2023, fuarcılığın yeni ‘altın yılı’ olacak
PARA ARAŞTIRMA/ HÜLYA GENÇ SERTKAYA Pandeminin etkisinin azalmasıyla Türk fuarcılık sektörü 2023'te yeni "altın yıla" hazırlanıyor. Türkiye genelinde 113'ü uluslararası olmak üzere 345 fuarın organize edilmesinin planladığı 2023'te, 5973 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında fuar destekleri daha da etkin hale getiriliyor. 1 Ocak 2023 itibarıyla yürürlüğe girecek olan karar çerçevesinde hedef ülke, hedef sektör ayrımı yapılmaksızın tüm ülkelerde fuar katılımı sağlayacak mikro ve küçük işletmelerin fuar katılımına ilişkin harcamalarının yüzde 75 desteklenmesi ve daha fazla sayıda fuara katılımlarının teşvik edilmesiyle fuar destekleri tabana yayılıyor. Ayrıca yurtdışında düzenlenen fuarlara katılım sağlayan firmaların yer alacakları ikili iş görüşmeleri, organizatör tanıtım desteği kapsamına alınmış olup böylece firmaların iş yapma potansiyeli artırılıyor. 2022 yılında; 22 Eylül itibarıyla 581.5 milyon TL destek ödemesi yapan, yılsonu itibarıyla destek miktarını 1.1 milyar TL'ye çıkaracak olan Ticaret Bakanlığı'nın 2023 yılında fuarlar kapsamında 2.3 milyar TL destek vermesi planlanıyor. Ticaret Bakanlığı'nca 2023'te desteklenen fuar sayısının ise 2 bin 100'ün üzerinde olması öngörülüyor. Savaş nedeniyle Rusya-Ukrayna'da fuarların iptal edilmesi veya ertelenmesinin ardından katılımcılar rotalarını alternatif fuarlara çevirirken, İstanbul'da düzenlenen fuarlara ilginin arttığı ifade ediliyor. Bu gelişme, yurtiçi fuarcılığın geliştirilmesi açısından fırsat olarak değerlendiriliyor. Pandeminin etkisinin kalkmasıyla sektörün hızla toparlanmaya başladığına dikkat çeken sektör temsilcileri; 2023'te fuarcılık sektörü performansının pandemi öncesi dönemin üzerine çıkacağını, çok daha fazla firmanın ürün sergileyeceği, yabancı ziyaretçi sayısının yükseleceği, bu fuarların ülke ihracatına katkısının artacağını vurguluyor. Gelişmekte olan ekonomisi ile Afrika'nın yeni bir iş alanı olarak öne çıktığına işaret ediyorlar.
SEKTÖR YARALARINI SARIYOR…
Öncelikle pandeminin fuarcılık sektörüne etkilerine ve normalleşmenin sektöre yansımalarına bir göz atalım. Bu noktada sözü, sektör temsilcilerine bırakalım. Türk fuarcılık sektörünün 2019'da altın çağını yaşadığını vurgulayan CNR Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ceyda Erem, yurt genelinde 485 irili ufaklı fuar organize edildiğini, bu fuarların büyük çoğunluğunu ihtisas fuarlarının oluşturduğunu kaydetti. Bunların önemli bir kısmının da ihracata yönelik düzenlendiğinin altını çizen Erem, gerçekleşen anlaşmalarla 140 milyar dolara yakın ihracatın gerçekleştiğini ifade etti. 2020'de ise pandeminin etkisiyle sektörün durma noktasına geldiğini anımsatan Erem, dünya genelinde neredeyse bütün fuarların ertelendiğini, bu durumun fuarcılık sektörünün yanı sıra küresel olarak üretici, ihracatçı ve tedarikçileri de olumsuz etkilediğini kaydetti. 2021'de pandeminin etkisini azaltmasıyla fuarcılık sektörünün yaralarını sarmaya başladığını belirten Erem, "Yıl içerisinde ancak 254 fuar organize edilebildi. Düzenlenen 254 fuara, toplam 30 bin 595 katılımcı geldi. Fuarların toplam yabancı katılımcı sayısı 7 bin 378 oldu" diye konuştu.
