PARA ARAŞTIRMA/ ESİN ÇETİNEL Hayatımızın her aşamasına hızla giren dijitalleşme, artık eski yaşam biçimi ve alışkanlıklarımızı da kökten değiştiriyor. İş hayatı ve ticaret hayatı da aynı hızla bu değişimden nasibini alıyor. Artık dijitalleşmeye adapte olanın ayakta kalabildiği bu dünyada rekabet çok daha artmış durumda.
Tabii bu hızlı değişim, sadece bireyler için değil işletmeler için de hem riskleri hem de fırsatları beraberinde getiriyor. Özellikle hızlı dijitalleşmeye adapte olan KOBİ'ler için büyük fırsatların kapısı aralanmış durumda. Başka bir ifadeyle ürününü, hizmetini dijital kanallardan pazarlayabilenler için yepyeni bir dünya ve geniş bir pazarın kapısı da aralanıyor.
BANKALAR DEVREYE GİRDİ
İşte bu değişim isteği arttıkça bankalar da özellikle mikro, küçük ve orta boy işletmelere bu dünyanın kapısını aralamak için çalışmalara başladılar. Şimdilik sayıları sınırlı olsa da Türkiye'nin büyük bankaları gerek yurt içi, gerekse yurt dışında alıcı ve satıcıları buluşturan pazarlar açmaya başladılar. Bu pazarlardan yararlanabilmek istiyorsanız ilk yapmanız gereken bankada bir ticari hesap açmak. Bu hesap size bankanızın açtığı pazarın kapılarını da aralayacak. Alıcı ve satıcıyı buluşturan bu pazarlar sayesinde yeni müşterilere ulaşıp satış hacminizi artırabileceksiniz. Tabii pazarların KOBİ'lere sunduğu tek avantaj bu değil. Öncelikle bu platformlar sayesinde 7/24 satış yapıp, düşük maliyetle geniş kitlelere ulaşma ve hatta sınırsız ürün sergileme imkanına da kavuşacaksınız.
Bu arada bankanız sizin için uygun pazarın seçimi, yurt içi ve yurt dışı pazarlara doğru ürün, strateji ile gitmek ve doğru müşteriye ulaşmak konusunda da destek olacak. Çünkü küçük işletmeler yeni pazarlara adım atarken hedef pazar seçimi ve teknik anlamda gerekli altyapı yatırımlarını tamamlaması, pazarlama ve finansman modelini iyi kurgulamaları en önemli şartlardan biri… Bu nedenle bankalar KOBİ müşterilerine danışmanlık, mentörlük ve eğitimler de veriyor.
HİZMET VE ÜRÜNLER DAHA AVANTAJLI
Bankalar tarafından pazar müşterilerine sağlanan bir diğer avantaj ise bankacılık hizmet ve ürünlerinin daha uygun fiyatlı olması… KOBİ'lerin en çok kullandığı ürün ve hizmetleri paket haline getiren bankalar, özellikle kredi, kredi kartı, POS gibi ürünlerini çok daha avantajlı fiyatlarla sunuyor.
İşte ürettiği ürünü daha geniş kitlelere ulaştırmak ve büyümek isteyen KOBİ'ler için açılan bu pazarlar yalnız yurt içi değil yurt dışı satış yapmak isteyenler için de büyük fırsatlar yaratıyor. Bankadan bankaya farklı uygulamalar olsa da ana amaç, KOBİ'lerin yeni müşteri ve pazarlara ulaşmasını sağlamak…
TÜRKİYE İŞ BANKASI
KADIN VE ANADOLU ÖNCELİKLİ
Türkiye İş Bankası, KOBİ müşterilerinin yeni müşteri ve pazarlara ulaşımına imkan veren pazaryeri platformu Pazarama'yı kurdu. 2017 yılında Maximum Mobil uygulamasını hayata geçiren banka, haziran sonu itibariyle de söz konusu fonksiyonları Pazarama markasıyla kullanıma açtı. Pazarama markasını e-ticarette yeni bir oyuncu olarak gören banka, bu pazarla hem alıcı hem satıcıya fırsat sunmayı hedeflediğini belirtip platformla ilgili şu bilgiyi veriyor;
"Pazarama sadece alıcıların değil, tüm Türkiye'den satıcıların da finansal sağlığına odaklanan, fiyat ve çeşidin ötesinde değer odaklı bir hizmet sunan ve paydaşların büyümesini sağlayan bir hizmet anlayışı. Bu kapsamda Pazarama'da satıcı olan firmaların ihtiyaçlarına yönelik avantajlı finansman, üye iş yeri ve iş yerine katma değer sunabilecek dijital çözüm destek paketleri de sunuluyor.
