Girişimcilikte başarı için üç kural var

2021 yılı içerisinde 15 yatırım yaparak Türkiye’deki en aktif girişim sermayelerinden biri olan TechOne VC'nin Yönetici Ortağı Yiğit Arslan: "Başarı için doğru kişi, doğru zaman ve doğru yer (coğrafya) olmak üzere üç kural var ve bu üçünün bir araya gelmesi kolay olmuyor."
24.10.2022 18:46 GÜNCELLEME : 25.10.2022 00:01

PARA HABER/ ÜRÜN DİRİER TechOne VC, 2020 yılından bu yana küresel pazarlarda ölçeklenme potansiyeline sahip erken aşama teknoloji girişimlerine yatırım yapıyor. Şimdiye dek 30 girişime 7 milyon dolar yatırım yapan fon, geçtiğimiz yılı en aktif girişim sermayesi fonu olarak tamamladı. Stratejik uzmanlık, bağlantılar, rehberlik ve operasyonel mükemmellikle birlikte girişimlere sermayeden daha fazlasını vadettikleri bilgisini veren TechOne VC Yönetici Ortağı Yiğit Arslan, "2021 yılı içerisinde 11 yeni, 4 devam yatırımıyla birlikte 15 yatırım yaparak Türkiye'deki en aktif girişim sermayesi olduk" diyor. Başarı için doğru kişi, doğru zaman ve doğru yer (coğrafya) olmak üzere üç kural olduğunu belirten Arslan, "Bu üçünün bir araya gelmesi de kolay olmuyor. Örneğin yeni bir yarı-iletken çip firmasının Türkiye'de sıfırdan kurulması için milyar dolar sermaye, büyük bir know-how gerekiyor, böyle bir iş planını 1 milyon dolar yatırım ile fonlamamız gerçekçi görünmez. Kripto para alanı da çok temkinli yaklaşılması gereken bir alan. Bununla birlikte hangi ülkede olursanız olun devlet tarafından regüle edilen alanlara dikkat etmek gerekiyor. Regüle edilen sektörler giriş bariyeri yaratması açısından güzel, ancak bir anda kurallar baştan yazılabilir, siz de iş ve gelir modelinizden olabilirsiniz" diye konuşuyor.

"SEKTÖR AYRIMI YAPMIYORUZ"

Yatırım yapılacak girişimleri seçerken sektör ayrımı yapmadıklarına işaret eden Yiğit şu bilgileri paylaşıyor: "Öncelikle kurucu ekibinin geçmiş tecrübeleri ve birbirleriyle uyumu bizim için oldukça önemli. Bunun yanı sıra girişimin ortaya attığı hikaye neyi farklı kılıyor, bir rekabet avantajı sağlıyor mu veya teknolojik bir yenilik getiriyor mu bunları dikkate alıyoruz. Tabi ayrıca sahip olduğu vizyonun ve gelecek hedeflerinin de yerelle sınırlı kalmayıp globale taşıyor olması cezbedici hususların başında geliyor. Bizim için girişimlere yatırım yapmak yalnızca finansman kaynağı sağlamak anlamına gelmiyor. Birlikteliği sağladığımız ilk günden itibaren girişimin başarıya ulaşması için arkada yer alan tecrübeli, bilgili ve alanında uzman ekibimizle kolları sıvıyoruz. İşin daha iyi bir noktaya ulaşması, yurt dışındaki gerekli bağlantıların sağlanması ve girişimcilere mentörlük edilmesi gibi birçok konuda destek sağlıyoruz. Tabi sonrasında da başarılı sonuçlar elde etmek bizi hem çok mutlu ediyor hem de gururlandırıyor."

BU GİRİŞİMLER DİKKAT ÇEKİCİ

TechOne VC'den yatırım alan ilgi çekici girişimlerden bazıları ve hikayeleri…

53 ÜLKEYE SAHA SATIŞ OTOMASYONU HİZMETİ VERİYOR

Sunay Şener/ Ekmob kurucusu

Teknolojiyi çok seven bir mali müşavir olarak başladığım kariyer hayatıma şirket içi girişimci olarak devam ettim. Online ticaretin daha yeni şekillenmeye başladığı 2006 yılında 2 binden fazla bayimizi yönetebileceğimiz B2B tahsilat portalının geliştirilmesinden bayilere indirilmesine kadar tüm süreci yönettim. Ardından kendi ajansım MobilKoloni'yi kurdum ve bu dönemde teknoloji ile değişen tüketici davranışlarını aktardığımız IOT Akademi'yi Kadir Has Üniversitesi iş ortaklığı ile hayata geçirdik. 2017 yılında ise Ekmob'u kurduk. Saha satış ekibi otomasyonu hizmeti sunan Ekmob, bugün 200'den fazla firma 5 binden fazla kullanıcıya 53 ülkede hizmet veren şirkete dönüştü.

