PARA ARAŞTIRMA/ MERVE YILMAZ GERGİN Toplumun sağlık algısı yeniden şekilleniyor. Bağışıklık sistemini güçlendirdiği ve hastalıklara karşı koruyucu özelliği olduğu düşüncesiyle herkes gıda takviyelerine yöneldi. Öyle ki vitamin pazarı yüzde 300 büyüdü. Suda eriyen C vitaminlerine büyük rağbet var…
Yanlış ve yetersiz beslenme, bireylerin gerekli vitamin, mineral gibi bileşenleri gıdalardan yeterince sağlayamaması gibi durumlar, pandeminin de etkisiyle gıda takviyelerine talebi patlattı.Her iki kişiden birinin gıda takviyesi kullanmaya başlamasıyla birlikte özellikle C vitamini ürün pazarı pandemi öncesi döneme göre yüzde 300 büyüdü. 2021 yılında Türkiye'deki C vitamini pazarının hacmi yaklaşık 1.3 milyon kutuya ulaştı. Şirket yetkilileri, toplam satışlar içindeki büyük payıyla özellikle suda çözünen C vitamin satışlarına dikkat çekiyor. Yetkililer bu ürünün satışının daha da artmasını beklediklerini dile getiriyorlar.
"PAZAR YÜZDE 300 BÜYÜDÜ"
Vitabiotics Türkiye CEO'su Ayşen Dinçer, şirketin geçen yıla göre yüzde 32 büyüdüğünü söylüyor. Dinçer, "Ultra Vitamin C Fizz ile 2019 yılına göre 2021 yılının ilk 10 ayında yüzde 385'lik, geçen yıla göre ise yüzde 26'lık büyüdük" diyor. Vitabiotics ürünlerinin İngiltere'de üretildiğini ve bu ürünleri 110'dan fazla ülkeye sattıklarını belirten Dincer, C vitamini pazarının pandemi öncesi döneme göre yüzde 300 büyüdüğünü hatırlatıyor. Dincer, bu yılki hedeflerini ise şu sözlerle açıklıyor: "Vitabiotics olarak farklı dönemlerde değişen ihtiyaçları karşılamak için yaşa, cinsiyete ve ihtiyaca özel ürünlerimiz ile Türkiye pazarında yer almaktayız. 2022'de de değişen dönemlerde kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik yeni ürünlerle portföyümüzü genişletmeyi hedefliyoruz."
"EN ÇOK C VİTAMİNİ TALEP GÖRÜYOR"
Zade Vital Genel Müdürü Dr. Çağlan Kuruner, 2021 yılında C vitamini pazarının yaklaşık 1,3 milyon kutuluk hacme ulaştığının tahmin edildiğini söylüyor.
Gıda Takviyesi ve Beslenme Derneği'nin yaptığı araştırma da pandemi döneminde her ik kişiden birinin gıda takviyesi kullanmaya başladığını ve C vitamini takviyelerinin en çok tercih edilenler arasında yer aldığını ortaya koyuyor. Kuruner, "C vitamini ürünümüzün formülünü standardize Zeytin Yaprağı ekstresiyle geliştiriyoruz. Bitkilerin gücünü ürünlerimizde mutlaka kullanmaya gayret ediyoruz. Zeytin yaprağı ekstresi içinde bulunan etken madde oleuperin, çok güçlü bir antioksidan ve C vitamininin etkilerini desteklemeye yardımcı oluyor" diyor.
Türkiye'de bu pazara karşı olan ilginin her geçen gün daha da arttığını dile getiren Kuruner, bugün küresel çapta yaşanan bu sürecin, sağlıklı bir yaşamın değerini ve farkındalığını daha da artırdığını ve bununla beraber doğal besin desteklerine karşı olan ihtiyacın da farklı bir boyuta çıktığını kaydediyor. Kuruner, yeni normal denilen bu dönemde tüketicinin daha bilinçli ve araştırmaya oldukça açık olduğunu gördüklerini söyleyerek, "Artık tüketicimiz besin takviyeleri konusunu merak ediyor, ürün içeriklerini araştırıyor ve markalardan da bu anlamda şeffaflık bekliyor" diyor. Ürünleri eczane kanalıyla tüketiciyle buluşturduklarının kaydeden Kuruner, tüm takviye edici gıdaların doktor ya da eczacı tavsiyesi ile kullanılması gerektiğinin de altını çiziyor.
ABD dahil olmak üzere 20 farklı ülkeye de ihracat yaptıklarını ifade eden Kuruner, geçen yıllarda Avrupa pazarına girdiklerini, bugün ise Hollanda, Almanya, Bosna-Hersek, Azerbaycan, Singapur, Gana, Kuveyt ve Ürdün'de tüketicilerle buluştuklarını söylüyor. Kuruner, 2022 yılı hedeflerini ise şu sözlerle açıklıyor: "Çalışmalarımıza hız kesmeden devam edeceğiz. Bu yıl, özellikle Zade Vital farkıyla tüketici ihtiyaçlarını ve kullanım kolaylığını göz önünde bulundurarak, yeni teknoloji ve trendleri takip ederek yeni ürünler geliştireceğimiz bir yıl olacak."