Fuarcılık sektörünün 2022'in ilk dokuz ayında tamamen toparlandığını, eski gücünü yakaladığını, ekonomik büyümeye katkı sağlamaya devam ettiğini dile getiren Erem, bu yılsonuna kadar, Türkiye'de 600'e yakın fuar organize edileceğini, bunların çok büyük bir kısmını ihracata doğrudan etki eden ihtisas fuarları oluşturacağını kaydetti.
Türk fuarcılık sektörü açısından 2023 yılının, 2019'daki altın döneminden çok daha verimli geçeceğini düşündüğünü vurgulayan Erem, "Önümüzdeki yıl fuar organizasyonlarında çok daha fazla firmanın ürün sergileyeceğini, özellikle yabancı ziyaretçi rakamlarının artacağını, bunun da doğrudan ülkenin ihracatına katkı sağlayacağını tahmin ediyorum" dedi.
"AFRİKA YENİ BİR İŞ ALANI OLARAK ÖNE ÇIKIYOR"
Fuarcılık sektöründe 2021-2022 yıllarının yeni bir açılımı beraberinde getirdiğini vurgulayan TÜYAP Fuarcılık Grubu CEO'su Zeynep Ünal Öztop, 30'u aşkın ülkeden 15 bin fuar katılımcı ve ziyaretçisiyle Dünya Fuarcılık Örgütü UFI'nin hazırladığı Küresel Geri Dönüş Raporu'na göre fuarların katılımcı ve ziyaretçiler için en çok tercih edilen kanal olma özelliğini koruduğunu, ancak katılımcı firmaların artık ziyaretçi sayısını değil ziyaretçi kalitesini önemsediğini kaydetti. 2021'de sadece altı fuar düzenlemelerine karşın katılımcılar ve ziyaretçilerden çok olumlu dönüşler aldıklarının altını çizen Öztop, şunları söyledi:
"2022 yılının ilk yarısında ise 21 fuar düzenledik. Düzenlenen fuar sayısı üç katını aşınca ziyaretçi rakamlarında da büyük artış yaşandı. Bunun yanı sıra özellikle Avrupa ve Afrika kıtalarından gelen yabancı ziyaretçi sayısında artış gözlemlendi. Avrupa'daki artışın en önemli nedeni, Türkiye'nin içinde bulunduğu ekonomik konjonktür, pandemide daha da ortaya çıkan uygun nakliye imkanları ve erişilebilirlik. Afrika ise gelişmekte olan ekonomisi ile Türk firmalar için yeni bir iş alanı olarak öne çıkıyor. Bu fuarlarda yapılan iş birlikleri önemli sonuçları da beraberinde getirdi. İş bağlantılarının kurulma süreci, gelen ziyaretçilerin niteliğiyle doğru orantılı olarak, fuarcılığın altın yılı olarak görülen 2019'u neredeyse yakaladığını söylemek mümkün. Önümüzdeki yıl ise pandemide elde ettiğimiz kazanımların üzerine daha fazla koyarak, onlarca sektöre ev sahipliği yapacağız. Tüyap Fuarcılık Grubu olarak yeni fuar projelerimizle de adımızdan söz ettireceğiz" dedi.
FİZİKİ FUARLAR OLMAZSA OLMAZ…
Bilişim alanındaki teknolojik tüm gelişmelere rağmen fuarların en büyük pazarlama mecrası olma işlevini koruduğunu vurgulayan Ceyda Erem, fuar organizasyonlarının yüzlerce ürünün birebir görülebilmesini, yetkililerle yüz yüze görüşülmesini, ürünle ilgili detaylı bilgilerin alınmasını doğrudan sağlayan bir işleve sahip olduğunu kaydetti. Fuarların beş duyuya hitap ettiğinin altını çizen Erem, "2022 yılının ilk dokuz ayında pandeminin etkisinin tamamen geçtiğini söyleyebilirim. Bu dönemde gördük ki, uluslararası alıcılar ürünlere dokunmayı, birebir iletişim kurmayı, ürün karşılaştırması yaparak doğru kararlar vermeyi özlemiş. Başta ağız ve diş sağlığı fuarımız olmak üzere gıda, lojistik gibi fuarlarımız ziyaretçi rekorları kırdı. Pandeminin en büyük kalıcı etkisi, fuarların sektörel olarak bölünmesi ve işlevsellerini artırması oldu. Bu da fuarlarda daha fazla ticari fayda yaratılmasına sebep oldu" dedi.
