PARA OYUN/ ÜRÜN DİRİER Oyun sektörü son yıllarda ciddi bir rüzgâr yakaladı ve Türkiye, oyun alanında dünyada lider ülkelerden biri haline geldi. Dünyada milyarlarca kişi Türk oyunlarını oynuyor. Dünyanın en büyük yatırımcıları, Türk oyun şirketlerine yatırım yapıyor. İşte oyunun kralları ve kuralları… (İkinci Bölüm)
PLAY AND EARN GELİR MODELLİ OYUNLAR GELİŞTİRİYOR
Funverse Games, bu yıl Hi Games ve Funmoth Games'in birleşmesinden oluştu. Funverse Games'in kurucu CEO'su Tolga Öztürk, "2018'den bu yana yaptıklarımızı özetleyecek olursam, Funmoth Games olarak yayınladığımız ve on binlerce indirme alan Panic, Hi Games altında Fenerbahçe Spor Kulübü için geliştirdiğimiz ve Türkiye'de en çok indirilenler listesinde birinci olan oyunumuz Fener Legends, Homa Games ile yayınladığımız ve Amerika'da en çok indirilenler listesine giren, 30 milyondan fazla oyuncusu olan Ground Digger başarılı oyunlarımızdan sadece birkaçı" diyor. Funverse ile Web 3.0 alanında multiplayer core oyunlar geliştireceklerini ifade eden Öztürk, 2023 yılı itibarıyla Free to Play ve Play and Earn (oyna ve kazan) gelir modelli iki farklı core oyunuyla PC ve mobil platformlarda yer alacakları haberini verdi. Oyun sektörünün disiplinler arası çalışılan, eğlenceli ve bir o kadar da zorlu bir sektör olduğuna işaret eden Öztürk, "Dışarıdan oyun oynuyoruz gibi gözükse de aslında bilimin ve sanatın birçok dalının aktif bir şekilde kullanıldığı, kullanıcının etkileşime geçebileceği sanatsal bir dünyayı, davranışsal veriler ışında geliştirme işidir oyun. Düşünün ki, yapay zeka, makine öğrenmesi, görüntü işleme, siber güvenlik, veri analizi, back-end gibi bilgisayar bilimlerinin ağır konuları, sanat, dijital tasarım, üç boyutlu modelleme, kapmala, ışıklandırma, sahne, hikaye, ses, müzik gibi konularla harmanlanıyor. Bunları yapabilme becerisine sahip bir ekibi toplayabilme ve koordine bir şekilde çalışabilme yetisi, bir stüdyo için çok önemli. Şimdiye kadar yaptığımız başarılı işlerin temelinde bu yetenek yatıyor diyebilirim" diye konuşuyor. Ülkemizin özellikle genç ve yetenekli beyin konusunda bir cennet olduğuna da değinen Öztürk, sözlerini şu cümlelerle tamamlıyor:
"Bundan 10 yıl önce bu sektörde geliştirici bulmak bizler için çok zordu. Her şeyi kendiniz sıfırdan geliştirmeniz gerekiyordu. Dolayısıyla, son yıllarda oyun sektörüne karşı üniversite okuyup bitiren gençlerin daha fazla ilgisinin artmasıyla birlikte, sektördeki istihdam açığı biraz daha kapandı. Fakat hala bu yeterli değil. Maalesef ekonomik durumlar nedeniyle gençlerimiz beyin göçü yapmak zorunda kalıyor. Türkiye'deki startup'lar yabancı sermayeli şirketlerle kıyaslandığında, bu ekonomik duruma rağmen çok iyi iş çıkarıyor. Bu kadar katma değerli başka bir sektör de yok açıkçası ve yabancı yatırımcı da bunu çok iyi biliyor. Önümüzdeki yıllarda çok daha büyük yatırımlar ülkemize oyun sektörü özelinde gelmeye devam edecek. Yeni unicorn ve decacorn'ların eli kulağında olduğunu düşünüyoruz. Bu alanda şu anda tüm dünyanın gözleri sürekli olarak Türkiye'de. Yetenekli, iyi eğitimli ve sonuna kadar savaşan bu coğrafyanın çocukları global oyun sektöründe ipleri eline almaya başlıyor."
