Özel bankacılıkta ürün çeşidi çok arttı

Üst gelir grubundaki müşterileri hedefleyen ‘Özel Bankacılık’ segmentinde, şu sıralar yoğun bir rekabet yaşanıyor. En az 5 milyon liralık birikimi olanlar; kişiye özel finansal ürün ve hizmetlerin yanı sıra havalimanında VIP hizmetten, seçkin restoran ve otellerde indirime kadar çeşitli ayrıcalıklardan yararlanabiliyor. Bu grubun ürün tercihlerinde enflasyonda gerileme beklentisi de dikkat çekiyor…
11.04.2024 13:06 GÜNCELLEME : 11.04.2024 13:06

PARA FİNANS/ AYFER ARSLAN Bankada ne kadar çok birikime sahipseniz aldığınız hizmet de bir o kadar kişiselleşiyor ve özelleşiyor. Bankalar, üst gelir grubunu hedefleyen 'Özel Bankacılık' segmentine giren müşterilerine; yelken kursundan havalimanında vale hizmetine, online yoga-pilates derslerinden restoran harcamaları ve otopark ücretlerinde indirime kadar çeşitli ayrıcalıklı hizmetler sunuyor.

İngilizcesi 'Private Banking' olarak tanımlanan özel bankacılığı, yüksek gelir düzeyine veya büyük miktardaki varlıklara sahip bireylere sağlanan yatırım ve finansal hizmetler olarak tanımlayabiliriz. Özel bankacılık, dünya genelinde olduğu gibi Türkiye'de de finans sektörünün en yoğun rekabet alanlarından biri. Temeli, kişiselleştirilmiş ilişki yönetimine dayanıyor.

Bankalar müşterileriyle yakın iş birliği içinde çalışarak onların ihtiyaçlarına ve finansal tercihlerine uygun tavsiyeler ve çözümler sunuyor. Varlık ve yatırım yönetimi alanında sağlanan profesyonel desteğin yanı sıra, bankacılık ve sigorta ürünleri ile ilgili de danışmanlık hizmeti veriliyor. Özel bankacılık segmentindeki müşteriler, kredi kullanırken özel faiz ve indirim imkanlarından veya ücretsiz kiralık kasa hizmetinden yararlanabiliyor. Tabii hizmetler sadece bunlarla sınırlı değil. Seyahatten alışverişe ve yeme içmeye kadar birçok alanda, müşterilerinin yaşam tarzı, hedef ve önceliklerini gözeterek ihtiyaçlarına uygun çözümler sunuluyor.

Peki, özel bankacılık hizmetlerinden kimler yararlanabilir? Daha doğrusu 'kişiye özel' hizmetlerden yararlanmak için aranan gelir limiti nedir? Özel bankacılık müşterileri nasıl bir profile sahip? Hangi yatırım araçlarını tercih ediyorlar? Bankalardan beklentileri neler? Bu alanda hangi banka, hangi hizmeti sunuyor? İşte bütün bu detayları, PARA okurları için araştırdık.

EN AZ 5 MİLYON LİRALIK VARLIK GEREKLİ

Özel bankacılık limitleri, bankadan bankaya farklılık gösterse de sektör ortalamasına göre en az 5-6 milyon TL bakiyesi olanlar, bu ayrıcalıklı hizmetlerden yararlanabiliyor.

Sektör genelinde 'Özel Bankacılık' müşteri sayısının ne kadar olduğuna gelince, bu konuda net bir rakam vermek pek mümkün değil. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) veya Türkiye Bankalar Birliği'nin (TBB) bu kriterler çerçevesinde tuttuğu veya düzenli olarak açıkladığı bir veri de olmadığı için bu konudaki rakamlar daha çok tahmine dayanıyor. Müşterilerinin özel bankacılık hizmetlerinden yararlanması için en az 6 milyon liralık birikime sahip olması gerektiğini söyleyen QNB Finansbank Bireysel Bankacılık ve İşletme Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Enis Kurtoğlu, "Bizim kriterlerimizle; sektörde yaklaşık 300 bin özel bankacılık müşterisi olduğunu tahmin ediyoruz" diyor.