"Biz de yüz yüzenin yerini hiçbir şeyin tutmadığına inandık" diyen TÜYAP Fuarcılık Grubu CEO'su Öztop, dijital imkanları fiziki fuarlar için seferber ettiklerini vurguladı. Hibrit modelde dijital hizmetleri aktif kullanan katılımcıların fuar veriminin diğerlerine göre yüzde 32 daha fazla olduğunu dile getiren Öztop, "Önemli anlaşmaların sadece sanal fuarlar üzerinden yürümesi orta vadede mümkün değil. Kritik sektörlerde de fiziki fuarlar olmazsa olmaz" ifadelerini kullandı.
Atis Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı Bilgin Aygül ise pandemi sonrasında iş yapma şekillerinde değişiklik olsa da sanal fuarların fiziki fuarların yerini tutamayacağını ifade etti. Fuarlarda kurulan ilişkilerin yalnızca mal alıp satma değil, yeni teknolojileri tanıma, o teknolojileri satın alma, ortak yatırım yapma gibi imkanlar verdiğini belirten Aygül, dolayısıyla bunların kalıcı olacak şekilde geri dönmesinin 2023 beklentileri arasında olduğunu kaydetti
YURTİÇİ FUARCILIĞI GELİŞTİRME FIRSATI…
Şimdi de kısaca Rusya-Ukrayna savaşının sektöre etkilerine bakıyoruz. Savaş, Ukrayna ve Rusya'da düzenlenen fuarların iptal edilmesine veya ertelenmesine neden olurken, ABD ve Avrupalı katılımcı ve ziyaretçilerin iştirak etmemeleri neticesinde gerçekleştirilen fuarların performanslarında da düşme eğilimi görüldü. Rusya-Ukrayna savaşı ve yaşanan siyasi gerginlik Ticaret Bakanlığı'nın desteklediği yurt dışı fuar sayısında ise ciddi bir azalmaya yol açmadı. Ticaret Bakanlığı'ndan edinilen bilgiye göre, Bakanlığın desteği kapsamında Rusya'da milli katılım organizasyonu gerçekleştirilecek 23 fuardan ikisi, Ukrayna'da milli katılım organizasyonu gerçekleştirilecek üç fuardan ikisi iptal edildi. Ukrayna ve Rusya'da düzenlenen fuarlar yerine Türk ve diğer ülke katılımcılarının rotalarını alternatif fuarlara çevirdikleri, özelikle İstanbul'da düzenlenen fuarları tercih ettiklerinin gözlendiği, bu gelişmelerin yurtiçi fuarcılık sektörünün gelişmesi açısından da bir fırsat olarak düşünüldüğü kaydedildi.
FUARCILIKTA DENGELER DEĞİŞECEK…
Tüyap Fuarcılık Grubu CEO'su Öztop, Rusya'nın savaşta olmasının oradaki fuarcılık faaliyetlerini sekteye uğrattığını vurgulayarak, bu durumun Orta Asya ve Doğu Avrupa coğrafyasında Türkiye'yi daha da ön plana çıkardığını belirtti. Rusya'ya uygulanan global yaptırımların devam etmesinin fuarcılıkta dengeleri daha da değiştireceğini dile getiren Öztop şunları kaydetti:
"Dolayısıyla Dubai ve İstanbul rağbet görüyor, biz de dünya fuarcılığından ülkemizin aldığı payı arttırabilmek için ciddi bir rekabet içindeyiz. Bir yandan global tedarik zincirinde yaşanan değişimin de etkisi ile Avrupalı ziyaretçilerin de fiyat/performans dengesinde öne çıkan Türk üreticilere ve dolayısıyla ülkemizdeki fuarlara yöneldiklerini söylemek mümkün. Biz de bu ticari dengeleri yakından takip ederek Tüyap Fuarcılık Grubu olarak sadece Türkiye'de fuar organizasyonları ile sınırlı kalmayacağımız yeni bir döneme giriyoruz. Türk katılımcılar için öne çıkan tüm yurt dışı pazarlarda yerel sektörel hakimiyetimizden güç alarak Türk katılımcıları, milli katılım organizasyonları ile farklı dış pazarlar ile buluşturacağız. Böylece ihracatçı firmalarımızı hem kendi fuarlarımızda yabancı ziyaretçiler ile buluşturup hem de milli katılım organizasyonları ile ihracat potansiyellerini destekleyeceğiz."
