Taşımacılıkta yeni trend: Tersine ve yalın lojistik

Son yıllarda artan doğal kaynak yetersizliği ve iklim değişikliği gibi küresel sorunlar, sektörlerin sürdürülebilir uygulamalara yönelmesini sağlıyor. Bu sektörlerin başında lojistik geliyor. Tersine lojistik ve yalın lojistik kavramları ise şu an en çok öne çıkan konular...
26.03.2024 14:32 GÜNCELLEME : 28.03.2024 11:23

PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Son yıllarda artan doğal kaynak yetersizliği ve iklim değişikliği gibi küresel sorunlar, sektörlerin sürdürülebilir uygulamalara yönelmesini sağlıyor. Karbon salınımından dolayı çevreye olumsuz bir etki bırakan lojistik sektörü de bu bağlamda etkisini azaltmak için; doğaya ve gelecek kuşaklara duyduğu sorumluluk bilinciyle yeni ve çevreci yaklaşımlar geliştiriyor. Bu vizyon çerçevesinde özellikle dijitalleşmeyi odağına alan sektör; yeşil lojistik ve tersine lojistik uygulamalarını tercih ediyor.

Hayatımızda büyük bir yer edinmeye başlayan sürdürülebilirlik kavramı, lojistik ve dağıtım sektöründe de yeni trendler yaratmaya başladı. Teknolojik ilerlemelerle birlikte hızla dönüşüm gösteren lojistik sektörü; tedarik zinciri esnekliğinden 5G'ye, yeşil lojistikten IoT - Nesnelerin İnterneti teknolojisine kadar, sektöre etki edecek birçok yeni trende imza atıyor. Lojistik süreçlerini daha öngörülebilir, etkin ve sürdürülebilir hale getiren bu yenilikler, tedarik zinciri esnekliği sayesinde müşteri taleplerine daha hızlı yanıt sunabilirken, yeşil lojistik ile ise çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlıyor.

Taşımacılık operasyonlarını yönetirken sürdürülebilir lojistik yaklaşımlarını benimsemenin en önemli konu olduğunu vurgulayan Kamion Kurucusu Berkay Adlım ile büyüme ve yeşil lojistik yolculuğunu konuştuk. Yeşil lojistik kavramının, sadece karbon salınımlarını azaltmakla sınırlı olmadığını anlatan Adlım, "Yeşil lojistik yaklaşımı, dijitalleşme ve inovasyonla desteklendiğinde müşteri memnuniyetini artırmaya, pazar rekabetimizi güçlendirmeye ve hizmet kalitemizi yükselmeye imkan sunar. Bunun yanı sıra tersine lojistik, sektörde sürdürülebilirliğin sağlanması için uygulanan yeni bir yaklaşımdır. Geleneksel lojistik uygulamalarında mal ve hizmetlerin ulaştırılması ile tedarik zinciri süreci sona erer. Ancak, tersine lojistikte, geleneksel uygulamalardan farklı olarak tedarik zinciri kontrol evresi ile tamamlanır. Bu kapsamda, ürün ve hizmetler dağıtıldıktan sonra gözden çıkarılan mallar yok edilir veya geri dönüştürülmesi için bir kontrol süreci gerçekleştirilir. Yalın lojistikte ise taşıma faaliyetlerinde kaynak korunumu ile israfın azaltılması amaçlanır. En az maliyet ile en kısa zamanda mal ve hizmetlerin yerine ulaştırılmasını hedefleyen yalın lojistik, yüksek üretimin hızlı dağıtım ile tamamlanmasını sağlar. Kamion olarak, bu vizyonu sektör genelinde yaygınlaştırmayı hedefliyoruz" diyor.

