Türkiye’de kahve pazarı 3 milyar TL’ye ulaştı

GİRİŞ TARİHİ: 22.05.2023 GİRİŞ TARİHİ: 12:51 SON GÜNCELLEME: 22.05.2023 12:51
Türkiye’de kahve pazarı 3 milyar TL’yi bulurken, sektörün yeni yükselen değeri soğuk kahve oldu. Kafelerdeki tüketimin yanı sıra evde kolay yapımı, içindeki kafeinin artırdığı enerji ve konsantrasyon nedeniyle de soğuk kahveler, özellikle yeni nesil için ilgi çekici bir seçenek.

PARA ARAŞTIRMA/ ÖZGE ÖZ Türkiye'de kahve pazarı 3 milyar TL'yi bulurken, sektörün yeni yükselen değeri soğuk kahve oldu. Türkiye'de kahve sektörü büyümesini sürdürürken, soğuk kahve sektörü de büyük bir ivme yakalamış durumda. Bağımsız araştırma verileri, soğuk kahve pazarının geçtiğimiz yedi yılda yaklaşık altı kat büyüme kaydettiğini gösteriyor. Bu veriler, tüketicilerin soğuk kahveye her geçen gün daha da yaklaştığını gösteriyor. Soğuk kahve sektörü, normal kahve sektörüne göre daha hızlı büyüyor. Sektör, aynı zamanda 300 milyon TL'lik değere ulaştı. Türkiye'de soğuk kahve tüketimine gelecek olursak, araştırmalar gösteriyor ki son yıllarda kahve pazarı hızla büyürken aynı zamanda pazardaki trendler de değişiyor. Nitelikli kahveye olan eğitim arttığı gibi aynı zamanda farklı kahve türlerine olan ilgi de hızla gelişiyor ve değişiyor. Soğuk kahve kategorisi de Türkiye'de nispeten "yeni" olmakla birlikte hızla büyüyen alanlardan biri. Bunda tüketicilerin farklı lezzet arayışlarının yanı sıra soğuk kahvenin sunduğu enerji ve konsantrasyon artırıcı olması, serinletici olması gibi fayda odaklı özellikler de sıralanabilir. Trend haline gelmiş soğuk kahveler, özellikle yeni nesil tarafından sıcak havalara çare gibi görülen bir yaz içeceği olarak tüketiliyor. Böylece soğuk kahve, yeni nesil için ilgi çekici bir içecek haline geldi. Öte yandan sohbetler ya da dinlenme vakitleri sırasında keyif için içilen, yılın her zamanı talep edilen bir seçenek haline geldi. Sadece Türkiye'de değil, dünyada da soğuk kahveye genel anlamda bir ilgi var. Pazara eklenecek yeni ürünleri ise tüketicilerin istekleri belirleyecek gibi duruyor.

SON BEŞ YILDA ÇOK BÜYÜDÜ

Türkiye'de soğuk kahve pazarı, soğuk içecek kategorisinin yüzde 3'lük kısmını oluşturuyor. Toplam hacme ve soğuk içecek kategorisine baktığımızda, büyüme potansiyelinin yüksek olduğu görülüyor. Nestlé Türkiye Nescafé İş Birimi Genel Müdürü Hüseyin Necdet Kalkan konuyla ilgili, "Türkiye'de soğuk kahveye olan talep ve eğilim gün geçtikçe artış gösteriyor. Soğuk kahve kategorisinin diğer soğuk içeceklere kıyasla son beş yılda en çok büyüme gösteren kategori olduğunu söyleyebiliriz. Yatırımlarımız ve kampanyalarımızla soğuk kahvenin toplam soğuk içecek kategorisindeki iş payının 2019'dan 2022 yılına kadar yüzde 3'lük paya ulaşmasına ciddi katkı sağladık" diyor. Nescafé Xpress olarak 2009'da Nestlé çatısı altında sektörde yer alan markanın, bu kategoride Original, Café Choco, Vanilla, Black Roast, şeker ilavesiz Café Latte, şeker ilavesiz Americano ve Caramel olmak üzere halihazırda yedi soğuk kahve çeşidi var. Konuyla ilgili Kalkan, "Pazara girdiğimiz ilk günden bu yana Nescafé Xpress, kategorinin açık ara lideri konumunda. 2020'de yerel üretime geçilmesiyle hem inovasyon hızımız hem de bu kategoriye yaptığımız yatırımlarımız arttı" şeklinde konuşuyor. Kalkan, kategoriye yeni ürün eklenebileceğini de belirterek "Gençleri ulaşmak istedikleri hedef noktalarına varmaları için cesaretlendirmeyi marka amacı edindik. Bu doğrultuda değişen ve gelişen tüketici tercihlerine ve ihtiyaçlarına yönelik çalışmalarımızı sürdürüyoruz." Tüketiciler tarafından en çok beğenilen ve tercih edilen Nescafé Xpress kahveleri ise Original ve Café Choco olarak öne çıkıyor. Kalkan, son olarak "2020'de, şeker ilavesiz ürün ailemizi piyasaya sunduk, 2021 yılında da Caramel ürünümüzle farklı lezzetlerle ürün grubumuzu da çeşitlendirdik. En yakın rakibimizin 5,7 katı pazar payımız bulunuyor" diyor.