"TEDARİK ZİNCİRLERİ TÜRKİYE'YE KAYIYOR"
Rusya ve Ukrayna'nın ürün tedariki açısından önemli iki ülke olduğunu dile getiren Ceyda Erem, Amerika ve Avrupa ülkelerinin uyguladığı ambargolar ve yaptırımların, en başta Avrupa ülkelerini çıkmaza soktuğunu kaydetti. Hal böyle olunca birçok ülkenin tedarik zincirlerinin Türkiye'ye doğru kaydığını dile getiren Erem, "Kuzeyimizdeki fuarların iptal olması, Türk fuarcılık sektörünün bu süreçten karlı çıkmasını sağladı. Uluslararası yatırımcılar rotalarını Türkiye'ye çevirdi, yatırımlarına burada yön vermeye başladı. CNR Holding tarafından hayata geçirilen fuarlar, bu süreçte ciddi yabancı sektör profesyonellerini misafir ediyor. Bunu, sadece ziyaretçi olarak ele almamak gerekiyor. Kuzey komşularımızdan firmalar bizim fuarlarımıza katılarak ürün sergiliyor. En son İstanbul'da organize ettiğimiz gıda fuarımıza Rusya milli katılım olarak yer aldı. Fuarın neredeyse dörtte birini Rus firmalar oluşturdu diyebilirim. Dünya ülkeleri, güvenli ve istikrarlı liman olarak gördükleri Türkiye'de ciddi yatırımlar da gerçekleştiriyor. Ürün tedarikinin büyük bir kısmını ülkemizden ve fuarlardan sağlıyorlar. Bunu yanı sıra şirket merkezlerini Türkiye'ye taşıyan firmalar da azımsanamayacak seviyede. Gayrimenkul yatırımları da cabası" diye konuştu.
2.3 MİLYAR TL DESTEK VERİLMESİ PLANLANIYOR
2020'de pandemi nedeniyle pek çok fuarın iptal edilmesiyle fuarlar kapsamında 2019'daki destek ödemelerinin bir bölümünün 2020'de yapılması neticesinde 560.6 milyon TL destek ödemesi yapılmıştı. Ticaret Bakanlığı'ndan edinilen bilgiye göre 2020'de iptal edilen fuarların destek ödemelerindeki etkileri 2021'e yansımış olup 2021'de desteklenen fuar sayısında 2020'ye göre yaklaşık iki katı artış olmasına karşın, 2021'de 174.7 milyon TL olarak gerçekleşmişti. 2021'in destek ödemelerinin bir bölümü de 2022'ye yansıdı. 2022'de; 29 Eylül 2022 tarihi itibarıyla fuarlar kapsamında 581.5 milyon TL destek ödemesi yapılmış olup yıl sonu itibarıyla bu rakamın 1.1 milyar TL'ye ulaşması öngörülüyor. 2023 yılında ise; 5973 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında mikro/küçük İşletmelerin yüzde 75 oranında desteklenmesi, daha fazla sayıda fuara katılımları, ikili iş görüşmelerinin desteklenmesi nedeniyle fuarlar kapsamında 2.3 milyar TL destek verilmesi planlanıyor.