OYUN ŞİRKETLERİNE KULUÇKA DESTEĞİ VERİYOR
Oyun şirketi denilince elbette akla, ilk olarak oyun üreten şirketler geliyor. Fakat oyunları üreten şirketlerin yanında bu şirketlerin kurulmasını ve onların ihtiyaçlarını karşılayarak başarıya daha hızlı ulaşmasını sağlayan şirketler de var. Game Factory de onlardan biri. Oyun geliştiricilere özel bir kuluçka merkezi. Şu anda bünyesinde 70'ten fazla oyun şirketi mevcut. Ayrıca Türk oyun geliştiricilerinden oluşan beş bin kişilik bir topluluğa sahip. Şirket 2020'nin sonunda Google ile bir partnerlik anlaşması da yapmıştı. Google'ın oyun alanında dünyadaki ilk ve tek partneri olduklarını belirten Game Factory COO'su Erdal Sarı, "Bu partnerlik kapsamında Türkiye'de her yıl Google ile birlikte Game Booster hızlandırma programını düzenliyoruz. Toplamda 22 oyun stüdyosunu yatırımcılarla bir araya getirdik. 2021 yılı içerisinde ise Game Factory kuluçkasında bulunan 14 tane oyun stüdyosu, partner yatırım fonlarımız sayesinde yatırım almayı başardı. Kuluçkamızdaki stüdyolardan Vacuum Games'in geliştirdiği Oil Well Drilling, 10 milyon indirmeyi geçerek çıkış yaptığı zaman Amerika'daki en çok indirilen oyunlar listesinde ilk 10'a girmeyi başardı. Kuluçkamızdaki bir diğer stüdyo olan Fubu Games'in Block Breaker Miner oyunu ise bir ay içinde altı milyondan fazla kullanıcıya ulaştı. Stüdyolarımızın milyon indirme barajını aşan daha birçok oyunu bulunuyor" diyor.
Oyun sektöründe başarılı olmanın doğru zamanda, doğru ekiple, doğru işi yapmak' şeklinde özetlenebilecek üç kuralı olduğunu ifade eden Sarı, trendleri doğru analiz etmenin önemine de vurgu yaparak şunları paylaşıyor: Birkaç yıldır devam eden hyper casual oyunlarındaki trend, şu an blockchain oyunlarına doğru kayıyor. Artık trendleri takip etmek yerine şekillendirmek için çalışacağız. Yakın zamanda blockchain oyunlarını destekleyebilmek için yapacağımız yeni yatırımlar sayesinde Türkiye olarak dünyadaki blockchain oyunları trendine yön veren ülkelerden biri olacağız. Yılın ilk yarısında Türk oyun girişimleri, toplamda 333 milyon dolar yatırım aldı ve böylece Türkiye, oyun sektöründe Avrupa birincisi oldu. Bunun yanı sıra sektör gelirleri olarak dünyada 18. sırada yer alıyoruz. Yani aslında gidecek daha çok yolumuz var. Bu da yeni fırsatların doğacağı anlamına geliyor. Bu fırsatları doğru değerlendirmeyi başarırsak oyun sektörünün Türkiye ekonomisinin en önemli yapı taşlarından biri olacağına inanıyorum."
ABD'DE İLK 5'E GİRDİ
Yalın oyun dinamikleriyle çalışan ve en sevilen mobil oyun türlerinden biri olan hyper casual oyunlar, The State of Mobile Gaming raporuna göre 2021'de 13 milyar indirildi. Bu oyun türüne odaklanan ve ABD'de uygulama marketlerinde ilk beşe giren Hyperlab'ın en başarılı oyunu Hand Evolution Runner isimli oyun oldu. Beş milyon üzerinde indirme sayısını geçerek dünya çapında geniş bir oyuncu kitlesine ulaşan stüdyo, kısa bir süre önce de 7.5 milyon dolar değerlemeyle Crytek'ten yatırım almıştı. Kalıcı başarı için şirket kültürünün korunmasına çok dikkat ettiklerini ifade eden Hyperlab Kurucu Ortağı Halit Altuntaş, "Sektörün en önemli problemlerinden biri olan insan kaynağı bulma konusuna, oluşturduğumuz Hyperboost gibi programlar ile çözüm üretirken, bir taraftan da genç yetenekleri sektöre kazandırmayı hedefliyoruz. Oyun sektöründe diğer ülkelerle kıyaslanınca Türkiye genel ölçekte farkı kapatmaya, hatta mobil oyun alanını domine etmeye başladı. Art arda gelen başarılar yatırımcıların ilgisiyle sonuçlanırken, ülkemizin oyun sektöründeki payının büyümesine katkı sağladı. Mobil tarafta gelişmekte olan insan kaynağı, önümüzdeki yıllarda farklı platformlarda da projeler üreterek sektördeki başarıyı ileriye taşıyacaktır" diyor.
