SPA ve wellness yatırımı kazandırıyor

GİRİŞ TARİHİ: 28.05.2023 GİRİŞ TARİHİ: 23:10 SON GÜNCELLEME: 29.05.2023 00:00
Zayıflamak ve yaş almanın yanı sıra şehir hayatının yarattığı strese ilaç gibi gelen SPA ve wellness yöntemleri, tüm dünyada bir sektör haline geldi. Hamam kültürüne sahip Türkiye; küresel wellness pazarında 20'nci, Avrupa’da ise dokuzuncu. Yükselen bir SPA destinasyonu olan Türkiye’deki yatırımlar, girişimcisine kazandırıyor. Yetişmiş eleman sayısı ise dünyada ve Türkiye’de her yıl yüzde 7 büyüyen sektörün hızına yetişemiyor.

PARA ARAŞTIRMA/ KEREM KÖFTEOĞLU Pandemi bize, fiziksel ve zihinsel sağlığın uzun süre öncelikli olmaya devam edeceğini öğretti. Tüketicilerin, yeniden fiziksel ve zihinsel sağlık ihtiyaçlarını karşılayan hizmetlere yönelmesi, SPA & Wellness sektörünün büyümesine yol açıyor.

SPA kelimesi, eski Roma'dan beri Salus Per Aquam (sudan gelen sağlık) anlamında kullanılıyor. Global Wellness Institute'nin (GWI) yaptığı araştırmaya göre, 'su'dan sadece sağlık değil, artık ciddi bir kazanç da geliyor. GWI uzmanları, 2019'da 4,3 trilyon dolarlık iş hacmine ulaşan global wellness ekonomisinin 2020'de pandeminin etkisiyle yüzde 11'lik düşüşle 4,4 trilyon dolara geriledi. Ancak pandemi sonrası yaşanan hareketlilikle 2023'te global wellness pazarının 6,06 trilyon dolara, 2025 yılında ise yüzde 25'lik bir artışla yaklaşık 7 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.

Tüketicilerin ruhlarını dinlendirip sağlıklarını koruyarak yaşlanmayı önleme talepleri girişimcilere yeni kazanç kapıları açarken, gençlerin karşısına da geleceği olan bu sektörde istihdam imkanları çıkarıyor. Girişimcilerin otellerin içinde veya bağımsız binalardaki SPA bölümlerinin işletmeciliğine soyunurken, kariyer peşinde koşan gençlerin karşısına da beslenme, masaj, makyaj, yoga, Tai Chi, Şiatsu, refleksoloji, meditasyon ve terapi gibi alanlarda uzmanlık eğitim alarak sertifikalı yeni iş kapılarını çıkarıyor. Ayrıca SPA & Wellness sektörü, Türkiye'nin tanıtılmasına olumlu katkı sunduğu gibi, ülkenin kasasına döviz girmesine yol açıyor. Türkiye, küresel wellness pazarında 20'nci, Avrupa pazarında ise dokuzuncu sırada yer alan önemli bir oyuncu haline geldi.

Öte yandan başta ısınma olmak üzere yaşam maliyetlerinin artması da Batılı turistin Türkiye'ye yönelmesine yol açtı. Türkiye Genç İş İnsanları Derneği (TÜGİAD) Başkan Yardımcısı, Sanitas SPA Kurucu Ortağı Dr. Şebnem Akman Balta, "Başta doğal gaz olmak üzere yaşam maliyetleri nedeniyle birçok Avrupalı farklı alternatifler bulmaya başladı. Özellikle herhangi bir işte çalışmayan, farklı bir ülkede yaşamasının önünde engel bulunmayan emeklilerden Türkiye'ye olanlar talepleri arttı. Çünkü artık Avrupa'da yaşamak, Antalya'da tatil yapmaktan daha pahalı hale geldi. Türkiye'ye gelip hem kışı geçirmek hem de tatil yapmak istiyorlar. Özellikle de SPA merkezlerine büyük ilgi var" diyor.

DÖVİZ KAZANDIRIYOR

Eğitmen ve yazar Ünal Güner, Türkiye'de SPA & Wellness sektörü hacminin 400 milyon dolar olarak tahmin edildiğini hatırlatarak "Hem coğrafi konumumuz hem geleneksel halk sağlığı bilgilerimizi yeni ve modern fikirlerle birleştirdiğimizde Türkiye, bu alanda dünyanın önde gelen ülkelerinden biri olmaya adaydır" diyor.

