İlkleri üreten kadın: Ayla Müstecaplıoğlu

İthalatçıyken ihracatçı oldu, kendi markasını kurup kadınlara istihdam sağladı. Mamajoo Kurucusu Ayla Müstecaplıoğlu, 15’ten fazla ülkeye ihracat yaparak piyasanın en iddialı ürünlerini üretiyor. Beslenme ve bebek ekipmanları pazarında ilklere imza atan markanın bu yıl sonu ciro hedefi 120 milyon TL…
17.12.2023 13:54 GÜNCELLEME : 18.12.2023 00:00

PARA İŞ DÜNYASI/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR Kadın girişimcilere Para Dergisi'nde özel bir hassasiyet gösteriyoruz. İş hayatında kadınların istihdamının arttığını görmek, yeni fikir ve girişimlere şahit olmak, öykülerini sayfalarımıza taşımak bizler için çok değerli. Bu girişimcilerden biri de Ayla Müstecaplıoğlu. Beslenme ve bebek ekipmanları pazarına kazandırdığı ve yüzde 100 yerli markası Mamajoo ile ithal firmalara rakip olabilecek bir marka yaratmış. Biberon, emzikler, pipetli bardaklar, göğüs pompaları, göğüs pedleri, süt saklama kapları, sterilizatör, biberon ısıtıcıları ve beslenme aksesuarları gibi pek çok farklı ürün çeşidi bulunuyor. Üstelik her ürünü için canla başla çalışıyor. Öyle ki, dünyada gece biberonu çıkaran ikinci marka olurken, USB ile çalışan göğüs pompası gibi diğer markalarda olmayan çeşitlilikte ürünler üretiyor. 10 yıllık serüveninde markasını iyi bir noktaya taşıyan Müstecaplıoğlu, şu anki üretim merkezinin dışında 2024'te ek bir fabrika yatırımı daha hedefliyor. Dünya Biberon Üreticileri Birliği'ne davet edilen ve şu anda üye tek Türk markası olan Mamajoo'nun kuruluş hikâyesi ise girişimci kadınlara örnek olacak cinsten. Azimli, çalışkan, hep en iyisi olsun isteyen ve şu anda geldiği noktada ürünlerini 15'ten fazla ülkeye ihraç eden Müstecaplıoğlu'nun başarı öyküsünü dinlerken yaptıklarıyla gurur duyduk.

İTHALATTAN SONRA İHRACAT

Müstecaplıoğlu; "Yurtdışında yaşadığım dönemde arkadaşlarımın çocuklarının oto koltuklarını görmüştüm. 1988'li yıllarda Türkiye'ye döndüğümde kendi bebeğim doğacağı zaman (1994), Türkiye'de kaliteli, düzgün bir oto koltuğu olmadığını gördüm. İtalya'daki arkadaşım da bana doğum hediyesi olarak bu koltuklardan aldı. Aynı dönem Norveçli bir arkadaşımla da konuşurken baktım aynı markanın bebek arabası onlarda da var" diyerek başlamış piyasayı araştırmaya. 1994'te de ithalatçı olarak bebek ve beslenme ekipmanları pazarına girmiş. O günleri ise şöyle özetliyor:

"Biz 1994 döneminde bir beslenme markasının Türkiye distribütörü olduk. Hatta o markanın tüm ürünlerini alıp Türkiye'de en bilinen ve tercih edilen marka haline getirdik. Dolayısıyla piyasayı tanıdık ve sektörü öğrendik. 13-14 yıl boyunca biz bu markayla devam ederken, uluslararası bir şirket bu markayı satın aldı. Bir günde Türkiye distribütörlüğümüzü iptal ettiler. 2010 yılında o markayla anlaşmamız sona erdi. Biz de bu noktada, 'Neden kendi ürünlerimizi üretmiyoruz ki?' diyerek kolları sıvadık ve Mamajoo markasını yarattık. Ortağım Ceyhun Bey'in mühendislik bilgisi, benim ise pazarı bilmem ve ürün tasarımlarına aşina olmam sebebiyle Sultanbeyli'de bir fabrika kurduk."