KISA SÜREDE ÇOK YOL ALDI
Future Gaming Software, bu yıl Sabancı Üniversitesi mezunu beş arkadaş tarafından kurulmuş bir oyun stüdyosu. Sektöre yeni girmesine rağmen kısa sürede hızlı adımlar attı. Öncelikle oyun ve oyun içi ürün fiyatlarını onlarca güvenilir mağaza üzerinden karşılaştırarak, kullanıcıları en uygun fiyatlı mağazalara yönlendiren internet sitesi Gamehunterz'ı kurdu. Bu sayede kullanıcılara oyun veya oyun içi ürün alırlarken tasarruf edebilmeleri imkanını sundu. Geliştirmesi tamamlanmak üzere olan üç mobil oyunu Ekim ayında mobil oyuncularla buluşturacakları bilgisini veren Gamehunterz Kurucu Ortağı Barış Saban, "Hyper casual oyunlarımızın biri, uzay mekiği kontrol edeceğiniz bir arcade oyunu, diğeri ise bir endless-runner oyunu. Öte yandan casual oyunumuz ise arkasında bir hikâye barındıran, Orta Amerika kovboy oyunlarına yeni bakış açısı getirecek bir oyun" diyor. Oyun sektörü gibi hızlı bir sektörde olan şirketler için, plan ve programın çok kritik bir önem taşıdığına işaret eden Saban, "Çünkü her gün bir sürü yeni oyunun piyasaya sürüldüğü, yeni şirketlerin kurulduğu hatta belki de sektörde daha önce olmayan ürünlerin tanıtıldığı bir ortam mevcut. Sektörde hayatta kalmak isteyen herkesin, yeni gelişmeleri takip etmesi şart. Dünya oyun sektörü, yavaş yavaş mobil oyunlar üretiminin üstünlük kazandığı bir döneme giriyor. Bilgisayar ve oyun konsollarının pahalı olması, insanları mobil oyun oynamaya itiyor. Bu süreci iyi takip eden Türk girişimciler ise hızlı aksiyonlar alarak mobil oyun üretimine ağırlık verdi. Doğru tespitler yapılarak, hangi tarz mobil oyunlar üretilmesi gerektiği belirlendi ve üretimleri tamamlanarak piyasaya sürüldü" diye konuşuyor.
AR TABANLI FRP PLATFORMU
Geçtiğimiz sene kurulan Gordion Games, Gordion Game Altın Şehir isimli Türkçe FRP (Fantasy Role Play) oyunuyla kendini tanıttı. DreamTable isimli AR (Augmented Reality) FRP platformu ile de Türkiye'de yakaladığı başarıyı globale taşımayı amaçlıyor. Discord kanalında yüzlerce oyuncuyla haftalar hatta aylar süren oyunlarının devam ettiğini ifade eden Gordion Games CEO'su Oğuzhan Işık, "Başarı için üç kural vardır. İlki, cesur olmalısınız; risk almaktan korkmamalı önünüze çıkan problemlerle tek tek savaşmalısınız. İkincisi inanmak; tüm süreç harika giderken herkes inanır. Her şeyin en kötü gittiği senaryoda yaptığınız işe inanabiliyorsanız başarı vazgeçilmezdir. Son olarak ekip; hiçbir başarı tek başına elde edilmez. Yanınızda sizin vizyonunuzda sağlam bir ekip varsa hayal edip elde edemeyeceğiniz hiçbir şey yoktur" diyor. Oyun işine dört sene önce bir kafede iki arkadaş oyun yazarak başladıklarını ifade eden Işık, "Bugün geldiğimiz nokta Türkiye'nin FRP oyun teknolojilerine yön veren bir girişim olmanın yanı sıra İTÜ'de Teknokent firması haline geldik. Şu anda Boğaziçi Ventures, Starters Hub gibi birçok VC ile yatırım sürecinde ilerlemekteyiz. Asıl hedefimiz önümüzdeki aylarda Kickstarter'a çıkıp DreamTable projemizle Amerika'da büyük ses getireceğimize inanıyoruz" diye konuşuyor.