Yaşam kalitemizi artırabilmek için SPA, Wellness, detoks merkezleri ve tamamlayıcı tıp alanlarının gelişimine katkıda bulunmamız gerektiğine dikkat çeken Güner, "Özellikle önleyici tıp ve sağlıklı bir nesil için bu kadar kolay uygulanabilen, keyif ve neşeyle yapılabilen sistemler özendirilmelidir. Bu bir taraftan konuyla ilgili firmalara ve ülkeye kazanç getirirken, diğer taraftan da sağlık harcamalarını azaltacak kıymetli bir önlemdir" diye ekliyor.

Büyük şehirler dahil olmak üzere birçok doğal güzelliğe sahip yöremizde sağlıklı ve kaliteli SPA & Wellness birimlerinin ihtiyacı henüz karşılayamadığını belirten Güner, açıklamalarını şöyle sürdürüyor: "Kaliteli, özgün ve bütünsel sağlığı içeren uygulama merkezlerine ihtiyaç vardır. Buralardaki kurulum maliyetlerinin ucu açıktır. Önemli olan öngörülü, kaliteli, hijyenik ve özgün tesisler kurma niyetinde olmaktır. Özellikle tesisler içerisinde rahat nefes alınımı ve güzel koku esastır. Çalışan personelin hijyen, sağlık, saygı, disiplin ve güncel bilgilendirme konusunda eğitimli olmaları önem arz etmektedir. Çünkü tesis ne kadar güzel ve iyi olursa olsun, orası çalışanlar ile canlanacak ve çekim merkezi olacaktır. Konuyla ilgili yetişmiş personel ve uzman sayısı da yeterli değildir. Özellikle sağlık bilimleri enstitüleri bu konularda bölüm açıp, derslerle eğitim vermeye özendirilerek teşvik edilmelidir."

YAŞLANMAK KADINLARIN KORKULU RÜYASI

Çeşitli otellerde SPA müdürlüğü yapan Ayşegül Aydemir Kartal, "Yaşlanmak yaşamımızın doğal bir parçası olmasına rağmen, birçok kadının da korkulu rüyası olmuştur" dedikten sonra şunu ekliyor: "Bunun için günümüzde SPA ve wellness'ın bir parçası olan anti aging bakımları tavsiye ediliyor. Ancak piyasadaki anti aging ürünlerinin sayısı bir hayli arttı. Bu noktada amacından saparak para kazanma hedefine dönüşerek insanlarda SPA ve wellness'a olan güvenin azalmasına yol açabilir.

Başta 4 ve 5 yıldız oteller olmak üzere, butik otellerin birçoğunda SPA hizmeti verildiğini belirten Kartal, "Ülkemizde SPA merkezleri otel mimarisine özgün tasarımlarla yaygınlaşırken, yurtdışında ise ülkemizden farklı olarak otellerden bağımsız SPA merkezleri daha yaygındır" diyor.

Mevcut masajlar ve önümüzdeki dönemde trend olacak masajlar hakkında da bilgi veren Kartal, bu konudaki görüşlerini şöyle özetledi: "De-stress masajı; stres atıcı kas gevşetici olarak uygulanıyor. Bu, kaslara ve tendonlara yoğun bir şekilde çalışılarak uygulanan bir masaj türüdür. Günün yoğun temposunu ve stresini vücudumuzda en çok hissettiğimiz baş, boyun ve sırt bölgelerinin rahatlatılıp gevşemesi sağlıyor. Önümüzdeki dönemde ise bağışıklığı güçlendiren Vitamin Bar ya da SPA mutfağı, Kriyoterapi kompresyon terapisi, tuz odaları, kızılötesi saunalar, insan teması olmadan rahatlama ve iyileştirme sağlayan temassız wellness hizmetleri öne çıkacaktır."

İnsanların sağlık ve kondisyonlarına dikkat etmeye başlamasıyla beraber SPA alanlarının önem kazandığını belirten Designist Kurucusu İç Mimar Aslı Arıkan Dayıoğlu, doğal malzemelere, tüm duyulara hitap eden dokulara yer veren, hijyenik, ev sıcaklığında tasarımların ön plana çıkacağını ve bunların başarılı olacağını söylüyor.

GWD DÜNYAYA YAYILDI

Bu arada girişimci Belgin Aksoy'un 2012'de Türkiye'de kurduğu Global Wellness Day (GWD) (İyi Yaşam Günü) etkinliği, 170'den fazla ülkede, on binlerce farklı noktada, eş zamanlı olarak milyonlarca insan tarafından ücretsiz kutlanır hale geldi.