RİSK ALMAKTAN ÇEKİNMİYORLAR

Özel Bankacılık kapsamındaki müşterilerin profiline gelince; bu grup genellikle finansal okuryazarlığı yüksek olan orta ve yüksek risk profiline sahip kişilerden oluşuyor. TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Mendi, 'Özel Bankacılık' olarak ana felsefelerinin; öncelikle müşterilerini çok iyi analiz edebilmek ve tanımak olduğunun altını çizerken, bu kapsamdaki müşterilerinin profiline ilişkin önemli ipuçları da veriyor. Mendi, özel bankacılık müşterilerinin girişimcilik ve melek yatırımcılık kavramlarına yatkın, yenilikçi projeler ve yatırımlara ilgili, risk almaktan çekinmeyen, global piyasalardan haberdar olan bir profile sahip olduğunu belirtiyor.

ÜST DÜZEY YÖNETİCİLER VE PATRONLAR

DenizBank Bireysel ve Özel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Oğuzhan Özark da müşterilerinin değişen ihtiyaçlarına hızla cevap verebilmek ve ürünlerini çeşitlendirebilmek adına hem mevcut müşteri datasını analiz ettiklerini, hem de dönemsel olarak sektör araştırmaları yaptırdıklarını anlatıyor. Buna göre özel bankacılık müşterilerinin, müşteri piramidinin en üstünde yer aldığını kaydeden Özark, "Toplam müşterilerimizin yalnızca binde 2'lik kısmını oluşturuyorlar; ağırlıklı olarak kendi işini yapan, büyük firma ortaklarından, üst düzey yöneticilerden ve ailelerinden oluşuyor. Bu profilde bir kitlenin bankacılık hizmetlerinden beklentisi, kalite, hız ve pratiklik. İhtiyaç duydukları her an ulaşabildikleri, özel müşteri temsilcileriyle çalışmak onlar için olmazsa olmaz" diyor.

YATIRIM TERCİHLERİ ÇOK ÇEŞİTLİ

Peki, özel bankacılık müşterilerinin yatırım tercihleri nasıl? Hangi ürünlere yatırım yapıyorlar? Mendi'ye göre, bu grubun yatırım seçenekleri oldukça çeşitlilik gösteriyor. Öncelikle regülasyonlar doğrultusunda müşterilerin risk profil anketleri ve testleri yapılıyor, piyasa fiyatlamalarına karşılık alabilecekleri risklere göre seviyeleri belirleniyor. Bu anketler doğrultusunda yatırım önerisinde bulunduklarını kaydeden Mendi, şu bilgiyi aktarıyor: "Mevduat ürünlerinden yatırım fonlarına, sabit getirili ürünlerden daha riskli grupta bulunan ürünlere kadar oldukça geniş bir ürün yelpazemiz bulunuyor. Müşterilerimiz dilerse TEB Yatırım'dan da danışmanlık hizmeti alabiliyor. Kendi risk grubuna ve beklentilerine göre uzman yatırım danışmanlarımız aracılığıyla çok çeşitli ürün yelpazemizden kendilerine uygun olduğunu düşündükleri ürünleri seçebiliyorlar."