Yükveren paneli ile hiçbir kamyonun boş yolculuk yapmasına izin vermediklerinin de altını çizen Adlım, "Her yıl yapılan taşımaların yüzde 32'si boş dönüyor ve bundan kaynaklı ciddi bir karbon emisyonu ortaya çıkıyor. Bu oran neredeyse her yıl 215 milyon ağaç kaybetmemize neden oluyor. Bunu dengelemek için ise her yıl 215 milyon yeni ağaç dikmek gerekiyor. Kamion olarak, gereksiz yakıt tüketiminin önüne geçmek, sektördeki beklemeleri azaltmak ve verimliliği artırarak sürdürülebilirliğe katkı sağlamak için geliştirdiğimiz ürünlerimiz sayesinde hem yük veren iş ortaklarımıza hem de taşıyıcı iş ortaklarımıza hızlı, pratik ve güvenilir çözümler sunuyoruz. Son teknoloji ile geliştirdiğimiz yükveren panelimiz ile alınan taşımaları mobil uygulamamız üzerinden paylaşarak hiçbir kamyonun boş yolculuk yapmasına izin vermiyoruz. Bu sayede hem karbon emisyonlarını azaltmaya hem de maliyetleri düşürmeye yardımcı oluyoruz" diye konuşuyor.

Kamion'un kuruluş sürecini anlatır mısınız?

Ben, uzun yıllar lojistik, depolama ve satın alma gibi operasyonel iş kollarında çalıştım. 2010-2019 yılları arasında ABD'de yaşadığım süreç, büyük veri ve yazılım sektörlerindeki ilerici iş modelleri üzerine deneyim kazanmamı sağladı. Bu deneyimler, operasyon ağır işlerde yazılım ve büyük veri analizinin nasıl katkı sağlayabileceğini daha net görmeme destek oldu. Bu süreçte, Türkiye'nin konumunun, bu tür bir projenin geliştirilmesi için çok uygun olduğunu düşündüm.

Çünkü, kamyonculuk sektörü, ülkemizin GSYH'sinin önemli bir kısmını oluştururken, diğer ülkelerde bu oran çok daha düşüktü. 2019'da Türkiye'ye döndüğümde, bu fırsatı değerlendirmeye karar verdim ve Kamion'un temellerini attım. Burada en dikkatimizi çeken nokta; yüklerin ve araçların etkili bir şekilde eşleştirilememesi ve bu nedenle birçok kamyonun boş dönmesi oldu. Yapılan araştırmalara göre, her yıl yapılan taşımaların önemli bir kısmı boş dönüyordu ve bu da ciddi bir karbon emisyonuna neden oluyordu. Bu sorunu çözmek için pazar araştırması sürecinden sonra, güçlü bir ekip oluşturduk ve 2020'nin başlarında Kamion'u faaliyete geçirdik.

Kamion ekibini nasıl oluşturdunuz?

Başlangıçta sadece iki kişilik küçük bir ekiptik. Ben ve hala ekibimizde olan bir yazılımcımız vardı. Bu küçük başlangıç, daha büyük bir hedefe doğru yol almanın ilk adımıydı. Ekibimizi oluştururken deneyimli ve yetenekli arkadaşları bünyemize kattık. Bu, Kamion'un güçlü bir temel üzerine inşa edilmesini sağladı. Her yeni üye, ekibimize farklı bir bakış açısı ve yetenek getirdi, bu da Kamion'un daha güçlü ve çeşitli hale gelmesini sağladı. İşbirliği ve uyum içinde çalışarak, ekibimiz bir makine dişlisi gibi işlemeye başladı. Kararlılık, işbirliği ve doğru insanları ekibimize dahil etme yeteneği sayesinde şimdi 25 kişilik güçlü bir ekibiz.

Girişiminizin işleyişi hakkında daha fazla bilgi verebilir misiniz? Hangi çözümleri sunuyorsunuz ve nasıl çalışıyorsunuz?

