Bayilik veren mücevher markaları ve şartları

Altın, pırlanta, gümüş, elmas… Mücevher sektörünün oyuncuları her geçen gün artarken, bayilik almak isteyen yatırımcılar da sıraya dizildi. Üstelik çoğu girişimcilerden giriş bedeli talep edilmiyor.
14.04.2022 18:10 GÜNCELLEME : 15.04.2022 00:00

PARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR En karlı ve en prestijli iş fikirleri arasında yer alan mücevher bayilikleri, girişimcilerin hayallerini süslüyor. Taşlı ürünlerden tasarım ürünlere, sade ürünlerden en şıklarına kadar birçok farklı çeşidi hedef kitlelerine yüksek kar marjıyla sunabilen girişimciler, ciddi gelirler elde edebiliyor. Elbette mücevher sektöründe sağlam adımlarla ilerlemek için yalnızca sıfırdan bir işletme kurmaya gerek yok. Bayiliği veren firmalar, yüksek marka bilinirlikleriyle sektör dominasyonunu hızlandırıyor. Bilindik markaların desteğiyle yola çıkan firmalar, hedef kitlelerinin gözünde güvenilirlik kazanıyor. Markaların destekleriyle ticari zorluklara kolaylıkla göğüs gerebiliyor.

Mücevher İhracatçıları Birliği'nin (MİB) verilerine göre; şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 59 artışla 489 milyon 249 bin 996 dolarlık mücevher ihracatı gerçekleştirildi. Böylelikle yılın ilk iki ayında geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 32.76 artışla 848 milyon 683 bin 696 dolarlık mücevher ihracatına imza atıldı. Ürün gruplarına bakıldığında geçtiğimiz iki ayda en çok "Altından Mamul Mücevherci ve Kuyumcu Eşyası" ihraç edilirken bu ürün grubunu "Pırlantalı Altından Mücevherci Eşyası ve Aksamı" grubu takip etti.

KOÇAK GOLD

Hem altın hem pırlanta satıyor

2008 yılında açtığı ilk Koçak konsept perakende mağazasıyla sektöre adım atan Koçak Gold, o günden bu yana hem yurt içi hem de yurt dışında faaliyetlerini geliştirmeyi sürdürüyor. Alışveriş merkezleri ve cadde mağazalarıyla şube sayısını daha da artırmayı hedefleyen markanın bine aşkın satış noktası ve konsept mağazası bulunuyor. Firmanın perakende mağazalarında sadece 14 ayar ve 22 ayar değil, pırlanta satışı da yapılıyor. Mağazalarda, geçmişten gelen kültürel değerlere ve geleneksel karakterlere bağlılığın korunması amaçlanırken bayilik alacaklardan; müşterilerin mağazalardan içeri girdikleri saniyeden itibaren onlara Koçak Gold'un kurumsallığını hissettirmek ve her mağazada bu kurumsal bütünlüğü korunması isteniyor.

www.kocak.com.tr

ARİŞ PIRLANTA

Franchising bedeli almıyor

Yurt içi, yurt dışı ve franchising mağazaları olmak üzere toplamda 25 şubeye sahip olan Ariş Pırlanta, yurt içinde bu yıl beş farklı lokasyonda olmayı hedefliyor. Yurt dışında başta Almanya olmak üzere satış noktalarını artırmayı hedefleyen marka, bunun yanı sıra Kırgızistan, Moğolistan, Hollanda ve Avusturya'da mevcut satış noktalarını ve bayiliklerini artırmayı istiyor. Firmanın yatırımcılardan istediği şartların başında ise hem AVM hem da cadde mağazalarında trafiğin yoğun olduğu lokasyonlarda bulunmasını istiyor. Minimum 50 ile 60 metrekare, maksimum ise 100 metrekare büyüklüğünde olan mağazaları tercih eden firma, yatırımcılardan franchising bedeli almıyor. Yatırım maliyeti metrekareye bağlı olmakla beraber yaklaşık 350 bin dolar civarında. Ariş Pırlanta'nın konsept yatırımı metrekare başına bin ile bin 500 dolar arasında değişiyor.