BAKANLIK 2 BİNDEN FAZLA FUARI DESTEKLEYECEK
Ticaret Bakanlığı'ndan edinilen bilgiye göre 2019'da Bakanlığın desteği kapsamında 279 fuara milli katılım organizasyonu gerçekleştirilmiş olup bin 820 fuar bireysel katılımı desteklenen uluslararası sektörel yurtdışı fuarlar listesine alındı. 2020'de ise pandemi nedeniyle çok sayıda fuar iptal edilirken, 60 fuara milli katılım organizasyonu gerçekleştirildi, 459 fuar bireysel katılımı desteklenen uluslararası sektörel yurtdışı fuarlar listesi kapsamına alındı. 2021'de pandemide alınan önlemlerin gevşetilmesiyle beraber 2020'de destek verilen fuar sayılarına göre artış yaşandı. 2021'de 116 fuara milli katılım organizasyonu gerçekleştirilirken, 491 fuar bireysel katılımı desteklenen uluslararası sektörel yurtdışı fuarlar listesi kapsamına girdi. Pandeminin etkisinin kalkmasıyla 2022'de halihazırda Ticaret Bakanlığı'nca 259 fuara milli katılım izni verildi, bin 174 sektörel nitelikli uluslararası fuara bireysel katılım destek kapsamına alındı. Yıl sonu itibarıyla bu sayıların daha da artarak 2019'da desteklenen fuar sayılarına ulaşacağı öngörülüyor. 2023'te ise pandemiden önceki sayıların çok daha üstüne ulaşacağı, desteklenen fuar sayısının 2 bin 100'ün üzerinde olacağı öngörülüyor. Fuarcılık sektörünün 2022'den itibaren yukarı doğru bir ivme yakaladığı, firmalar tarafından taleplerin önemli ölçüde arttığı gözlenmekte olup firmaların ticari hacimlerini artırmalarında fuarların ve sektörel etkinliklerin çok özel ve kritik bir rol oynayacağının altı çiziliyor.
113'Ü ULUSLARARASI TOPLAM 345 FUAR DÜZENLENECEK
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) 2023 Yılı Fuar Takvimi'ne göre gelecek yıl Türkiye genelinde 232'si ulusal, 113'ü uluslararası olmak üzere toplam 345 fuar organize edilecek.2023'te organize edilecek fuarların 341'i ihtisas, sadece dördü genel fuar türünde olacak. 2023'te en yoğun fuar programı, 53 fuarla Mayıs ayında gerçekleşecek. Mayıs ayından sonra yoğunluk 50'şer fuarla Eylül ve Ekim aylarında olacak. Gelecek yıl düzenlenecek 345 fuarın illere göre dağılımında sırasıyla; İstanbul 201, İzmir 25, Antalya 21, Bursa 14, Ankara 11 ve Van 10, Gaziantep dokuz, Muğla altı, Samsun beş fuar ile dikkat çekiyor. 2023'te tarım ve hayvancılık sektöründe 36, gıda sektöründe 22, eğitim sektöründe 21, inşaat malzemeleri sektöründe 16, hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe 13, tıp ve tıbbi cihazlar sektöründe 12, enerji alanında 11, mobilya sektöründe 10, turizm sektöründe 9, deri teknolojileri, metal işleme ile pazarlama sektörlerine yönelik ise 8'er fuar yapılacak.
DESTEK ORANI YÜZDE 75'E ULAŞIYOR
Ticaret Bakanlığı, mal ticaretine ilişkin yurtdışında düzenlenen uluslararası fuarlara firmaların katılımları ve organizatörlerin tanıtım harcamalarını "Yurt Dışında Gerçekleştirilen Fuar Katılımlarının Desteklenmesine İlişkin Karar" kapsamında destekliyor. Bu çerçevede, Bakanlıkça belirlenip ilan edilen sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara firmaların bireysel katılımı, bunun yanı sıra Bakanlıkça yetkilendirilen organizatörler tarafından düzenlenen fuarlara firmaların milli katılımı ve ayrıca sektöründe önde gelen prestijli fuarlara katılımda yer kirası, nakliye, ulaşım ve standa ilişkin giderler yüzde 50 oranında ve belirli limitler dahilinde destekleniyor. Bununla birlikte, hedef ülkelerde düzenlenen fuarlara katılımda yüzde 20, hedef ülkelerde düzenlenen fuarlara iştirak eden katılımcının hedef sektörlerde iştigal etmesi halinde ise yüzde 5 ilave destek sağlanıyor. Destek oranı yüzde 70, yüzde 75'lere ulaşıyor. Ayrıca; Bakanlık tarafından yetkilendirilen organizatörler tarafından düzenlenen milli katılım organizasyonunun tanıtımına yönelik harcamalar yüzde 50 oranında ve belirli limitler dahilinde destekleniyor. Bu çerçevede, 2022'de halihazırda 259 fuara milli katılım izni verildi, bin 174 sektörel nitelikli uluslararası fuar bireysel katılım destek kapsamına alındı.