ENFLASYONDA GERİLEME VE FAİZLERDE DÜŞÜŞ BEKLİYORLAR

Yapı Kredi Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi Yönetim Başkanı Seda İkizler'e göre, globalleşen dünyada, yatırımcılar için dünyadaki finansal piyasalardan uzak kalmak artık pek mümkün değil. Bu gelişmelere bağlı olarak alternatif yatırım ürünlerine artan bir ilgi gözlemlediklerinin altını çizen İkizler, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bu durum öncelikli hedeflerimiz arasında da yer alan, mevduat dışı nitelikli yatırım ürünlerinde büyüme vizyonumuzu ön plana çıkarıyor. Bu noktada müşterilerimize nitelikli ürün odağında ve risk iştahlarını gözeterek yatırım alternatifleri sunuyoruz. Müşterilerimiz elbette getirilerini maksimize etmeye çalışıyorlar. Bu nedenle mevduat dışı ürünleri, özellikle Yapı Kredi Portföy uzmanlığı ile yönetilen ve varlıklarını hisse, emtia ve global piyasalar gibi farklı alanlarda değerlendiren yatırım fonlarını tercih ettiklerini görüyoruz. Risk iştahlarına göre hisse senetlerini tercih eden hatta son zamanlarda yurt dışı hisseleri ile ilgilenen müşterilerimiz mevcut. Bu profildeki müşterilerimiz Yapı Kredi Mobil aracılığıyla rahatlıkla yurt dışı borsalarda işlem gören hisse senetlerine yatırım yapabiliyor."

Enis Kurtoğlu, önümüzdeki dönemde; enflasyonda gerileme ve faiz oranlarının düşeceği beklentisi ile müşterilerinin uzun vadeli TL mevduatı tercih ettiğini belirterek şöyle devam ediyor: "Biz müşterilerimize risk ve beklentilerine göre yatırım yapabilecekleri tüm alternatif ürünleri sunuyoruz ve onların son kararına göre yatırımlarını değerlendiriyoruz. KKM'den çıkış yapan müşterilerimizin TL mevduata dönüp yüksek faiz oranlarından yararlandıklarını, yatırım fonları veya eurobondlara da yatırım yaparak portföy çeşitlendirmesi ile risklerini azaltmaya çalıştıklarını gözlemliyoruz."

UZUN VADELİ ÖZEL SEKTÖR TAHVİLLERİNE İLGİ YOĞUN

Oğuzhan Özark'a göre, ülkemizdeki yatırım evreninde, mevduat ürünlerini tercih eden bir yatırımcı profilinden, hisse senedi, yatırım fonları ve sabit getiri menkul kıymetler ile portföylerini çeşitlendirmek isteyen yatırımcı profiline bir dönüşüm yaşanıyor. Özark, geçtiğimiz dönemde hem TL hem de yabancı döviz cinsi yatırımlarını yoğun olarak KKM ürünlerinde değerlendiren müşterilerinin artık konjonktüre bağlı olarak, yerli ve yabancı tematik ürünleri tercih ettiğine vurgu yapıyor. Doğrudan döviz yatırımının yerini, eurobond ve yabancı döviz cinsinden yatırım fonlarının aldığını söyleyen Özark, mevduat faizlerindeki artışa da dikkat çekerek şunları ekliyor: "Özellikle, yılın ikinci yarısında faiz oranlarının düşme ihtimaline karşı, uzun vadeli özel sektör tahvilleri yoğun ilgi görüyor. Geçmişte riskli varlıklara mesafeli duran müşterilerimizin, son 1-2 yılda hisse senetlerine olan ilgisi artıyor ve bu alana önemli yatırımlar yapılıyor."

MÜŞTERİ BEKLENTİLERİ DEĞİŞMEYE BAŞLADI

Tabii değişen ve dönüşen dünyada, özel bankacılık tarafında da müşteri beklentileri değişiklik gösteriyor. Seda İkizler'e göre, artık şirketlerin açık ve şeffaf olmalarının yanı sıra aldıkları aksiyonlarla sürdürülebilirlik adına olumlu veya olumsuz hangi sonuçlara etki ettiklerini de görmek isteyen yatırımcılar, geçmişe göre finansal beklentilere ek olarak finansal olmayan sonuçlara da odaklanıyor. Müşteriler artık, sadece elde edeceği finansal getiri ile ilgilenmiyor, yatırım yapılan ürünün hangi amaçlara hizmet edeceğini de sorguluyor ve sonunda kendi dünya görüşü ile uyumlu ürünler seçiyor. Bu değişimi özellikle daha genç müşteri gruplarında deneyimlediklerini vurgulayan İkizler, sürdürülebilir gelecek için sorumluluk alan bir banka olarak bu doğrultuda müşterilerine en doğru ürünleri sunmaya çalıştıklarını ifade ediyor.