Sunay Şener

TV REKLAMLARINI VERİ ODAKLI HALE GETİRİYOR

Mustafa Güllü/ Medialyzer kurucusu

Girişimcilik hikayem 2012'de, henüz Boğaziçi Üniversitesi'nde öğrenciyken başladı. Şimdiki ortağım Can ve Emre'yle sorsanya.com isimli, tüm içeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulduğu bir web sitesi çıkardık. Şirket veya siyasi parti gibi tüzel kişiliklere mahsus olan anket yapma işini herkes için ulaşılabilir kılmak istemiştik. Onedio gibi yeni nesil içerik sitelerinin yeni yeni hayatımıza girdiği, sosyal olayların olduğu hareketli bir dönemdi. Aylık 100 bin üzerinde trafik rakamlarını gördük. Ama hem monetizasyon hem de yatırım bulma gibi konularda tecrübesiz olduğumuz için o dönem girişimciliğe ara vermek zorunda kaldık. Hepimiz özel sektörde çalışmaya başladık. 2020 yılında üçümüz yeniden bir araya gelip Abdurrahman'ı da aramıza alarak Medialyzer'ı kurduk. Medialyzer, TV reklamlarının da tıpkı dijital medya gibi iş sonuçlarını artıracak şekilde veri odaklı yönetebilmesine odaklanıyor. TV reklamcılığının yaşadığı değişimin önemli bir parçası haline geldik. İspanya'ya ofis açmayı hedefliyoruz. İlk gün tıpkı oyun oynar gibi, hiçbir gayemiz olmadan sadece keyif almak için yaptığımız proje bugün milyon dolarlar seviyesinde değerlemeye sahip, Türkiye'nin en büyük reklam verenleriyle çalışan, yurtdışına e-ihracat yapan bir startup'a dönüştü. Medialyzer'ın yapay zeka tabanlı algoritması her bir reklamın online etkinliklerdeki karşılığını ölçüyor. İleri imaj tanıma teknolojisi sayesinde, reklam verenlere gerçek zamanlı takip etme fırsatı sunuyor. Yeniden pazarlama hizmetlerimiz ise dijital hedefleme yetilerini TV'nin yüksek güvenilirliğiyle birleştiriyor.

Mustafa Güllü

160 ÜLKEDE DİJİTAL REKLAM YÖNETİMİ YAPIYOR

Ercan Pilcioğlu / WASK kurucusu

Resmi gazetede yayınlanan mevzuatları yakından takip ettiğim için, 2013 yılında Çevre Laboratuvarı firmaları için yayınlanan bir yönetmelikte zorunlu numune yazılımından bahsedildiğini ve kullanmayan firmaların cezai işleme tabii tutulacağını okudum. Yönetmelik o gün yayınlanmıştı ve Türkiye'de henüz böyle bir yazılım yoktu. Yazılımın ilk versiyonunu 1 ay gibi bir sürede tamamlayarak, Türkiyede farklı şehirlerde bulunan 35 laboratuvara bu yazılımı sattım. Çevre laboratuvarı yazılımının 2. versiyonunu çıkartarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'ndan akreditasyon aldım. 2018 yılına geldiğimizde danışmanlık verdiğim tüm firmaları bıraktım. Çünkü sürdürülebilir bir yapı olmadığını farkettim. Dijital reklam ve dijital pazarlama sektöründe deneyimli olmanın avantajı ile sektörde gördüğüm bir takım problemlere çözüm olabilmesi adına WASK girişimini başlattım. Bugün bulunduğumuz noktada 24 kişilik bir ekip ile, 160'dan fazla ülkeye dijital reklam yönetimi için reklam verenlere yardımcı oluyoruz.

Ercan Pilcioğlu

BİZE ULAŞIN