En iyi tutundurma örnekleri yemek sektöründe

Hızlı yemeğe yönelik tüketim alışkanlıkları, oyuncular arasında yaygınlığını koruyor. Bu noktada ilgili zincirler de e-spora yönelik yatırımlarını artırmayı sürdürüyor. Tutundurmanın, başarılı biçimde örneklendirilebildiği yemek sektörünün farklı sektörlere sunabileceği fikirler olduğu görülüyor.
09.11.2022 20:05 GÜNCELLEME : 15.11.2022 00:00

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Oyun ve e-spor sektörüne yönelik araştırmalarıyla bilinen NewZoo firmasından Orla Meehan, 2020 yılında yayınladıkları raporda, oyuncuların yüzde 80'inin oyun esnasında yemek yeme veya içecek tüketme eğilimi olduğundan bahsetmiş. 30 ülkeyi kapsayan raporun Batı Avrupa, Asya-Pasifik ve Kuzey Amerika'ya yönelik olduğu anlaşılıyor. Türkiye araştırmanın yapıldığı ülkelerden biri olmasa da oyunlar ve oyuncular benzer anlamda yiyecek-içecek sektörünün odak noktasında yer almaya devam ediyor. Küresel çaptaki büyüklükleri itibarıyla önemli olan isimler de, şu sıralarda çalışmalarını hızlandırmışa benziyor.

MCDONALDS'TAN E-SPOR HAMLELERİ

McDonalds uzun bir süredir e-sporla ilgili kampanyalarıyla biliniyor. 2021'de bir e-spor takımı olan FaZe Clan ile anlaşma da imzalamışlardı. Bu imza üzerine, ilgili takım ve McDonalds logolarının yer aldığı özel üretim bilgisayar donanımı ve çevre birimleri ile bir pazarlama stratejisi hedeflenmişti. Görünen o ki, çalışmalar küresel çapta sürüyor. Geçtiğimiz Ekim ayı itibarıyla Avustralya'da Overwatch 2 oyununun oyuncularına yönelik de özel bir kampanya hazırlandı. Kısıtlı bir süreyle Big Mac ürünü tüketenlerin, oyun içindeki özel karakter kostümüne erişebilmesi istenmiş. Bu hamleyi üç kademeli olarak düşünebiliriz. Oyuncular, kendi istek ve yönelimlerine göre eğlenceyi hem yemek hem de oyun anlamında sağlamış oluyorlar. Overwatch 2, daha fazla potansiyel oyuncu kitlesine ulaşmış oluyor. McDonalds da mevcut oyuncu havuzundan kendine potansiyel tüketici arayışına girmiş oluyor. Markalar bunu yaparlarken de kendi müşteri kitlelerine bir avantaj sağlayarak, sürdürülebilir bir pazarlama faaliyetini desteklemiş oluyorlar. Tabii her oyun ya da her marka birbiriyle uyum göstermeyebilir. Sosyo-kültürel ve ekonomik bağlamdaki tüketici kitlesi analizlerinin bu noktada oldukça büyük bir önemi var. Ancak günümüzde, özellikle derin öğrenme yöntemlerine dayalı olarak geliştirilen reklam sistemleri pek çok demografik veriyi, reklam verenlerin önüne çıkarabiliyor. Bu anlamda McDonalds örneği üzerinden pek çok farklı firmanın kendine en uygun e-spor sahasını bulması pekâlâ mümkün. McDonalds bununla da kalmıyor. Zirve ya da etkinlik bağlamındaki organizasyonlarda da eğlence sektörünün dinamosu olma görevini sürdürüyor. Amerikan müzik kanalı Revolt TV ile de bir ortaklığa gidilmiş. Revolt TV'den Shea Peters'ın aktardığına göre, telekomünikasyon devi AT&T ile ortaklaşa gerçekleştirilmiş olan 2022 REVOLT Summit x AT&T etkinliğinde, McDonalds e-spor sponsoru olarak yerini almış. Ms. Basketball ismiyle bilinen atlet ve model Christina Granville'in moderatörlüğünde gerçekleşen Oyun Oynamanın Geleceği isimli etkinlikte, XSET isimli ünlü e-spor organizasyonunun patronlarından Erin Ashley Simon katılmış. Gençleri müzik ile oyun bağlamında da kesiştiren böylesine bir yapının farklı sektörlere de kanalize edilebilir olduğunun altını çizmek gerekiyor. Akademik anlamda bahsettiğimiz yatay entegrasyon modelleri de bunun temel dayanak noktası oluyor.

TÜRKİYE'DEKİ YİYECEK SEKTÖRÜNDE NE OLUYOR?

Türkiye'de de pek çok uluslararası marka e-spor alanında sponsorluk faaliyetlerini sürdürmeye devam ediyor. Bunlardan ikisi, Little Caesars ve Burger King. Little Caesars Ağustos ayında, İstanbul Wildcats Espor Kulübü ile bir anlaşmaya giderek Little Caesars Pizza Espor Akademisi'ni kurduklarını duyurmuştu. Aynı zamanda bu yılın ilk çeyreğinde, kadınlar günü etkinlikleriyle duyurulduğu biçimde, Zula isimli yerli oyunun Kadınlar Ligi uygulamasına isim sponsoru olmuştu. Bir diğer dev de Burger King. TAB Gıda bünyesinde uzun bir süredir Türkiye'deki e-spor faaliyetlerini hem oyuncu menüleri hem de organizasyon sponsorluklarıyla sürdüren şirket, Eylül'de PUBG isimli oyunla ortaklaşa bir süreci de başlatmıştı. Google Play ve App Store uygulama kodlarının, Xiaomi Note II telefonlarının ve tıkla gelsin kodlarının yer aldığı ödüllere yönelik bir çekiliş düzenleyeceklerini duyurmuşlardı. Bu iki dev ismin yanında önümüzdeki haftalarda da buraya taşımaya devam edecek olduğumuz firmalar elbette ki var. Şunu unutmamak gerekiyor, gösterilen çaba ve sektörün oyun endüstrisi anlamında daha da büyümesi için bu tür yapılanmaların sayısının artırılması şart. Özellikle de yerli üreticinin bu tür organizasyonlardan çıkarması gereken çok sayıda ders bulunuyor.

BİZE ULAŞIN