100'ü aşkın ülkede, 200'den fazla e-ticaret firmasına ve 400'ün üzerinde markaya hizmet veren İspanya merkezli uSizy, beden hatalarından kaynaklanan iade oranını Türk markalarda ortalama yüzde 31, global markalarda yüzde 42 oranında düşürdü.
Perakende sektöründe düzenlenen Efsane Kasım kampanyaları ile e-ticaret sektöründe hem satışlarda hem de zorunlu olarak iade oranlarında bir hareketlilik yaşanacak. Tüm dünyada 100'ü aşkın ülkede 200'den fazla e-ticaret firmasına hizmet veren İspanya merkezli uSizy Türkiye Ülke Müdürü Mehmet Çankal iki yıl önce geldikleri Türkiye pazarıyla ve sektörle ilgili tespitlerde bulundu.
Çankal "İki yıl önce Türkiye'ye geldik ve çalıştığımız firmalarımızın beden hataları nedeniyle iade oranlarında gözle görülür bir iyileşme oldu. Beden hatalarından kaynaklanan iade oranları ülkemizdeki markalarda ortalamada yüzde 31, global markalarda ise yüzde 42 seviyesinde düştü. Bu da aynı zamanda maliyetlerde ve iade süreciyle sıkıntılar da 1/3 oranında azalma sağladı. Müşterilerde ise yüzde 11 oranında sadakat artışı olurken, kullanıcının satın alma karar süresinde yüzde 20 oranında bir iyileşme sağladık. Türkiye'de Boyner, Superstep, Fashfed, Damat, Setre, Defacto, Black Noble, Morhipo gibi birçok büyük firmayla çalışıyoruz" dedi.
İade ortalaması yüzde 25
E-ticaretin türüne bağlı olmakla beraber, giyim ve kıyafette iade oranları ortalama yüzde 25 gibi bir seviyede seyrediyor. Bu iadelerin yüzde 50'sinden fazlası beden hatasından kaynaklanıyor. Bu durum, firmalar için çok ciddi satış kayıplarının yanında müşteri hizmetleri, stok, finans gibi ilgili departmanların operasyonel süreçlerine yük getiriyor ve çok yüksek maliyetler oluşturuyor.
E-ticarette iade oranlarının en yüksek olduğu ülke Almanya, en düşük olduğu ise Güney Amerika ülkeleri. Çankal "Ülkelerdeki iade politikalarının genel iade oranı üzerinde önemli bir etkisi var, bu yüzden ücretsiz iade alma zorunluluğu olan Almanya'da iade oranları çok yüksek. İade koşullarının tüketici için kolay olduğu ülkelerde bir ürünün birkaç bedenini satın alma ve iyi uymayanları iade etme davranışıyla sık sık karşılaşıyoruz. Bunun en yoğun örneklerini de İtalya veya İspanya gibi ülkelerde görüyoruz. Öte yandan lojistik süreçlerin az olgunlaşmış olduğu Güney Amerika ülkeleri, iade işlemlerinde tüketiciyi daha fazla uğraştırdığı için biraz daha düşük bir iade oranına sahip ancak son yıllarda satışların artmasıyla birlikte bu da değişmeye başladı." şeklinde konuştu.
Çankal "Temel ihtiyaçlar, gıda, eğlence, giyim mağazaları, ayakkabı, kitap, elektronik, jimnastik ekipmanları vb. gibi tüm online alışverişlerde bir artış var. Sadece Çin'de satışlar, koronavirüs salgınının bir sonucu olarak önceki yıllara göre yüzde 200'den fazla arttı. Normal koşullarda, çevrimiçi iade olasılıkları fiziksel bir mağazada yapılanların üç katıdır. Yani internet satışlarında artış öngörüleri devam ederse iadeler ve buna bağlı maliyetler de artmaya devam edecektir. Çoğu kullanıcı, bir markanın tüm ürünlerinin her zaman aynı boyutta olduğuna inanıyor, bu nedenle farklı giysiler satın alıyor. Bu durumun böyle olmadığını görünce de iadeler artıyor. Bu nedenle, kullanıcı her zaman bedeninden şüphe edecek veya belirli bir üründe doğru bedene dair yanlış bir inanca sahip olacaktır." dedi.