www.arispirlanta.com

ZEN PIRLANTA

Toplam 83 mağaza

Türkiye'nin önde gelen pırlanta markalarından olan ZEN Pırlanta'nın, şu anda Türkiye'de 83 mağazası bulunuyor. Amerika, Avrupa ve Orta Doğu'da da toplam 22 mağaza ile faaliyet gösteriyor. Türkiye'deki mağazaların 42'si, yurt dışında ise 17 mağaza franchise yöntemiyle işletiliyor. Firmanın yılsonuna kadar toplamda hedeflediği franchising şube sayısı ise 15. Zen Pırlanta, bayilik verirken yatırımcının ticari görüşe sahip olmasına önem gösteriyor. Bayilerle en az beş yıllık imzalanan sözleşme, işletmenin ne şekilde yürütüleceği, markanın bölgede nasıl temsil edileceğini içeren karşılıklı esasları belirleyen içerikten oluşuyor. Bayilerle marka isim hakkı olarak tanımlanan lisans bedeli talebi olmuyor. Banka teminat mektubu ile çalışıyor.

ALTINBAŞ

32 ilde şubelere sahip

Uluslararası bilinirliğe sahip, köklü ve bir o kadar da prestijli bir mücevherat markasından bayilik almak isteyenler, Altınbaş markasına bayilik başvurusunda bulunabiliyor. Türkiye'nin 32 ilinde şubelere sahip olan marka, standartlarını karşılayabilen girişimcilerle iş ortaklığı kurmayı hedefliyor. Altınbaş'ın bayilik için yatırım bütçesi 500 bin TL ile 1 milyon TL arasında değişiyor. İşlek lokasyonlarda ya da AVM'lerde mağaza açılmasını talep eden marka için bayilik başvurusu, Altınbaş resmi internet sitesinden gerçekleştirilebiliyor. Kriterlerini karşılayan girişimcilerle irtibata geçen firma, bayilik süreçleriyle ilgili soruları detaylı olarak yanıtlanıyor.

www.altinbas.com

FAVORİ

Binden fazla satış noktası

Köklü mücevher geçmişine sahip olan markalardan olan Favori, altın ve pırlanta ürünlerini bir arada satışa sunuyor. Mağazalarında satılan ürünlerin yüzde 95'ini Avrupa Birliği kalite ve standartlarında kendi tesislerinde üreten marka, kalan yüzde 5'ini ise İtalyan firmalardan ithal ediyor. Markanın yurt içinde farklı şehirlerde 100'ü aşkın mağazası bulunurken, binin üzerinde ise satış noktası bulunuyor. Favori mağazalarında kadın, erkek ve çocuklara yönelik her yaşa ve zevke hitap edecek A dan Z ye geniş bir ürün çeşitliliği sunuluyor. Ürün grupları arasında büyük ilgi gören taşlı takımların yanı sıra özel koleksiyonlar, taşsız takımlar, incili, mineli takılar, bileklikler, kolye uçları, yüzükler, küpeler, bilezikler, genç, çocuk ve erkek takıları, pırlantalı ve elmas takılar bulunuyor. Favori'nin yerli ve İtalyan hocaların eğitim verdiği bir de tasarım okulu bulunuyor. Firma, bayilik ağını daha da genişletmek için yatırımcılarını bekliyor.

www.favori.com.tr

NİNE PIRLANTA

Pırlanta ve alyans ile büyüyor

Kaliteli ve tasarımı ile fark yaratan ürünleriyle geniş bir kitleye hitap eden Nine Pırlanta, bayilik vermeye devam ediyor. Göreceli olarak uygun bütçelerle girişimcilere pırlanta ve alyans mağazası açma şansı tanıyan Nine Pırlanta; ticari sicili temiz olan, sektörel deneyimi bulunan, müşteri memnuniyeti odağında hizmet ilkelerini benimseyen kişilere bayilik veriyor. Nine Pırlanta bayilik bütçesinin 350 bin-400 bin TL arasında değiştiği söylense de kesin rakamlar için firma yetkililerine ulaşılması gerekiyor.

www.ninepirlanta.com

MOCHKA KUYUMCULUK

Cirodan pay almıyor

Altı tanesi franchising sistemiyle işletilen toplam sekiz mağazası var. Yatırımcılardan isim hakkı talep etmeyen firma, cirodan da pay talebinde bulunmuyor. Firma, açılış maliyetinde yapılacak olan dekor, stant ve raf sistemleri, tabela, banko, ışık sistemleri ve alınan ürünleri yatırımcıdan talep ediyor. Aylık royalty bedeli ise mağazanın yaptığı ciro ve satış oranına göre belirleniyor. Firma ayrıca franchising mağazalarına, personel eğitimi, haftalık ürün tespitleri, muhasebe ve finans konularında gerekli yardım ve desteği veriyor.

