KPMG'nin dünyanın en büyük şirketlerinde görev yapan 1.300'den fazla CEO'ya stratejileri ve görünümleri hakkında sorular yönelttiği "Küresel CEO Öngörüleri" araştırmasının 2023 yılı sonuçları açıklandı. Araştırmaya göre küresel ekonomiye duyulan güven bir önceki yıla göre büyük ölçüde değişmese de pandemi öncesi güven seviyelerinin üzerinde. Her dört küresel CEO'dan neredeyse üçü (yüzde 73) önümüzdeki üç yıl için ekonomiye güven duyuyor; bu oran geçen yıl yüzde 71 seviyesindeydi. Bununla birlikte, CEO'ların kendi şirketlerinin büyüme beklentileri son üç yılın en düşük seviyesine geriledi. 2020'nin başında CEO'ların yüzde 85'i şirketlerinin büyüme beklentilerine güvenirken bu yıl bu oran yüzde 77'ye geriledi.
Araştırmada CEO'lara önümüzdeki üç yıl içinde büyümeye yönelik en önemli risklerin neler olduğu sorulduğunda ilk on sıra şu şekilde oluştu: Jeopolitik/politik belirsizlikler, operasyonel sorunlar, gelişen/yıkıcı teknolojiler, tedarik zincirleri, mevzuatlara ilişkin kaygılar, çevre/iklim değişikliği, faiz oranları, siber güvenlik, itibar riski ve yetenek.
Bu sıralamaya göre CEO'lar artık jeopolitik ve siyasi belirsizliği işlerinin büyümesine yönelik en büyük risk olarak görüyor. Geçen yıl ise listenin başında gelişen/yıkıcı teknolojiler yer alıyordu. Bu değişim, CEO'ların jeopolitik riskin sadece kısa vadeli bir konu olmadığı gerçeğini kavradıklarını gösteriyor. Diğer yandan CEO'lar önümüzdeki 12 ay içinde büyüme sağlamanın önünde daha kısa vadeli engellerle de karşılaşıyor. Örneğin, her dört CEO'dan üçünden fazlası (yüzde 77) artan faiz oranları ve sıkılaşan para politikalarının olası veya mevcut resesyonları uzatabileceğini söylerken yüzde 77'si önümüzdeki üç yıl içinde hayat pahalılığı baskılarının kurumlarının refahını olumsuz etkileyeceğine inanıyor.
"CEO'lar, jeopolitik belirsizlikler nedeniyle zorluklarla karşı karşıya"
KPMG Türkiye Ülke Başkanı Murat Alsan yaptığı değerlendirmede şunları söyledi: "Çalışmamıza göre CEO'lar küresel ekonominin geleceğine olan güvenlerini korurken şirketleri için nelerin risk teşkil ettiğine dair görüşleri ise önemli ölçüde değişti. Küresel siyaset, ticaret dinamikleri ve uluslararası ilişkilerdeki sürekli değişim nedeniyle CEO'ların her zamankinden daha esnek ve dayanıklı olmaları gerektiği bir dönemden geçiyoruz. İş dünyası liderleri, jeopolitik belirsizlik ve siyasallaşmadan ESG alanında artan paydaş beklentilerine ve üretken yapay zekânın benimsenmesine kadar birçok alanda zorluklarla ve büyümenin önündeki engellerle karşı karşıya. Bunlar gibi birçok makroekonomik ve jeopolitik zorluğa rağmen, orta vadeli küresel güvenin nispeten sağlam kalması ise olumlu bir durum. Bu nedenle CEO'lar stratejik önceliklerini yeniden değerlendiriyor, üretken yapay zekânın yükselişine, yetenek yönetimine ve ESG konularının ele alınmasında odaklanıyorlar. Bu yolda başarının anahtarı ise derin belirsizlik dönemlerinde her zaman bir tehdit olan kısa vadeli, reaktif liderlik tehlikesinden kaçınmak ve bunun yerine uzun vadeli, stratejik planlamaya kararlılıkla odaklanarak yol almaktır." dedi.
KPMG'nin 2023 yılı Küresel CEO Araştırması'nda öne çıkan diğer sonuçlar ise şunlar: