ÜRÜN DİRİER / Tarımsal sorunlar, gıda fiyatlarındaki dalgalanmalar, iklim krizine bağlı kıtlık ve verimsizliğe bir Türk teknoloji firması dur diyecek. ODTÜ'lü girişimciler Osman Baytaroğlu ve Metin Emenullahi tarafından kurulan tarımsal analiz firması, uydu görüntüleri ile dünyanın bütün tarlalarını an be an gözetliyor. Bir yandan evlerimize giren gıda fiyatlarındaki dalgalanmayı önlerken bir yandan da Afrika'daki kıtlığa çözüm olmayı hedefliyor.
Osman Baytaroğlu ve Metin Emenullahi tarafından kurulan tarımsal analiz firması Agcurate, uydu görüntülerini geliştirdiği yapay zeka yazılımı ile birleştirerek, dünyadaki tarımsal alanlarda hangi ürünler yetişiyor sorusunu cevaplarken, son 4 yıllık verim analizini yapıyor. Şu an 8 ülkede hizmet veren platform, Afrika'daki kıtlığa çözüm sunuyor. Kendi alanında dünyadaki 7 firmadan biri olan Agcurate, Avrupa Uzay Ajansı ve Amazon tarafından destekleniyor. Birleşmiş Milletler verilerine göre dünyada finansal kaynaklara erişimi olmayan 500 milyon civarında çiftçi ailesi olduğunu belirten Agcurate kurucu ortağı, elektrik-elektronik mühendisi Osman Baytaroğlu, "500 milyon aile, ortalama 2 buçuk milyar insana tekabül ediyor. Tarım alanlarının yüzde 50'den fazlası bu insanlar tarafından işleniyor. Bu ailelerin finansal kaynaklara erişiminin olmaması demek, ihtiyaç halinde kredi alamaması, tarlasına yatırım yapamaması veya iklimsel değişikliklerden kaynaklı aşırı doğa olaylarına karşı kendilerini güvenceye alamaması anlamına geliyor. Bu da en iyi ihtimalle gıda fiyatlarındaki dalgalanmalara neden olurken, kötü senaryoda ise az gelişmiş ülkelerde sıklıkla gördüğümüz üzere kıtlık felaketlerine yol açabiliyor" dedi. İklim kriziyle beraber kötü senaryoların artmasının beklendiğine de vurgu yapan Baytaroğlu şunları aktardı:
Tarlanın 4 yıllık verim analizini uydudan yapıyor
"8 milyarlık dünya nüfusunun gıda talebini karşılayabilmek için her yıl tarım sektörüne 80 milyar dolar yeni yatırım yapılması gerekiyor. Az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde temel sorun, çiftçilerin kredi almak veya sigorta yaptırmak için istenilen finansal geçmiş bilgilerine sahip olmaması. İşte bu noktada biz devreye giriyoruz. Avrupa Uzay Ajansı'nın bize sunduğu uydu görüntülerini, geliştirdiğimiz yapay zeka yazılımı ile birleştirerek, dünyanın herhangi bir yerindeki bir tarlanın durumunu, son dört yılda toprağa neler ekildiğini, veriminin nasıl olduğunu tespit edebiliyoruz. Böylece hem bankalar ve sigortacılar için hem de o tarladan ürün alacak toptancı, tedarik zinciri ve kooperatifler için anlamlı bir veri analizi sunabiliyoruz. Bu da çiftçinin desteklenmesi, tarımsal arazilerin geliştirilmesi ve gıda fiyatlarındaki dalgalanmaların düzenlenebilmesi için gerekli olan veri demek."
Dünyadaki 7 firmadan biri
Agcurate henüz 2020 yılında kurulmuş olmasına rağmen, kendi alanında dünyadaki 7 firmadan biri. Tarım ve gıdanın Forbes 500 listesi olarak kabul edilen global Foodtech 500 listesine de girmeyi başarmış. Tarım alanlarını uydu görüntüleri ile takip ediyor, tarlaları, mahsulü ve ilgili bilgileri tespit ediyor, sürekli olarak güncellenen bir şekilde toptancı, tohum üreticisi gibi tarım kuruluşlarına sunuyor. Bu sayede üretim ve satışların daha iyi yönetilebilmesini sağlıyor. Yaptıkları işin tarımı şeffaflaştırmak olduğunu ifade eden Baytaroğlu, "Tarım ürünlerinin alıcılarının üstlendiği en büyük risklerden birisi, aynı anda hem tedariği yeterli hem de fiyatları öngörülebilir tutmak. Biz ülkeleri tarla tarla işleyip karşılaştırılabilir metrikler sunarak hem sözleşmeli tarım risklerini düşürüyor, hem de risksiz fiyat stratejisi için gerekli objektif bilgileri sağlıyoruz. Bu sayede ekili alan, bitki sağlığı, hasat durumu, bitki rekoltesi gibi bilgileri farklı yıllar ve farklı bölgeler ile karşılaştırmalar ve filtrelemeler kullanarak görüntülüyoruz" dedi. Haziran 2020'de kurulan Agcurate'in ilk müşterisinin İngiltere merkezli uluslararası tarımsal pazar araştırma firması Kynetec olduğunu belirten Baytaroğlu şu bilgileri aktardı:
"Önceliğimiz Afrika"
"Platformumuzu ilk olarak Türkiye, Fransa, Avustralya, ABD, Kanada ve Romanya'da kullanıma açtık. Bu ülkelerde daha çok tarımsal girdi üreticileri ve tarımsal ürün alıcılarını hedefliyoruz. 2021 itibariyle Afrika pazarına açıldık. Bu ülkelerde tarım finansmanı ve sigortası alanlarını hedefliyoruz. Şu anda Mali ve Uganda pazarına girdik. Zimbabve ve Nijerya ile görüşmeler sürüyor. Hedefimiz 2024'te tüm Sahra Altı Afrika ülkelerine açılmış olmak. Afrika kıtasında çiftçilerin çoğunun herhangi bir bankaya erişim imkanı dahi yok. Öte yandan mobil ödeme hacmi hızla artıyor. Örneğin kredilendirmeler cep telefonlarına link gönderilerek yapılabiliyor. Çiftçi kredisini aracı kooperatif gibi kuruluşlardan bu link vasıtasıyla alıyor. Akılı telefon kullanımı da yaygın değil. Bildiğimiz eski model cep telefonlarına iletiliyor mikro kredi linkleri. Afrika kıtasındaki tarım sorununa, dolayısıyla gıda ve kıtlık sorununa çözümün ilk basamağı tarımın, çiftçinin kalkındırılması olacaktır. Bu anlamda Afrika'da olmayı çok önemsiyoruz. Bizim için öncelikli bölge diyebiliriz."
Analizler önce Türkiye'de test ediliyor
Ülkemiz için de 5 ayrı tarımsal ürün için uydu üzerinden haritalamalar yaptıkları bilgisini de aktaran Baytaroğlu, "Artık teknolojik olarak nerede hangi ürün üretiliyor, verimi nasıl bunları görme imkanımız var. Gıda fiyatlarındaki dalgalanmaları yönetmek, ihracat-ithalat planı yapmak için ülkemizin ihtiyaç duyduğu teknolojik altyapıya sahibiz. Agcurate, Avrupa Uzay Ajansı ve Avrupa Birliği tarafından organize edilen hızlandırıcı programlarından ve Amazon AWS Activate programından toplam 225 bin dolar hibe almış durumda. Dünya Doğayı Koruma Vakfı, Birleşmiş Milletler gibi kurumların da güçlü desteğiyle yolumuza emin adımlarla devam ediyoruz" dedi.