Brandzone, fiyat değişimlerini tahmin edecek

Hem mağazalardaki hem de internet ortamındaki ürünlerin fiyat değişimlerini anbean takip ederek, firmalara rekabet imkanı sunan Brandzone’un Kurucu Ortağı Ceylan Çığ Köz, TÜBİTAK tarafından onaylanan yeni projeleri ile, 2022’de yapay zeka tabanlı fiyat tahmin analizleri yapmaya başlayacaklarını da belirtiyor.
10.02.2022 12:01 GÜNCELLEME : 10.02.2022 12:03

ÜRÜN DİRİER Brandzone, gerçek hayatta ve online hayatta yani tüm online ve offline kanallarda ürünlerin fiyat değişimlerini anlık takip ederek, milyonlarca veriyi markaların anlayabileceği şekilde raporlayan bir fiyat/rekabet araştırma şirketi. E-ticaret ve insert/reklam verilerini takip edip raporlayarak, markaların ihtiyaçları doğrultusunda kapsamlı analizler sunuyor. E-Ticaret kanallarında fiyat karşılaştırması ve bulunurluk raporlarına ek olarak, çok satanlar, ana sayfa ürünleri, görsel, satıcı, ürün puanı, kategori ağacı gibi verileri de raporlayabiliyor. Özetle, piyasadaki fiyat hareketlerini izleyerek şirketlerin strateji belirlemesine yardımcı oluyor. Fiyatlandırma dinamiklerini şeffaf hale getiriyor.

Carrefour, Samsung, Nestle, Hepsiburada, P&G, Unilever, Coca-Cola Company, Ülker, Vestel, Philips, Media Markt gibi global ve ulusal 100'e yakın firmaya ve bu firmaların yüzlerce markasına hizmet veren Brandzone'un Kurucu Ortağı Ceylan Çığ Köz, "Sadece bir kategoride bile bir günde e-ticaret kanallarında 500 defadan fazla fiyat değişebiliyor. O markadan sorumlu kategori müdürünün, sorumlu olduğu ürünlerde karşılaştığı dinamik durum bu. Bir markada pek çok kategori var. Tüm kategoriler olarak düşünürsek, bir günde tüm satış kanallarında 2 bin defadan fazla kez fiyat değişebiliyor. Eğer bir markada kategori ya da satış müdürüyseniz, rakiplerinizin ürünlerindeki fiyat değişimleri de sizin için önemli oluyor. Biz Brandzone olarak büyük veriyi hızlı aksiyon almaya uygun şekilde raporluyoruz. Aksi halde markalar büyük veri içerisinde kaybolurlar" diyor.

Gerçek zamanlı analiz

Bugünün rekabetçi piyasa sürecinin, markaları veri analizini daha gerçekçi yapmaya ve rakiplerini daha iyi analiz etmeye yönelttiğine vurgu yapan Köz, şunları aktarıyor: "Markalar ve perakende sektörü için sadece offline ya da online dataları analiz etmek yeterli değil çünkü bir tüketici sadece online ya da mağazadan alışveriş yapmıyor. Bir ürünü alırken hem online mecraları kullanabiliyor hem mağazaya gidip ürünlere bakabiliyor. Bu nedenle satış ve karlılığı artırmak için hem mağazada öne çıkan kampanyaları ve fiyatları, hem e-ticaret kanalındaki fiyat, stok, buy box (birinci sırada olan satıcı), yorum, sıralamalar, ürün puanı, satıcı puanı, görsel, video gibi birçok kriteri göz önünde bulundurmak gerekiyor. Bu da milyonlarca veri demek. Bir marka müdürünün bunu manuel olarak tek başına takip etmesi mümkün değil. Hem yazılım hem de saha ekibimizle hazırladığımız gerçek zamanlı analiz ve aksiyon önerilerini markalarla paylaşıyor; bütünleşik bir hizmetle ürün ve kampanya yönetim süreçlerini kolaylaştırmayı amaçlıyoruz. Markalar da bizim yolladığımız detaylı ürün ve kategori analizleri doğrultusunda hızlıca aksiyon alıp karlılıklarını artırabiliyor. Instagram'da yer alan ürün kampanyalarını da markalar ve perakendeciler için raporluyoruz."

