Dorak, sağlık turizmine de giriyor

Türkiye’de acente ve otelcilikle büyüdüler. 10 yılda kuyumdan deriye, seramikten halıya, tekstilden yeme-içmeye kadar çeşitli alanlarda faaliyet gösteren bir holdinge dönüştüler. Şimdi de sağlık turizmine giriyorlar. Dorak Health adıyla saç ekimi, estetik, mide küçültme için turist getireceklerini belirten Dorak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Serdar Körükçü, “Ayrıca 2024’te Dorak Holding’in hisselerini borsada halka arz etmek istiyoruz” diyor.
05.02.2024 12:37 GÜNCELLEME : 05.02.2024 14:20

PARA RÖPORTAJ/ KEREM KÖFTEOĞLU Çekirdekten yetişme turizmciler Ahmet Serdar Körükçü, Ahmet Kaplan Tan ve Mustafa Pilav tarafından Japonya'dan turist getirmek amacıyla 1971'de kurulan Dorak Tour'un başarı öyküsünü, yıllar önce okuyucularımıza aktarmıştık. Girişimci ortaklar, aradan geçen 10 yıl içinde şirketi büyütüp günümüzde turizmden enerjiye, madencilikten yeme-içme sektörüne kadar farklı alanlarda hizmet veren 30 markayı bünyesinde bulunduran Dorak Holding'e dönüştürdüler.

Holdingin 2024 yılı projelerini konuşmak üzere Dorak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Serdar Körükçü ile buluştuk. Körükçü, holding olarak 2023'ü nasıl kapattıklarını ve yeni projelerini PARA'ya anlattı…

-Geride bıraktığımız 2023 yılını nasıl kapattığınız, hedeflerinizin ne kadarına ulaştınız?

Aslına bakılırsa 2023 yılı için önceden belirlediğimiz hedeflerin yüzde 75'ini gerçekleştirdik. Gerçekleştiremediğimiz kısmı ise geçen yılın Şubat ayında yaşadığımız, hepimizi yasa boğan deprem felaketi ve Ekim ayında da başlayan Filistin-İsrail olaylarından kaynaklandı. Tüm hedeflerimizi tutturamadık. Örneğin 300 bin misafir ağırlamayı hedefliyorduk. Bu rakam ufak çaplı değişiklikle 275 bin civarında gerçekleşti.

-Holding bünyesinde turizmin yanı sıra, madencilik ve enerji şirketleriniz var. Buradaki son durumu özetler misiniz?

Sivas Şarkışla'daki madencilik işimiz devam ediyor. Buradaki maden ocağımızdan onix traverten çıkartıyoruz. Enerji alanında hizmet veren şirketimizi ise bünyemizdeki enerji ihtiyacını karşılamak üzere kurduk. Burada satış yapmıyoruz, kendi enerjimizi üretiyoruz. Önümüzdeki dönem için buradaki kapasiteyi büyütme aşamasındayız.

-Turizmde Japonya ve Çin pazarında çok aktif olduğunuzu biliyoruz. Bu pazarlara yenisini eklemeyi düşünüyor musunuz?

Halihazırda başta Asya ülkeleri olmak üzere, Latin Amerika'da; Brezilya, Kolombiya, Meksika, Arjantin'de ve Avrupa dahil 23 ülkede ofislerimiz var. Yurtdışındaki ofislerde çalışan kişi sayımız 300'e ulaşıyor. Çin'de Itır, Japonya'da New Millenium adıyla tur operatörlüğü hizmeti veriyoruz. Bunlarla birlikte diğer ülkelerdeki ofislerin hepsi de Dorak adı altında hizmet veriyor. Yurtdışındaki ofislerimizden Türkiye'ye turist getiriyoruz. Sağlık turizmi alanında da yeni bir yapılanmaya gittik.

-Sağlık turizmi alanındaki yeni yapılanmanız hakkında biraz ayrıntı verebilir misiniz?