Ayrıca Bakanlıkça belirlenen sektörel nitelikli uluslararası yurtiçi fuarların dış tanıtımının sağlanması ve uluslararası düzeyde katılımın artırılması amacıyla organizatörlerin yapacakları tanıtım harcamaları ile katılımcıların yer kirası ve stand harcamaları yüzde 50 oranında destekleniyor. 2022 yılı itibarıyla halihazırda Ticaret Bakanlığı'nca destek kapsamına alınan 49 uluslararası nitelikli sektörel yurtiçi fuar bulunuyor. İş birliği kuruluşlarınca gerçekleştirilen sanal fuar katılımları ve sanal fuar organizasyonları yüzde 50 oranında ve belirli limitler dahilinde destekleniyor.
Bu arada yazının girişinde detaylarına yer verdiğimiz üzere 1 Ocak 2023'te yürürlüğe girecek olan 17 Ağustos 2022 tarihli ve 5973 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İhracat Destekleri Hakkında Karar kapsamında fuar destekleri daha da etkin hale getirildi.
"BİNLERCE KİŞİYE İSTİHDAM SAĞLIYORUZ"
Ceyda EREM / CNR Holding Yönetim Kurulu Başkanı
CNR Holding olarak 2022 yılını başarılı bir şekilde geçiriyoruz. Bu yıl ağız ve diş sağlığı, gıda, mobilya, gayrimenkul, tarım ve makineleri, yapı sektörü lojistik, denizcilik gibi pek çok alanda 40'a yakın fuar organize ediyoruz. Her yıl olduğu gibi 2022'de düzenlediğimiz fuarlar aracılığı ile başta üretim, ulaşım ve konaklama olmak üzere çok sayıda sektöre, binlerce kişiye istihdam sağlıyoruz. 2023 yılını ele alacak olursak, CNR Holding'in fuar organizasyonlarını kıtalararası bir kimliğe kavuşturuyoruz. İlkini geçtiğimiz ay Ruanda'da düzenlediğimiz hazır giyim ve ayakkabı fuarlarımızı 2023'te de devam ettireceğiz. Bu sektörlerin yanı sıra gıda, horeca, mobilya, yapı, inşaat, tarım gibi 20'ye yakın lokomotif sektöre Afrika ülkelerinde fuarlar düzenleyeceğiz. İlk fuarımız, özellikle Kenya, Somali, Etiyopya, Senegal gibi ülkelerden oldukça ilgi gördü. Öyle ki, bu ülkelerin yöneticileri kendi ülkelerinde de fuar düzenlememiz için yoğun baskı yapıyor. Bu, CNR Holding ve Türk fuarcılık sektörü açısında oldukça önemli bir gelişme. Bunun yanı sıra fuar organizasyonlarımızı ağırlıklı olarak İstanbul'da gerçekleştiriyoruz. Bu durum, 2023'te de devam edecek. Ayrıca Anadolu fuarlarımıza da oldukça önem veriyoruz. Antalya, Ankara ve Mersin gibi şehirlerdeki fuar organizasyonlarımızı önümüzdeki yıl daha da artırıyoruz.
