PARA RÖPORTAJ/ ÜRÜN DİRİER Avrupa Birliği Genel Veri Koruma Yönetmeliği / General Data Protection Regulation - GDPR'nin kişisel verileri korumaya alması ve Google'ın üçüncü parti çerez kullanımının 2024'te yasaklanacağını duyurması, reklam sektöründe gelecek kaygısı yarattı. Çünkü dijital reklamcılığın temelini oluşturan 'hedefleme' artık kullanılamayacak. Yani reklamveren, 'modaseverler' 'yogaseverler' gibi kategorilerle hedeflemeli reklam veremeyecek. Reklamcıların müşteri verisine ulaşamıyor olması ve kişisel reklamlar çıkamaması ise sadece reklamcılık sektörünü değil, reklamveren tüm sektörler için büyük bir muamma halinde.
Reklam dünyası, aradığı çıkışı pazaryeri reklamcılığında bulabilir. Birinci parti verinin ulaşılabilir olduğu pazaryerleri, her geçen gün daha da önem kazanıyor. Kullanıcı alışkanlıklarının değişmesi, tüketicilerin satın almak istediği ürünü artık pazaryerlerinin arama butonlarında aratması da bu dönüşümü tetikleyen ana unsurlardan biri. Pazaryeri reklam teknolojileri geliştiren dünyadaki sayılı girişimlerden biri olan GoWit, son birkaç yılda öne çıkmaya başlayan 'Retail Media' alanında Türkiye'de çalışmalar yürütüyor. 'Retail Media', markaların perakendeci ve pazaryeri web sitelerinde ve uygulamalarında dijital satış noktasında veya yakınında alakalı reklamlarla alışveriş yapanlara ulaşmasını sağlayan yeni nesil reklamlara deniyor.
GoWit, pazaryerlerinin en popüler dijital alışveriş merkezlerinden biri haline gelmesiyle ortaya çıkan ihtiyaca yönelik geliştirdiği yazılım ile e-ticaret platformlarında pazariçi reklam verme olanağı sunuyor. Şirket; özellikle Safari'nin çerez kullanımını yasaklaması, Google'ın da 2024'te yasaklayacağını duyurması ve bu konuya gelen regülasyonların (GDPR ve KVKK) artmasıyla beraber büyüme ivmesi kazanan 'Retail Media' sektöründe, pazar payını artırarak dünyadaki ana oyuncularından biri olmayı hedefliyor.
GoWit Kurucu Ortağı ve CEO'su Emrah Adsan ile pazariçi reklam kavramını ve şirket hedeflerini konuştuk.
-Pazaryeri reklam teknolojilerinde Türkiye'de ilk, dünyada da beş-altı firmadan birisiniz. Bu alana girişiniz nasıl oldu? Biraz GoWit'ten bahseder misiniz, neler yapıyorsunuz tam olarak?
GoWit, dijital reklamcılık alanında çözümler üreten global bir teknoloji şirketidir. Dijital reklam sektörüne 12-13 yıl önce girmiş üç kurucu ortak tarafından 2019'de kuruldu. Turkcell ile Türkiye'nin ilk arama motoru reklam altyapısını geliştirdik, daha sonra programatik reklamcılık dünyasına girdik ve büyük bir ekosistem yarattık. Yakın zamanda da son ürünümüz GoWit RMA - Retail Media Ads (pazaryeri reklamları) çıktı. Bir süredir Kuzey Amerika pazarında çok hızlı büyüyen Retail Media'nın dünya genelinde hızlıca yayılacağını öngörerek dijital reklamcılık ekosisteminde fark yaratacak bir ürün geliştirdik.
-Pazaryeri reklamının mantığı nedir? Ne işe yarıyor? Bu hizmeti kimler satın alabilir? Ne işe yarıyor?
Pazaryeri reklamı, temelde partner markaların veya satıcıların ürünlerini pazaryerlerinin çeşitli reklam kanallarında müşterileriyle etkileşime girebilmek amacıyla reklam vermesine dayanıyor. GoWit RMA da birden fazla medya kanalında reklam çıkılabilen bir reklam platformudur. Platform pazaryerleri, satıcı ve markaları bir araya getiren bir reklamcılık altyapısını oluşturuyor. GoWit RMA pazaryerlerinin kendi başına geliştirme ihtiyacı duydukları reklam altyapısını aslında çok kısa sürede çok daha az maliyete hayata geçirme imkanı sunuyor.
Pazaryerleri kendi kanallarında reklam gösterme imkanını satıcılar ve markalara sunduğunda yeni bir gelir kaynağı elde etmiş oluyor. Satıcılar ve markalar ise etkili reklam kampanyaları ile markalarının görünürlüğünü ve satışlarını artırıyor. Platform satıcıların birinci taraf verilerini de güvenli bir şekilde kullanmalarına olanak veriyor. Üstelik reklam kampanyalarının performansını inceleyebilecekleri bir raporlama sistemi ve gelişmiş hedefleme seçenekleri de platformda sunulan önemli hizmetler arasında yer alıyor.