Türkiye'de doğup dünyaya "ihraç" edilen ve Haziran ayının ikinci Cumartesi günü kutlanan GWD'nin, '7 adımlık' manifestosu da dünyada kabul görüyor. Dünyada yaş, cinsiyet, milliyet sosyo-ekonomik fark gözetilmeksizin 'iyi yaşama' kolayca ulaşabilmeyi amaçlayan 7 adım şöyle özetleniyor: 1. Her gün 1 saat yürü, 2. Daha fazla su iç, 3. Plastik şişe kullanma, 4. Sağlıklı beslen, 5. Sevdiklerinle birlikte aile yemeği ye, 6. Bir iyilik yap, 7. Saat 22.00'de uyu.

İyi yaşamın dünyadaki her insan için basit bir gereklilik olduğuna ve sağlıklı yaşamın lüks değil, her bireyin doğuştan gelen hakkı olduğuna inandığını vurgulayan Aksoy, konuyla ilgili şu bilgileri veriyor: "İyi yaşamın çok boyutlu olduğunu bilmek önemli. Bunları fiziksel, zihinsel, duygusal, ruhsal, sosyal ve çevresel şeklinde özetleyebiliriz. GWD birçok birey ve toplumu daha iyi bir yaşam tarzını sürdürmek için desteklemeye yardımcı oluyor. Başka bir deyişle bize bir adım geri atıp, gerçekten hayatı nasıl yaşamak istediğimizi düşünmemiz için bir fırsatı sunuyor."

Tüketicilerin bedensel ve ruhsal sağlıklarını koruyan doğayla bütünleşmiş konaklama birimlerine ilgi artarken, bu alanda karşımıza farklı türler de çıkmaya başladı. Bu konaklama türlerinden birini "dijital detoks oteli" oluşturuyor. Bu türün en iyi modeli olarak kabul edilen Brennerss Park Hotel, Almanya Baden-Baden'da hizmet veriyor. Bu tür otellere gelen misafirlerden telefon, tablet, bilgisayar kısaca dijital neleri varsa hepsini resepsiyona bırakmaları isteniyor.

Bu türün Türkiye'deki ilk örneği ise önümüzdeki yıl Kırklareli Demirköy'de hizmete giriyor. Elazığlı girişimci Fatih Kolkaya'nın 70 dönüm üzerine kurulu Dupnisa Çiftliği Dijital Detoks Merkezi 2023'te hizmet vermeye başlayacak. 1 milyon dolara mal olması beklenen, ilk etabında altı taş evde konaklama imkânı sunacak Dupnisa Çiftliği Dijital Detoks Merkezi'ne gelecek misafirlerin tüm dijital cihazlarından arınarak doğanın keyfini çıkarmalarının isteneceği belirtiliyor.

GELECEĞİN MESLEĞİNE ELEMAN YETİŞTİRİYOR

SPA & Wellness sektörü yılda ortalama yüzde 7'lik büyümeler kaydederken, yetişmiş eleman sayısı, sektörün bu hızına yetişemiyor. Üstelik yetişmiş eleman sıkıntısı sadece Türkiye'de değil, dünyada da ciddi bir sorun.

Sektörün ihtiyaç duyduğu güzellik uzmanlarını eğiten kurumlardan biri olan Antalya'daki Filiz Duman Academy'nin kurucusu Filiz Duman, 1998 yılında Almanya'nın Münih şehrinde aldığı "Güzellik Uzmanlığı ve Kontür Makyajı" eğitiminin ardından, 22 yıldır Türkiye'de, SPA & Wellness sektörüne eleman yetiştiriyor. Antalya'daki eğitim şubesine ek olarak 2022'de İstanbul Levent'te "Madam Fi Academy" adlı yeni okulunu açan Duman, eğitimler hakkında şu bilgileri veriyor:

"Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı iki okulumuzda 'Güzellik Uzmanı (estetisyen)', 'Masaj Terapisti', 'Profesyonel Makyaj Uzmanı', 'Kalıcı Makyaj Uzmanı', 'Protez Tırnak /Nail Art Uzmanı', 'İpek Kirpiği Uzmanı" yetiştiriyoruz. Bu işi severek yapmak isteyen öğrencilerime, mesleki eğitimlerin yanı sıra, koçluk yapıp iş imkânı sağlıyorum."