1 MİLYONDAN FAZLA ÜRETİYOR
Triawell Tüketici Sağlık Ürünleri AŞ, 2021 yılında kurulmuş genç bir şirket. Vitamin pazarında Vitago ve Vitago Kids markalarıyla yer alıyor. Çeşitli vitaminler ürettiklerini söyleyen Triawell İcra Kurulu Başkanı Dr. Yılmaz Yaman, toplam satışların yarısını suda çözünen C vitaminlerinin oluşturduğunu belirtiyor. Yıllık 1 milyonun üzerinde C vitamin takviyesi ürettiklerinin altını çizen Yaman, hem kendi markalarına hem de Private Label (özel markalı ürün) olarak Türkiye ve dünyadan çeşitli markalara üretim yaptıklarını hatırlatıyor. Pandemide satışlarda belirgin bir artış gözlemlediklerini söyleyen Dr. Yılmaz Yaman, "Bu artışa karşılık biz de dönüşerek devam ediyoruz. Zira tüketiciler C vitaminin bağışıklık koruyucu özelliğinin yanında refreshing özelliğini de keşfetti. Dolayısıyla yeni bir fonksiyon için kullanım devam etmekte. C vitamini ürünleri kullanımının artacağını düşünüyoruz" diyor. C vitamininin bağışıklık koruyucu ve antioksidan özelliklerinin ortaya çıkmasıyla bilinirliğinin daha da arttığını vurgulayan Yaman, "Sadece bağışıklık desteği için değil, cildin güzelleşmesi ve dermokozmetik ihtiyaçlara da cevap verdiği ortaya çıkan C vitamini, D vitamininin yerini alarak kullanımda ilk sıraya yükseldi" şeklinde konuşuyor.
Çok kanallı bir satış-dağıtım stratejisi izlediklerini de kaydeden Yaman, "Dünyadaki yeni trende uygun olarak ilk olarak D2C modelinde (Direct to Consumer) hattımızı açtık. Resmi satış sitemiz hepiyihisset.com üzerinden hem bireylere hem de kurumsal alıcılara özel çözümler sunuyoruz. Pazaryerleri, Farmazon, özel anlaşmalı eczaneler, E-bebek, İstegelsin gibi özellikli perakendecilerle de çalışmaya başladık. 2021'de Türkiye'deki her ilden sipariş aldık. 2022'de bunu daha çok eczane ve premium perakende noktasına ulaşarak büyüteceğiz" diyor.
HEDEF AYLIK MİLYON ADETLERE ÇIKMAK
Gıda takviyesi yanında dermokozmetik alanında da Twellness markası ile yer aldıklarını ifade eden Yaman, Vitago markasıyla bu yıl Balkanlar, Ortadoğu ve Kafkasya bölgesinde üç ülkeye ilk ihracatlarını yaptıklarını anlatıyor. C vitaminli ürünlerin toplamında aylık milyon adede yaklaşacaklarının sinyallerini aldıklarını belirten Yaman, 2022 hedeflerini ise şöyle dile getiriyor: "Fabrikamızda bu yıl soft-gel üretim hattını devreye alıyoruz. Bu hatta yeni bir formatı tüketiciye sunacağız. TRT Çocuk kahramanı Rafadan Tayfa ve Pırıl lisanslı özel ürünlerimizi, çocuk ürünleri grubumuza ekleyeceğiz. 2021 sonunda Sağlık Bilimleri Üniversitesi ile yaptığımız Ar-Ge anlaşması kapsamında birçok yeni ürün yatırımı yapacağız. Bununla birlikte Vitago markasının e-ticaret ve reklam yatırımlarına devam edeceğiz."
HER İKİ KİŞİDEN BİRİ TAKVİYE ALIYOR
Gıda Takviyesi ve Beslenme Derneği, geçen Temmuz ayında Nielsen iş birliği ile yapılan "Gıda Takviyesi Kullanımı ve Beslenme Alışkanlıkları Ölçümü" araştırmasında, yeni tip koronavirüsün etkisiyle bağışıklığını güçlendirmek isteyen her iki kişiden birinin gıda takviyesi kullanmaya başladığını açıkladı. Araştırmalara göre; D, B12 ve C vitaminleri en fazla tüketilen gıda takviyeleri olurken, sporcu gıdaları ve kilo kontrolü ürünleri kullanımı, Temmuz'da geçen döneme kıyasla arttı. Gıda takviyesi alımı, Covid-19 salgını döneminde yüzde 73'e yükseldi. Covid-19 döneminde gıda takviyelerine güven artışı yüzde 38 olarak gerçekleşti. Gıda takviyelerine daha az güvendiğini belirtenler için ise en önemli sebepler; sahte ürünlerin olması, faydasının veya etkisinin olduğunun düşünülmemesi ve içeriğinin belli olmaması şeklinde sıralandı.