Bir yıldır bu proje üzerinde çılışıyorduk artık Dorak Health adıyla sağlık turizmi alanında da hizmet vereceğiz. Turizm Bakanlığı'nın verilerine baktığımızda bu alanda yıllık gelir 16 milyar dolar gibi ciddi bir rakam olduğunu görüyoruz. Türkiye sağlık turizmi açısında hem fiyat hem de kalite bakımından önemli bir noktaya geldi. Turizm alanında hizmet veren bir şirket olarak, biz de yoğunlaşan sağlık turizmi taleplerini karşılamak amacıyla bu alanda yeni bir yapılanmaya gittik. Faaliyette bulunduğumuz ülkelerden ülkemize saç ekimi, estetik, mide küçültme gibi operasyonlar için turist getireceğiz.

-Siz yeni bir alana girdiğinizde genelde entegre yapılanmalara yöneliyorsunuz. Bu noktadan hareketle bir hastane açmanız gündemde olacak mı?

Sağlık turisti genelde 10 günlük paket tur alıyor. Biz de ihtiyacı olan tüm hizmetleri ona entegre bir şekilde sunuyoruz. Önümüzdeki dönemde bu alandaki gelişme ve taleplere bakarak ihtiyaca göre bir yatırım düşünebiliriz. Ancak bu yatırım hastane değil de belki bir klinik olabilir.

-Holding bünyesindeki Sur Balık'ı yurdışına açıyorsunuz ve ilk olarak Dubai'de adım atacaksınız. Burada Türkiye'deki Sur Balık'lardaki gibi sadece deniz ürünleri mi olacak ?

Dubai'de açacağımız Sur Balık'ta da sadece deniz ürünleri olacak, et olmayacak. Dubai vizesi de veren bir şirket olduğumuzdan oradaki talebi gördük ve Sur Balık restoran zincirinin ilk yurtdışı halkasını burada açmaya karar verdik. Buradaki restoranı oturtup gidişatı gördükten sonra Londra ve New York'a yönelmeyi planlıyoruz. Böylece Türkiye'deki yedi Sur Balık restoran zincirine üç tane de yurtdışından halka ekleyip sayıyı 10'a çıkarmayı planlıyoruz.

-Holding olarak yeni bir sektöre girme planınız var mı?

Mevcuk ekonomik koşullar içinde 2024'te planladığımız işlerin dışında şimdilik yeni bir alana girmek istemiyoruz. Öncelikle önümüzü net olarak görmemiz gerekiyor. Ne zaman yeni bir proje yapıp yeni bir alana girmeye karar versek, dışımızda gelişen olaylardan dolayı bunu yapamıyoruz. Gerçi 2023'te de yatırım yapmayacağız dedik yine de 40 milyon doları aşan yatırımlar yaptık. Bu yıl yatırım yılı değil, elimizdeki mevcut şirketleri daha aktif, daha verimli hale getirmek istiyoruz. Biraz kendimizi frenlemek istiyoruz. Ama farklı bir fırsat çıkarsa değerlendirebiliriz. Daha önceden planını yaptığımız dört otel projemiz var. Bu yıl Kapadokya'da Marriott'u, daha sonra yine Kapadokya'nın lüks oteli Sacred Mansion'u hizmete açıyoruz. Pamukkale ve Bodrum'daki otellerimizi de 2025'te devreye alacağız.

-Holdingte ortaklar arasındaki iş bölümü ve hobileriniz hakkında bilgi bilgi alabilir miyim?

Ben genel anlamda Japonya dışındaki Uzak Doğu pazarı ve finans konularına bakıyorum.

Ahmet Kaplan Tan, ağırlıklı olarak resmi kurumlarla ilgili işleri yürütüyor. Mustafa Pilav ise hem Japonya hem restoranlar hem de otellere bakıyor. Bu iş bölümü, yıllardır aynen devam ediyor. Hobilerime gelince.. Beşiktaş Kongre Üyesi olarak BJK maçlarına gitmekten büyük keyif alıyorum. Bunun dışında büyük bir hobim yok. En büyük hobim çalışmak!

-Ana pazarınız Kapadokya için 10 milyon turist hedefi sıkça dillendiriliyor. Fazla turist yerine nitelikli turiste yönelmek daha iyi olmaz mı?

Bence 10 milyon turist hedefinde bir sorun yok. Herkes 'nitelikli' turistten söz ediyor. Neye göre 'nitelikli ' bunun bir kıstası yok! Bazıları 'Türkiye'ye pahalı turist gelsin, ülkeyi ucuzlatmayalım' diyor. Ama bunun için kimsenin elinde bir ölçü aleti yok. Bırakalım zengini, orta gelirlisi ve ucuz arayan kitlenin hepsi ülkemize gelsin. Burada yapılması gereken gelen müşterinin profiline göre hizmet verilmesidir. Buna uygun yerlerin açılması gerekiyor.

Gelenlerin bütçesine göre hizmet üretmek lazım. Türkiye'nin dövize ihtiyacı var. Bu yüzden meseleleri birbirine karıştırmak yerine, turistleri sınıflandırıp hizmet yelpazesini buna göre ayarlarsak Türkiye adına faydalı iş yapmış oluruz.

-Bu yıl Çin'den 600 bin turist bekleniyor. Çinli rehberler gelen turistlerin alışveriş için mağaza mağaza gezdirildiğini bunun Türk turizmi imajına zarar verebileceğini söylüyor. Bu konuda neler söylemek istersiniz?

"Shopping turu" diye bilinen alışveriş turizmi, dünyanın her yerinde uygulanıyor. Ben bunun Türk turizmine zarar verdiğine inanmıyorum. Biz Türkiye'ye getireceğimiz turistlere; biri alışverişli diğeri alışverişsiz olmak üzere iki seçenek sunuyoruz. Müşteri; turu satın alırken tercihini 'shopping'li veya 'shopping'siz şeklinde kendisi belirliyor. Bu iki tercih arasında fiyat farkı da var. Müşteri bunu bilerek ülkemize geliyor. Anlaşmada shopping yoksa, yani müşteri tercihini bu yönde yapmamışsa, onu alışveriş mekanına sokma gibi bir lüksümüz yok. Turizm; ören yeri gezme, yeni yerler görme, yeni tatlar denemenin yanı sıra alışverişi de içeren bir sektör. Bu yüzden 'shopping'in Türkiye pazarına zararı olur gibi bir düşünceye katılmıyorum. Ancak yapılacakların önceden misafire anlatılması, gelenin de neyle karşılaşacağını bilmesi gerekiyor.

Nisan veya Mayıs'ta halka açılacak

Dorak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Serdar Körükçü, holdingin 2023 cirosu ile 2024 yılı hedef ve planlarını şöyle açıklıyor:

"2023 yılınının net rakamları Ocak ayının sonunda netleşecek, ama sanırım ciromuz 700 milyon dolar civarında gerçekleşti. 2024 yılı için ise 1 milyar dolarlık hedefimiz var. Bu yıl ayrıca Dorak Holding'in hisselerini borsada halka arz etmek istiyoruz. Hazırlıklarımızı bitirip işlemleri bitirebilirsek Nisan veya Mayıs ayında hisselerimizi borsada halka açacağız. Bu yıl 300 bine yakın misafiri ağırlamayı hedefliyoruz. Dünyanın 64 ülkesinde gökyüzünde yemek keyfi sunan ve ilkini Kapadokya'da açtığımız 'Dinner in The Sky'ı başka şehirlere de açmak istiyoruz. Başkalarının yaptığı gibi sürekli yeni iş alanları açmak yerine, elimizdekileri daha verimli hale getirmek istiyoruz."

Bünyesinde 30 marka var

Dorak Holding bünyesinde turizmden kuyuma deriden seramiğe, halıdan tekstile, yeme-içmeden madenciliğe kadar 30 marka bulunuyor. Bunlardan bazıları şöyle sıralanıyor: Dorak Tour, Doubletree By Hilton Cappadocia, Ramada Cappadocia, Uçhisar Kaya Hotel, Göreme Kaya Otel, Anatolian Houses, Anatolian Cave Hotel, Sacred House, Wyndham Istanbul Old City, Le Bleu Hotel & Resort, Surplus Restaurant, Sur Balık, Han Restaurant, Avanos Restaurant, Altınocak Restaurant, Evranos Restaurant, Hong Bin Lou Chinese Restaurant, Troia Agora, Kapadokya Balloons, Atmosfer Balloons, Rainbow Balloons, Kapadokya Jet Boat & Gondola, Venessa Seramik, Agad Jewellery, Blue Art Center, Golden Yarn Carpet, Dorak Madencilik, Hagia Sofia Mansions, Curio Collection by Hilton, Exedra Kapadokya Hotel, Cihangir Residances ve Dinner In The Sky Kapadokya.

BİZE ULAŞIN