Eğitimlerinin yaklaşık altı ay sürdüğünü hatırlatan Duman, konula ilgili ayrıntıları ve gençlere önerilerini şöyle dile getiriyor:

"Ortalama ücretimiz 10-15 bin TL arasında değişiyor. Eğittiğimiz gençlere MEB onaylı sertifika veriyoruz. Gençlerimizin bu sertifikayla otellerin SPA & Wellness bölümlerinde iş bulmaları noktasında yönlendirdiğimiz gibi, onlara iş garantisi de sunuyoruz. Günümüzde insanlar kişisel bakımına özen gösteriyor. Bu durum, 'Güzellik ve Cilt Bakım Uzmanlığını' geleceğin mesleklerinden biri haline getiriyor. Gençlerimiz öncelikle yaşadıkları hayata dair derin bir farkındalık kazanmalı. Türkiye verdiğim eğitimin yanı sıra, Viyana'daki Türk güzellik salonlarına da 'Güzellik, Spa&Wellness' alanlarında eğitimler veriyorum. Gençlere, kişisel bakımı bir yaşam tarzı haline dönüştürüp, mesleği içselleştirmelerini tavsiye ediyorum. Potansiyeli olan bu alana ve kendilerine güvensinler."

ÜNİVERSİTELERLE İŞ BİRLİĞİ PROTOKOLÜ

Uluslararası Sağlık Turizmcileri İşverenler Sendikası (USTİS) Genel Sekreteri Mesut İnan, SPA ve wellness alanındaki personel açığını kapatmak için çeşitli üniversitelerle iş birlikleri protokolleri imzaladıklarını söylüyor. Sendikalarının akreditasyonunu yapıp, sağlık turizminde standartları belirleyecek eğitim programlarını önümüzdeki yıl devreye alacaklarını belirten İnanı konuyla ilgili şu bilgileri verdi: "Dünya çapında SPA sayısında yılda yüzde 2'lik artışlar yaşanıyor. Bu noktadan hareketle sektörün yılda yaklaşık 3 bin-4 bin yeni SPA yöneticisine ihtiyacı olduğu öne sürülüyor."

Gerek ülkemizde gerekse dünyada sağlık turizminin gittikçe önem kazandığını belirten İnan, açıklamalarını şöyle noktalıyor:

"Şimdiden bunun politika, planlama ve projelerini yapan ülkeler, büyük avantaj sağlayacak. Sağlık turizminin alt kolu olan SPA ve wellness ise her zaman talep gören bir bölüm. Bu bölümün ülkemizin jeolojik konumundan dolayı da çok büyük avantajları bulunuyor. Hem tesisleşme hem de nitelikli personel açısından çok büyük eksiklikler yaşamaktayız. Bu eksikliğin giderilmesi için de başta hükümet politikalarının bu yönde belirlenerek gerek meslek yüksek okullarında aranan eleman (ara eleman değil) gerekse üniversitelerde SPA ve wellness konusunda uzman yetiştirilmesi gerekiyor."

SİGORTALILARIN KÜR TEDAVİLERİ KARŞILANIYOR

Turizm danışmanı Hüseyin Baraner, wellness 'in Almanya'da büyük bir ekonomi yaratığına dikkat çekerek şunları söylüyor: "Almanya'da 350'den fazla kaplıca ve sağlık tesisi var, bunlar kendilerini mükemmel şekilde tanıtıyor. Kaplıcalar kırsal ve genellikle yapısal olarak zayıf bölgelerin kalkınmasını önemli ölçüde sağladı. Sağlık sigortası şirketleri, Alman sigortalılara kür tedavi masraflarının ödenmesinde cömertçe davranıyor. Milyonlarca Alman için 'önleyici bakım' adı altında birkaç haftalığına bir kaplıca merkezine seyahat etmek, moda olmuştu.

Almanya'daki kaplıca tesislerinde toprağın, suyun veya iklimin doğal ilaçları ile geleneksel şifa yöntemleri kullanılıyor. Buna ek olarak, tatil köyleri büyüleyici manzaralar ve temiz hava, çok çeşitli boş zaman etkinlikleri, seçkin sanat ve kültür olanakları, çok yönlü sağlıklı beslenme olanakları ve uygun bir altyapı sunuyor. Alman kaplıcaları ve sağlık merkezleri, her ihtiyaca ve zevke uygun bir sağlık paketi sunuyor. Alman Kaplıcalar Birliği'nin kalite standartlarına dayanan devlet derecelendirmesi, sağlık yeterliliğini garanti ediyor.