Anadolubank Perakende Bankacılık Bölüm Başkanı Didem Karaca'ya göre, kişiselleştirilmiş ve geniş kapsamlı hizmetlerin yanı sıra, dijitalleşmiş ve sürdürülebilir hizmetler de müşterilerin en önemli beklentileri arasında. Bu nedenle bankalar, müşteri beklentilerini karşılayabilmek için hizmetlerini ve teknolojilerini sürekli güncellemek durumunda.

Diğer yandan, özel bankacılık müşterileri için finansal bilgilerinin güvenliği ve gizliliği büyük önem taşıyor. Karaca, bu nedenle müşterilerin çalıştıkları bankadan veri güvenliği, siber güvenlik önlemleri ve kişisel bilgilerin korunması konusunda yüksek standartlar beklediklerini sözlerine ekliyor.

Seda İKİZLER / Yapı Kredi Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi Yönetim Başkanı

"Farklılaştırılmış bankacılık deneyimi sunuyoruz"

Bankamızla bireysel anlamda yoğun çalışmaları olan, 6 milyon TL'nin üzerinde finansal varlığa sahip müşterilerimize özel bankacılık hizmetlerimizi sunuyoruz. Bu kişiler genellikle farklı yatırım ürünlerine açık, yurt içi ve yurt dışı ekonomik gelişmeleri düzenli olarak takip etmek isteyen, yatırım uzmanlarından görüş alma beklentisinde olan müşterilerimiz oluyor. Varlık yönetimi öncelikli hizmet alanımız. Müşterilerimizin yatırımcı profillerine bağlı olarak genel yatırım tavsiyesi niteliğinde varlık dağılım önerilerinde bulunuyoruz. Özel Bankacılık müşterilerimizi aynı zamanda kendilerine özel olarak tasarlanmış danışmanlık hizmetleri ile miras, vergi, sanat, yurt dışı eğitim gayrimenkul ve filantropi gibi birçok konuda alanında uzman çözüm ortaklarımızla bir araya getiriyoruz. Özel Bankacılık müşterilerimizin sosyal hayatına pozitif katkı sağlayacak, ilgi alanlarına yönelik özel kültür sanat etkinlikleri düzenleyerek, onlarla sosyal ortamlarda da bir araya geliyoruz. Son olarak 24 çağdaş sanat galerisinin bir araya gelerek organizasyonunu üstlendiği Art Show: Galeriler Buluşması'nın kurumsal sponsoru olduk.

Gökhan MENDİ / TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı

"Müşterilerimizin varlıklarına değer katacak çözümler geliştiriyoruz"

Müşterilerimizin 'Özel Bankacılık' altında yönetilmesi için bankamızdaki toplam varlığının en az 5 milyon lira olması bekleniyor. TEB Özel Bankacılık olarak, Türkiye çapında yerleşik 14 Özel Bankacılık Merkezi ile müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerine uygun, kişiye özel, profesyonel hizmet anlayışıyla varlıklarına değer katacak çözümler geliştiriyoruz. Yatırım Danışmanlığı, düzenli strateji raporlarına erişim, TEB mobil onay ile CEPTETEB Mobil Bankacılık ve İnternet Bankacılığı kanalı üzerinden müşterilere talimat gönderimi ve onaylarının alınması gibi birçok hizmeti Özel Bankacılık müşterilerimizle buluşturuyor, müşterilerimizin memnuniyetini sürekli ölçümleyerek ürün ve hizmetlerimizi geliştiriyoruz. Özel Bankacılık müşterilerimizi TEB Özel Infinite Kart ile havalimanı lounge hizmetinden hızlı geçiş ayrıcalığına, CEPTETEB Mobil Uygulaması altında yer alan ve farklı kategorilerde fayda sağlayan TEB Özel Ayrıcalıklar ile buluşturuyoruz. TEB olarak dünyanın 1 numaralı tenis destekçisi konumunda olan global ortağımız BNP Paribas'ın bu alandaki 40 yılı aşkın tecrübesini de arkamıza alarak 2011 yılından bu yana Türkiye'de tenis sporuna destek veriyoruz. BNP Paribas'ın sponsoru olduğu Roland Garros Tenis Turnuvası'nda her sene Özel Bankacılık müşterilerimizi ağırlıyoruz.

