Sosyal medya oyun sektörüyle aynı yolda yürüyor

Sosyal medya platformları, uzun süredir oyun sektörünün tasarımsal araçlarından faydalanıyor. Her geçen gün alternatif simülasyon evreni idealine biraz daha yaklaşıyorlar. Artık sadece bir yazışma ya da video paylaşım unsuru olmaktan çıkarak; bireylerin yaratıcılığının sınırlarını zorlamaya başlayan yepyeni bir evren inşa ediyorlar. Gündemimiz, Snap Inc. ve Snapchat…
26.10.2022 22:16 GÜNCELLEME : 28.10.2022 00:00

PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Bugün Facebook'un Meta Spark üzerinden yaptığı, TikTok'un Sketchfab objeleri ile sahnelediği artırılmış gerçeklik ürünlerinin tamamı, oyun sektöründen beslenen yapılar. Üretilen tüm sistemler görüntü işleme teknolojilerinin ilerleyişi ve yazılım araçlarındaki demokratikleşme süreçleri gibi sebeplerle hızına hız katıyorlar. İşlem gücünün de donanımsal gelişmeye bağlı güçlenmesi de ayrı bir neden teşkil ediyor. En nihayetinde, içerik üreticilerin eğitim-öğretim materyallerine hızlı ulaşımı sayesinde, farklı yeteneklerin kendini ortaya çıkarmasıyla karşılaşıyoruz. Tıpkı, e-sporun gelişiminde, sanal perakendenin hem ekonomik hem de yazılımsal anlamda sunduğu imkânlar gibi. Mevcut olanın pratiğe dönüşmesi, daha hızlı yapılabilir kılınması birbirini besleyen ve yöndeşen limanlar doğuruyor.

SNAP AR SEKTÖRDE BÜYÜYOR

Yıllık cirosu 4 milyar doları geçen, Snapchat'in sahibi Snap Inc. sosyal medya araçları arasında oyun sektörüyle en yakın temasta olanlardan biri. Ve bunu oldukça uzun bir süredir yapıyor. 2017'deki promo videolarıyla Lens Studio isimli yazılımlarını duyurduklarında pek çok kullanıcının devrim olarak nitelemesine neden olmuştu. Arka planda, sadece makyaj ya da görsel efekt olarak stok ürünlerin kısıtlı imkânlarla sunulduğu bir medya aracından daha fazlasının istenmesi yatıyordu. İşte tam bu noktada Lens Studio, kişilere oyun karakterlerinden, daha farklı üç boyutlu modellere kadar pek çok yapıyı, eğlenceli üretimlerine dahil etmeleri imkânını sağladı. Bunu yaparken kişiselleştirilebilir bir artırılmış gerçeklik deneyimini sunmayı da ihmal etmedi. Aradan geçen yıllarda, Snapchat'ten bağımsız olarak bir araştırma-geliştirme süreci olarak devam eden Snap AR (augmented reality) ekibi, alana daha fazla odaklanmış gibi duruyor. İlk kez tanıtıldığı Aralık 2017'de, sadece basit kare kodlar üzerinden üç boyutlu animasyonlu karakterlerin, gerçek dünya içine entegre edilebileceğine dair bir imaj çizmişti. Bugünse, yazılımsal açıdan çok daha başka noktalara gelmiş durumda. Animasyona hazır ve hareket yakalama dahil olmak üzere pek çok unsur üzerinde çalışan yapının, yüksek yüzeyli üç boyutlu nesnelere yönelik hizmetleri göze çarpıyor. Kullandıkları Lens Cloud ile, artırılmış gerçekliği bulut hizmetleriyle de birleştirmiş Snap Inc… Anlayacağımız, görsel efektli videolar paylaşma sistemiyle sınırlı kalmaksızın; gerçekliğin sayısal değerinin yükseltildiği, yoğunlaştırıldığı bir evren idealinde yol aldıkları görülüyor. Bu çalışmalar Türkiye için de önemli, çünkü Türk ekiplerin de yer aldığı geliştiricilere özel etkinlikler de planlanıyor şirket tarafından. Bu konular minvalinde, Lens Studio'nun geliştirici ekibi Snap AR'ın yöneticilerinden bir arkadaşımı önümüzdeki hafta burada konuk alıyoruz. Özel bir soru-cevapla Snap AR'ın yönelimlerine odaklanacağız.

HERKES ETKİLENİYOR

Sosyal medyadaki tüketimle sınırlı kalmaksızın sürekli ar-ge faaliyetlerine yönelen firmalar, tüm insanlık için çok önemli. Gelişme ve gelişmeye bağlı ilerlemenin yegâne çıkış noktası olan üretim faaliyetinin olmazsa olmazı olarak görüyorum. Dolayısıyla bu tür çalışmaları görmek her zaman için heyecan verici oluyor. Çünkü ilerlemenin, sadece sosyal medya ve eğlence sektörü için değil, aynı zamanda oyun endüstrisinin organizasyonal ayağında da kendini göstereceğini ileri sürebiliyoruz. Bugün görülen teknoloji, aslında ileride yapılacak müsabakalarda ya da mevcut masaüstü, konsol ve mobil oyunlarının evrileceği noktalar hakkında tahminler sunuyor. Diğer yandan, oyun sektörünü oluşturan tasarımcı ekiplerin oluşan farklı istihdam kanallarında yatay yönlü hareket yakalayabileceğine de işaret ediyor. İşte bu yüzden yıllardır, neden oyun ve simülasyon teknolojileri üzerine bir gelecek kurulmasının önemli olduğunu anlatıyoruz. Oyunun ekonomisi ve onun tutundurma stratejisi olarak inşa ettiğimiz e-spor da, aslında bu türden oluşacak istihdam kanallarıyla yeniden değerlendirilebilir hale gelecek. 19 Ekim'de gerçekleştirdiğimiz E-Spor Zirvesi'nde de benzer konuları konuştuk. Tasarımsal süreçlerde birbirini destekleyen yekpare bir zemine ihtiyacımız var. Kamu kaynaklarının bunu teşvik ettiği noktalardan bağımsız, gençlerin sektöre yönlendirilmesi ve her fırsatta aileden, okula ve üniversiteye kadar her noktada desteklenmesi gerekiyor.

BİZE ULAŞIN