-Dijital reklam sektöründe öne çıkan trendlerden biri sanırım pazaryeri reklamcılığı. Başka dikkat çeken trendler neler? Birkaç tane örnek verebilir misiniz?
Öncelikle pazaryeri reklamcılığında "multichannel" yani çok kanallı olmak, farklı medya kanallarına reklam verebilmek çok önemlidir. Günümüzde müşterilerin yüzde 73'ü birden fazla medya kanalından alışveriş yaptığını açıkladı. Bu durumda birden çok kanalda reklam çıkmak, daha çok müşteriye ulaşmak ve satışları artırmak için etkili bir yöntemdir.
Birçok kanalda reklam çıkmanın yanı sıra farklı hizmetler ve avantajlar sağlayan reklam formatlarına da değinmek gerekir. Pazaryeri reklamcılığı ile dijital pazarlama yeni bir döneme girdi. Son zamanlarda özellikle Sponsorlu reklamlar, video, influencer ve mağaza içi sesli/display reklamlar oldukça dikkat çekiyor. Özellikle, Amazon'un yaptığı bir araştırmaya göre, ürün satışlarını artırmak isteyen satıcıların yüzde 97'si en az bir 'Sponsorlu Reklam' formatından yararlanıyorlar. Reklam formatları arasında en çok tercih edilen formatın 'Sponsorlu Ürün' reklamları olduğunu görüyoruz. Bizim platformumuzda bu reklam formatı şu an mevcut.
Pazaryeri ve tüm reklamcılar için bir diğer önemli konu ise Google'ın üçüncü parti çerez kullanımını 2024 yılında yasaklanacağını duyurması oldu. Bu durum reklamcıları oldukça endişelendirdi, çünkü yeni düzenlemeler ve yasalar dahilinde, müşteriye ait bilgileri almak oldukça zorlaştı. Reklamcıların müşteri datasına ulaşamıyor olması ve kişisel reklamlar çıkmaması bu sektördeki herkes için büyük bir engel haline geldi.
-Sizin gibi dünyada az sayıda şirket olduğunu biliyoruz. Bu durumda dünyaya teknoloji ihracatı planlıyor musunuz?
Kesinlikle evet. RMA platformunu her geçen gün daha da geliştirmeye ve en iyi şekilde sunmaya çalışıyoruz. Amerika'da bu işi iyi yapan Amazon, Walmart gibi büyük şirketler var. Bizler de bu işin Türkiye ayağında oldukça başarılı olacağını düşünüyoruz ve kısa vadede önceliğimiz Avrupa pazarında da bu başarıyı yakalayabilmek. Yakın zamanda Londra ofisimizi açarak, Avrupa pazarında büyüme hedefimizi de hızlandırmak istiyoruz. Çünkü e-ticaret ve reklam teknolojileri globalde faaliyet gösteren ve büyümeye devam eden bir alan, biz de Retail Media alanında Türkiye'de ilk, dünyada öncü şirketlerden biriyiz. Üçüncü parti çerezlerin yasaklanması (kullanıcı verilerinin toplanmasına ve kullanılmasına izin veren çerezler) ve müşterilerin alışveriş yaparken pazar yerlerini tercih etmeleri gibi sebeplerden dolayı tek ülkemizde değil, tüm dünyada e-ticaret şirketleri bir reklam platformu ihtiyacını hissetmeye başladılar. Birçok online pazar yerinin ihtiyaç duyduğu, büyük kazançlar elde edebileceği platformun da RMA olduğunu düşünüyoruz.
HER YIL ÜÇ KATTAN FAZLA BÜYÜDÜ
GoWit Kurucu Ortağı ve CEO'su Emrah Adsan, kurulduklarından bu yana ne kadar büyüdüklerini ve hedeflerini şöyle açıklıyor:
"Kurulduğumuz 2019'dan bu yana ciromuz her sene ortalama üç kattan fazla büyüdü. Bu sayede yatırım almadan kendi öz sermayemiz ile şirketimizi bu noktalara getirdik. Yeni ürünümüzle beraber hedefimiz, gelecek sene Avrupa pazarına açılmak olacak. Bunu sağlamak için ilk kez bir yatırım turuna çıktık ve sene sonuna kadar yatırım turumuzu tamamlamayı düşünüyoruz. Hemen ardından UK ofisimizi devreye alacağız ve ülkemizden başlayan büyüme serüvenimizi, Avrupa'da da devam ettireceğiz. Şu an tohum aşamasındayız ve 2022 sonunda yatırım turunu başarıyla kapatmayı planlıyoruz."
13 YILDIR DİJİTAL REKLAM SEKTÖRÜNDE
1986'da doğan Emrah Adsan, İstanbul Teknik Üniversitesi'nde mühendislik okudu. Mezun olur olmaz yaklaşık 13 yıl önce dijital reklamcılık sektörüne girdi. Twitter, Yahoo, Shazam, Dailymotion gibi dünyanın en büyük şirketlerinin reklam satışlarını Türkiye'de yönetti. Şerafettin Yarar ve Enes Dabanlıoğlu ile beraber GoWit'i kurdu. Son üç yıldır Türkiye'nin reklam teknolojileri alanındaki global yüzü olmak için çalışıyor.