Sistemimizde mobil uygulama, shipper panel ve admin panel olmak üzere 3 ürün bulunuyor. Yük verenler için, geleneksel araç siparişinde yaşanan tüm süreçleri ortadan kaldırıp, tüm FTL taşıma süreçlerinin tek bir ekrandan yönetilmesini sağlıyoruz. Teknolojik altyapımız sayesinde güvenilir taşıyıcılarla, sürdürülebilir operasyonlar sunuyoruz. Lojistik operasyonlarında yoğun bir biçimde yer alan telefon ve mail trafiğini ortadan kaldırarak global müşterilerimize tedarik zincirlerinde verimlilik, görünürlük ve yüksek performans sağlıyoruz. Yük taşıyanlar için ise, mobil uygulamamız sayesinde kendilerine uygun yükleri tek bir uygulamadan bulma şansı sunuyoruz. Aynı zamanda mobil uygulama yardımıyla araçların ne zaman nerede oldukları ve tesislere ne zaman girdiklerini, ne zaman çıktıklarını ölçüyoruz ve bu içgörüleri operasyonlarını iyileştirebilmeleri için yük verenlerimizle paylaşıyoruz. Bekleme süreleri çok yüksek ise bazen önlem almak isteyebiliyorlar ve buna göre bir yol izliyoruz. Tüm bunlarla birlikte, taşıyıcı iş ortaklarımıza ve sürücülere 7/24 telefon desteği, dönüş yükü kolaylığı, komisyonsuz ödeme ve kazanç takibi sağlayarak hayatlarını kolaylaştıracak fırsatları sunmaya çalışıyoruz.

Ürünleriniz ve hizmetlerin neler?

Kamion'un web tabanlı bir platform olan Yük Veren Panelini kullanan şirketler, kolayca taşıma taleplerini giriyorlar. Taşıyıcılar ise Kamion mobil uygulamasından bu yükleri seçerek taşıma sürecini başlatıyorlar. Teslimat planlaması için taşıyıcı ve sürücüler, mobil uygulamadan kendilerine uygun yükü seçtiklerinde, yük alma ve bırakma noktalarını görebiliyor, yük alış noktasına giderek tesisten yükü alıyor ve taşımaya başlayabiliyorlar. Taşıyıcılar dilerse sürüş öncesinde ve sırasında operasyon yöneticisi ile iletişime geçerek tedarik süresi boyunca destek alabiliyor. Bunların yanı sıra, yük veren iş ortaklarımıza aktif taşıma durumlarını yansıtıyoruz, bu sayede oldukça geleneksel yöntemlerle gerçekleşen takip eforlarını ortadan kaldırıyoruz. Yetkin operasyon ekibi ve teknolojik yeterlilik sayesinde sevkiyatların zamanında ulaşması sağlamakla kalmıyor, Yük Veren Panelin sayesinde, sevk irsaliyeleri ve faturalarda da takip kolaylığı sunarak hepsini tek ekrandan takip etmelerine imkan sağlıyoruz. FTL taşımaları daha verimli, çevre dostu hale getirmek ve iklim krizi ile mücadeleye destek olmak adına daha yeşil ve etkili lojistik deneyimi sunmayı hedefliyoruz. Taşıyıcı iş ortaklarımızda ise uygulamamızda yer alan 7/24 telefon desteği, üzerinde çok çalıştığımız ve en önemsediğimiz değerler arasında yer alıyor. Taşıyıcılar, ihtiyaç duyduğu her an Kamion destek ekibi ile istedikleri saatte iletişime geçerek sorunlarını çözebiliyor. Herhangi bir sorunla karşılaşıldığında veya bilgiye ihtiyaç olduğunda hızlı ve kolay bir şekilde uzmanlarımızla iletişime geçebiliyorlar. Bununla birlikte komisyonsuz ödeme sayesinde taşıyıcılar yükü teslim ettikten sonra navlun ödemelerini komisyonsuz ve vade işletmeden almasına imkan sağlarken, dönüş yükü kolaylığı başlığımız altında ise hem çevre dostu hem de kazançlı bir hizmet sunuyoruz. Kazançlı yükler diyoruz ve en prestijli dünya markalarından binlerce güvenilir iş fırsatlarına erişme imkanı sunuyoruz. Nakliye garajlarına gitmeye gerek kalmadan bulundukları her yerden taşıma başlatma imkanı sunan uygulamamızda, geçmiş taşımalar istenilen zamanda kontrol edilebiliyor ve ne kadar kazanç takibi kolayca görülebiliyor.