MODERN DEĞİŞİMİ İFADE EDİYOR

Dimes, 2018'de Obsesso markası ile giriş yaptığı soğuk kahve pazarında, şu an yedi lezzet alternatifi sunuyor. Obsesso'daki kahve çeşitlerine bakacak olursak; Latte, Mocha, White Chocolate Mocha, Cappuccino ve Caramel Macchiato başta olmak üzere çeşitli alternatifler yer alıyor. Dimes Kıdemli Marka Yöneticisi Merve Ekem Dumanoğlu, "Tüketicilerimizin genç, havalı ve keyif veren bir marka olarak tanımladığı Obsesso'nun sunduğu keyifli soğuk kahve deneyimi ve iletişim çalışmalarımızla, güçlü bir büyüme elde ettik. 2022'de yürüttüğümüz çeşitli kampanyalar ile marka bilinirliğimiz yüzde 93'e ulaştı" diyor. Marka, 2022'de bu kategoriye Iced Cappuccino'yu ekledi. Ekem Dumanoğlu, "Bu yıl içerisinde ise tüketici tercihleri ve trendler doğrultusunda planlayıp, Ar-Ge gücümüzle geliştirdiğimiz ve hem tüketicilerimizin hayatlarına hem de pazara değer katmak için oluşturduğumuz yeni ürünlerimizi soğuk kahvenin tüm sevenlerine sunacağız" şeklinde yorum yapıyor. Iced White Chocolate Mocha ise markanın en çok tercih edilen kahvesi oldu. Ekem Dumanoğlu, konuyla ilgili şunları söylüyor:

"Soğuk kahve tercihleri kişiden kişiye, hatta keyfi çıkarılmak istenen anın, okazyonun özeliklerine göre farklılık gösterebiliyor. Yeni nesil kahveciler Türkiye'de görece yeni yaygınlaşıyor olsa da kahve, aslen bu topraklardan dünyaya yayılıp, sonra dünyadan ülkemize gelen bir kültür. Sosyalleşme de içeren kahve kültürü, biraz da bu tarihsel yatkınlıkla ülkemizde çok çabuk yayıldı. Türkiye'deki soğuk kahve talebini değerlendirdiğimizde, soğuk kahve ise bu kültürün modern yaşam tarzı çerçevesinde yaşadığı bir değişimi ifade ediyor ve ülkemizde çok hızlı kabul gördü. Soğuk kahve pazarı her geçen yıl büyüyor ve gelişiyor."

DENEYİM ODAKLILIK BEKLENTİSİ

Tüketicilerin deneyimledikleri ürünler ve yaşadığımız dünyanın değişmesiyle soğuk kahve sektöründe de farklı beklentiler her geçen yıl artıyor. Obsesso markamızla soğuk kahve pazarında kahvenin keyif kısmını sahipleniyoruz diyen Ekem Dumanoğlu, "Soğuk kahvede keyif beklentisi, tüketicide de artış gösteriyor. Uzun vadede keyif beklentisi devam ederken, tüketicilerin kahve deneyimini daha da önemseyeceğini öngörüyoruz. Deneyim odaklılık, soğuk kahve sektörünün bir başka önemli noktası haline gelecek ve tüketiciler yeni ürünlerde bu özelliği bir şekilde ürünün kendisinde de arayacaklar" şeklinde yorumda bulunuyor.

