Gözünü bu kez yurt dışına çevirdi
PARA RÖPORTAJ/ İDRİZ ÇOKAL Happy Moon's, son yıllarda en çok dikkat çeken restoran zincirlerinden biri. Ne zaman önünden geçsek dinamik bir müşteri portföyü ile karşılaşıyoruz. Başarılı bir yönetim, doğru mönü ve fiyat politikası Happy Moon's'u başarıya taşımış. Bugün kardeş markaları İkon, Manhattan Cafe ve Little Buddha ile büyümeye devam ediyor. Tabi bu önemli başarı öyle bir günde elde edilmiyor. Temelinde Happy Moon's'un kurucusu Hüseyin Aymutlu'nun alın teri, emeği, özverisi ve stratejisi yatıyor.
Aymutlu sektöre 16 yaşında komi olarak adım atmış. Sektörde her kademede çalışmış. Şirketine de tecrübelerini aktarmış. Kadıköy'de devir alınan bir dönerci dükkanının dönüştürülmesi ile başlayan Happy Moon's'un hikayesi, kardeş markaları İkon, Manhattan Cafe ve aileye katılan Uzakdoğu mutfağı ile öne çıkan Little Buddha ile bugünlere gelmiş. Happy Grubu'nun toplam restoran sayısı 65'e ulaşmış durumda. Şu sıralar hem yurt içinde hem de yurt dışında yeni şube açılışları için çalışmalar yapılıyor. Yurt dışında şu anda Bakü ve Erbil'de varlar. Londra, Dubai ve Mısır sırada…
Sektöre 25 yıl önce adım atan Happy Grubu Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Hüseyin Aymutlu'nun örnek başarı hikayesini artık herkes biliyor. Geçmiş sayılarımızda bu başarı hikayesini yazmıştık. Şimdi gelecek planlarını konuşalım istedik. İstanbul Akmerkez'de yeni açtığı Uzakdoğu mutfağı hizmeti veren Little Buddha'da buluştuk. Örnek iş insanı Aymutlu, hem yeni konseptini hem de mevcut markalarının büyüme planlarını anlattı.
Öncelikle buluştuğumuz mekandan başlayalım. Happy Grubu'nun en yeni markası Little Buddha'dan bahseder misiniz?
Happy Grubu olarak Happy Moon's, İkon, Manhattan Cafe olarak devam ediyorduk. Bir de Akmerkez'de No 54 Kebap& Steak açmıştık. Ancak istediğimiz gibi gitmedi. Bu tarz bir yerin AVM içinde zor olduğunu tecrübe ettik. Hızlı bir süreç ile bu restoranı Uzakdoğu konseptine dönüştürdük. 2023 Ekim sonu Little Buddha ismi ile yeni mekanımızı açtık. Tamamen kendimize ait bir marka. Sadece Çin ya da Japon değil. Çin, Japon ve Kore mutfaklarını harmanladık. Mönümüzde sadece 30 çeşit sushi var. İyi ki de kebapta ısrar etmemişiz. Şu anda doluluk oranlarımız çok iyi. No 54 Kebap& Steak'ı şu an için dondurduk. İleride uygun bir yer bulur isek yeniden açabiliriz. Kebap& Steak için bağımsız girişi olan daha ferah alanlar lazım. Böyle bir yer bulur isek yeniden açabiliriz.
Little Buddha'da yeni şubeler açılacak mı? Hedefleriniz neler?
Türkiye'de artık Uzakdoğu mutfağı beğenilmeye başladı. Tüketici yaş grubu 15-50 arası. Geniş bir kitleye hitap ediyor. Kadın ağırlıklı bir müşteri portföyü var. Uzakdoğu mutfağı beş altı yıldır öne çıkmaya başladı. Türkiye'de bu alanda bir boşluk var. Zincirleşmeye de müsait bir mutfak. Türkiye'de 150 aktif AVM var. Zaman içinde bu AVM'lerin hepsine açılabilir böyle bir mutfak. Caddeler hariç. Genelde hedefimiz İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyükşehirler. Ama gelecek yıllarda Anadolu'da da rağbet olduğunda oralarda da açmayı düşünüyoruz. Tahminim 5 yıl içinde 20 şubeye ulaşırız. Uzakdoğu mutfağında yeniyiz. Ama gelecekte daha popüler olacağını öngörüyoruz. Yurt dışında çok popüler. Türkiye'de Uzakdoğu mutfağının markası olmak istiyoruz. Şeflerimiz, ustalarımız çok iyi. Burası bir demo mutfağı gibi şu anda. Müşterilerimizden aldığımız geri dönüşlere göre hareket edeceğiz. Bazı AVM'lerde de şube açmak için görüşmeler yapıyoruz. Bazı AVM'lerin yöneticileri geldiler, konsepti, mönüyü çok beğendiler.
Manhattan Cafe diye yeni bir markanız daha var. Uyuyan bir marka mıydı? Biraz da Manhattan Cafe'yi anlatır mısınız?
