“Ukrayna pazarına alternatif arıyoruz”
PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Antalya'daki Regnum Carya Hotel, akaryakıt dağıtım şirketi OPET'in kurucuları Fikret Öztürk ve Nurten Öztürk tarafından turizm sektörüne kazandırılan, Şafak Öztürk tarafından yönetilen, tipik Akdeniz kıyısı otellerinden biri. Her şey dahil konseptte hizmet veren otel, 2014 yılında açılmış, 2015 yılında G-20 zirvesine ev sahipliği yapıp dünya liderlerini ağırlayarak ünlemişti. 1 milyon metrekarelik ormanlık bir alan içinde yer alan otelin farklı kategorilerde 553 odası bulunuyor. Yakın zaman önce, Jason Statham ve Hugh Grand'ın yer aldığı, yönetmenliğini Guy Richie'nin yaptığı bir Hollywood filmine de ev sahipliği yapmıştı. Filmde, otel bünyesinde yer alan Crown Villa kullanılmıştı. Ayrıca şimdiye dek Crown Villa'da birçok devlet ve hükümet başkanı ile Jennifer Lopez gibi ünlü isimler de konakladı. Otel geçtiğimiz günlerde, ACM Agile ile gerçekleştirdiği bir işbirliği ile Türkiye'nin çevik yönetim sistemlerine geçen ilk oteli oldu. Regnum Carya Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Üstertuna ile çevik yönetim sistemleri ve Türk turizminin 2022 beklentileri üzerine konuştuk.
Sizi daha çok yurt içi mi yurt dışı mı misafirler tercih ediyor? Yurt dışında en çok hangi ülkeden geliyorlar?
Hotelimizde düzenlenen toplantı ve kongrelere katılan Türk misafirlerimiz haricinde tatil için gelen misafirler içinde Türk misafir oranımız yaklaşık yüzde 10 civarında. Yılda ortalama 151 farklı milliyete hizmet verilmekte olup ilk on sırada İngiltere, Rusya, Almanya, Ukrayna, Romanya, Kazakistan, İsviçre, Polonya, Belçika ve Türkiye yer almakta.
Regnum'un diğer otellerden farklılaştığı noktalar nelerdir?
Regnum Carya gece aydınlatmalı golf ve üç adet futbol sahası, kongre merkezi, farklı mutfaklardan 10 adet alacarte restaurantı, 15 barı, geniş iskeleleri, beyaz kumlu plajı ve geniş alanı ile fark yaratıyor. Çocuklu aileler ve çocuksuz ailelere aynı mekanda farklı alanlar ve hizmetler sunabilmek de Regnum Carya'nın farklı bir özelliği.
Çevik yönetim nedir? Ne tür avantajlara sahip?
Agile (çevik) aslında belli prensipleri içeren bir iş yapış ve işleri yönetme şeklidir. Değişen şartlara hızlı ayak uydurabilmek, kısa zamanda karmaşık ve belirsiz konular ile ilgili değer yaratabilmek, şeffaf, rakamlarla konuşulan, yüz yüze iletişimi ve ekip ruhunu önceleyen, bağımsız ekiplerin kendi kararlarını aldıkları, tüm ekibin bilgi birikimi ve tecrübesinden yararlanmayı hedefleyen ve en önemlisi yapılan tüm işlerde ve süreçlerde müşterinin memnuniyetini odağa koyan bir felsefedir. 24 saat devamlılığı olan ve çok devinimli bir sektör olan konaklama-hotelcilik sektörü özellikle misafiri merkeze koyan ve devamlı değer yaratmak zorunda olma yönü ile aslında doğal olarak Agile. Scrum ve Kanban gibi pratikler ile sürdürülebilirliği sağlanan Agile felsefe ile ilgili ilk aşamada ikisi misafir odaklı, biri çalışan odaklı biri de Agile felsefesini genele yayma ve öğretme odaklı dört çalışma grubu oluşturduk. Çalışma grupları her gün 15 dakika bir araya gelerek günlük planlamalarını yaptılar, 15 günlük sprintler sonunda oluşan değerleri görmek bizi çok heyecanlandırdı. Sadece 4-5 konuya tüm ekibin odaklanması ile ortaya çıkan sonuçlar bizim ortalama bir yılda sonuçlandırabileceğimiz konuları 3 ayda çok başarılı şekilde sonuçlandırmamıza sebep oldu.
Sistemin teknolojik avantajları nelerdir?