YILDAN YILA ARTIŞ

Günümüzde dünya çapında binden fazla mağazası bulunan Tchibo'nun Türkiye'deki ilk mağazası, 2006'da İstanbul Cevahir AVM'de açıldı. Tchibo mağazalarında hem sıcak hem soğuk kahve bulunuyor. Ayrıca Tchibo, artan taleple kategoriye yeni ürün eklemek için çalışmalarını da sürdürüyor. Soğuk kahveler içecek menümüzün olmazsa olmazları arasında diyen Tchibo Türkiye Genel Müdürü Hasan Ulutürk, "Müşterilerimizin tercihleri doğrultusunda mağazalarımızda her mevsim soğuk içeceklerimiz servis ediliyor. Menümüzdeki soğuk kahvelerimizi biz iki kategoride değerlendiriyoruz. İlki mevsimden bağımsız olarak yılın her ayı menümüzde yer alan klasik soğuk kahvelerimiz; ikincisi ise yaz aylarına özel dönemsel lezzetlerle çeşitlendirdiğimiz soğuk kahvelerimiz. Her zaman menümüzde dört adet soğuk kahvemiz standart olarak bulunmakla birlikte bu sayı, yaz menüsünde 15'i geçiyor" diyor. Ulutürk, yaz-kış tercih edilen ve trend lezzetlerle çeşitlendirilmiş soğuk kahvelerin, satış oranının yıldan yıla artış göstermekte olduğunu da söylüyor. Yeni neslin talebinden de bahseden Ulutürk, "Kahve kategorisinde çıkan yenilikleri sürekli takip eden yeni nesil için soğuk kahve, içindeki kafein sayesinde artırdığı enerji ve konsantrasyon nedeniyle de ilgi çekici bir seçenek" diyor. Sadece Türkiye'de değil dünyada da genel anlamda ilginin yükseldiğinden bahseden Ulutürk, "Dünyada soğuk kahve talebinin oldukça yüksek olduğunu söylemek mümkün. Bugün en hızlı büyüyen yiyecek ve içecekler kategorilerinin arasında. Öğrencilerden oyunculara soğuk kahvenin bir trend haline gelmesindeki en büyük etkenler arasında; içeceğin sürekli yükselen kalitesi, karamelli latte'den frappucino'ya kadar sunduğu lezzet çeşitliliği, sağlığa faydası ve evlerde denemek için diğer kahvelere oranla yapımının daha kolay oluşu bulunuyor" diyor.

YENİ MARKALAR DA VAR

The Goat Cold Brew:

Soğuk kahve markası The Goat, üç senelik bir marka. İngiltere ve Balkan ülkeleri başta olmak üzere 38 ülkede ürünleri bulunuyor. Türkiye'de ise İstanbul, Adana ve Mersin'de satışları yapılıyor. Katkı maddesi bulunmayan kahvede Arabica çekirdeği ve su kullanılıyor. Ürünlere ise zincir marketlerden ulaşılabilir. Markanın Genel Müdürü Arda Büyükkoyuncu, "Türkiye'de soğuk kahveye talep var. Çünkü yeni nesil, kahveyi seviyor" diyor.

Storm Drinks:

Markanın ürünleri arasında; sıcak-soğuk kahve ve milkshake bulunuyor. Henüz bir buçuk senelik marka olmasına rağmen Storm Drinks'in birçok noktada bayileri var. Firmanın kurucu ortağı Adem Nar, "Soğuk kahve sektörü büyüyecek. Yeni nesil ciddi bir tüketici. Biz ürünlerimizi genelde benzinliklerde bulunan marketlere veriyoruz. Oralarda satışların artığını gördük" şeklinde yorum yapıyor.

"ŞEKERSİZ VE KREMASIZ TÜKETİLMELİ"

Prof. Dr. Vedat Göral / Medipol Mega Üniversite Hastanesi Gastroentroloji Bölümü

Soğuk kahve, sıcak kahve kadar güzel ve faydalıdır. Ancak midede gastrit ve ülseri olanlar, soğuk kahveyi tüketirken dikkatli olmalılar. Tüketim ölçüsü olarak, günde 400 miligram kafein geçilmemeli. Ayrıca şekerli soğuk kahve yerine, şekersiz ve kremasız soğuk kahve tüketilmelidir. Çünkü şekerli kahve; insülin direncini artırır, obeziteye neden olur.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.