PARA RÖPORTAJ/ ÖZGE ÖZ Annesinin ihtiyacından doğan girişim fikriyle yola çıkan A. Selman Yar, 50'den fazla ülkeye ihracat yapıyor. Selman Yar, hem ihracat hem de satışla ilgileniyor. Aynı zamanda şirketin de Genel Müdürü. Karınca Ev Gereçleri Pazarlama İç ve Dış Ticaret Limited Şirketi bünyesinde Bambum ve Taşev markaları var. Firma; marka konumlanmasında Bambum'u sofra ve tezgah üstündeki marka olarak, Taşev'i ise ocakla temas eden yerlerde kullanıyor. İşe başlanan ilk yıl yani 2010'da cirosu 500 bin TL olan Bambum'un geçen seneki cirosu 350 milyon TL'ydi. Bu seneki ciro hedefi ise 650 milyon TL. Yar, "Ancak gidişata bakılırsa yılsonu 800 milyon TL'yi görebiliriz" diyor. Bu arada ev tekstiline de giren marka, mutfağın her alanında Bambum'u görmek istiyor.
Selman Yar, PARA Dergisi'ne hedeflerini açıklarken "Mutfağa dair ne aranıyorsa, bu da Bambum'da yokmuş denmesini istemiyoruz. Bir diğer hedefimiz ise yıllardır Türkiye'den marka çıkmadığı söyleniyor. Bunu değiştirmek istiyoruz" dedi.
ANNESİNDEN İLHAM ALDI
İstanbul Üniversitesi İngilizce İktisat Bölümü'nden mezun olan Yar, daha sonra yüksek lisans için ABD'ye giderek orada marka pazarlama üzerine eğitim almış. Bu bölümün çok işine yaradığını belirten Yar, daha sonra Türkiye'ye dönerek ne yapabilirim diye düşünürken, annesine bambu bıçak lazım olduğunu fark ettiğini belirtiyor. Yar, "Sonrasında Çin'de gezerken bize böyle bir ürün lazım, dedim ve o ürünü yaklaşık dört ay sonra gönderdiler. Ben o günlerde ne yapacağıma karar vermeye çalışıyordum bir yandan. İlk etapta 40 bin adet getirdim bambu bıçak getirdim" diyor. Annesinin sağlıklı olduğu için tercih ettiği bambu bıçakları sonrasında aktarlara satmaya çalışan Yar, o zamanlar zücaciye sektörünün aklından geçmediğini belirtiyor. Sonrasında gelen yorumları değerlendirdiklerini belirten Yar, "Ürünümüzü kullananlar senin bıçağı kullanıyoruz ama altındaki tahta başkasının tahtası demeye başladılar. Sonra tahta, havan, karabiber öğütücü derken, iş büyüdü. Sonrasında zücaciyeden de önce aslında biz, 2010'da 'horeca' bölgesine girmiş olduk, çünkü bu tabakları, servis sunum sırasında kullanmaya başladılar" diye konuşuyor. Ürünlerin muadilleri çıkınca kendi bünyelerine tasarımcı alarak, ürün gamlarını farklılaştırmaya başlamışlar. "Bizim ürünlerimizin yüzde 70'i dünyadaki ilk ürünlerdir" diyen Yar, şunları söylüyor:
"Şöyle ki; altı bambu ya da ahşap olan herhangi bir fincan, yemek takımı, porselen hiç yoktu. Biz hep bunları yapmaya başladık. Zaman geçtikçe ürün gamımız 2 bin 500'lere geldi ki. Almanya'da bir fuara katılmaya başladık. Fuardaki birinci holde tek Türk firması bizdik."
Fuarda başka bir firma sahibi ile sohbet ederken yerli üretim yapmadıklarından dolayı devlet teşviklerinden de faydalanamadığını fark eden Yar, fuardan dönünce üç ay için üretime başlama kararı aldıklarını belirtiyor. Yar, "İstanbul Esenyurt'ta yaklaşık dört sene önce yerli üretime başladık. Şu an sadece üretimde 70 kişi çalışıyor. Üretim bandından çıkan ürünlerin yaklaşık yüzde 80'inini ihraç ediyoruz" diyor. Şirkette toplam çalışan sayısı ise 115 kişi.