Ağaçlandırılmış gezi ve bisiklet güzergahlarının yanı sıra, iç ve dış mekanların canlı tutulması için müzik ve tiyatro sunumları önem arz ediyor. Ayrıca Alman kaplıca merkezlerinin cazip kalabilmesi ve beklenen sayıda müşteri çekebilmesi için otantik restoranlar, alışveriş merkezleriyle canlı tutuluyor. Türkiye'deki kaplıca ve termal merkezlerinin de birer yaşam alanı haline gelmesi halinde daha fazla Alman turistin tesislere çekileceğine inanıyorum."

BİR SPA KAÇA KURULUR?

Doğu Marmara Kalkınma Ajansı'nın (MARKA) beş Yıldızlı, 125 odalı ve 250 yataklı bir SPA & Wellness oteli için hazırladığı ön fizibilite raporuna göre, böyle bir tesisin sabit yatırım tutarı 9,8 milyon doları buluyor. Ancak bir otelin sadece SPA & Wellness biriminin metrekare başına ortalama maliyeti 11 bin 200 lira olarak hesaplanıyor. Uzmanlara göre, bir SPA'nın kurulum maliyeti; kullanılacak ekipman, mekânın büyüklüğü ve istihdam edilecek kişi sayısına bağlı olarak 5 milyon liradan başlayıp 20 milyon liraya kadar çıkabiliyor.

2023'TE BU TRENDLER ÖNE ÇIKACAK

  • Dijital detoks oteli, Hobbitler (yamaç evler)
  • Bağışıklığı güçlendiren Vitamin Bar, SPA mutfağı
  • Kriyoterapi kompresyon terapisi, tuz odaları, kızılötesi saunalar
  • İnsansız rahatlama ve iyileştirme sağlayan temassız derin doku masajları
  • Shinrin-yoku (Orman Banyosu)
  • Türk hamamı
  • Ayurvedik masajlar
  • Doğal bitki özleriyle yapılan bakımlar
  • Ozon terapi, glutatyon, akupunktur uygulamaları
  • Ruh dinginliği sağlayan mental rahatlama, meditasyon teknikleri
  • Pekataryan, vejetaryen, ketojenik diyetler gibi farklı beslenme tarzları

"ORMAN BANYOSU STRESİ AZALTIYOR"

Doç. Dr. Mehmet Han ERGÜVEN / Kırklareli Üniversitesi- Turizm Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümü

"Orman Banyosu (Shinrin Yoku), Japonya'dan gelen bir wellness trendidir. Orman banyosu denildiğinde akıllara ormanda banyo yapmak gibi bir anlam geliyor. Burada kastedilen, ormanda bilinçli bir yürüyüş yapıp, ağaçların gücünü hissederek algılamaktır. Orman Banyosu yaparken, ormandaki sesler, kokular ve renkler bilinçli olarak algılanıyor. Sakinleşmek için ormanda çıplak ayakla yavaşça yürümek ve derin nefes almak yeterlidir. Orman havasının tansiyonu düşürdüğü bilimsel olarak kanıtlandı. Ormanda uzun süre kalmanın oksijen alımı ve bazı bağışıklık hücrelerinin sayısını artırdığı da kanıtlandı. Türkiye'nin özellikle Karadeniz kıyı şeridindeki ormanlık alanlar, İstanbul'a yakın mesafede bulunan Istranca (Yıldız) Dağlarındaki ormanların, Orman Banyosu potansiyelini doğru değerlendirmeliyiz. Konseptin Orman Banyosu ile sınırlı tutulmayıp, beslenme, sauna, aroma terapi gibi diğer hizmetlerle de tamamlanması gerekiyor. Üstelik yerli halktan alınacak alan kılavuzluğu eğitimine ek olarak, üniversitelerin Turizm Rehberliği bölümlerindeki öğrencilerin bu alanda uzmanlaşarak istihdam edilmesi sağlanabilir."

"OTEL DIŞINDAKİ WELLNESS YATIRIMLARI ARTIYOR"

Elif URAL / Akel Turizm ve Medworld Sağlık Hizmetleri Kurucusu

Pandemi ile hayatımıza yeni giren sağlık sözcükleri, artık hepimizin aradığı kelimeler arasına girdi. Yeni dönemde bağışıklık sistemini güçlendirici wellness uygulamaları, cilt ve vücut sağlığı için vitamin uygulamaları öne çıkan programlardır. Wellness uygulamaları her yıl yeni bir kimlik değiştiriyor. Son yıllarda Türkiye'de görmeye başladığımız wellness otellerinin sayısı artıp ivme kazanacak.

