İnsanları fizik ve zamanın sınırlarının ötesinde yeni dünyalara götüren teknolojiler olan XR (genişletilmiş gerçeklik) ve metaverse dünyası günümüzde en çok konuşulan konuların başında geliyor. Kimileri artık tüm sektörlerin bir dönüm noktasında olduğuna ve iş dünyasının da artık buna göre harekete geçme zamanının geldiğine inanıyor. Bu değişimin toplum ve iş dünyası üzerindeki etkisi hakkında uzmanların görüşleri de her kesimden insana yol göstermesi açısından oldukça değerli. KPMG de genişletilmiş gerçeklik ve metaverse teknolojilerinin insanlık için gelecekte hangi potansiyelleri barındırdığına dair öngörülerini paylaştı.
Raporu değerlendiren KPMG Türkiye Şirket Ortağı, Veri, Analitik ve Dijital Lideri Gökhan Mataracı, "İnsan, tarihi boyunca hayal edebildiği için bugünkü konumuna ulaştı. Günümüzün devrimsel yaratıcı hayali ise metaverse olarak karışımıza çıkıyor. Yeni dünyada daha canlı odaklı, adil ve sürdürülebilir bir toplum kavramı oluşturabilecek fırsatlarımız var. Metaverse ile kaynakları daha optimum seviyede tüketip fırsat eşitliğini tüm dünyaya yayabiliriz. Doğanın ekosistemine zarar vermeden kendi kurgularımızı gerçekleştirebiliriz. Metaverse'i sadece bir dijitalleşme değil aynı zamanda iklim değişikliğini olumlu yönde değiştirecek bir fırsat olarak görmeliyiz" yorumunda bulundu.
KPMG'NİN RAPORUNA GÖRE GELECEKTE BİZİ BEKLEYEN YENİ DÜNYA
Mars'a ilk adım sanal dünya teknolojileri için de tarihi bir dönüm noktası olacak:
1969'da Neil Armstrong ilk adımı attığında, herkes o anı izlemek için televizyona kitlenmiş ve TV satışları artmış ve birçok hane ilk defa bu teknoloji ile tanışmıştı. Önümüzdeki yıllarda Mars'ta yürüyen bir insanın o anlarının yayınlanmasının yollarından biri de Mars'a yerleştirilecek 360° kameralar aracılığıyla sanal gerçeklik olabilir. İlk kişi Mars'ın yüzeyinde ilk adımı attığında, XR ve metaverse teknolojileri de tıpkı TV'de olduğu gibi daha da yaygınlaşacaktır. İnsanlar, bu olayı televizyondan izlemek ya da bu yeni teknolojilerle tarihi adımı atan kişinin yanında olmayı tercih etmek arasında kalacak. Bence birçok insan da dünyada önemli bir adım atacak ve bu deneyimi sanal dünyada ilk elden yaşayacak.
Metaverse'deki finansal değer, fiziksel dünyanın finansal değerine meydan okuyacak:
2030'a kadar insanlar metaverse dünyasında gerçek dünyadan daha fazla zaman geçirecek ve metaverse dünyasındaki finansal değerler, fiziksel dünyadaki varlıklarının finansal değerine meydan okumaya başlayacak. İnsanlar bu yeni sanal dünyada iş başvurusunda bulunacak, geçimini sağlayacak, alışveriş yapacak, arkadaşlarla tanışacak ve hatta evlenecek. Ayrıca insanlar sanal gerçeklik dünyasında tam zamanlı işlerde çalışacak. Sanal gerçeklik içinde insanları karşılayan, onlara etrafı gezdiren ve onlara hizmetler sunan tam zamanlı çalışanlar olacak. E-ticaret ortaya çıktığında internet popüler oldu ve işte o zaman internet gerçekten yükselişe geçti. Sanal gerçeklikle şu an geldiğimiz nokta bu. Çok yakında insanlar ürün satın almak için VR kullanacak. Örneğin yaz tatili için bir otel rezervasyonu yaptırmak isteyen biri oteli sanal olarak ziyaret edecek ve rezervasyonu bu dünyada yapacak. Tüketiciler bir çift spor ayakkabı almak istediğinde bu ayakkabıları sanal dünyada deneyebilecekler. Bu nedenle müşteri hizmetleri, alışveriş ve diğer etkinlikler için de dijital insanlar hizmet verecek, bu şekilde destek sağlayacaklar.