Düzenlenen kampanyalarla KOBİ müşterilerimizin son derece avantajlı komisyon oranlarıyla Pazarama'da satış yapmasını sağlıyoruz. Ayrıca, KOBİ'lere destek amacıyla satışlar üzerinden ödedikleri komisyon haricinde ekstra ve beklenmedik hiçbir masraf ile karşılaşmamalarını garanti altına alıyoruz. Buna ilaveten, yine bankamız ile düzenlenen kampanyalarla, Pazarama'da satış yapan KOBİ'lerin bankamız ürünlerini de en uygun şekilde kullanmasını sağlayacak avantaj paketleri ile POS, Şirket Kredi Kartı, Anında Ticari Kredi ve BCH gibi bankacılık ürünlerine de hızlı ve avantajlı başvuru imkanları sağlıyoruz."
Pazarama her sektör ve segmentten satıcı firmaya ulaşmaya çalışıyor. Bu doğrultuda, vergi levhası ya da esnaf vergisi muafiyeti belgesi sahibi her tacir, sektör ayrımı olmaksızın online alışveriş platformunda ürünlerini satabiliyor. Pazarama'nın ana misyonlarından biri de büyük oyunculara göre imkanları daha kısıtlı yerel markaları ve üreticileri desteklemek. Bu kapsamda banka özellikle de Anadolu'da faaliyet gösteren, yöresel lezzetleri tüketiciler ile buluşturmak isteyen yerel markaları ve kurucuları kadın üretici olan kooperatifleri Pazarama platformuna taşıyarak dijitalleşmelerine yardımcı oluyor.
TEB
AVRUPA'YA İHRACAT İMKANI
TEB yaptığı iş birlikleriyle müşterilerine hem pazaryerlerine girişte kolaylık sağlıyor, hem de pazar yerlerinde finansal destekler sağlıyor. Örneğin banka iş birliği yaptığı bir fintech ile Avrupa'ya e-ihracat yapmak isteyen KOBİ müşterilerine üç farklı pazaryerine kolayca ve indirimli bir şekilde giriş yapma imkanı sunuyor. Bu iş birliği kapsamında eğitim sertifika programları da hazırlayacakları bilgisi paylaşan TEB KOBİ Bankacılığı Pazarlama ve İş Geliştirme Direktörü Hakan Yurtseven, "Bunun yanında iş birliği yaptığımız alışveriş platformlarında tedarikçi finansmanı ile KOBİ'ler finansmana hızlı bir şekilde ulaşabiliyorlar. Bankamız müşterisi olan pazaryeri tedarikçilerine özel avantaj paketlerimiz ile günlük bankacılık işlemlerini uygun maliyetlerle yapabiliyorlar. Ödeme kuruluşları ile yaptığımız entegrasyonlar sayesinde hem alıcı hem satıcının nakit akış trafiğini yönetmelerine destek oluyoruz. Ayrıca KOBİ'lerimizin kamu tarafından sağlanan her türlü hibe, destek programlarından haberdar olmalarını sağlıyoruz. Örneğin; Teknoloji Bankacılığı müşterilerimiz; kamu desteklerine ulaşma, inovatif ürünlerini yurt içi ve yurt dışı platformlara sunma ve yeni müşteri ve pazarlara ulaşma fırsatını yakalıyorlar" diyor.
KOBİ'lerin e-ticaret ve online alışveriş platformları ile önemli bir satış kanalı yakaladıklarını, bu sayede yaygın bir müşteri kümesine erişim, birim maliyetleri düşürme gibi avantajlar sağladığını hatırlatan Hakan Yurtseven, buna karşın bazı zorluk ve riskler bulunduğuna dikkat çekip şu bilgiyi paylaşıyor;
"Örneğin güvenlik, gizlilik, mevzuat ve teknik altyapı eksikliği gibi konularla da baş etmek zorunda kalıyorlar. İşte bu noktada TEB olarak müşterilerimizin bu zorlukları aşmaları için iş birliği içerisinde olduğumuz kurumlardan destek almalarına aracı oluyoruz. Bir örnek vermek gerekirse, TİM-TEB Girişim Evi ile tekno KOBİ olarak nitelendirdiğimiz müşterilerimize danışmanlık ve mentörlük hizmeti veriyor, yatırımcı ve potansiyel müşteriler ile iletişime geçmelerini sağlıyor, TİM-TEB network desteğimizle ulusal ve uluslararası etkinliklere katılarak yeni pazarlara açılmaları için destek oluyoruz."
TEB, sektör ve firma ayrımı yapmadan tüm müşterilerinin bu hizmetlerden faydalanmasına imkan sağlıyor. Banka halihazırda devam eden eğitimler ile teknoloji firmalarına dış ticaret, hedef pazarlar, tedarik yapılanması, satış ve pazarlama analizi ve finansal yönetim gibi konularda KOBİ'lerin planlama ve uygulama yeteneklerini geliştirmelerine katkı sağlıyor.