Pandemide yüzde 200 büyüdü

Pandemi döneminde e-ticarete yönelimin artmasıyla, Brandzone'un yüzde 200'e yakın bir büyüme sağladığını belirten Köz, "İki yıl önceye göre online fiyat değişimleri yüzde 100 oranında arttı. Sadece bir kategoride (örneğin televizyon ürünleri) bir günde e-ticaret kanallarındaki fiyat 500 defadan fazla değişebiliyor. Bir markada pek çok kategori var. Tüm kategoriler olarak düşünürsek, bir günde 2 binden fazla fiyat değişikliği yaşanıyor. Günümüzde markaların, online ve offline kanalları birlikte kullanarak güçlü bir iletişim sağlamaya çalışması ve anlık değişimleri takip ederek hızlı aksiyon alması çok önemli. Online kampanyalar, mağazadaki ya da broşürlerdeki kampanyalara göre çok daha hızlı bir şekilde tasarlanıyor; ihtiyaca göre anlık olarak revize edilebiliyor. Verileri hızlı ve doğru şekilde analiz eden, teknolojiyi doğru kullanan ve tüketiciye güven veren markalar ve perakendeciler rakiplerine göre öne çıkacak. Büyük veriden doğru bir şekilde faydalanmak çok önemli. Sadece fiyat verisine değil, e-ticaret kanallarındaki içeriğe de dikkat etmek gerekiyor" diye konuşuyor.

"TÜBİTAK projemiz onaylandı"

Tüketicilerin yüzde 89'unun bir ürünü almadan internette ürünle ilgili araştırma yaptıklarını da hatırlatan Köz, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Online alışverişte, tüketicilerin yüzde 48'i bir ürünü satın almadan farklı kanallarda fiyat kontrolü yapıyor. Fiyat, satın almada çok belirleyici bir unsur ancak sadece fiyatta avantajlı olmak satın alma için yeterli değil. Örneğin tüketicilerin yüzde 97.6'sı online alışverişte yorumları okuyor. Yine tüketicilerin yüzde 30'u, online pazaryerindeki satıcıların (mağaza) kimliklerinin, puanlarının online pazaryerinin kimliğinden daha önemli olduğu ifade ediyor. Online alışverişte, tüketicilerin yüzde 70'i, arama sonuçlarında sadece birinci sayfaya bakıyor. Yani çok satan listelerinde, önerilen sıralamada ya da belirli anahtar kelimelere göre oluşan sonuçlarda, markaların ve ürünlerin hangi sırada yer aldığı, sitedeki görünürlükleri çok önem taşıyor. Ürününüzün satın alınması için kolayca bulunabiliyor olması gerekli. Ayrıca, ürün bilgilerinin doğru ve eksiksiz olması da çok kritik. Tüketicilerin yüzde 31'i yeterli detay, fotoğraf ve bilginin belirtilmediği ürünleri almaya çekindiklerini söylüyor. Tüketicinin yüzde 54'le zaman tasarrufu, yüzde 45.6 ise ürün çeşitliliği nedeniyle internetten alışveriş yapıyor."

2022'de yeni projeleri olacağı bilgisini de aktaran Köz, "TÜBİTAK projemiz onaylandı. Bir sonraki aşamada 'Bu fiyatların değişimi ne tarafa gidecek, yorumlar ne zaman artıyor?' gibi tahmin ve öngörüye yönelik raporlar ortaya koyacağız. Yapay zeka ve yeni nesil veri analizi araçlarıyla uluslararası rekabette öne geçebiliriz" diyor.

BİZE ULAŞIN