Enis KURTOĞLU / QNB Finansbank Bireysel Bankacılık ve İşletme Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı

"Seçkin restoranlarda indirim fırsatı sunuyoruz"

Müşterilerimize bankamız ve iştiraklerimizin tam sinerjisi üzerine kurulu çalışma modelimiz ile sadece Türkiye'de değil, dünyadaki tüm yatırım enstrümanlarına ulaşım imkanı sağlıyoruz. Müşterilerimize Kur Korumalı Mevduat, Vadeli TL ve döviz mevduat, hazine bonosu, devlet tahvili, yatırım fonları, eurobond, yerli/yabancı hisse senetleri, borsa yatırım fonları ve türev ürünlerde işlem yapabiliyoruz. Yatırım ihtiyaçlarının yanında emeklilik, sigorta, finansal kiralama gibi taleplerinde de en kaliteli hizmeti sunmaya gayret ediyoruz. Dijital dönüşüme imza atarak teknolojinin ve dijital bankacılığın sağladığı olanakları en etkili şekilde kullanıyoruz. Müşterilerimizin günlük hayatta karşılarına çıkan ihtiyaçlarında da yanlarında oluyoruz. Bu kapsamda müşterilerimize QNB First Mobil uygulaması üzerinden kolaylıkla erişebildikleri geniş bir ayrıcalık paketi sunuyoruz. Havalimanına VIP transfer, ücretsiz havalimanı ayrıcalıkları ile fast track ve lounge kullanımı, Miles&Smiles QNB Private kredi kartıyla özel oranlarla Mil kazanımı, Bodrum ve Çeşme'de seçkin beach ve restoranlarda indirimler gibi çeşitli ayrıcalıklar sunuyoruz. Günlük ihtiyaçlarını da gözeterek, ücretsiz kuru temizleme hizmeti, indirimli özel şoför hizmeti, Netflix ve Apple uygulamaları gibi dijital platformlarda yüzde 50 indirim, QNB First Kütüphane'den ücretsiz kitaplar gibi hayatın her alanından ayrıcalıklar sağlıyoruz.

Oğuzhan ÖZARK / DenizBank Bireysel ve Özel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı

"Risk tercihlerine uygun yatırım ürünlerimiz mevcut"

Bankamızdaki birikim tutarı 5 milyon TL ve üzerinde olan müşterilerimize, yatırım ürünlerinde uzman kadromuz ve geniş ürün yelpazesine sahip Özel Bankacılık şubelerimizden hizmet veriyoruz. Birikim tutarı alt kırılımında, mevduat, yatırım fonu, hisse senedi, sabit getirili menkul kıymetler gibi tüm yatırım ürünlerine bakılıyor. 5'i İstanbul'da olmak üzere, Türkiye genelinde yaygın olan, tasarımı ve konsepti ile diğer şubelerimizden farklılaşan toplam 19 Özel Yatırım Merkezimiz ile hizmet sunuyoruz. Tüm merkezlerimizde, müşterilerimize risk tercihlerine uygun yatırım ürünleri sunan, kişiye özel müşteri temsilcilerimiz ve yatırım danışmanlarımız bulunuyor. Tüm şubelerimizde işlemlerde öncelik, yalnızca özel bankacılık müşterilerimize hizmet veren Deniz Özel Hattımız ile iletişim merkezi işlemlerinde kolaylık, mobil bankacılık kanalımızdan ücretsiz para transfer işlemleri, ATM'lerimizden yüksek nakit çekim limiti, nakit para yatırma işlemleri için ücretsiz nakit taşıma hizmeti ve ücretsiz kiralık kasa gibi birçok avantaj sunuyoruz. Müşterilerimiz ayrıca otel ve restoranlardan kuru temizleme ve kuaför harcamalarına kadar birçok sektörde indirimler sunan Private kredi kartımıza ve ücretsiz lounge, ayrıcalıklı uçuş işlemleri gibi seyahat ayrıcalıklarıyla dolu Tav Passport Kart'a sahip olabiliyor.