650 MİLYON TL CİRO HEDEFİ
Bambum'un cirosu 2010'da 500 bin TL'ydi. Bunun her sene yaklaşık olarak iki kat şeklinde artığını söyleyen Yar, "Geçen seneyi biz 350 milyon TL+ KDV ile kapattık. Bu sene de hedefimiz 650 milyon TL, ancak gidişata bakılırsa yılsonu 800 milyon TL'yi görebiliriz" diyor. Yar, bambu mutfak gereçleri pazarının yaklaşık yüzde 90'ının kendilerinin olduğunu söylüyor. Online satışlarını tam olarak takip edemediklerinden dolayı mağaza satışları ile aynı oranda olduğunu belirtebiliriz. Konuyla ilgili Yar, "Bizim büyük bayilerimiz var. Onlar da kendi online sitelerinde satıyorlar. Onların müşterileri alıp satıyor. Bu nedenle takip edemiyoruz" diyor. Esse'nin pazardan çekilmesinin kendilerinin çok olumlu etkilediklerini de belirten Yar, ilk sene kötü gibi oldu çünkü yaklaşık 300 kalem ürünümüzü satıyorlardı, ama anlaşma gereği AVM'de Esse'den başka markalara ürün veremiyorduk. Esse'den sonra, English Home, Madame Coco, Boyner ve Schaffer gibi markalara ürün vermeye başladık" şeklinde konuşuyor.
HEDEF ABD'DE DE BÜYÜMEK
Bambum ismiyle ABD'nin San Francisco eyaletinde de şirket açılmış. Orada da satışların başladığını söyleyen Yar, Türkiye pazarı için pahalı olan ve zor satılan ürünlerin orada çok daha rahat satıldığını gördüklerini belirtiyor. Yar, "Mesela 20 farklı kalite ve modelde kase var. Bunun en kalitelisi ve en pahalıları orada salata kasesi olarak talep gördü. Ağırlık yine kesme tahtalarında. ABD'de steak çok tüketildiği için tahtalarda haliyle tercih edildi. Çünkü barbekü olayı orada daha fazla, bunun etkisinin olduğunu düşünüyorum. Bir de insanlar hep yeni bir şey arar. Bizim markamız da orası için yeni oldu" diyor. ABD'nin batısında yer aldıklarını belirten Yar, Amazon ile her yere hızlı gittiğini söylüyor. Ama yine de batı yakasında kaldıklarını belirterek hedeflerinin ABD'de de büyümek olduğunu belirtiyor.
EV TEKSTİLİNE DE GİRDİ
Kişinin mutfağa girdiğinde ve ulaştığı tüm ürünlerde Bambum'un olmasını istediklerini söyleyen Yar, bu nedenle ev tekstil sektörüne de girdiklerini belirtiyor. Yar, "Ev tekstiline ama yatak örtüsüne değil; yine mutfakla ilgili el havlusu, silme bezi ve mutfak önlüğü gibi ürünlerle girdik" diyor. İki sene önce 10 milyon lira yatırım yapılmış ve şu anda ev tekstilinde de yaklaşık 200 kalem ürün var. İki sene önce yapılan bu yatırım karşılığı bulmuş olacak ki henüz bir ay geçmeden Almanya ve Afrika ülkelerine yatırım yapılmış.
"PANDEMİNİN BİZE FAYDASI OLDU"
Pandeminin aslında sadece bize değil, tüm mutfak sektörüne katkısı oldu. Hiç mutfağa girmeyen insanlar, kek-börek yapmaya başladı. Pandemiye rağmen yüzde 60 büyüdük. Nedeni ise şu ilk başta 40 bin adet bambu bıçağı getirmek de herkesin yapabileceği bir şey değil. Birçok firma, seçim ve ekonomik nedenlerle dururken biz aslında en yoğun üç ayımızı geçirdik. Çünkü pandemide sağlık öne çıktı. Bambu sağlıklı ve mutfaklardaki trendler de değişti. Diğer markalar da artık bu tarz ürün yapıyorlar.
