Sinema salonu ile oyunların kader ortaklığı
PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Amazon, Disney+, Netflix veya yerli anlamda Exxen, Blu TV ve Gain gibi dijital içerik platformlarının oyun dünyasındaki karşılıkları, bu platformların stratejilerini takip etmeye başladı bile. Endişelerin ortak olması bir yana, ilk gösterimden oyuncuya sunulma süreçlerine kadar pek çok anlamda önemli benzerlikler göze çarpıyor. Bir yandan yeni çıkan oyunların pazarlama bombardımanına tutuluyorken, bir yandan da tüketim alışkanlıklarımızın yöntem değiştirmeye yöneltildiğini yaşadığımız ilginç bir döneme tanıklık ediyoruz.
BETHESDA İLK GÜNDEN BULUTA ENTEGRE ETTİ
Çıkardığı oyunlarla her zaman manşetleri süslemeyi bir şekilde başaran, en büyük oyun yapımcılarından biri olan Bethesda, geçtiğimiz haftalarda yayınladığı Starfield ile yine gündemde pozisyonunu korudu. Microsoft platformlarına yönelik çabası eşliğinde oyuncularla buluşan oyun hakkında çok sayıda olumlu yorum yanında olumsuz diye niteleyebileceğimiz eleştirilerin de varlığı dikkat çekiyor. Özellikle de politik doğruculuk ya da çoğulculuk noktasında gereğinden fazla vurgu yaptığını söyleyen eleştirel videolar, viral anlamda popüler oldu. Bu da günlerdir Reddit ve benzeri platformlarda Starfield adını öyle ya da böyle sürekli gündemimize getiren bir sürecin kapısını araladı doğal olarak. Starfield, geçtiğimiz hafta da bahsettiğimiz şekilde bir rol yapma oyunu ve pek çok kişi için uzun bir süredir beklenen bir hayalin gerçek olması anlamını taşıyor. Yıllardır pek çok farklı tür ile denenen uzayda rol yapma oyun sisteminin gerçekten de oldukça başarılı entegre edildiğini gördüğümüzü söylemek gerekiyor. Gerçekten de Steam isimli dijital oyun mağazası istatistiklerine baktığımızda 25 bin 163 kişinin birkaç gün içerisinde değerlendirme girerek çok olumlu yönde oyladığını görüyoruz (Steamdb.info adresinden bakılabilir). Bu yazının oynandığı sıralarda oyundaki toplam kişi sayısıysa 239 bin 54. Saat başına en düşük kişi sayısı ise 136 bin 442 oldu. Bunlar muazzam sayılar. Şöyle bir düşündüğümüzde, 90 dakikalık bir futbol maçını izleyen kişi sayısı ile 24 saat oynanan bir oyunu mukayese etmemiz mümkün görünmüyor. Bu da bir anlamda önemli bir ticari başarı olarak bizleri karşılıyor. Öte yandan farklı endişeler de yok değil. Inverse'ten Willa Rowe'un kaleme aldığı yazısında da belirttiği gibi, oyunun erken erişimine öncelikle Xbox Game Pass'i, yani bulutta oyun oynama üyeliği-aboneliği olanlar kavuşma sinyali verilmiş, ki Xbox'ın resmi Game Pass sayfasında yerini aldığını görüyoruz. Rowe bu noktada, yaptığı haberinde önemli bir konunun altını çiziyor. Microsoft'un daha önce, Birleşik Krallık Rekabet ve Pazarlar Kurumu'na (CMA) yaptığı açıklamalarda bu sistemin, bazı oyun satışlarında düşüşe sebebiyet verebileceğini işaret ettiğini, kabul ettiğini söylediğini aktarıyor Rowe. Ama öyle ya da böyle, yeni gelenin bir anlamda geleneksel satış stratejilerini değiştireceğini de artık kabul etmemiz gerekiyor gibi geliyor. Tıpkı daha önce de söylediğimiz gibi Prof. Clayton Christensen'in yıkıcı inovasyon olarak tanımladığı hususları örneklendirerek yapay zekâya yaptığımız atıfta olduğu gibi. Belki de bu da oyun için yeniden inşa sürecinin bir başlangıcı olacak. Gamespot'tan Evan Campbell ise geçtiğimiz Haziran ayında Xbox'ın başındaki isim Phil Spencer'ın Gurdian'da çıkan haberine atıf vererek, Game Pass'in Netflix'le karıştırılmaması gerektiğinin altını çizdiğini aktarıyor. Toplamda 300-400 arası bir oyun büyüklüğüne sahip olduklarını belirterek sürecin farklı olduğuna ve oyuncuların farklı olanı denemelerine fırsat tanıdığına değinen bir yanıt vermiş görünüyor. Gerçekten de bugün baktığımızda toplam 455 oyunun Game Pass'e açık olduğunu görüyoruz. Netflix'in ülkeler arasında değişmekle beraber, sahip olduğu yayın sayısı ise tabii ki bundan fazla. Hem de çok fazla. Statista'da Mart 2023 için verilen bir istatistikte Slovakya en çok yayın içeriğine sahip ülke konumunda ve toplam sayı 8 bin 427. Bakalım Game Pass ekseninde daha nasıl gelişmelere tanıklık edeceğiz, hep birlikte göreceğiz.
PLAYSTATION'DAN KÜRSEL ÇAPTA ZAM HABERİ
Tüm bulut platformları gündeme damgasını vururken, zam haberleri de gelmiyor değil. PlayStation'ın bulut hizmetlerine yönelik aylık ve yıllık abonelik fiyatlarında güncellemelerle karşılaştık. Sunduğu PlayStation Plus'ın Deluxe hizmeti, 460 liradan 2 bin 740 liraya çıktı. Herkes bir son dakika olarak yorumlasa da Ağustos'un sonlarına doğru The Verge ve EuroGamer gibi platformlar bunun olacağını daha önce duyurmuşlardı.