Agile bakış açısında kullanılan pratiklerin takibi için Asana programını kullanmaya başladık, farklı bir çok çözüm de mevcut. Tüm süreçleri bulut üzerinden herkes telefonundan takip edip ilk elden iletişime girebiliyor. Özellikle dijitalleşme komitemizde ele aldığımız projeleri bu bakış açısı ile yönetmek bize çok fazla zaman kazandırıyor.
Türkiye'nin ilk çevik liderler zirvesine ev sahipliği yaptınız, kimler katıldı neler konuşuldu?
Çevik liderler zirvesi fikri G-20 dünya liderlerini misafir etmiş olmamızdan ortaya çıktı. Bu konudaki öncü firmaların Agile süreç liderlerini Regnum Carya'nın G-20 zirvesi salonunda ACM danışmanlık ve Deloitte ile birlikte topladık. Eczacıbaşı Holding, Vodafone, Koç Holding, Brisa, LC Waikiki, İş Bankası, Otokoç, Ford Otosan, Opet Fuchs, Bayer, Sigortam.net, Türk Traktör, Unilever, Roche gibi sektörünün öncü ve Agile konusunda bayraktarlık yapan toplam 22 lideri misafir ettik. Bir tam gün toplantı ve sosyal aktivitelerden oluşan programda Regnum, ACM ve Deloitte yönetiminde, 3 bölüm ve her bölümde karışan 6 grup şeklinde Agile ile ilgili yaşanan zorluklar, yönetimlerin bu konudaki etkileri, Agile'ı yaygınlaştırmak için yapılması gerekenler ve Çevikliğin geleceği ile ilgili birikim ve tecrübeler paylaşıldı. Yakın zamanda zirvede konuşulan konuların içinde olduğu bir rapor/kitapçık da yayınlanacak ve bu konuyla ilgilenen herkesin faydasına sunulacak.
Turizm sektörünü bu yaz nasıl görüyorsunuz?
2020 pandemi dönemi bütün turizm sektörü için çok zor geçti. O dönem kapatmayan iki otelden biri olarak devam etmemize rağmen otelimizdeki misafir azlığı gerçekten unutulmayacak seviyelerdeydi. Temmuz ayı itibari ile gerçekleşen toparlama sezonun uzaması ile birlikte yılsonu rakamlarımızın en azından kötü plan beklentimizin üstünde kapanması ile sonuçlandı. 2021 yılı çok iyi başlamasa da özellikle bizim tarzımızdaki ürünlerin çok fazla talep gördüğünü anladık. Bu anlamda da hedeflerimize ulaştığımızı söyleyebilirim. Yıllık ortalamada yüzde 70 doluluğa ulaştık ciro ve karlık hedeflerimizi de tutturabildik. 2022 ile ilgili öngörümüz Rusya-Ukrayna savaşı öncesi çok olumlu seyrediyordu, ancak şu aşamada özellikle Ukrayna pazarına alternatif yaratma çabasındayız. Rusya'ya yapılan yaptırımlar sonucundaki ekonomik etkilenmenin nasıl yansıyacağını da zaman gösterecek. Özellikle Avrupa pazarı İngiltere ve Almanya başta olmak üzere yoğun bir talep gösteriyor, batı Avrupa'dan ve Ortadoğu'dan oluşacak talep ile planlarımızı fazla revize etmeden seneyi olumlu şekilde kapatmayı hedefliyoruz. Covid-19 konusunda ise yeni virüs varyantlarına rağmen kısa bir süre sonra normalleşmenin oluşacağını ve turizm açısından olumsuz etkisinin ortadan kalkacağını öngörüyoruz.
Bu yıl konaklama fiyatlarında çok yükselme olacak mı?
Bu sene ortalamada yüzde 8 ila yüzde 10 arasında bir artış öngördük. Beklentinin gidişatı, talep ve doluluk durumlarına göre dinamik bir şekilde bir yönetim ön görüyoruz. Genel anlamda hotellerin fiyatların arttığını söyleyebilirim. Burada hem artan maliyetler hem de özellikle iç pazar için artan kurun etkisi hissedilecektir.
Gelecek hedefleriniz neler?
Regnum Carya ve diğer turizm iştiraklerini içeren Carya Turizm şirketi olarak özellikle Regnum markasını kaliteli bir dünya markası yapma hedefimiz var. Gerek Türkiye gerekse yurtdışında yeni Regnum'lar açmak için birçok proje masada. Bu sene öncelikli olarak 59 tane yeni villayı Regnum Carya envanterine eklemeyi hedefliyoruz.