Yeni nesil girişimleri desteklerken aynı zamanda KOBİ ve kurumsal firmaların dijital dönüşüm yolculuklarına destek verdiklerini açıklayan Yurtseven, "Bu kapsamda TİM-TEB Girişim Evi faaliyeti olarak başlatılan S2C (Startup/Scaleup2Corporate) programları ile inovatif çözümler sunan teknoloji şirketlerini, Kurumsal/KOBİ firmalarıyla bir araya getiriyoruz. 2021 yılında 60'tan fazla kurumsal firma ile inovatif çözümler sunan girişimcileri bir araya getirerek potansiyel iş birliği fırsatlarının doğmasına aracılık sağladık" diyor.
YAPI KREDİ
FİYAT AVANTAJI VAR
Yapı Kredi, KOBİ'lerin ve kadın girişimcilerin işlerini dijital dünyaya taşımalarını desteklemek ve yeni pazarlara açılmalarını sağlamak adına Türkiye'nin önde gelen pek çok e-ticaret platformuyla iş birliği yaptı. Bu iş birlikleri kapsamında e-ticaret platformundan alacağı ödemeleri Yapı Kredi'ye taşıyan KOBİ'lere çeşitli avantajlar sunduklarını söyleyen Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Cahit Erdoğan,
"KOBİ'lerimize bu kapsamda para transferi ve ödemeler, nakit akış ve finansman ürünlerinde çeşitli avantajlar sunuyoruz. Bizim sunduğumuz avantajlara ek olarak e-ticaret platformları da Yapı Kredili KOBİ'lere komisyon avantajı, ücretsiz eğitim, ürün tanıtım ve pazarlama gibi pek çok alanda destekler sağlıyor" diyor.
Öte yandan Yapı Kredi müşterileri, e-ticaret yazılım şirketleriyle yaptığı iş birlikleriyle onlara özel hazırlanan "E-Ticaret Paketleri"ni kullanabiliyor. Bu paketler sayesinde KOBİ'lerin e-ticaret sitesi kurulumu, pazaryeri entegrasyonu, arama motoru optimizasyonu ve kargo yönetimi gibi hizmetler sunuluyor. Erdoğan, ayrıca yine paket dâhilindeki e-ticaret hizmetlerine ek olarak Sanal POS'ta da avantajlı fiyatlardan yararlanma imkânı sağladıklarını söylüyor.
AKBANK
ÜCRETSİZ ÜRÜN İMKANI
Akbank, KOBİ müşterilerine anlaşmalı e-ticaret sitelerinde çok sayıda avantaj sağlıyor. Bugün banka; Trendyol, n11 ve ÇiçekSepeti ile yapılan anlaşmalar kapsamında Akbanklı pazaryeri sahiplerine bir yıl boyunca belirli adetlerde havale, EFT ve çek işlemlerinde muafiyet, yeni ticari kredi kartı harcamalarında chip-para hediyesi, üye iş yerinde özel çalışma koşulları ve indirimler, yeni maaş anlaşmalarında firma ve çalışanlarına yönelik avantajlar ve ticari kredi taleplerinde avantajlı faiz oranları sağlıyor.
Akbank, KOBİ'leri sadece bankacılık değil bankacılık dışı hizmetlerle de desteklemeyi hedefliyor. Bu amaçla KOBİ'lerin tek bir platform üzerinden tüm e-ticaret pazaryerlerinde hesap açabilmesini ve bu pazaryerlerindeki tüm işlemlerini yönetebilmesini sağlayan Propars'ın "Kolay E-Ticaret" paketini hayata geçirdiklerini söyleyen Akbank KOBİ Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Bülent Oğuz, "Bu paketi Akbank ticari kredi kartı sahibi KOBİ'lere özel indirimli ve vade farksız beş taksit imkanıyla sunuyoruz. İlgili paket ile KOBİ'lerimiz, ürünlerini toplu olarak belirlenen pazaryerlerine aktarabiliyor, tüm pazar yerlerinde özel/farklı fiyatlandırma yapabiliyor, tüm pazaryerlerinden aldıkları siparişleri tek ekranda görebiliyor, herhangi bir pazaryerinde satış yaptıklarında stokları anlık olarak güncelleniyor ve tek tuşla e-fatura/e-arşiv oluşturabiliyorlar" diyor.