Dünyamızın sanal dijital ikizi çok zengin olacak:
Gerçek dünya sürücüsüz araçlar, kişisel sensörler ve dronlar tarafından sürekli dijital olarak haritalandırılacak, bu nedenle dünyamızın sanal dijital ikizi çok zengin olacak. XR her yerde olacak ve etkileşim kurmak, iletişim kurmak ve iş birliği yapmak için birçok arayüz seçeneğimiz olacak. Kişisel yapay zekâ ikizlerimiz, bizi metaverse evreninde temsil edecek, işleri inisiyatif alarak yapacak veya bu ikizlerimiz doğrudan fiziksel gerçekliğimize dijital bir protez sistemi olarak entegre edilecek. Düz ekran, klavye ve fare ortadan kalkacak ve sanal gerçeklik gözlükleri ve kontakt lensler ile bu teknolojilerin yerini alacak. Yeni arayüzü kontrolleri gelişecek. Bugün aşina olduğumuz kullanıcı arayüzleri (klavyeler gibi) yerine geçecek yeni arayüzler tamamen doğal beden dilimizi anlayacak, yanıt verecek ve herhangi bir komut öğrenmemize gerek kalmadan görevleri yerine getirecek.
İnsanları yüksek riskli işlerden kurtulacak:
Simüle edilmiş ikiz dünyamızdan elde edilecek sentetik veriler, robotları problem çözme konusunda yönlendirecek ve insanları yüksek riskli işlerden kurtaracak. Uzay yolculuğu, denizaltı keşfi ve tehlikeli ortamlarda çalışma gibi fiziksel deneyimlere yönelik sanal seyahat yaygınlaşacak. Sentetik veriler ve simülasyonlar, AR ve VR deneyimlerini teknik olmayanlar için daha gerçek ve daha etkili hale getirmek için büyük araçlar olacak
Yapak zekâ eğitmenlerin olduğu VR kampüsler kurulacak:
Geleneksel yüksek öğrenimi sunmak için gereken fiziksel altyapı ve işletme maliyeti her geçen gün daha da artıyor ve bu maliyetler sürdürülebilir değil. Yüksek ve kaliteli eğitime erişim daha demokratik hale gelecek, müzeler gibi dijitalleştirilmiş bilgi ve varlıklar sanal bir kampüste sunulacak. Öğrencilerin büyük bir bölümü AI eğitmenleri tarafından desteklenen bir VR kampüs aracılığıyla yüksek öğrenime katılacak.
Potansiyel tehlikeler de var:
Beş yıl içinde dünya çapında yüz milyonlarca VR cihazı kullanılması bekleniyor. 10 yıl içinde telefonlar kadar olmasa da popülerlikleri daha da artacak. Sanal gerçeklik cihazlarından günde 12 ila 15 saate varan deneyimler yaşanacak. Bu da veri yakalama, iletişim kurma, reklam yapma ve insanları yönlendirme potansiyeline sahip olacak. Metaverse dünyası şimdiye kadarki en etkili reklam aracı olabilir. Bu potansiyel hemen hemen tüm teknolojilerde olduğu gibi iyilik veya kötülük için kullanılabilir. Kesinlikle iyilik için çok fazla potansiyel var, ancak bazı potansiyel tehlikeler de yok diyemeyiz. Bu nedenle endüstrinin ve hükümetlerin bu potansiyellerin farkında olması ve bunların önüne geçmesi önemlidir. Metaverse sistemi, bu güce sahip olmanın ahlaki yönü açısından sorumluluk getirecek kuralları ve yasaları da gerekli kılacak.