Oyunda değişim dönemi

Oyun endüstrisine dair yapılan etkiye odaklı tartışmalar sürerken; pek çok yeni firma, sektörün çok önemli değişiklikler geçirmesini sağlıyor. Yapılan yatırımlar ileriye dönük olduğu gibi bugünü de önemli ölçüde değiştiren cinsten…
24.08.2023 12:35 GÜNCELLEME : 24.08.2023 12:35

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Değişimlerden biri denetim mekanizmalarıyla alakalı. Yıllardır oyun endüstrisinin en önemli negatif çağrışımlarından biri olan siber zorbalık, halihazırda çözüme kavuşturulmuş bir yapı değil. Bazı sistemler üzerinde yapay zekaya dayalı çözüm önerileri geliştirilse de zorbalığın çok sinsi bir süreç halinde sessizce gerçekleşebileceği varsayımı, gerçek kişi gözetimini de beraberinde getiriyor. Bu da firmaları farklı tedbirler almaya itiyor. Bu tedbirleri alan en önemli oyun şirketlerinden biri de Microsoft oldu ve Xbox ile ilgili olarak yeni gelişmelerin yaşanacağı aktarıldı.

XBOX'TA ÖNEMLİ DENETLEME MEKANİZMASI

The Verge'ten Ash Parrish'in haberine göre; Xbox Başkan Yardımcısı Dave McCarthy, bazı açıklamalarda bulunmuş. Yaptığı açıklamada, topluluğun içinde yer alan bireyleri korumaya yönelik bir tavır sergileneceğinin çok açık bir emaresi de beliriyor. Açıklamada, bir güvenlik önlemi olarak ihtar sistemi getirileceği aktarılmış. Topluluk kurallarını ihlal edecek olan kullanıcıların ihtar alacağı ve belirli bir ihtar sayısı sonrasında da yaptırım ile karşılaşacakları açıkça dile getiriliyor. Bu oldukça önemli bir yaklaşım, çünkü uzun yıllardır gerek hile gerek siber zorbalık menşeine dayalı olacak biçimde pek çok oyuncu, çoklu oyuncu ortamlarında sorun yaşadığını dile getiriyordu. Bunun bir benzeri açık paylaşım platformlarında yapılıyor olsa da oyunun içerisinden gelen bir takip mekanizmasının pek çok farklı platform için çok uygulanabilir olmadığı görülüyordu. Oyunların bazıları da özellikle genç yaştaki bireyleri koruyabilmek için maksimum önlemi almak zorunda kalıyordu. Bunun bir örneğini Among Us oyununda görebilmek mümkün. Oynama yaşının çok küçük yaşlara inebildiği oyun içerisinde önceleri açık sohbet platformunun kurulduğu bilinirken; ilerleyen düzenlemelerde sadece belirli cümlelerin seçilerek iletebildiği ve küfrün, kötü dilin, zorbalığın önüne geçilmesi yönünde bir tedbir oluşturulmuştu. Bu da bir anlamda mevcut oyunun kendi oto sansürünü uyguladığı anlamına gelebilir. Ancak bu tür süreçlerin oyun mekaniklerini de etkilemeleri kaçınılmaz oluyor. Dolayısıyla oyun bazında değil de platform üzerinden doğrudan bir incelemeye gidilmesi, çok da mantıklı geliyor. Yani bir oyuncu bir oyunda kibar ve nazikken, diğer oyunda yaş aralığı çok genişleyebilen kullanıcıları rahatsız ediyorsa, aslında aynı kişiden bahsedildiği de unutulmaması gereken bir nokta oluyor. Böylece cezasız kalmamaları da sağlanıyor. Tıpkı sosyal medya platformlarının yaptıklarına benzetebilirsiniz. Yasadışı ya da genel anlamda topluluk kurallarını tehdit eder girişimlerde bulunulduğu anda gelen ihtarlar, askıya almalar, hesap dondurmalar oyun sektörü için de geliyor diyebiliriz sonunda. Bu anlamda Microsoft'un çok ama çok akıllıca bir adım attığını söylemek mümkün.

BLOK ZİNCİR OYUNLARINDA BİR DEV

Oyun endüstrisi basınının en önemli isimlerinden biri olan Venture Beat'ten Dean Takahashi'nin haberine göre Take Two Interactive tarafından geçen yıl satın alınan Zynga ekibi, Sugartown isminde Web 3.0, yani blok zincire dayalı bir oyun üzerinde çalışmaya başlamış. Sürdürülebilirlik temalı süreçlerle kendinden bahsettiren blok zincir oyunlarındaki furya yavaşlamış olsa da bu tip oyun ve firmalar üzerinden kendisini sürekli biçimde gündemde tutmaya devam ediyor. Halihazırda kendisini farklı ülkelerdeki regülasyonlara adapte etmeye çalışan blok zincir ile sadece ekonomi anlamında karşılaşmıyoruz. Oyun içindeki verilerin transferi esnasında kullanılan yöntemler serisi de kendisini önemli ölçüde bu noktada gösteriyor. Verinin gelişme sürecinde bizlerin de çevrim içi oyunlara olan bakış açısı da bir anlamda değişiyor diyebiliriz. Tabii yurtdışında çok farklı sayılarda örneklerini gördüğümüz oyunların Türkiye'deki yerli üretimlerinin de varlığından bahsetmek gerekebilir. Bu anlamda önümüzdeki hafta blok zincirin Türkiye'deki örneklerine değineceğimizi de söylemekte fayda var. Aynı zamanda sadece kripto para piyasası ile adını sık duyduğumuz bu yöntemin çok önemli bir veri transfer yöntemi olduğunu ve oyun endüstrisinin teknolojisinden de faydalanacak şekilde çok yönlü dinamikleri barındırdığını söyleyelim. Bu örneklerden de önümüzdeki hafta aynı şekilde söz etmeye çalışacağız.

BİZE ULAŞIN