Kargoist, scooter ile dağıtım ağını 2022'de genişletecek

GİRİŞ TARİHİ: 06.05.2022 GİRİŞ TARİHİ: 14:46 SON GÜNCELLEME: 07.05.2022 15:54
Türkiye’de ilk kez scooter ile dağıtım yapan kargo firması olarak tanınan Kargoist, e-ticaret lojistiğindeki sorunlara yenilikçi çözümler geliştiriyor. Kargoist, 2022 içerisinde scooter ile dağıtım yaptığı il sayısını artırmayı hedefliyor.

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Pandeminin de etkisiyle hızlı büyüyen e-ticaret sektörü, kargo sektörünün büyümesini de kamçıladı. Sektörde farklı teslimat modellerine olan ihtiyaç attı, ayrıca yeni ihtiyaçlar da ortaya çıktı. Son birkaç yıl içinde birçok yeni teslimat firması kuruldu. Mevcut teslimat firmaları ise doğan ihtiyaçlara yönelik hizmetler geliştirmeye başladı. Bunlardan biri de esnek taşıma modelleri ve çevre dostu, verimlilik odaklı yaklaşımıyla dikkat çeken Kargoist firması. Türkiye'de ilk kez scooter ile dağıtım yapan kargocu olarak adını duyuran firmanın kurucu ortakları İsak Temel ve Alim Yazlı ile yeni nesil taşımacılığı, yatırımlarını ve planlarını konuştuk.

Bize Kargoist'i anlatır mısınız? Nasıl bir kargo firmasısınız? Bir kargo firması kurmadan önce pazardaki hangi açığı gördünüz ?

İsak Temel: Kargoist 2012 yılında kurulmuş olup sektörde butik hizmet anlayışı ile iş ortaklarına çözüm üreten ve mutluluk taşıyan bir firma. Alim Bey ile birlikte uzun yıllar kargo sektöründe satış süreçlerinde çalışıyorduk. Bundan dolayı birçok farklı sektörden farklı firmalar ile görüşme fırsatımız oldu. Yaptığımız bu görüşmelerde kargo firmalarının hizmetleri konusunda aldığımız geri bildirimlerin en başında mevcut firmaların firma çalışma sürelerine göre hiç esneklik sağlamaması ve akabinde hizmet kalitesindeki olumsuz durumlarından bahsediyorlardı. Hemen hemen görüştüğümüz tüm firmalarda bu tarz geri bildirimleri toparlayarak, bizler sektör adına ne yapabiliriz diye düşünmeye başladık. Sektörü değerlendirirken çalıştığımız firmalardan bir tanesi bizim İstanbul içerisinde dağıtım yapmamızı rica etti. Bu rica ile birlikte bizlerin de düşüncesinde olan Kargoist fikrini hayata geçirerek, ilk dağıtımımıza İstanbul'da başladık. Özellikle sektörün butik hizmet ve çözümler ihtiyacını karşıladıkça, firmalar da iyi bir hizmet kalitesi görüp bunu deneyimledikçe birçok firmadan yoğun talepler gelmeye başladı. Şu anda 22 ilde günlük 100 bin paketlere ulaşan dağıtımımızla hizmet veren koca bir şirket olduk.

E-ticaretteki hızlı büyüme lojistikte de yeni iş modelleri yarattı. Kargoist bu alanda ne tür adımlar attı? Hangi projeleri devreye aldı? Bu alana dönük geliştirdiğiniz dağıtım modelleri neler?

Alim Yazlı: Pandemi dönemi, e-ticaretin hali hazırda büyüme ivmesini artırırken, lojistik sektörünün ve dağıtım sektörlerine olan talebin de artışına neden olmuştur. Bu da ekosistem döngüsünde tüketiciler ile markalar, markalar ile üreticiler, üreticiler ile tedarikçiler arasında daha güçlü bir bağ oluştururken, lojistik ve dağıtım sektörü bu zincirin aksamadan hızlı ve verimli bir şekilde yürümesi için çok daha stratejik bir rolü ve kritik sorumlulukları üstlenmiştir. Ticaretin, hizmetin ve süreçlerinin dokusundaki değişkenliklerin adaptasyonun en önemli noktası dijitalleşme ve sürdürülebilirliğin bundan sonraki süreçte çok daha hızlı ve etkin bir şekilde devam etmesine bağlı gibi görünmektedir. Kargoist olarak özellikle Dünya Bankası lojistik performans indikatörlerini de dikkate alarak teknoloji yatırımlarımızı bu çerçevede güçlendirme kararı aldık.

