PARA ARAŞTIRMA/ ÜRÜN DİRİER Instagram'ın 1.4 milyar kullanıcısı bulunuyor, günlük fotoğraf ve video paylaşım sayısı 60 milyon, beğeni ve etkileşim sayısı ise 1.6 milyar civarı. Kullanıcılar bir ay içerisinde 130 milyon kez 'Instagram shopping' tuşuna basıyor. Bu da platformun e-ticaret sektörü için önemini gösteren bir rakam. Kullanıcıların ilgi alanlarının en ince detayına kadar gözlenmesi ve segmente edilmesi, Instagram üzerinde alışverişi çok cazip hale getiriyor. Instagram üzerinden ticaret yapmanın tek değil, birçok yolu var. Faturanızı kestiğiniz sürece önünüzde hiçbir engel bulunmuyor. İsterseniz dünyanın diğer ucuna bile oturduğunuz yerden satış yapabilirsiniz. (Dördüncü Bölüm)
Uzmanlar, Instagram'da satış yapmanın yollarını ve püf noktalarını Para Dergisi için anlattı.
"INSTAGRAM TALEP TOPLAMAK İÇİN DE KULLANILABİLİR"
Bashak ILHAN/ Road Global & Road Akademi Kurucusu
Yaşamımızın içinde kullandığımız birçok ürün, artık Instagram üzerinden tanıtılıyor ve yüksek rakamlı satışlara dönüşüyor. En popüler ve iyi sonuç veren ürünler; kozmetik ürünler, ev dekorasyon ürünleri, moda ve çocuk ürünleri olarak sıralanabilir. Instagram'da satışı yönlendireceğiniz bir web sitesine sahip olmanız, ilk önerimiz. Ama bunun için teknik bilginiz ve yatırımınız yok ise Instagram'ı talep toplamak için de kullanabilir ve e-mail, telefon ile sipariş alabilir, alınan siparişleri manuel olarak da yönetebilirsiniz. Buradaki önemli konu; faturalandırma, vergilendirme konuları için bir tüzel kişilik sahibi olmanız ve satışlarınızı kayıt altında tutma zorunluluğunuzdur. İlk tavsiyemiz, web sitesi üzerinden online olarak ödeme almanız olacaktır. Bunun yanında telefon ile havale ile kapıda ya da mesela Amerika için çekle ödeme, diğer ödeme yöntemleri olarak sıralanabilir. Tüzel kişi olmadan Instagram'dan ürün tanıtımı, cep telefonu ve banka bilgisi paylaşarak satış yapmak, vergi mükellefiyeti şartları gereği yasal değildir. Instagram'da tanıtım stratejinizi çalışırken, mümkünse video içeriği kullanmak, içten ve dürüst olmak, markalar için çok önemli. Unutmayın, Instagram hesabınız; müşterileriniz ile konuşmak, onları dinlemek ve sorularını cevaplamak için var.
"HEDEF KİTLE VE LOKASYON İYİ ANALİZ EDİLMELİ"
Emrah PAMUK / Digital Exchange CEO'su
Instagram'ın paylaşım doğasına uygun olarak bu mecrada daha çok elbise, kişisel bakım ürünleri, kitap, ev eşyaları, hobi-oyun ve teknolojik ürünler, ön sıralarda yer alıyor. Müşteri potansiyeli ve rekabetteki yoğunluğu göz önünde bulundurunca, Instagram'da satış yapmak isteyen kişilerin başlangıçta işi kavramak için daha küçük adımlarla başlamaları; gelecekte ise profesyonelleşmek adına bir web sitesi kurması uygun olur. Web sitesi kurarken de 'dijital marketing' konusunda uzman ekiplerden yardım almak da ticari başarıyı aynı oranda artıracaktır. Hedef kitle ve lokasyon, iyi analiz edilmeli. Bu yapılmazsa Instagram'daki tüm paylaşım ve satış çabaları boşa çıkabilir. Öte yandan görselde hata, yönlendirme linkinde yanlışlar, fiyat ve ürüne ilişkin doğru olmayan bilgiler de pazarlamayı zora sokan unsurlardır. Instagram ile e-ihracat yapmak da mümkün, ama ürünün tam ve kullanılabilir şekilde ulaşması için lojistik sürecini hesaplamak gerekir. Büyük bir şirket değilseniz ve kendi lojistiğiniz yoksa, kargo konusunu iyi düşünmek gerekir.