Akbank aynı zamanda e-ticaret analitiği platformu Usersdot ile de iş birliği içinde. Usersdot'ın, bu iş birliğine özel hazırladığı "Datadot Satıcı Uzmanı" paketi çıkarttığını söyleyen Oğuz, paket kapsamında sunulan hizmetler hakkında ise şu bilgiyi veriyor;
"Datadot Satıcı Uzmanı, pazaryerlerinde satış yapan KOBİ'lerin, gün içinde kendi efor ve vakitlerini ayırıp yaptıkları veya hiç yapamadıkları fiyat ve 'buy box' takibi, ürün bulunurluğu işini üstleniyor. Bu metrikleri 7/24 izliyor ve performans analizlerini panel üzerinden grafikleştirip anlık uyarılar veriyor. Böylece KOBİ'ler ekran başında olmasalar da gerekli durumlarda hızlı müdahale edebiliyor, hem zamandan tasarruf ediyor hem de minimum eforla satış ve karlılığını artırabiliyor."
Banka son dönemde KOBİ müşterilerini hedefleyen ve ana ürünü POS olan, E-Ticarete Hoş Geldin ve Vaktini Nakite Çevir ismi verdiği iki paket çıkarttı. 14 yeni paketi ise kademeli olarak yıl içinde çıkartma planları olduğunu söyleyen Oğuz, kullanıma sundukları paketler hakkında ise şu bilgileri veriyor:
"E-Ticarete Hoş Geldin Paketi kapsamında POS, Sigorta, Ticari Kredi Kartı ve Artı Para ürünlerini birlikte sunuyoruz. Bu paket ile amacımız işini e-ticarete taşımamış veya işini büyütmek isteyen işletmelerimizin bankacılık ürün ihtiyaçlarına cevap vermek ve dijital pazaryerlerindeki etkinliklerini artırmak. Bunun için müşterilerimize seçtikleri üç pazaryerinde sanal mağaza oluşturup tek bir panel üzerinden ürünlerinin yönetimini sağlayacağı 3 bin TL değerindeki bir yıllık E-Ticarete Hoş Geldin Paketi üyeliğini hediye ediyoruz.
Vaktini Nakite Çevir Paketimiz ile de esnafımızın fatura, tahsilat ve hesap/stok takibi işlerini tek başına yönetmesi için çözüm sunuyoruz. POS, Sigorta ve Ticari Kredi Kartı ürünlerine tek bir pakette yer veriyor; yaklaşık bin 500 TL değerindeki 1 yıllık Paraşüt aboneliği ile de ön muhasebe ve e-fatura hizmetini ücretsiz olarak sağlıyoruz."
YURT DIŞINA DA SATIŞ YAPABİLİRSİNİZ
İŞ BANKASI
Banka sadece yurt içi ödeme yöntemleriyle değil yurt dışıyla bağlantıyı kolaylaştıracak ürünlerle de KOBİ'lerin ticari hayatını kolaylaştırıyor. Örneğin İş Bankası KOBİ müşterileri, İş Bankası Sanal POS ile Alipay, Ideal, Giropay ve EPS gibi 32 alternatif ödeme yöntemiyle ve yaygın tüm kartlarla müşterilerine satış yapabiliyor. Aynı zamanda İş Bankası Sanal POS'un bir fonksiyonu olan Linkle Tahsilat ile KOBİ müşterilerinin oluşturacakları link ile ödeme alabilecekleri bir sistem de hayata geçirdi. Linkle Tahsilat sayesinde KOBİ'ler bir ödeme linki oluşturarak ister yurt içi, ister yurt dışındaki müşterilerine, e-posta, SMS veya sohbet programları sayesinde anlık haberleşme uygulamalarından biriyle faturasını yollayabiliyor. Linki alan müşteri de kredi kartıyla ödemeyi gerçekleştirebiliyor.
YAPI KREDİ
Banka, e-ticaret alanındaki iş birliklerinin yanı sıra müşterilerinin yurt dışı pazarlar hakkında bilgi sahibi olmaları, doğru müşteri ve tedarikçilere ulaşmaları, global pazar yerlerine entegre olmaları ve yurt dışı şirket kurulumlarında danışmanlık almalarını sağlayan iş birliklerine sahip. Bu iş birlikleri kapsamında KOBİ'ler ihtiyaçlarına yönelik üyelik paketlerine avantajlı fiyatlarla sahip olabiliyor ve işlerini sınırların ötesine taşıyorlar.
TEB
TEB, geniş dış ticaret bankacılığı ağının yanı sıra dış ticaret uzmanları kanalıyla KOBİ müşterilerine hangi pazara, hangi finansman modeli ile girebilecekleri konusunda danışmanlık hizmeti veriyor. Banka, aynı zamanda yeni ürün ve masraf paketleri ile ihracatçı firmaların dış ticaret işlemlerinde maliyetlerini yönetme imkanı da sağlıyor. Müşterilerine işin başından sonuna kadar destek olacak şekilde iş birliği yaptığı kurumlar aracılığıyla rehberlik ve danışmanlık sağlayan TEB, bunun yanı sıra müşterilerini farklı platformlarda bir araya getirip, uzman eğitim şirketlerinin hazırladığı online eğitim programlarına da dahil ediyor.