3 BİN 500 KALEM ÜRÜN VAR
2010'da altı kalem ile üretime başladıklarını söyleyen Yar, bugün bine yakın ürün yaptıklarını söylüyor. İnsanların yapısı gereği ahşap, mermer, taş ve toprak gibi ürünlere daha duyarlı olduklarını belirten Yar, bu ürünlere insanların daha çok dikkat ettiğini söylüyor. Hammaddenin bambu ağacından olduğunu söyleyen Yar, bambunun altı ayda olgunluğa eriştiğini ve ömrünün de o kadar olduğunu söylüyor. Bambu ağacının yapısı gereği ekolojik ve antibakteriyel olduğunu da belirtelim. Yar, bambunun ekolojik olduğunu ve toprakta çabucak kaybolduğunu da belirtiyor. Ağaçlar ise Endonezya, Çin, Vietnam ve Türkiye'den ağaçları tedarik ediliyor. Hatta üretimde kullanılan bambuların yüzde 15'i, Türkiye'deki bambu ormanlarından karşılanıyormuş. Çin'in 'dünyadaki en büyük bambu alıcısı' olduklarını belirten Yar, "Hatta Walmart'tan daha büyüyüz, çünkü Walmart; kesme tahtası, spatula ve kaşık gibi birkaç kalem alıyor. Biz ise hammaddemizi ve bazı ürünleri Çin'den aldığımız için resmi makamlarla tanıştırılırken Çin'in en büyük bambu alıcısı şeklinde tanıtılıyoruz" şeklinde konuşuyor. Toplam 3 bin 500 kalem ürünümüz var. Bunun bine yakınını Türkiye'de üretiyoruz. Diğerleri ithal geliyor. Son üç senedir, bambu harici ürünlere de girdik. Tabii marka bilinirliği de arttı. Porselen ve döküm ürünler, cam ve ev aletleri gibi ürünlerimiz de var. Biz Türkiye'nin en büyük çaydanlık satan firmasıyız.
FRANCHİSE İLE MAĞAZA AÇABİLİRSİNİZ
Selman Yar, hedeflerinin hiçbir zaman mağazalaşmak olmadığını söylüyor, ancak müşterilerinin ürünlerine ulaşmada zorlandıklarını görünce gelen talepleri değerlendirmişler ve franchise yöntemiyle mağazalaşma süreci başlamış. Bambum'un, Bambum Boutique adında şu anda 10 franchise mağazası bulunuyor. Franchise alanların çok memnun olduğunu ve şartların da bölgesine göre değiştiğini söyleyen Yar, "Standlarda ve raf düzeninde yardımcı oluyoruz. İsim bedeli olarak cüzi miktar alıyoruz. Yaklaşık 10 bin dolar gibi bir meblağ. Sadece bizim ürünlerimizi satmak gibi bir şartımız daha bulunuyor" diyor. 10 mağazanın dışında genel olarak Bambum, 800'den fazla satış noktasında var. Hatta Boyner'in yaklaşık 70 mağazasında olduklarını söyleyen Yar, "Boyner'in zücaciyedeki en büyük tedarikçisi şu an biziz. Schafer, Korkmaz gibi markalarda ürünlerimiz satılıyor. Zincir marketlerde de varız. Metro market ağırlıklı ama dönemsel olarak Bim ve A101 gibi marketlere de ürün verdiğimiz oluyor. Tedi marketlere de veriyoruz" diyor.
Kutu:
50'DEN FAZLA ÜLKEYE İHRACAT
Saklama kapları, kesme tahtaları ve servis ürünleri Bambum'un çok tercih edilen ürünlerinden. Toplamda 50'den fazla ülkeye ihracat yaptıklarını belirten A. Selman Yar, "89 farklı ülkeyi bir arada gördük ama şu anda sürekliliği devam eden 50 ülkeye ihracatımız var. Avrupa, Ortadoğu ve Rusya gibi ülkeler daimi listemizde. Şili, Kamboçya, Brezilya, Kolombiya, Fildişi ve Gana gibi ülkeler ise daha önce ürün verdiğimiz ülkeler" diyor. Hedeflerini de açıklayan Yar, "Biz mutfağa giren birinin Bambum haricinde herhangi bir markaya ihtiyaç duymasını istemiyoruz. Tencere, tava, kepçe, çekmece içi düzenleyici yani mutfağa dair ne aranıyorsa, bu da Bambum'da yokmuş denmesini istemiyoruz. Bir diğer hedefimiz ise yıllardır Türkiye'den marka çıkmadığı söyleniyor. Bunu değiştirmek istiyoruz. Mesela İsrail, İran, Kosova veya Makedonya'da Bambum, Türkiye'de olduğundan daha çok biliniyor. Ya da İngiltere'de 600'dan farklı noktadayız şu an. Bunu artırmak istiyoruz" diyor. Son olarak şu anda bambu kahve makinası yaptıklarını belirten Yar, Eylül ayına yetiştirmek için çalıştıklarını belirtti.
BAMBU NEDİR?
Bambu ya da bilimsel adıyla Bambusoideae halk arasındaki kullanımla hint kamışı olarak bilinir. Bambu, buğdaygiller familyasına ait ve bin 200 adede yakın bitki türlerinden oluşan alt familyanın üyesidir. Büyümekte sınır tanımayan bambular boyları 38 metre ve genişliği 80 santimetreye kadar çıktığı görülür. Bambu türleri Asya'da, Güney ve Kuzey Amerika'da ve Afrika'da bulunur.