20 MİLYON DOLARLIK YATIRIM

Mamajoo Sağlık Ürünleri A.Ş. adı altında kurulan Mamajoo markasını yaratmak, tam altı ayı bulmuş. İsmi ve kurumsal kimliği oluşturmak kolay olmamış. Üretim merkezi İstanbul Sultanbeyli'de bulunan marka, ilk etapta dört makinayla başlayarak 10 milyon dolarlık yatırım yapmış. Şu anda geldiği noktada ise toplam 15'e yakın üst düzey ve teknolojik donanımlara sahip makinaları bulunuyor. Hatta Müstecaplıoğlu, geçen 10 yıl içerisinde de bir 10 milyon dolarlık daha yatırım yaptıklarını söylüyor. Makinaları Japonya ve Almanya'dan temin etmişler. 2011-2012 yılında bir makinenin fiyatı 375 bin euro civarındaymış. Şu anda 200'e yakın ürün çeşitliliği bulunuyor. Müstecaplıoğlu, üretim sürecindeki ilk yılı, şu sözlerle anlatıyor:

"Biz daha pazara ürün vermeden kısa bir süre önce e-bebek markasına üretim yapıyorduk. Bizim ürettiğimiz ilk ürün, Türkiye'nin ilk gaz ve meme reddi yapmayan biberonuydu. Pek çok teknik özelliğe sahip. Gold biberonlarımızın hammaddesi, üretim sırasında 380 dereceye çıkabiliyor. Bu da demek oluyor ki dayanıklılık üst seviyede. Gold biberonları dünyada üreten iki firmadan biriyiz. Diğerleri neden üretmiyor derseniz, maliyetten kaçıyorlar. Biz kazançtan önce kalitemizi savunuyoruz. Premium bir markayız. A'dan Z'ye kadar her kitleye hitap ediyoruz. İthal ürünlerle rakip edebilecek tek Türk markası olduğumuzu söyleyebiliriz. Ben Avrupa hammaddesi kullanıyorum. Makinelerimiz en iyisi. Kalitemiz her ne kadar anlaşılmasa da orada da bizim pazarlama eksiliğimiz olarak görüyorum. Örneğin ben 50 gramlık bir biberon üretirken piyasada 25 gramlık üretiliyor. Bu da aradaki kalite farkını ortaya çıkarıyor. Ama bunu tüketici genelde anlamaz. Bunun için daha çok kullanıcı olmak gerekiyor."

İSVEÇ'TEN BUMPRIDER MARKASINI GETİRECEK

Müstecaplıoğlu, ürettiği ürünler konusunda oldukça iddialı. Bu iddiasını sonuna kadar götüreceğini ve her yıl daha da premium ürünler çıkaracağının altını çiziyor. Bu ürünler arasında gold biberon, USB ile çalışan göğüs pompaları, çevreye duyarlı olarak ürettikleri ambalajlı ürünler başı çekiyor. Özellikle annelerin sterilizasyon konusunda daha kolaylık sağlamak için her bir adımı dikkatle seçiyor Müstecaplıoğlu... "İnsanımız her zaman en iyisini hak ediyor. Her yıl ne gibi ürünleri farklı çeşitte çıkarabiliriz diye Ar-Ge çalışmalarımızı hız kesmeden sürdürüyoruz. Fuarlar, gebelik okulları, hastane ve üniversite iş birlikleri, anneleri ve anne adaylarını bilinçlendirmek için yaptığımız toplantılarımız devam ediyor" diyen Müstecaplıoğlu, bu yıl pazarlama konusuna daha da ağırlık vereceklerinin altını çiziyor.

Mamajoo, yüzde 100 yerli bir marka olarak raflardaki yerini alırken, aynı zamanda iki farklı markayı daha ithal ediyor. Müstecaplıoğlu; "İthalatçılık yaptığımız dönemde Okebaby ve Babybjörn markasının Türkiye distribütörüydük. Okebaby ile neredeyse 20 senedir çalışıyoruz. Babybjörn ile de 2006'da çalışmaya başlamıştık. İsveç merkezli bir marka, ama ürünlerin kumaşlarını Türkiye'den ya da Çin'den temin ediyor. Biz de Türkiye'de ürettiklerini alıyoruz. Okebaby ise bir İtalyan markası. Bunun dışında yeni bir bebek arabası markası getirmeye hazırlanıyoruz. O da bir İsveçli tasarımcının ürünü. İsveç'ten ithal edeceğiz. Adı Bumprider" diye anlatıyor.

