Göstergelerinin hazır hale getirilmiş karar destek sistemlerimiz sektörde önemli bir katma değer yaratıyor. Perakendede büyük bir veri akışı ve komplike süreçler mevcut. İnsan eliyle yönetmek de her geçen gün zorlaşıyor. Geliştirdiğimiz çözümler bu hızlı iş yapış sürecine adapte ve yapay zeka gibi yenilikçi teknolojilerle hatasız sonuç üretebilen kabiliyette. Bu noktada perakende yöneticilerinin hayatını kolaylaştırıp verimliliği artırıyor.

-Perakendenin yanında başka hangi sektörlerde güç kazanmak istiyorsunuz?

Perakende bizim çıkış noktamız ve en deneyimli olduğumuz alan, ama biz ilk yıllardan itibaren bu deneyimi birçok farklı sektörde kullandık. Telekomünikasyon, finans, sigorta, ilaç, ulaşım ve lojistik gibi pek çok farklı alandaki ulusal ve uluslararası şirketlere sürdürülebilirlik, blokzinciri, büyük veri yönetimi, ileri analitik ve iş zekası çözümlerimizle katkı sağlıyoruz

-İş ortaklarınızla bağlarınız ve onların Türkiye pazarı hakkındaki yorumlarını paylaşır mısınız?

Microsoft, MicroStrategy, Oracle, IBM gibi küresel teknoloji alanının liderlerinin yanı sıra lokal teknoloji sağlayıcılarını da içeren büyük bir iş ortağı ekosistemimiz var. Bu ekosistemin sağlıkla büyümesinde insana yaptığımız kesintisiz yatırımların katkısı olduğunu düşünüyorum. İş ortaklarımızın dikkatini çeken en büyük ayrıntı da kurumuna bağlı ve tecrübeli insan kaynağımız oldu. Yurtdışındaki şirketler, Türkiye'nin bu konuda önde olduğunu düşünüyor. Türk yazılımcılara olan talep ve oluşan beyin göçü de bunun göstergesi. OBASE'in bu alanda oluşturmaya çalıştığı farklılık, beyin göçünü beyin ihracatına çevirmek. Bunu başararak ülke ekonomisine de sıradışı bir fayda getireceğimize inanıyoruz.

-Yapay zekâ konusundaki çalışmalarınızdan veya projelerinizden bahseder misiniz?

Dünyanın geldiği noktada en önemli konumuz kaynaklarımızın doğru kullanımı. Her alanda bunu yapmaya mecburuz. Yapay zekayı kaynakların verimli kullanımı için bir olanak olarak görmekte fayda var. Büyük veri ve yapay zeka sayesinde, hatasız ve kolayca yapılan işler, kaynak kullanımına destek oluyor. Verimlilik, bugün şirketlerin en önemli rekabet avantajı. Her sektör için geçerli olan bu durum perakende sektörü için ayrıca önem taşıyor. Perakendede müşteri deneyimi yapay zekâ uygulamalarıyla farklı bir boyuta taşındı. Müşteri deneyimi ve memnuniyetine yönelik geliştirilen çözümler, perakendecileri rekabette ayrıştırıyor. E-ticaret platformlarına yönelik yapay zekâ destekli akıllı arama motorları tüketicinin deneyimini iyileştirirken, müşteri iletişim merkezlerindeki çözümler duygu analizi, davranış analizi gibi önemli değişkenleri işleyerek kişiselleştiriyor ve eşsiz sonuçlar doğuran bir müşteri deneyimi ortaya çıkıyor. OBASE hayatın içerisine geçecek yapay zeka uygulamaları ile en kısa sürede ve en düşük maliyetlerle iş sonuçlarına olumlu etki edecek projeler gerçekleştirerek farklılaşıyor.

"İşbirliklerimizi çoğaltıp güçlendirmeyi hedefliyoruz"

OBASE'in Kurucu Ortağı ve CEO'su Dr. Bülent Dal, şu anki stratejik önceliklerini şöyle açıklıyor:

"Yurtiçi pazardaki güçlü konumumuzu koruyarak yurtdışı pazarlarda, özellikle ABD ve Avrupa'da büyümemizi sürdürerek ihracat payımızı artırmayı hedefliyoruz. Ar-Ge merkezi olarak hem teknoloji üretiyor hem de teknolojik gelişmeleri var olan çözümlerimize hızla adapte ediyoruz. Bu alandaki çalışmalarımızı önceliklendiriyoruz. Halihazırda hizmet verdiğimiz pek çok farklı alandaki iş birliklerimizi çoğaltmak ve güçlendirmek, diğer hedeflerimiz arasında yer alıyor."

"120 kişilik uzman kadroyla yenilikçi projeler hayata geçiriyoruz"

OBASE'in Kurucu Ortağı ve CEO'su Dr. Bülent Dal, faaliyet alanları gereği Ar-Ge konusunu daima işin odağında tuttuklarını belirtiyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'ndan Ar-Ge merkezi onayı alan ilk yazılım şirketlerinden biri olduklarına dikkat çeken CEO Bülent Dal, Ar-Ge merkezlerinde odaklandıkları konular hakkında şunları söylüyor:

"Şu anda İstanbul Ümraniye'de yer alan Ar-Ge merkezimizde yaklaşık 120 kişilik uzman kadromuz ile yenilikçi projeler hayata geçirerek firmalara kısa sürede uygulanabilir, tekrarlanabilir çözümler sunuyoruz. Ar-Ge merkezimizde dijital dönüşüm ve verimlilik, öngörüsel modelleme, planlama, tahminleme, optimizasyon, veri madenciliği, ileri analitik, veri ambarı ve yönetimi, IoT, yapay zekâ, mobil teknolojiler, veri görselleştirme ve karar destek sistemlerine yönelik çözümler üzerinde çalışıyoruz. Bunlarla beraber, önümüzdeki dönemde, sahip olduğumuz teknoloji yetkinliklerimiz ve uzmanlıklarımızla; gelecekte daha da önem arz edecek yapay zeka, blok zinciri ve sürdürülebilirlik odaklı projelere ağırlık vermek üzere çalışmalar yapıyoruz.

BİZE ULAŞIN