www.mochkakuyumculuk.com

ANI YÜZÜK

Özel yüzük üretiyor

Uzun yıllardan bu yana doğal taşlar, 925 ayar gümüş ve hakiki deri gibi kıymetli malzemelerin satışını yapan Anı Yüzük, aksesuar sektöründe özgün olmayı hedefliyor. Markalaşma konusunda istikrarlı bir yol izleyerek kurumsal adım atmaya yönelik çalışmalar gerçekleştiren firma, bayilik yoluyla da büyümeyi istiyor. Özellikle TV ekranlarında yayınlanan ve Teşkilat, Söz, Diriliş gibi dizilerle özellikli yüzüklerin satışını yapan marka, kişiye özel üretim de gerçekleştiriyor. Anı Yüzük, yatırım yapacak girişimcilerini bekliyor.

www.aniyuzuk.com

ATASAY

Ödeme kolaylığı sağlıyor

Türkiye'nin en yaygın mücevher perakendecisi olan Atasay'ın yurt içinde 153 yurt dışında ise 17 olmak üzere toplamda 170 mağazası bulunuyor. Yurt dışında Fransa başta olmak üzere, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Irak ve havalimanlarında konumlanıyor. Atasay'ın bayiliğini almak isteyen yatırımcıların bazı şartları taşıması gerekiyor. Firma, girişimcilerden belli bir ürün alımının yanı sıra mağazalarda Atasay mağaza konseptinin uygulama zorunluluğu koyuyor. Herhangi bir franchise giriş bedeli bulunmuyor. Franchise'lara ödeme kolaylığı, kredilerde destek, kira indirimleri, ürün desteği, personele yardım ve eğitim gibi destekler veriliyor.

"AMAZON AMERİKA'DA GEÇEN YIL SATIŞLARIMIZA BAŞLADIK"

Atasay KAMER / Atasay Mücevherat CEO'su

5 bin yıllık değerli süs eşyası kullanım kültürünün olduğu bir coğrafyada yaşıyoruz. Ülkemizde her zaman önemli bir yere sahip olan sektörümüz aynı zamanda dünyada da İtalya'dan sonra önemli bir oyun kurucu. Sektör, her geçen yıl potansiyelini daha büyük değere dönüştürerek büyümesini sürdürüyor. Altın her zaman güvenli bir sığınak. Dünyanın her yerinde karşılığı alınabiliyor. Mücevher sektörü, pandemide yıldızı parlayan sektörlerin başında yer aldı. Sektör, geçen yılı yüzde 78'lik artışla 6.8 milyar dolar ihracatla kapattı. Bu artış oranı aynı zamanda 27 sektör arasında en fazla yüzdesel artış oranı oldu. Mücevher İhracatçıları Birliği'nin de açıkladığı gibi sektörün 2023 yılı için ihracat hedefi 12 milyar dolar. Öncelikle biz Atasay olarak ihracat yapmayı 10 yıl önce bıraktık. Yerine markalı perakendeciliğimizi koyarak yurt dışında ihracatı mağazalarımız aracılığıyla yapıyoruz. İçinde olduğumuz pazarlar; Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Irak ve Fransa. Bu pazarlara Türk mücevher tasarımcılarının, artizanlarının benzeri olmayan işlerini taşıyoruz. Odaklandığımız bir diğer konu ise online'daki gücümüzü artırmak. Dünyanın en büyük e-ticaret platformu Amazon Amerika'da geçen yıl satışlarımıza başladık. Amazon Global Place bir markanın dünya üzerindeki varlığını sürdürebilmesi, global anlamda tanınır olması için bir zorunluluk. ABD'nin en güçlü department store'larında Atasay olarak daha önce yer almıştık aslında hatta ödüllü "supplie"'dık. Amazon markalar için iyi bir platform. Orada olmaktan mutluyuz. Avrupa ülkeleri ve İngiltere'de de Amazon aracılığıyla yer almayı hedefliyoruz.