Ülkemizde wellness sektörü için döviz kazandırıcı hizmetler olarak maalesef resmi gelir rakamlarını netleştiremiyoruz. Bu, wellness turizminin henüz ülkemizde resmi olarak döviz kazandırıcı hizmet olarak tanımlanmamış olmasından kaynaklanıyor. SPA &Wellness sektörünün yeni yatırımlarını otel dışındaki merkezlerde yapılanlar oluşturuyor. İş insanlarının özellikle mesai saatleri sonrası dinlenebilecekleri alternatif yatırımlar öne çıkıyor. Burada ortalama yatırım maliyetleri uygulama alanlarına göre 300 bin-800 bin euro arasında değişiyor. Termal, thalasso (ısıtılılmış deniz suyu ile yapılan terapi) otellerinde, Avrupa standartlarında kurulacak wellness yatırımı için 1 milyon euro'luk bütçe gerekiyor. "

"AVRUPA'NIN 30 KENTİNDE TANITIM YAPACAĞIZ"

İrfan KARSLI / Ligarba Turizm Yönetim Kurulu Başkanı

"Türkiye dört saatlik uçuş mesafesinde yaklaşık 1 milyar insana ve 57 ülkeye hitap eden coğrafi bir konuma sahip. Sağlık turizm markamız MEDİCEF; Avrupa'da faaliyet gösteren, bin 200 seyahat acente üyesi bulunan, Avrupa Türk Acenteciler Birliği (COOP TRR) ile sağlık turizm alanında anlaşma yaptık. Bu anlaşma çerçevesinde; 2023 Ocak – Kasım ayları arasında, Avrupa'nın belli başlı 30 kentinde, Türkiye Sağlık Turizm'ini tanıtmak ve Avrupa'dan Türkiye'ye sağlık turisti getirmek amacıyla tanıtım toplantıları (Road Show) düzenleyeceğiz. Ayrıca bu tanıtım toplantılarına Türkiye'den de sağlık kuruluşlarının katılmasını sağlayacağız. Üyesi olduğumuz, HİB (Hizmet İhracatçıları Birliği) teşvikleri ile tanıtım organizasyonlarımıza katılacak olan sağlık kuruluşlarının tanıtım giderlerini azaltarak, maksimum katılımlarını hedefliyoruz. HİB; sağlık turizmindeki potansiyeli daha etkili kullanmak, ülkemize katkı sağlamak ve geliştirmek için THY ile protokol imzalayarak 2025 yılı için 5 milyar dolarlık gelir hedefliyor. Ayrıca MEDİCEF markamızla Türkiye'de termal tesisler, SPA merkezleri ve hastanelerle yakın iş birliği içerisindeyiz. Avrupa'da yapacağımız tanıtım çalışmalarıyla Türkiye'ye ilk etapta 10 bin sağlık turistini getirmeyi hedefliyoruz. Bunlar, zayıflamak, estetik yaptırmak isteyen ve SPA & wellness merkezlerinde sağlığını yeniden canlandırmak isteyen turistlerden oluşacak. Sağlık turizminde kişi başı harcamalar 3 ila 5 bin dolar arasında değişiyor. Gelen sağlık turistleri, yanlarında da en az bir refakatçi getiriyor. Bu durum, az sayıda turistten çok gelir elde etmek anlamına geliyor. Bu tür çalışmalarla hem turizmi 12 aya yayabiliriz hem de turizmde kişi başı harcamalarını yukarı çekebiliriz."

"TÜRKİYE, GLOBALDEKİ ROLÜNÜ ARTIRACAKTIR"

"Ayurvedik masajların hem akıl hem de vücut sağlığına iyi geldiğini biliyoruz. Belirli cihazlarla yapılan kişiler arası fiziksel dokunuş olmayan derin doku masajları da var. Pandemi sonrası bu tarz masajları daha çok görmeye başladık. 2023 yılına, elle yapılan terapinin ve kimyasal ürünlerin hiç kullanılmadığı taze, doğal bitki özleriyle yapılan bakımların damga vurmasını bekliyoruz. Hem taze hem de doğal olan bu yöntemler, daha da gelişerek aslında geleceğimizin trendlerini oluşturuyor.