Ne tür yatırımlarınız oldu?

Alim Yazlı: İlk adım olarak güçlü bir teknik ekiple birlikte Bilişim Vadisi'nde AR-GE firmamızı kurduk. Depolama, rotalama ve dağıtım alanında kendi programlarımızı geliştirdik. Depolama programı geliştirmedeki hedefimiz "end-to-end" olarak hizmet verme planlarımızın bulunması. Bu planlarımızın en büyük adımı bu yıl içinde "fulfillment center" merkezleri kurarak e-ticaret alanında hizmet veren iş ortaklarımıza depolama hizmeti vererek, alıcı siparişlerini toplayıp, paketleyip ve "last mile" tarafında teslimatlarını gerçekleştirerek tam bir uçtan uça hizmet vermek olacak. Kargoist, lojistiğin entegre faaliyetler kümesi olduğuna inanmaktadır. "Fulfillment center" merkezleri kurulumlarıyla ilgili olarak çalışmalarımız devam etmekte olup, 2022 yılı içerisinde bu alandaki operasyonlarımıza başlamayı düşünmekteyiz. E-ticaret hizmetlerini tek bir çatı altında toplayarak uçtan uca hizmet vermenin fark yaratacağına inanıyoruz. Perakende sektöründe değişen kullanıcı alışkanlıkları ve sektörde dijitalleşmenin artması ile Kargoist'e inanan müşteri portföyünü oluşturan perakende sektörünün önemli bir çözüm ortağı olacağını düşünüyoruz. Rotalama programında, dağıtıcı arkadaşlarımıza daha verimli ve etkin bir dağıtım modeli sunabilmeyi, ayrıca daha az yakıt tüketimi sağlayarak da karbon emisyon oranını azaltarak doğaya katkı sağlamayı hedefledik. Taşıma programında ise dağıtıcılar kullanıcı dostu bir programla kolaylıkla işlemlerini tamamlayabilmektedir. Buradaki karmaşıklık dağıtıcının işini yapmasının önüne geçmekte olup verimliliğini de ciddi anlamda azaltmaktadır. Diğer yandan Avrupa Yakası'ndaki aktarma merkezimizde sorter sistemimizi devreye aldık ve paket işleme kapasitemizi 4 kat artırdık. 2022 yıl içerisinde ayrıca Anadolu Yakası'na da sorter sistemi kurarak günlük paket işleme kapasitemizi artırmaya devam edeceğiz. Bununla birlikte 2021'de Kargoist olarak İstanbul'da scooter ile dağıtımlara başladık. 2022 yıl içerisinde scooter ile dağıtım yaptığımız il sayılarını artıracağız. 2022 içinde sürdürülebilirlikte devreye almaya planladığımız diğer projelerimizi; kargobox kutuları ile teslimatlara başlamak, esnaf noktalarından teslim alınmasına teşvik etmek (daha az araç dolaşımını sağlayarak karbon emisyonunu azaltmayı sağlamak) ve paket dağıtımlarında elektrikli araç kullanımını yüzde 25'in üzerine çıkartmak olarak sıralayabiliriz.

E-ticaret lojistiği alanındaki müşteri yelpazenizden söz eder misiniz? Sektörlere özel çözümleriniz var mı?