Şu ana kadar yapılan çalışmalar ve işler nelerdir?

Biz işe ilk olarak, test nakliyeleriyle başladık, cam bardak, cam kavanoz ve cam şişe gibi ürünleri taşıdık. Bu sayede, İstanbul'da operasyonlarımızı genişleterek deneye öğrene platformun yapısını oturttuk ve teknolojimizi entegre ettik. Bu noktada, iş gücümüzün yarısını yazılımcılar oluşturuyor çünkü bu işte yoğun bir telefon ve e-mail trafiği var ve iletişimi minimuma indirmek için teknolojik çözümler geliştiriyoruz. Şirketlerin siparişlerini oluşturduğu yükveren panelinden sonra operasyon takımımız fiyatlandırma yapıyor ve şirket onayladığında taşıma süreci başlıyor. Taşıma siparişlerini alan taşıyıcılar, kendilerine uygun olanları seçerek işlemleri gerçekleştiriyor. Bu süreçte, şirketlere en büyük faydamız taşıma görünürlük sağlamak oluyor.

Hedef kitleniz ve mevcut rakamlarınız hakkında detay verebilir misiniz?

Hedefimiz şu an için yurtiçi komple (FTL) karayolu taşımacılığı ihtiyacı olan büyük enterpriselar. 2023'ü müşteri sayısında 2, ciroda ise 3 kat artış ile kapattık. Bu zamana kadar 200 üzerinde iş ortağına dokunduk ve 15binin üzerinde taşıyıcıyı uygulamamıza kazandık. Bu büyüme ve rakamlar bizim için son derece gurur verici oldu. Yakın gelecekte Türkiye pazarında daha da büyüyerek platformumuzu ölçeklendirmeyi hedefliyoruz. Ardından, hem taşıyıcı hem de yük veren iş ortaklarımıza pek çok yan hizmeti kademeli olarak sunabilecek bir konuma gelmeyi planlıyoruz.

Pazar payınızı artırmak için nasıl stratejiler izliyorsunuz?

Ürün ve hizmet kalitemizi her geçen gün yük veren ve yük taşıyan iş ortaklarımızdan aldığımız geri bildirimlerle iyileştiriyoruz, müşteri memnuniyeti ve deneyimi en önem verdiğimiz konular arasında. Bunun da doğru ve istikrarlı bir iletişimle olacağına inanıyoruz. Bunun ötesinde pazarın dinamiklerini ve hedef kitlelerimizi çok iyi tanımaya çalışıp, çıkan personalara yönelik doğru zamanda doğru dağıtım kanallarında olmaya çalışıyoruz, ürün ve hizmetlerimizi ihtiyacı olan daha fazla şirkete ve taşıyıcıya nasıl ulaştırırız onun peşindeyiz.

2024 hedeflerinize ilişkin ne söylersiniz?

Yeni ürünümüz ve yatırımlarımız ile 2023 yılında güzel bir büyüme elde ettik. 2024 yılında ise bu büyüme ivmesini devam ettirirken, özellikle FTL karayolu taşımacılığına odaklanarak, Türkiye'deki tedarikçilerin yüzde 10'unu mobil uygulamamıza entegre etmeyi ve platformumuzu ölçeklendirmeyi amaçlıyoruz. Sonrasında kademeli olarak pek çok yan hizmeti hem nakliyeci hem de yük veren iş ortaklarımıza sağlayabilir hale geleceğiz. Ayrıca, ilerleyen dönemde uluslararası karayolu taşımacılığında yeni operasyon merkezleri kurmak ve teknolojinin daha ön planda olduğu, daha önceden Türkiye'de hayata geçirilmemiş dijital lojistik altyapılarını besleyen çözümlere odaklanmak istiyoruz. Tüm bunlarla birlikte ilerleyen dönemde globalde ciro bazında ilk 5 nakliye platformu arasına gireceğimize inanıyorum" ifadelerini kullandı.