Kişilerin tüm gün vakit geçirebileceği, yaşam kalitelerinin artacağı alanlar yatırım için harika alanlar olacak. Sağlıklı yaşam ve doğal yemek kurslarının bulunduğu, yoga ve meditasyon seçenekleri olan belirli şehirden kaçışlar yükselişte. Bu arada Türkiye SPA & Wellness konusunda 2023'te etkin bir rol oynamaya devam edip, globaldeki rolünü artıracaktır. Yeni oyuncuların ve yatırımcıların sahaya gireceğini düşünüyorum. Harika SPA merkezlerinin bulunduğu oteller, zaten şimdiden yüksek yatırımlara başladı. Türkiye'nin 2023'le beraber yükselen bir SPA destinasyonu olmasını bekliyoruz."

"SEKTÖR YENİ BOYUT KAZANDI"

Berrak AKKOÇ / SPA Luxury Yönetim & Danışmanlık Kurucusu

"2018 yılından itibaren başlayarak Pera Palas Hotel, Rixos Pera, Sofitel Taksim otellerinin SPA'sını işletiyorum. SPA & Wellness alanında yatırım yapmak isteyen yatırımcılara da danışmanlık hizmeti veriyorum. Yoğun tempoda çalışan danışanlarımıza nefes egzersizi öneriyoruz. Masaj konularında ise danışanlarımızın ihtiyacını dinleyip, ona göre paketler öneriyoruz. Suyun iyileştirici gücünden hamamda oluşturduğumuz imza bakımlarımızla misafirlerimizin rahatlamasına yardımcı oluyoruz. Son zamanlarda 'medikal Spa' olarak hizmet veren kliniklerde doktor uygulamaları ile sektör başka bir boyut kazandı. Bu uygulamaların arasında 'ozon terapi' ,'glutatyon', 'akupunktur' gibi bağışıklığı güçlendirici birtakım uygulamalar daha da yaygınlaşacaktır. Ayrıca doğa ile temas içeren bazı kürler, ruhumuzun dinginliği için mental rahatlama sağlayan meditasyon teknikleri, çeşitli beslenme alışkanlıkları (pesketaryen, vejetaryen, ketojenik diyetler vb), wellness programlarının vazgeçilmezi olacaktır. Günümüzde orta ölçekli bir yatırımcıdan lüks yatırımcıya kadar otel açanlar, tesise mutlaka SPA alanı ekliyor. Yatırımcılara bu alanı otellerin diğer yerlerinden ayrı tutmayıp, daha proje aşamasındayken profesyonel danışmanlık hizmeti almalarını öneriyorum."

GLOBAL WELLNESS DAY'İ YARATTI

Belgin AKSOY / Global Wellness Day Kurucusu

"2004 yılında ciddi sağlık sorunları yaşadım. Sağlığımı geri kazanmak üzere, hayatımda radikal değişiklikler yaptım. Neden "dünya genelinde kabul görmüş bir 'İyi Yaşam Günü' yok" düşüncesinden hareketle bir Türk kadını olarak Global Wellness Day'i (GWD) yaratıp, etkisini tüm dünyaya yaymak için yola koyuldum.

GWD, her yıl Haziran ayının ikinci Cumartesi günü, 170'den fazla ülkede, on binlerce farklı noktada, eş zamanlı olarak milyonlarca insan tarafından sadece ücretsiz etkinliklerle kutlanıyor. Günümüzde cumhurbaşkanları, belediye başkanları, okullar, hastaneler, dernekler, vakıflar, dünyaca ünlü sporcular, iş insanları, Hollywood yıldızları ve daha birçok kişi ve kurum, GWD'yi destekliyor. Covid-19 salgını ile birlikte GWD daha da önem kazandı. Herkesi; Global Wellness Day'i 10 Haziran 2023 Cumartesi günü "Bir gün tüm yaşamınızı değiştirebilir" sloganımız ile kutlamaya davet ediyorum. Covid-19 sonrası bireyler, markalar ve yatırımcılar 'iyi yaşam' konusunda daha bilinçli hale geldi. Wellness sektörüne yatırım yapılması kesinlikle bir gereklilik, gelecek nesilleri daha iyiye doğru şekillendirmeye yardımcı olacak bir yatırımdır."

