Havalimanı işletmeciliğinde Türkiye'nin dünyadaki lider markası TAV Havalimanları, sektörün en önemli buluşmalarından Passenger Terminal Expo'ya (PTE) katıldı. Bu yıl Paris'te düzenlenen PTE fuar ve konferansında 130 ülkeden 10 binden fazla sektör temsilcisi buluştu.
TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaptan "İki yıl aranın ardından düzenlenen PTE'de servis şirketlerimizle birlikte güçlü bir şekilde yer aldık. Havalimanı işletmesinin her adımında hizmet veren entegre iş modelimiz sayesinde farklı ihtiyaçlara uygun en iyi çözümleri sunabiliyoruz. 1997'de Tepe ve Akfen ortaklığında kurulan TAV bugün sekiz ülkede 15 havalimanı işletiyor. İştiraklerimiz bizim işletmediğimiz 21 ülkedeki 65 havalimanında da ürün ve hizmetleriyle yer alıyor" dedi.
Havalimanlarının geleceği konuşuldu
Konferansta Serkan Kaptan "Havalimanlarının geleceği" başlıklı panelde yer aldı. TAV Technologies'den Azizcan Aksoyek yeni nesil havalimanı sistemleri, TAV İşletme Hizmetleri'nde Josselin Bourcier yolcu memnuniyetine yönelik hizmetlerde yeni trendler, BTA'dan Melda Tuna havalimanında yiyecek-içecek operasyonlarının sürdürülebilirlikle ilişkisi üzerine konuştu.
"2,4 trilyon dolarlık pastadan pay alacağız"
Kaptan "Havacılık sektörü pandeminin ardından hızla toparlanıyor. 2019'da 9,2 milyar olan küresel yolcu trafiği 2020'de 3 milyara düştükten sonra 2021'de 4,4 milyara ulaştı. Bu yıl ekonomik ve politik belirsizliklere karşın 6,5 milyar yolcuya ulaşması bekleniyor" diyerek şunları ekledi: "TAV 15 havalimanından oluşan dengeli bir portföye sahip. Bu sayede dünya ortalamasından daha hızlı toparlanıyoruz. Yılın ilk beş ayında 2019'un yüzde 76'sına ulaştık. 2023'te pandemi öncesini yakalayacağız. 2025'te 102 ila 107 milyon yolcuya ulaşacağımızı öngörüyoruz. Uzun vadede havacılık büyümeye devam edecek, Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI) tahminlerine göre 2040'ta trafiğin iki kattan fazla artarak 19 milyar yolcuya ulaşaca. Bu artış beraberinde 2,4 trilyon dolarlık havalimanı yatırımı ihtiyacı getirecek. TAV olarak bu ihtiyaca cevap verecek tüm yetkinliğe sahibiz. Özellikle büyümenin yüksek olacağı gelişmekte olan pazarlara odaklanıyoruz".
Antalya ve Almatı'da yatırım başladı
TAV Havalimanları, pandemi döneminde Almatı Havalimanı'nı portföyüne ekledi ve ortağı Fraport'la birlikte Antalya'da işletme süresini 2052'ye kadar uzattı. Kaptan "Bu iki projeyle birlikte ortalama işletme süremiz sekiz yıldan 30 yıla çıktı. Antalya ihalesini 7,25 milyar avro artı KDV ile kazandık. Küresel ekonomideki belirsizliklere karşın 1,812 milyar euroluk ön ödemeyi de yurtiçi ve yurtdışından finansman bularak gerçekleştirdik. Yolcu garantisi olmayan bu projede kısıtlı zamanda finansman bulmuş olmamız şirketimize, Antalya'ya ve Türkiye turizmine duyulan güvenin ciddi bir göstergesi" dedi.
Küresel ayak izi Bermuda'dan Semerkant'a ulaşıyor
Kaptan TAV'ın portföyündeki havalimanlarının trafiğini artırmak, portföye yeni havalimanları eklemek ve servis şirketlerinin genişlemesine dayalı üç ayaklı bir büyüme stratejisi olduğunu aktardı ve ekledi: "Nijerya'da dört havalimanı ihaleye çıktı, inceliyoruz. Yine Karadağ'da iki havalimanının ihaleye çıkmasını bekliyoruz. Hedef bölgemizdeki tüm fırsatları değerlendiriyoruz. TAV Technologies yakın geçmişte Özbekistan'ın Semerkant Havalimanı'nda hizmet vermeye başladı. TAV İşletme Hizmetleri 19 ülkede 34 havalimanında 65'ten fazla özel yolcu salonu işletiyor. Riga'da 10 yıldır hizmet veren Havaş, Zagreb'de yer hizmetleri şirketini satın alarak faaliyete başladı. BTA, sekiz ülkede 17 havalimanında yiyecek içecek faaliyeti sunuyor. Uçak içi yiyecek-içecek hizmeti veriyor. Aynı zamanda İstanbul'daki üretim tesisinden ihracat gerçekleştiriyor."