Didem KARACA / Anadolubank Perakende Bankacılık Bölüm Başkanı

"Kişiye özel finansal ürün ve hizmetlerimiz var"

Özel Bankacılık klasmanına giren müşterilerimizi, '5 milyon TL ve muadili döviz cinsi üzerinde bakiyesi olan ve aktif yatırım ürünü kullanan müşteriler' olarak tanımlıyoruz. Hali hazırda Özel Bankacılığa bağlı 18 şubemizde müşterilerimize hizmetlerimizi sunuyoruz. Özel Bankacılık kapsamında uzman temsilcilerimizle sunduğumuz kişiye özel finansal ürün ve hizmetlerimizin yanı sıra ayrıcalıklarımızla da sektörde ayrıştığımızı söyleyebilirim. Müşteri memnuniyeti odaklı yaklaşımımız kapsamında müşterilerimizin hayatlarını kolaylaştıracak ve onlara konfor alanları yaratacak birçok avantaj da sunuyoruz. Bu bağlamda var olan özel bankacılık hizmetlerimiz; havalimanlarına VIP transfer hizmeti, Anadolubank World Elite Kredi Kartı Lounge Key Hizmeti ve Sabiha Gökçen Havalimanı'nda bulunan "Allways Hızlı Geçiş" noktalarından Havalimanı Hızlı Geçiş Hizmeti ile müşterilerimizin seyahatlerini kolaylaştırıyoruz. Ayrıca online yoga-pilates derslerine erişim, restoran harcamalarında yüzde 20 iade olanağı gibi avantajlarla da müşterilerimizin sosyal yaşamlarında pozitif etki yaratmayı hedefliyoruz.

ING'den 7/24 Özel Bankacılık Hattı

ING Türkiye'de en az 5 milyon TL bakiyesi olanlar 'Özel Bankacılık' müşterisi olabiliyor. Banka, özel bankacılık hizmetleri kapsamında müşterilerine seyahatten hava alanlarındaki deneyimlerine, yemekten alışverişe kadar birçok alanda, müşterilerinin yaşam tarzı, hedef ve önceliklerini de gözeterek ihtiyaca uygun fark yaratan çözümler sunuyor. ING Özel Bankacılık müşterileri, hedef ve önceliklerine uygun çözümlerden faydalanabiliyor. Ayrıcalıklarla ilgili hizmet talepleri ve bilgi almak için de 7 gün 24 saat Özel Bankacılık Hattı'nı arayabiliyor. ING Özel Bankacılık Kredi Kartı sahibi olanlar ve 6 ay boyunca kredi kartını aktif olarak kullananlar ise, ING Türkiye'nin özel bankacılıktaki ek ayrıcalıklarından yararlanabiliyor. ING Özel Bankacılık müşterileri, bir misafiriyle birlikte birçok havaalanında lounge hizmetinden ücretsiz yararlanabiliyor. Ayrıca müşterilerinin ING Özel Bankacılık Kredi Kartı ile İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı İç Hatlar ve Dış Hatlar terminallerinde hızlı geçiş hizmetinden ücretsiz olarak faydalanabildiğini belirten Banka yetkilileri, bunun yanı sıra yüzde 50 otopark ücreti indirimi ve restoranlarda çeşitli ayrıcalıklardan yararlanabildiklerini kaydediyor.

BİZE ULAŞIN