"ABD'DEKİ MÜCEVHER TİCARETİMİZİ İKİYE KATLAMA HEDEFİNDEYİZ"

Mustafa KAMAR / Mücevher İhracatçıları Birliği (MİB) Başkanı

Türkiye, mücevher ihracatında lider ülkelerden biri olduğu için Türk ihracatını ABD pazarına genişletmek için büyük bir fırsat görüyoruz. Türk kuyumcular, önümüzdeki üç-dört yıl içinde ABD'deki mücevher ticaretimizi ikiye katlama hedefi belirlediler. Bu hedefe ulaşmak için Türk mücevherinin önemini ve değerini her zamankinden daha fazla pazarlamak için daha agresif bir şekilde ilerliyoruz

"KUYUM SEKTÖRÜNDE DÜNYADA İLK ÜÇTE YER ALIYORUZ"

Ayşen ESEN / İstanbul Altın Rafinerisi CEO'su

Türkiye, altın sektöründe güçlü ülkelerden biri konumunda bulunuyor. Kuyum sektöründe dünyada ilk üçte yer alıyoruz. Şirketimiz İstanbul Altın Rafinerisi, kapasite açısından dünyada akredite 63 "İyi Teslimat Listesi"nde yer alan rafineriler arasında en büyük ikincisi konumunda ve yıllardır gerçekleştirdiği milyar dolar üzerindeki ihracatı ile sektör birinciliği ötesinde, tüm Türkiye ihracat listesinde de ilk 15'te yer alıyor. Zaman zaman konjonktürel dalgalanmalar, zaman zaman da mevzuatsal değişiklikler nedeniyle inişler olsa da ülkemizin dünya pazarındaki önemi büyük. Bu nedenle gerek rafinerilerin gerek kuyum sektörü üreticilerinin pazarını tüm dünya olarak konumlayabiliriz. Şubat ayında T.C. Hazine ve Maliye Bakanı Sayın Nurettin Nebati tarafından gerçekleştirilen Türkiye Ekonomi Modeli toplantısının en önemli unsurlarından biri olarak Altın Tasarruf Sistemi öne çıkmıştır. Bu sistemin sahada uygulanmakta olan, kendini kanıtlamış ilk ve en önemli modeli de Kuyumcu Altın Değerleme Sistemi olan KAD-SİS'tir. İstanbul Altın Rafinerisi tarafından yetkilendirilmiş Altın Değerleme Noktası (ADN ) olarak adlandırdığımız seçkin kuyumcuların ve bankaların içinde yer aldığı, altyapısı güvenli, kanıtlanmış bir Fin-Tech sistemine dayalı olan KAD-SİS, bir buçuk yılda 60 ilde, 200'e yakın noktaya yayılmış ve bu noktalarda gerçekleştirilen çalışmalardan tek bir müşteri şikâyeti yaşanmamıştır. Bundan sonraki hedefimiz; sistemde yer alan kamu bankalarının yanına özel bankaların eklenmeye devam etmesi, 81 ilde bin ile bin 500 noktada var olmak, il ve ilçelere yayılarak halkımıza en güvenli, en hatasız hizmeti sunmak ve Türkiye ekonomisine büyük katkı sağlayacak olan yastık altı altınların ekonomiye kazandırılması sürecinde KAD-SİS'in üstlendiği sorumluluğu sürdürülebilir şekilde yıllar boyunca devam ettirmektir.

"PIRLANTALI RENKLİ TAŞLAR MODA"

Kerim GÜZELİŞ / Ariş Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı

Sektörümüzün son 20 yılda kat ettiği yol ve gelinen nokta iyi olsa da yapılması gereken pek çok bulunuyor. Güçlü, zengin kültürel mirasımız ve ustalığımız, bizim avantajlarımız arasında bulunuyor. Sektörümüzün tüm avantajlarını daha etkin bir şekilde kullanabilmek adına sektörel kurumların da daha etkin çalışmalar yapması gerektiğini düşünüyoruz. Sektörde birçok firma ihracata odaklandı. Bu da sektörün gücünü artıracaktır. Pandeminin tüm dünya ve ülkemiz üzerindeki etkileri, pek çok sektör gibi kuyumculuk sektörünü de kısıtladı. Artık pandemiyi geride bıraktığımızı düşünerek gerek ihracatın, gerek turizmin hareketleneceğini umuyoruz.

