Alibaba.com'un pazar araştırma ajansı Euromonitor International ile birlikte hazırladığı "B2B Dijital Bakış 2022 Raporu", 2021 yılında B2B alanında e-ticarette gerçekleşen büyümeyi destekleyen trendleri detaylandırıyor, e-ticaretin bu büyümeyi nasıl yönlendirdiğini analiz ediyor. Türkiye'de online siparişlerden elde edilen gelir oranı 2020 yılında yüzde 13.9 iken 2022 yılında bu oranın yüzde 14.9'a ulaşarak 2026 yılında yüzde 16.8 olması öngörülüyor.
2021 yılı zor bir yıl olsa da, küresel e-ticaret için pozitif bir yıl oldu. Alibaba.com'un pazar araştırma ajansı Euromonitor International ile birlikte yayınladığı yeni araştırma, bu büyümeyi destekleyen trendleri ve bunların 2022'de küresel ticareti nasıl etkileyeceğini detaylandırıyor. Küresel B2B pazarı halen 2020'de COVID-19 pandemisinin yol açtığı aksama döneminden geçiyor. Bu dönemde özellikle B2B sektörü, küresel toparlanmaya aracı oldu ve dünya çapındaki işletmelerin pandemiye karşı direnç geliştirmelerine destek oldu. Tedarik zincirlerindeki aksaklıklar, ticari fuarların iptali ve yüz yüze görüşmenin dünya çapında kısıtlanması, dijital ticarete geçişi hızlandırdı. Büyük şirketler hızla dijital odaklı tedariğe geçmelerini sağlayan kaynaklara sahipken, KOBİ'ler, kaynak, bütçe ve ürünlerini online satma ve satın alma konusunda uzmanlık eksikliği gibi bir dizi zorlukla karşı karşıya kaldı. Bu değişim, KOBİ'lerin giderek daha fazla B2B e-ticaret alanında, KOBİ'lere dijital varlıklarını güçlendirmeleri ve dijitalleşmelerini hızlandırmaları için araçlar, platformlar ve erişim sağlayabilen daha yerleşik ortaklara yönelmesine neden oldu.
Alibaba.com Türkiye Müşteri Deneyimi ve Pazarlama Müdürü Sinem Salihoğlu, raporda paylaşılan bulgulara ait görüşlerini paylaştı; 'E-ticaret, geçtiğimiz iki yılın zorluklarıyla baş etmeye çalışırken, bir çok şirketin can damarı olarak hizmet etti ve dünyanın her yerinden alıcı ve satıcıların birbirine daha yakın olmasına olanak sağladı. E-ticaret, dünya çapındaki girişimciler için fırsatlar yaratarak sınır ötesi ticareti her zamankinden daha erişilebilir hale getirdi. Fiziksel etkileşimin azaldığı bir ortamda Türkiye'de işini dijitalleştirmek ve küresel ticarette yer almak isteyen KOBİ'ler için büyük fırsatlar görüyoruz. KOBİ'lerin dijital ayak izlerini ve görünürlüklerini artırırken ürün alımlarını genişletmeleri bekleniyor. B2B Dijital Bakış 2022 Raporu'nda da yer aldığı üzere, B2B alıcısının yolculuğuna baktığımızda, ticari fuarların ve fiziksel buluşmaların yanı sıra, ürünlerini daha geniş ölçeğe taşımak ve ikmal süreçlerini iyileştirmek için online tedarik kanallarına odaklanıyorlar. B2B tedarikçisinin yolculuğunu incelediğimizde ise, bir satış platformu olmanın yanı sıra, saygın e-ticaret platformları tedarikçilere stoklama ve pazarlama için değerli veriler sundupunu ve aynı zamanda görünürlüğü, beklenen müşterileri artırarak yeni müşteri adaylarını teminat altına aldıklarını net bir şekilde anlayabiliyoruz.'
Araştırmaya göre, pandemi sırasında deneyimlenen B2B alanındaki e-ticaretteki artışın, toparlanmadan sonra da devam etmesi öngörülüyor. Bu artışın itici gücünün, alıcı davranışlarındaki değişiklik kadar mevcut küresel altyapının git gide artan e-ticaret işlemlerini karşılamak için mevcut olan yedek kapasiteden gelmesi öngörülüyor. Eve kapanma dönemleri, alıcıların işlerini evden yürütmelerine yol açtı ve git gide artan sayıda alıcı kendi şirketleri için çevrimiçi olarak mal tedarik etme konusunda uzman oldu, bu konuda alışkanlık geliştirdi. Bu hem halka açık platformlar hem de özel dahili uygulamalar için geçerli oldu. Avrupa'da çok sayıda alıcı ve satıcı, gelecekte ticaret fuarlarına katılımın ve iş yapmanın çevrimiçi mevcudiyetle gerçekleştirilmesine dair "hibrit" bir stratejinin söz konusu olduğunu düşünüyor.
Pek çok KOBİ, perakende ihtiyaçları için ticari fuarlara uzaktan katılımla dahil olmayı planlarken tedarik ihtiyaçları için ticari fuarlara katılırken bunu "planlanmış bir e-ticaret platformları kullanımıyla birlikte" yapmayı öngörüyorlar. Mevcut satın almaya yönelik ikili yaklaşım raporda aşağıdaki şekilde özetleniyor;
TİCARİ FUARLAR
Güzellik & kişisel bakım ve hazır giyimin de aralarında olduğu belli endüstriler varlığını sürdürüyor.
İletişim sağlamak ve bağlantılar kurmak için fırsat sunuyor.
Makine, gıda & içecek endüstrilerinin de aralarında olduğu endüstrilerde geçerliliği azaldı.
Seyahat kaynaklı artan sağlık riski
ONLINE
Tanınmış, geçerliliği doğrulanmış pratik ve kullanımı kolay platformlar
Çeşitli endüstriler ve coğrafyalarda geniş çeşitlilikte ürüne erişim
Ürünleri görüntüleme ve deneme imkanının azalması
İş ortaklarıyla kişisel bağlantının ortadan kalkması
Küresel erişimi olan platformlarda ticaret yapabilmek, talebin ihracat tarafından yönetildiği çeşitli endüstrilerde yer alan tedarikçiler açısından gün be gün daha fazla önem arz ediyor. Türkiye'de online siparişlerden elde edilen gelirin oranı 2020 yılında yüzde 13.9 iken 2022 yılında bu oran yüzde 14.9'a ulaşarak 2026 yılında yüzde 16.8 olması öngörülüyor.