İsak Temel: Sektörde ulusal ve global öncü bir çok tekstil, ayakkabı, kitap, ev grubu, hızlı tüketim ve lojistik firmalarının alıcılarına teslimatlarını gerçekleştirmekteyiz. Hizmet verdiğimiz iş ortaklarımızdan bazıları; Lcwaikiki, İnditex (Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti ve diğer tüm markaları), Flo, Modaselvim, Modanisa, Bkm, M&S, Gap, Arvato Bertelsmann, Penti, Oxxo, English Home, Evidea'dır. İş ortaklarımıza standart teslimat hizmetlerinin yanında gün içi teslimat, randevulu teslimat, ertesi gün teslimat, mağazalardan alıcılara teslimat, mağazalardan mağazalara teslimat ve ayrıca yoğunluklarında ekstra çalışma planlaması yaparak özel teslimatlar ile çözümler üretmekteyiz.

2021 yılını nasıl kapattınız? Nasıl bir taşıma hacmine ulaştınız, nasıl büyüme ivmesi yakaladınız?

Alim Yazlı: 2021 yılını sadece e-ticaret kargolarında 9,5 milyon paket taşıdık. Büyümemiz ise yüzde 300 oranındaydı. 2020 yılında da yine aynı şekilde yüzde 250'nin üzerinde bir büyümemiz gerçekleşmişti. Her sene üzerine koyarak ilerliyoruz.

2022 yılında nasıl bir büyüme hedefliyorsunuz? Yatırım planlarınız neler? E-ticaret lojistiği ve mikro dağıtım alanında gündeminizde neler var?

Alim Yazlı: 2022 yılı içinde yine önceki yıllarda olduğu gibi aynı büyüme oranlarında büyümeyi hedeflemekteyiz. 2022 yıl içerisinde sadece dağıtım tarafında değil fulfillment center da açarak iş ortaklarımıza uçtan uça hizmet vermekteyiz. Mikro dağıtım tarafında ise esnaf teslimat noktaları, Kargoistbox kutuların konulması gibi projelerimizde gündemimizde olup çalışmalarına başladık.

E-ticaret lojistiğinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileriniz neler?

İsak Temel: E-ticaret lojistiğinde temel sorunlardan bir tanesi "cutoff" sürelerinin sürekli olarak esnetilmeye çalışılması. Bu süreler değişiklik gösterdiğinde iyi bir planlama yapılmasını zorlaştırmakta ve tüm işleyen süreci çok olumsuz etkilemektedir. "Last mile" tarafında teslimat modellerinin çoğaltılması gerekiyor. Dar kapsamlı teslimat modellerinde maalesef paketlerin teslim edilmeden geri gelmesi söz konusu oluyor. Bu da gönderici firmaların satış kaybına sebebiyet veriyor. Bu durumun farkında olarak "last mile" için teslimat modellerimizi geliştirmeye çalışmaktayız. "End-to-End" tarafındaki hizmet bütünlüğünde de tam bir entegre çözüm bulunmamaktadır. Bizler iki taraf için de yatırımlarımızı yıl içinde tamamlayarak sektörde uçtan uca hizmet verecek bir yapı haline geleceğiz. Bu yapı ile birlikte iş ortaklarımızın tamamen tüm ihtiyaçlarını tek noktadan karşılayarak onların rekabete yoğunlaşmasını sağlayacağız. Sloganımızda da dediğimiz gibi "Hizmet kalitesini artırmak #bizlemümkün"

2022 projeleriniz neler?

İsak Temel: 2022 yılındaki ana hedefimiz "fulfillment" yatırım sürecini devreye almak, aynı zamanda sorter ve araç yatırımları ile paket sayısındaki artış ivmemizi devam ettirmek. Bu amaçla da hem operasyonel yatırımlara hem de teknolojik altyapımızı yenilemeye devam edeceğiz. "Last mile" tarafının önem kazandığı bu süreçte hızımızı artıracak çalışmalarımız var. Bu çalışmalar doğrultusunda uzak noktaları bile yakın yaparak teslimat sürelerini 24 saate indirmeyi hedefliyoruz. Bu noktada danışman şirketimiz Opulentus Capital öncülüğünde 2022 ikinci çeyreğinde hedeflerimiz doğrultusunda beraber koşabileceğimiz stratejik ortaklıklar için yatırım turuna çıkacağız.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.