GAME LAB İLE ÖĞRENCİLERİ SEKTÖRE HAZIRLIYOR
İstinye Üniversitesi (İSÜ) Dijital Oyun Geliştirme ve Animasyon Teknolojileri Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde (Game Lab) öğrencilerimizin oyun piyasasına hızla adapte olmalarını ve sektör ile erken tanışmalarını hedefliyor. Şirketleşmenin de önünü açan merkezde öğrenciler tarafından şimdiye dek üç oyun şirketi kuruldu. Game Lab'da kurulan şirketler, uluslararası yayıncılık yapan şirketler ile iş birlikteliği yaparak oyunlarını test etme imkanına sahip oluyor. Başarılı bir oyun yapmak için; deneyim, hikâye, konsept, sanatsal bakış, UI & UX için kodlama ve sanal gerçeklik oyun deneyimleri gibi kabiliyetlere sahip olmak gerektiğine değinen Game Lab Müdürü Dr. Öğr. Üyesi İsmail Ergen, "Her startup gibi fikri veya oyunu tutku ile sevmek, iyi bir ekibe sahip olmak ve çalışma etiği projeleri başarıya götüren en önemli faktörler olarak öne çıkıyor. Biz kendi projelerimizde; oyun fikrinin ortaya çıkması akabinde hedef kitlesine yönelik detaylı bir çalışma yaparak kurguladığımız hikâyeyi kullanıcı deneyimine göre revize ediyoruz. Böylece oyuncunun oyun ile olan bağını arttırmayı hedefliyoruz. Bu sayede oyuncunun oyun oynama isteği, oyunda kalma isteği ve en önemlisi oyunu başkalarına tavsiye etme olasılığını artıyor. Bununla birlikte; oyunlarımızda küresel bir bakış yakalamaya çalışıyoruz. Böylece oyuncu portföyümüzü daha geniş kitlelere yayma şansımız artıyor" diyor.
YENİ NESİL ORGANİK ŞEKİLDE YENİ BİR LOKOMOTİF SEKTÖR OLUŞTURDU
Mobil oyunlardaki reklamların ebeveynler tarafından kontrolünün zor olması ve çocukların gelişimine zarar vermeyecek içeriklerden oluştuğunun takibinin doğru yapılması gibi problemler var. NjoyKidz işte bu sorunlara çözüm olmak üzere kurulmuş bir oyun stüdyosu. Bu doğrultuda sekiz ay gibi kısa bir sürede çocukların gelişimini sağlayacak 26 oyun geliştirdiklerini belirten NjoyKidz Kurucu CEO'su Utku Bozkurt, sektörde başarının dinamiklerini şu sözlerle özetliyor: "Oyun sektörü, diğer sektörlere kıyasla çok daha farklı dinamikleri olan, trendleri çok daha hızlı değişen bir sektördür. Bu nedenle trendlerin doğru takip edilebilmesi ve yeni trendlere hızlı adapte olabilmek, oyun dünyasının en önemli kurallarındandır. Aynı zamanda, her sektörde olduğu gibi, pazardaki açıkları doğru analiz edebilmek, önemli bir avantaj sağlamaktadır. Bu avantaja rağmen, rekabetin yüksek olduğu oyun türlerinde rekabet edebilmek ancak ciddi pazarlama bütçeleriyle mümkün olabilmekte. Tüm bunların yanı sıra oyun içerisinde oyuncuda bağlılık hissi oluşturacak adımlar atmak, başarıya giden yolda oyunun kuralları arasında yer alıyor. Oyun dünyasında da hedefler, oyuncuya devam etmesi için geçerli bir neden verir. Biz de bu nedenle ulaşılabilir, ancak kolay olmayan hedefler oluşturmaya çalışıyoruz."
Türkiye'de oyunlara olan ilginin, bir noktada bu oyunların nasıl yapıldığını merak eden bir nesile dönüşmeye başladığını ifade eden Bozkurt, "Belki klişe olacak ancak, her şeye ulaşabilen yeni nesil, tükettiği oyunların nasıl yapılacağını merak ederek organik şekilde yeni bir lokomotif sektör oluşturdu. Bu noktada Türkiye, mobil oyunlar özelinde dikkat çeken bir noktada bulunuyor. Türkiye, oyun yatırımlarıyla/exit'leriyle birlikte en çok yatırım alan ve yatırım yapan ülkelerden biri haline geldi. Bu ilginin doğal bir sonucu olarak da Türkiye, yaptığı yatırımların meyvelerini toplamaya başladı. Bugün baktığımızda Türkiye, özellikle mobil alandaki oyunlarda dünyada ilgi çeken ilk ülkelerden biri haline gelmiştir. Türkiye bu alanda ABD ve Çin'den sonra dünyada üçüncü sırada yer alıyor. Hyper-casual oyunlar o kadar popüler ki, 2021 yılında 20 milyardan fazla indirildi. Bunun yanı sıra Avrupa'da Polonya ile birlikte gaming ekosisteminde başı çekiyor. Bu yüzden Türkiye'nin son yıllarda oyun sektöründeki yeri gittikçe sağlamlaşıyor" diyor.