Bu yılın mücevher trendleri arasında baget pırlantalar, pırlantalı renkli taşlı yüzükler, kolyeler, bileklikler ve küpeler yer alıyor. Geometrik çizgiler, özellikle küpe ve yüzüklerde büyük tasarımlar, zincirler, öne çıkarken bir yandan da minimal tasarımlar, orta büyüklükte ürünler, sade ve doğala en yakın çizgiler büyük ilgi görüyor. Renkli taşların her dönemde tercih edeni olmakla birlikte zaman zaman daha fazla öne çıkabiliyor. Bu yılın modasında renkli taşlı mücevherler ön planda olacak. Yakut, safir, zümrüt ve diğer değerli taşlı kolyeler, bileklikler, yüzükler ve küpeler 2022 yılının mücevher trendleri arasında. Tüketicinin de renkli taşlara olan ilgisi giderek artıyor. Özellikle renkli taşların mücevhere kattığı görsel zenginliğin yanında taşların anlamı ve taşıdıkları enerji tüketicinin ilgisini arttıran etkenler. Baget yüzükler, kolyeler, tektaşlar, beştaş ve tamtur yüzükler, renkli değerli taşlı kolyeler, pırlantalı sembol kolyeler en çok tercih edilenler arasında yer alıyor.

"DÜNYANIN EN BÜYÜK PIRLANTA FABRİKASINI KURUYORUZ"

Emil GÜZELİŞ / Zen Pırlanta Yönetim Kurulu Başkanı

Altın ve pırlanta sektörü 35 bin perakende mağaza, 6 bin imalatçı atölye/fabrika, 1000 yan hizmet kuruluşu ile dev bir endüstri. Giderek büyümeye de devam ediyor. Özellikle pırlanta ışıltısı ve simgeledikleri ile kadınların yüzyıllardır gözdesi olmuş. Pırlanta her kadının hayali, her kadın bu değere sahip olmak istiyor. Biz kadınların bu hayallerini gerçeğe dönüştürme noktasında önemli bir pozisyondayız. Hayallerindeki mücevherleri tasarlıyor, pırlantalarla ve değerli taşlarla süsleyip gerçeğe dönüştürüyoruz. Avrupa ve Orta Doğu'nun en büyük üretim kapasitesine sahibiz. Bu gücümüzü korumak, üretim hacmimizi genişletmek amacıyla yeni bir fabrika kuruyoruz. 150 milyon TL yatırımla yeni üretim ve tasarım merkezimizin hazırlık sürecine başladık. Toplam 15 bin 500 metrekare alanıyla dünyanın en büyüğü olacak fabrikamızda ayda 200 bin adet pırlantalı mücevher üretebileceğiz. Pırlantada moda, tekstilde olduğu gibi hızlı bir değişim göstermiyor. Her zaman moda olan, hiç değişmeyen klasik parçalar var; evlilik tekliflerinin vazgeçilmezi tek taşlar, her zaman klasik olan beştaşlar, tamturlar, ışık seli bileklikler, pırlanta dendiğinde ilk akla gelen parçalar. Moda hızla değişmese de son dönemde baget pırlantalar çok gözde olduğunu ve tercih edildiğini söyleyebiliriz. Yine pembe altının kullanıldığı pırlantalı tasarımlar, son dönemde çok tercih edilen modeller arasında yer alıyor.

"38 ÜLKEYE İHRACAT YAPIYORUZ"

Erkan KURTULMUŞ / İnci Gold CEO'su

Tanıtım ve iş bağlantıları için en etkili organizasyonlar olan fuarlar, bizim için de çok önemli. Bu nedenle Türkiye'deki tüm fuarlarda yer alıyoruz. Bu yıl tüm dünyada üçü İtalya, ikisi Hong Kong, biri Las Vegas ve ikisi Türkiye olmak üzere toplam sekiz fuara katılıyor olacağız. İstanbul Jewelry Show'a da 22 yıldır katılıyoruz. Türkiye, üretimde çok güçlü, bizim sorunumuz iyi pazarlama yapamıyor olmamız. Bizim gibi firmalar yurt dışı tanıtımını kendi çabasıyla başarıyor, ancak bunun sektörel olarak da sağlanması lazım. İç pazarda yıllık 120 bin adetlik bir satış bekliyoruz. Bu da 15 milyon dolar civarında bir rakam demek. Bu aynı zamanda bizim ihracat rakamımıza denk geliyor. Kısacası yurt içi ve yurt dışı satışlarımız eşit ağırlıklı olacak. Öte yandan; şu anda 38 ülkeye ihracat yapıyoruz ve bu rakamı 60'a çıkarmayı hedefliyoruz.

BİZE ULAŞIN