Orta ve uzun vadeli hedefleriniz nelerdir? Global çapta büyümek için nasıl bir planınız var?

Orta vadede hedefimiz, uluslararası karayolu taşımacılığında yeni operasyon merkezleri kurmak ve teknolojinin daha ön planda olduğu, daha önceden Türkiye'de hayata geçirilmemiş dijital lojistik altyapılarını besleyen çözümlere odaklanmak. Ana hayalimiz ve hedefimiz ise; globalde ciro bazında ilk 5 nakliye platformu arasına girmek. Bunun için öncelikle aldığımız yatırımları şirketimizin büyümesi için, çok disiplinli bir şekilde harcamaya devam ediyoruz. Disiplinli olmamız gerekiyor çünkü çok zor bir ekonomik iklimde çok önemli yatırımlar aldık. Bunun farkında olarak, finansal kaynaklarımızı stratejik fayda sağlayacak şekilde kullanmak istiyoruz.

Sürdürülebilirlik konusundaki çabalarınızı anlatabilir misiniz?

Her yıl yapılan taşımaların yüzde 32'si boş dönüyor ve bundan kaynaklı ciddi bir karbon emisyonu ortaya çıkıyor. Bu boş yolculuklardan doğaya salınan karbonu telafi etmek için her yıl neredeyse 215 milyon yeni ağaç dikmek gerekiyor. Kamion olarak, dijitalleştirdiğimiz lojistik süreci sayesinde gereksiz yakıt tüketiminin önüne geçmeyi, sektördeki beklemeleri azaltmayı, verimliliği artırarak sürdürülebilirliğe katkı sağlamayı hedefliyoruz. Geliştirdiğimiz ürünlerimiz sayesinde hem yük veren iş ortaklarımıza hem de taşıyıcı iş ortaklarımıza hızlı, pratik ve güvenilir çözümler sunuyoruz. Bu sayede sürdürülebilir ve verimli bir dünyanın kapılarını aralayarak hem ekonomimize katkıda bulunuyor, hem de doğaya verdiğimiz sözü tutuyoruz. Yeşil lojistik kavramı sadece karbon salınımlarını azaltmakla sınırlı değildir. Yeşil lojistik yaklaşımı, dijitalleşme ve inovasyonla desteklendiğinde müşteri memnuniyetini artırmaya, pazar rekabetimizi güçlendirmeye ve hizmet kalitemizi yükselmeye imkan sunar. Bunun yanı sıra tersine lojistik, sektörde sürdürülebilirliğin sağlanması için uygulanan yeni bir yaklaşımdır. Geleneksel lojistik uygulamalarında mal ve hizmetlerin ulaştırılması ile tedarik zinciri süreci sona erer. Ancak, tersine lojistikte, geleneksel uygulamalardan farklı olarak tedarik zinciri kontrol evresi ile tamamlanır. Bu kapsamda, ürün ve hizmetler dağıtıldıktan sonra gözden çıkarılan mallar yok edilir veya geri dönüştürülmesi için bir kontrol süreci gerçekleştirilir. Yalın lojistikte ise taşıma faaliyetlerinde kaynak korunumu ile israfın azaltılması amaçlanır. En az maliyet ile en kısa zamanda mal ve hizmetlerin yerine ulaştırılmasını hedefleyen yalın lojistik, yüksek üretimin hızlı dağıtım ile tamamlanmasını sağlar. Kamion olarak, bu vizyonu sektör genelinde yaygınlaştırmayı hedefliyoruz.

Türkiye'deki lojistik pazarı hakkında bilgi verebilir misiniz?

Bulunduğumuz Türk lojistik pazarının büyüklüğü şu anda 100 milyar doların üzerinde. Taşımaların nerdeyse yüzde 90'ı karayolları ile yapılıyor ki bu Avrupa'nın en yüksek oranı. Sadece FTL taşımalara baktığımızda günlük ortalama 480 bin taşımadan bahsediyoruz. Türkiye'deki konumu itibarıyla sektörün çok büyük olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

BİZE ULAŞIN