PARA RÖPORTAJ Dijital Pazarlama Okulu ve Moof Dijital Reklam Ajansı Kurucusu Yasin Kaplan, her ölçekten firmanın ve bireysel satıcının dijital reklam kampanyası yapabileceğini belirterek, "Bugüne dek edindiğimiz tecrübeye dayanarak söyleyebilirim ki, bir dijital reklam kampanyası ile 3 ay sonunda yüzde 50 dönüşle kâr elde edilebilir" dedi. Kaplan, dijital reklam vermek isteyen firmalar için tavsiyelerini paylaştı.
Her ölçekten firma dijital pazarlama yapabilir mi, yapmalı mı?
Dijital pazarlamada sektör ve firma büyüklüğü ile ilgili hiçbir sınırlamamız yok. Bilinirlik ya da satış amacı olan şirketler, dijital pazarlamayı tercih edebilir. Giyimden zücaciyeye, mobilyadan gayrimenkule birçok sektöre dijital pazarlamayı mutlaka öneriyoruz. Ama özellikle e-ticaret ve e-ihracat yapan firmalar için dijital pazarlama bir zorunluluk.
Bireysel satıcılar da dijitale reklam verebilir mi?
Bireysel satıcılar da dijitale reklam verebilir. Yalnızca şahıs şirketi olması gerekiyor, faturalandırma işlemleri için. Kişi, bireysel olarak da ürün veya hizmet sunabilir. Örneğin, bir konuda uzmanlığı olan bir danışman da reklam verebilir, bireysel olarak yaptığı ürünleri satmak isteyen biri de. Burada önemli olan Google ve Facebook gibi şirketlerin politikalarının dikkate alınması. Mesela bazı sektörlerde reklam yasağı varsa reklam verilemiyor. Yasal sınırlar içerisinde ve Facebook politikaları dahilinde bireysel kullanıcılar da dijital mecralarda ürün ve hizmet reklamlarını verebilirler.
Meslek hayatınızda aklınızda kalan, yaptığınız en ilginç reklam kampanyası hangisiydi?
Bu zamana kadar yüzlerce firmaya reklam kampanyası yaptık. Ancak işe yeni başladığımızda Kayseri'de klimalı tabut imalatı yapan bir firmamız vardı. Cenazelerin uzun süre tabutta beklemesinden yola çıkarak bu şekilde bir çözüm yolu geliştirmişti. Dijital pazarlamada uyguladığımız farklı reklam modelleri ile uzun yıllar bu firmayla çalıştık. Hem işe yeni başladığımız bir dönemde hem de farklı bir iş yaptığı için aklımda kalan müşterilerimdendir.
Reklam verecek bir KOBİ'nin nelere dikkat etmesi gerekir?
Öncelikle marka isminden başlayalım. Marka isminin firmanın yaptığı işi tam olarak yansıtması gerekir. Aynı zamanda markanın sektörüne uygun olan bazı renkler ve görseller bulunuyor. Burada tasarımları daha ilgi çekici ve birbiriyle uyumlu olarak kullanmalı. Web sitesi eksiksiz olmalı, markanın ürün ve hizmetler konusunda anlaşılır bir ifade ile açıklanması gerekir. Web sitesi, hedef kitlenin ne istediğini hemen bulacak şekilde dizayn edilmeli. Burada web sitesinin bir saniyeden uzun sürede açılması dahi siteden çıkış sebebidir. Bu yüzden web sitesi ile ilgili tüm altyapı çalışmalarının tamamlanması gerekiyor. Ürünün tedarik aşaması, stok süreci, deponun yönetimi ve müşteri ilişkileri konularında hızlı aksiyon alabilecek bir altyapıya sahip olunması da çok önemli. Ayrıca sosyal medyada düzenli bir içerik pazarlaması yapıyor olması gerek. Web siteleri tamamlandıktan sonra arama motorlarındaki görünürlüklerinin de artıyor olması lazım. Sosyal medya içerikleri düzenli olarak paylaşılmalı.
Bir KOBİ dijital reklama yaptığı yatırımın kaç katını ne kadar zamanda geri alabilir?
Bu konuyla ilgili tam bir oran asla veremeyiz. Çünkü burada yapılan yatırım, ürün veya hizmetin karşılığı önemli. Ama bu zamana kadar çalıştığımız reklam kampanyalarından edindiğimiz tecrübeye dayanacak olursak, 3 aylık gibi kısa bir sürede markaların yüzde 50 dönüşle kar elde ettiklerine şahit olduk. Bu konuda markalarımıza biraz daha sabırlı olmalarını tavsiye ediyoruz. Çünkü hedefleme dediğimiz sistem yapay zeka ile çalışıyor. Her reklam çalışmasında yapay zeka farklı bir bilgi ediniyor ve reklam çalışmasını ona göre sürdürüyor. KOBİ'ler düşük bütçelerle başlayıp geri dönüşleri artıkça anlık olarak bütçelerini artırabiliyor.
Sektörüne göre mutlaka değişiyordur ama bir KOBİ hangi platforma reklam vereceğini nasıl bilebilir?
Bunu öncelikle hedef kitlesini belirleyerek ölçümleyebilir. Yani marka 18-45 yaş aralığındaki kadınlara ürün üretiyorsa bu yaş aralığının hangi platformları kullandığından yola çıkarak reklam çalışmasını organize edebilir. Burada hedef kitlenin nerede daha çok vakit geçirdiğine bakılarak ölçümleme yapılır ve bu platformlara özel reklam çalışması planlanır.