"METAVERSE MÜŞTERİ DENEYİMİNİ ETKİLEYECEK"
Gökhan KARAHAN/ Sosyal Medya Pazarlama Platformu Helorobo Genel Müdürü
Instagram; daha çok tekstil, gıda, aksesuar, kozmetik, dekorasyon ve mutfak malzemeleri, pet ürünleri, bebek ürünleri, kitap, kırtasiye ve elektronik ürünlerin satışı için uygun bir mecra. Metaverse, yakın gelecekte Instagram'daki müşteri deneyimini etkileyecek. Şu anda Metaverse platformunda aylık 1,2 milyondan fazla aktif mağaza ve aylık 300 milyondan fazla mağaza ziyaretçisi var. Instagram ve Facebook'ta yeni bir alışveriş noktası olan mağaza sekmesinin kullanıma sunulmasıyla birlikte kişiler, sevdikleri işletmelere ait ürünleri kolayca bulabiliyor ve yeni ürünleri tek bir yerde keşfedebiliyor. Mağazalar sekmesi, kullanıcılara tek noktadan alışveriş imkânı sunuyor. Metaverse, bu aralar bir mağazadan veya bir web sitesinden ilgi çekebilecek seçili ürünleri insanların karşılarına çıkarma becerilerini test ediyor. Bunu, alışveriş davranışlarına dayalı olarak alışveriş yapma olasılıklarının en yüksek olduğu yerlerde gerçekleştirecekler. Artırılmış gerçeklik deneyimleri de insanların artık ürünleri sanal olarak kendi evlerinin rahatlığında denemelerine yardımcı oluyor. Alıcıların ve satıcıların farklı bir şekilde bağlantı kurmaları için yeni fırsatların kapısını açacak. Markaların bugün Facebook, Instagram, Whatsapp veya Messenger'da yeni ticaret kanalları oluşturmaya odaklanmaya devam etmeleri bu nedenle de çok önemli.
"INSTAGRAM ÜZERİNDEN NÜFUSUN YÜZDE 61'İNE ULAŞMAK MÜMKÜN"
Güçlü KAYRAL/ Avantajix Kurucu Ortağı
Türkiye'de 68,9 milyon sosyal medya kullanıcısı var. Bunlar birden çok sosyal medya platformuna üye. Sadece Instagrama üye olanların sayısı 52 milyon 150 bin kişi. Instagram üzerinden nüfusun yüzde 61.1'ine direkt ulaşmak mümkün. Instagram kullananların sayısı, her yıl ciddi oranda da artıyor. Geçen yıl 6,2 milyon yeni kullanıcı kazanmış Instagram. 16-64 yaş grubundaki, kredi kartı kullanabilen, ekonomik özgürlüğünü az çok sağlamış kitlenin yüzde 92'si, Instagram kullanıyor. Söz konusu yaş grubundaki kitlenin yarısının favori sosyal medya platformu da yüzde 44.9 ile Instagram. Doğal olarak işletmelerin ve bireysel satıcıların en fazla ilgi gösterdiği pazara dönüşmüş durumda. Instagram'da satış için bir web sitesi kurmak da şart değil, Whatsapp üzerinden iletişim linki ile de satış yapılabiliyor. Ancak reklamsız satış çok zor. Sosyal medyada bolca reklam yapmak gerekir. Reklama bütçe ayrılması şart. Instagram'dan satışlarda güven sorunu da çok fazla yaşanıyor. İletişim sırasında insanların güvenini sarsacak davranışlardan kaçınmak, özellikle iade konusunda çok esnek olmak gerekiyor. Satışı yapılan ürünlerin gerçek fotoğraflarının kullanılmaması, ürün hakkında eksik veya yanlış bilgi verilmesi, müşteri sorularına geç bilgi verilmesi veya verilmemesi ise yapılabilecek en büyük hatalar arasında.
"META'NIN KENDİ REKLAM MODELLERİ KULLANILMALI"
Ebru Bakanay / Sinoz Kozmetik Pazarlama ve Marka Direktörü
En önemli başlangıç ürünleri, doğru içerikler ve estetik görsellerle sunmaktır. Marka olarak belirlediğiniz hedef kitleyle aynı dilde iletişim kurmalısınız. Tabii ki bunların yanında en önemli destek görebileceğiniz kanal, 'Influencer Marketing'… Önümüzdeki yıllarda daha da büyüyecek olan 'Influencer Marketing' kapsamında markanıza uygun, organik etkileşime sahip etkili isimlerle ürünlerinizi tanıtabilirsiniz. Yine bu çalışmaların haricinde Meta'nın kendi reklam modelleri de bulunmakta. 'Performance Marketing' alanına giren bu çalışmalarla markanızı daha da fazla kişiye tanıtma imkanı yakalayabilirsiniz. Instagram'da satış yapmaya çalışanların en sık yaptığı hatalar ise ürünlere ait olmayan gerçek dışı görsel kullanımı, kapıda ödeme, iade ve değişim yok gibi söylemler, kendi marka hesaplarına sahte takipçi ve beğeni satın almak, düzenli içerik akışı oluşturmamak, ürün kargolarını özensiz göndermek, kargo süreçlerinde müşteriye şeffaf olmamak ve çok takipçisi var diye absürt hesaplar ile tanıtımlar yapmak diyebiliriz. Ödeme konusuna gelecek olursak, Türkiye'deki en popüler ve güvenilir ödeme yöntemleri Mastercard, Visa kredi kartı ya da banka kartı yanında iyzico, paypal gibi e-ticaret odaklı sanal pos ve e-cüzdan uygulamalarıdır.