"ÇALIŞMALARIMIZA HIZ KESMEDEN DEVAM EDECEĞİZ"
Zeynep ÜNAL ÖZTOP / Tüyap Fuarcılık Grubu CEO'su
2022'nin ikinci yarısında yurtdışı ziyaretçilere odaklanan ve tarım sektörünün B2B anlamında önemli bir buluşması haline geleceğine inandığımız Agro Show Eurasia fuarımızı ilk kez gerçekleştireceğiz, aynı zamanda Maden Türkiye Fuarı esnasında da 17. Uluslararası Cevher Hazırlama Sempozyumu'na ev sahipliği yapacağız. 2023 için de hız kesmeden çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yeni fuar projelerimizin anlaşmaları, sektör temsilcileri ve dernekleriyle imzalandı. Hostech by TUSİD, EDT Fuarı, Fastener Expo ve Franchise Fuarı gelecek sene Tüyap Fuarcılık Grubu organizatörlüğünde düzenlenecek. IDEF'23 Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı, Millî Savunma Bakanlığı ev sahipliğinde, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanlığı katkılarıyla, Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı yönetim ve sorumluluğunda ve bizim organizatörlüğümüzde 9-12 Mayıs 2023 tarihleri arasında TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi'nde olacak. Bunun dışında plastikten makinaya, ambalajdan medikale ve mobilyaya kadar birçok alandaki marka fuarımız yine önümüzdeki yıl da düzenlenecek. Aynı zamanda kesinleşen beş ülkedeki altı fuara milli katılım organizasyonları düzenleyerek Türk firmalarını yurtdışındaki fuarlarda da kolay bir şekilde yer almalarını sağlayacağız. Önümüzdeki yıl daha yoğun bir şekilde ve çeşitli sektörlerin ticaretine yeni projelerle katkı sunmaya devam edeceğiz.
"2023 AJANDAMIZDA ÖNEM VERDİĞİMİZ SANAT FUARLARIMIZ VAR"
Bilgin AYGÜL / ATİS Fuarcılık Yönetim Kurulu Başkanı
2022 yılının ilk dokuz ayı çok yoğun geçti, ancak henüz pandemi öncesi performans yakalanamadı. Pandemi için alınan önlemlere rağmen özellikle büyük fuarlarda istenilen boyutlara ve büyüklüklere gelinemedi. 2023 yılının çok daha iyi olacağını, pandemi öncesi dönemin üzerine çıkılacağını düşünüyorum. Yabancı kalıtım sayısı artacak. Bölgesel gerilimler, Rusya ve Ukrayna savaşı ve Rusya'ya yönelik yaptırımların etkisiyle hem Rusya'daki fuarlar hem de Avrupa'daki fuarlara Rus firmalarının katılımları çok ciddi şekilde etkileyecek. İran'da bilindiği üzere ağırlaşan bir ambargo söz konusu. Bu nedenle İran'daki fuarlara uluslararası boyutta ciddi bir katılım sorunu yaşanıyor. Biz 1-4 Ekim'de Sanayi Fuarı'na İran'da Türk firmalarının katılımını sağladık. 28 Ekim-3 Kasım'da da otomotiv yan sanayi ile ilgili fuara Türk firmalarını götüreceğiz. Ambargo ağırlaştırıldığından dolayı uzun zamandır ödeme koşullarında sıkıntı yaşanması, ilgiyi azaltıyor. 2010 öncesinde 300 firma ile katıldığımız Sanayi Fuarı'na ancak 5-10 firma ile katılabildik. Umarız Rusya-Ukrayna savaşı bir an önce durur, bu süreçte komşu ve çevre ülkelerle daha sağlıklı organizasyon imkanı bulabiliriz. Yeni değişen koşullarda firmaların önünü açıcı ilişkileri kurmalıyız. Şu an Rus firmalarının ve İran firmalarının Türkiye üzerinden dünyaya açılma çabaları var. Bunu iyi değerlendirmek lazım. Bu konuda tercihli fuarları yaşama geçirmek gerekir. 2023 ajandamızda önem verdiğimiz sanat fuarlarımız, beyaz eşya fuarımız var. 2023'ten itibaren tekrar biz de yurtdışı fuarlarına hem Türk firmalarını getirme hem de oralarda uluslararası boyutta fuarlar yapma düşüncemiz var.