İLK İHRACAT ÇİN'E

Marka, 30'dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştirmiş. Şu anda ise 15 ülkeye aktif bir şekilde ürün temin ediyor. Amerika hariç neredeyse her kıtada varlar. İtalya, Sırbistan, Romanya ve Rusya, en düzenli ürün gönderiminde bulunduğu ülkeler arasında. Bunun dışında Hong Kong, Filipinliler, Irak ve Kazakistan, diğer ihracat ülkeleri arasında yer almış. İşin en ilginç tarafı ise Mamajoo'nun ilk ihracat yaptığı ülkenin Çin olması. Müstecaplıoğlu; "Türkiye'de sektörle ilgili fuar düzenleyen şirketi Çinliler satın almıştı. Dolayısıyla onlar da bu fuara katılmamızı istediler. Biz de deneyelim dedik ve katıldık. Daha sonrasında da ilk ihracatımızı Çin'e gerçekleştirdik. Yani biraz da denk geldi diyebiliriz. Çin'de evet üretim fazla, ama kaliteli ürünlere olan talep de yüksek" diyerek yılda iç pazara 500 bin, yurtdışına ise 200 bin adet bandında ürün ihraç ettiklerini söylüyor. Marka, pandemi sırası ve sonrasında online satış platformunda başarıyı yakalamış ve 2020'de yüzde 30, 2021'de de yine aynı oranda büyümeye devam etmiş. 2022'de toplam 70 milyon lira cirosu olan markanın 2023 yılsonu hedefi ise 120 milyon lira. Ayrıca gelecek beş yıl içinde de şu an 50 olan istihdam sayısını 100'e çıkarmayı hedefliyor.

HİÇ OLMAYANI YAPACAK

Mamajoo'nun 2024 hedefleri arasında pazarlama ilk sırada geliyor. Pazarlama bütçesine ve pazarlama insan kaynağına daha da ağırlık verecek olan firma, bu konuda da çeşitli istihdamlar sağlayacak. Ayrıca yine önümüzdeki dönemde ek bir fabrika yatırımı hedefliyor. 2022 yılından bu yana Türkiye dağıtımını ve satışını Eczacıbaşı ile yapan Mamajoo, ürün geliştirme ve Ar-Ge çalışmaları için de Kocaeli Üniversitesi ile ortaklaşa çalışıyor. Müstecaplıoğlu; "Gelecek yıl, Türkiye'de hiç olmayan bir göğüs pompası ve yalancı emzik üreteceğiz. Türkiye'de örneği olmayan bir önlük çıkaracağız. Bazı ambalaj değişikliklerimiz olacak. Dünyada gece biberonu çıkaran ikinci markayız. İlk olamamızın sebebi ise; dış ambalaj tasarımı konusu yüzünden geç kaldık. Benim derdim ucuz değil kaliteli ürün yapmak" diyor.

GENÇ VE DİNAMİK ANNEYİ TEMSİL EDİYOR

İngilizce bir kelime olan Mamajoo'nun Türkçe'deki karşılığı eğlenceli, genç, dinamik anne demek. Firma, marka ismini seçerken çok kararsız kalmış ve en sonunda Mamajoo ismine karar kılmış.

SULTANBEYLİ'DEKİ KADINLARA İSTİHDAM YARATTI

Ayla Müstecaplıoğlu'nun en büyük isteklerinden biri, kadının iş hayatı içinde bulunması ve üretken olması. Bu sebeple Sultanbeyli'ye fabrikayı ilk kurduklarında, bölgedeki kadınlara istihdam desteği sağlamış. "Fabrikada çalışmak isteyen pek çok kadın oldu. Biz bazılarını işe aldık ve onlara üretimdeki makineleri kullanmak için eğitimler verdik. Hatta bunların içinden usta olan kadınlarımız var" diyen Müstecaplıoğlu, çalışanların yüzde 60'ının kadın olduğunu söylüyor.

BEŞ DİL BİLİYOR

Müstecaplıoğlu, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik mezunu. Daha sonra Yüksek Lisans eğitimi için İngiltere'ye gitmiş, orada hem okuyup hem çalışarak öğrenimini tamamlamış. Daha sonrasında, Türkiye'de seramik sanayinde hammadde, makine ve teçhizat üreten bir firmanın İtalya'daki biriminde çalışmış. İki yıl da İtalya'da kalarak neredeyse yaşamının dört yılını farklı iki ülkede geçirmiş. İtalya'da kaldığı dönemde akşamları kursa giderek İtalyancasını geliştirmiş ve şu anda Türkçe, İngilizce, İtalyanca, İspanyolca ve Almanca olmak üzere toplam beş dil biliyor. Her ne kadar gazetecilik mesleğini kısa bir süre için deneyimlemiş olsa da girişimcilik hikâyesi Mamajoo ile başlıyor.

BİZE ULAŞIN