"AYAK MASAJI EĞİTİMİ VERECEĞİZ"

Mustafa KARSLI / Türk Çin Kültür Derneği Başkan Yardımcısı

Pandemi öncesi bazı kurum ve kuruluşlarla iş birliği halinde başta görme engelliler olmak üzere, gençlere yönelik Çin'in en önemli masaj türlerinden biri olan 'ayak masajı' eğitimi projesini geliştirdik. Dünyanın birçok yerinde yaygın olan bir masaj şekline yönelik eğitim projemiz, pandemiden dolayı kesintiye uğradı. Ayaklarımız vücudumuzun birçok bölgesinin ve organlarımızın haritası özelliği taşıyor. Ayakaltındaki akupunktur noktalarına uygulanan bu masaj, tedavide önemli yardımcı unsurdur. Projenin başlangıç bölümünde öncelikle görme engellilere yönelik vereceğimiz bu eğitimi daha sonra ilgilenen tüm gençlerimiz için genişleteceğiz. Ayak masajı eğitimlerini Türkiye'de yaşayan Çinli doktorlar verecek. Ayak masajı eğitiminin yanı sıra, Geleneksel Çin Tıbbı eğitimlerimizi de hızlandırıyoruz. Geleneksel Çin Tıbbı, günümüzde 150'yi aşkın ülkede uygulanıyor. Geleneksel Çin Tıbbı Ulusal İdaresi, önümüzdeki 5-10 yıllık süreçte 100 bini aşkın uzman yetiştirmeyi hedefliyor. Dernek olarak bu projeyi yakından takip ettiğimiz gibi, Türk öğrencileri Çin'in çeşitli üniversitelerindeki burslardan da yararlandırıyoruz. Gelişmekte olan Geleneksel Çin Tıbbı, gençlerin önüne geleceği olan bir kariyer fırsatı sunuyor. Bizimle iletişime geçen gençlerimize bu alanda hem Türkiye hem de Çin'de eğitim ve burs imkânı sağlayacağız.

"HAMAM, KAN DOLAŞIMINI HIZLANDIRIYOR"

Dr. Şebnem Akman BALTA / Sanitas SPA Kurucu Ortağı, Medulux Sağlık Turizmi Acentesi Kurucusu

Kişi sağlıklı olursa önce kendisine, sonra ailesi, iş hayatı ve ülkesine verimli katkı yapabilir. Wellness, işte bunun tam da ortasında yer alıyor. Çünkü sağlıklı yaşamdan, insanın kendisi için ayıracağı özel saatleri anlamalıyız. Wellness için öncelikle iyi bir hamam bakımını tavsiye derim. Örneğin, kan dolaşımını hızlandıran, bağışıklık sistemini güçlendiren iyi bir detoks terapisi olan hamam bakımı ile ardından masajı kombinlemek, kişiyi çok daha sağlıklı ve ertesi gün daha dinç yapıyor.

Yoğun iş temposunda çalışıp, iş stresinden uzaklaşmak isteyenlerin hamam bakımlarına özen göstermemiz lazım. Roma İmparatorluğu döneminden beri Gymnasium adı verilen toplanma alanlarında insanlar, hem sosyalleşme hem de SPA keyfi yaşayarak aslında SPA ile sosyalleşmeyi birleştirmişler. Esnetme ve çekmenin uygulanamayacağı kişilere, bizim imza masajımız olan Sanitas signature'yi öneriyoruz. 2023'e ve tüm diğer yıllara damga vuracak olan bakım, hamamdır. 2023 trendleri arasında özellikle peeling'leri öneririm. Kahve, gül, deniz tuzu ve esmer şeker gibi vücut peeling'leri tercih edilebilir. Kış döneminde, özellikle vücudu nemlendirmesi açısından esmer şeker peelingi'ni tavsiye ediyorum. 'Sanitas imza' masajında misafirimizin tercihine göre bambu veya sıcak taş kullanıyoruz. Burada içinizi ısıtacak, güzel bir kış bakımı da 'La Stone' dediğimiz taş terapi bakımını da tavsiye ediyorum.

RUHSAL VE BEDENSEL YENİLİK

Gündelik yaşamın yarattığı ruhsal ve bedensel yorgunluktan uzaklaşıp güne tazelenmiş bir şekilde devam etmek önem kazanıyor. İstanbul'un Anadolu yakasında hizmet veren Address Istanbul'daki THE SPA, misafirlerine Türk Hamamından organik masaja, sertifikalı özel ürünlerle uygulanan cilt ve vücut bakımlarından nefes terapisine kadar zengin içerikler sunuyor. Zengin içeriklerin; masaj, nefes ve sıcak taş terapisi, hamam, aromaterapi, kişiye özel bakımlar, mucizeler yaratan doğal yöntemler ve gücünü doğanın saflığından alan cilt bakım ritüellerini içerdiği belirtiliyor. Dokunuşları, kokusu ve dinginliğiyle içsel bir yolculuğa çıkaracakları misafirlerinin, kendilerine sunulan geniş organik ve doğal terapi seçenekleriyle yenilendiği kaydediliyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.