Manhattan Cafe şu an İstanbul'da Meydan AVM ve Özdilek AVM'de var. Manhattan Cafe'yi beş yıl önce kurduk. Kahveci olarak kurduk. Uluslararası zincirlere rakip bir marka yapabilir miyiz diye başladık. Kiralar çok yüksek. Sadece kahve ile dönmez diye hibrit hale getirdik. İçinde kahvaltılık, yemek ve kahve olsun dedik. Buna çevirdik. Bu şekilde büyütmek daha kolay. Happy Moons'ta 50 kişi çalışırken, Manhattan Cafe'de 15-20 kişi yeterli. Happy Moons'ta 1 milyon dolarlık yatırım gerekirken, Manhattan'a 500 bin dolar yatırım kafi. Hem operasyon hem de yatırım maliyeti düşük. Şu anki konjonktürde bu daha uygun geldi. Anadolu'da halen evlerde yemek ağırlıklı. Yemek sonrası kahve ve tatlı ile destekleriz diye planlıyoruz. Anadolu'da da büyütebileceğimiz bir konsept. Yakın zamanda İzmi'te ve Kozyatağı Optimum'da açacağız. Minimum 50 şubeye ulaşmak istiyoruz. Bağdat Caddesi'nde de bir şubesini açmak istiyoruz. Bob's diye yeni mekanlar açmaya başlamıştık. Burada istediğimizi bulamadık. Onları da Manhattan Cafe'ye dönüştürüyoruz. Bob's'u da dondurduk. İleride belki hamburger zinciri gibi konumlandırıp yeniden canlandırabiliriz.
Happy Moons'un üst segment versiyonu olan İkon'da işler nasıl gidiyor?
İkon, Akmerkez, Bodrum Yalıkavak ve Galataport'ta var. İstediğimiz gibi gidiyor. Tuttu. 40-50 şube yapmayacağız. Kanyon, İstinyepark gibi birkaç noktada daha açarız. 5-6 şube olacak ama doğru lokasyonda olacak. Caddede açmaya niyetimiz var. Hatta caddede bir mekan sahibi ile konuştuk. Zarar ediyorlar görüyoruz. Gelin buraya İkon açalım, siz de ortak olun dedik. Zarardan kara geçeceksin, ama yönetim tamamen bizde olacak dedim. Şartlarda anlaşamayınca kaldı. Ama niyetimiz devam ediyor.
Birçok restoran zinciri yurt dışında da güzel işler yapıyor. Happy Grubu'nun yurt dışında büyüme planları var mı?
Bizim yurt dışında Bakü ve Erbil'de iki restoranımız var. Yurt dışında yatırım planlarımız hep var. Çalışmalarımız devam ediyor. Londra'ya gidip geliyoruz. Dükkanlarla görüşüyoruz, lokasyonlara bakıyoruz. Amacımız orada doğru lokasyon ve kirayı bulmak istiyoruz. Açacağımız ilk şubenin doğru bir yerde olmasını istiyoruz. Yurt dışında şu an tamamen Londra'ya odaklandık. Almanya'da Frankfurt ve Berlin'de niyetimiz var. Almanya'ya master franchice vermek için görüşmeler yapıyoruz. Alıcılar da ciddi. Kazakistan ve Ortadoğu'da da görüşmelerimiz var. Ama amacımız Avrupa'da büyümek. Önceliğimiz İngiltere. Sonra diğer Avrupa ülkelerinde şubeler açmak istiyoruz. Mısır'da da ciddi yatırım planlarımız var. 15 şube açmak gibi bir hedef koyduk. Dubai için de görüşmelerimiz sürüyor.
Restoranların hepsi size mi ait? Franchise veriyor musunuz? Şartlarınız neler?
Şu anda sadece Happy Moons'ta franchising veriyoruz. Diğerlerini kendimiz açacağız. Belli bir sayıya kadar kendimiz devam edeceğiz. Sistem oturduktan sonra franchise verebiliriz. İkon'da franchise vermiyoruz. Little Budha'da ve Manhattan Cafe'de bayilik vereceğiz. Happy Moons yüzde 5 royalty alıyor. 75 bin dolar da isim hakkı alıyoruz. Bu Türkiye için. Yurt dışında fiyatlar biraz daha farklı.
Happy Grubu'nun toplam cirosu, restoran ve çalışan sayısı nedir?
Happy Grubu'nda toplam dört markamız var. 66 şubeye ulaştık. 60'ı Happy Moons, üçü İkon, İkisi Manhattan Cafe. Bir de Little Buddha var. Yıl sonuna kadar 80 şubeye yaklaşırız. Beş yıl içinde toplamda 150 şubeli bir zincir olmayı hedefliyoruz. Grubumuzda toplam 3 bin 500 kişi istihdam ediliyor. 2023 yılında 2 milyar TL'nin üzerinde bir ciro yaptık. 2023'te yüzde 50 büyüdük. 2024 ciro hedefimiz 3.5 milyar lira.
"Çocuk yaşta çalışmaya başladım"
Ben aslen Sivaslıyım. Happy Moons'un yolculuğu 25 yıl önce 1999 yılında Kadıköy'de başladı. Henüz okul yıllarında, 16 yaşındayken çalışmaya başladım. Garsonluk, barmenlik gibi işin mutfağında pek çok alanda deneyim kazandıktan sonra farklı cafe ve restoranlarda 5 yıl yöneticilik yaptım. Hem yerli hem yabancı restoranlarda çalışıp işin tüm inceliklerini öğrendikten sonra hayallerimi gerçekleştirecek ilk şubemi açtım. Kurulduğumuz ilk günden bu yana yeme-içme sektöründe ulaşılabilir lüks kavramını; doğru hizmet anlayışı, doğru lezzet ve doğru fiyatla buluşturarak müşterilerimize sunmayı hedefledik. Konseptimizle ve fiyat politikamızla herkesi kucaklamak istedik. 2005 yılına geldiğimizde konuklarımızdan gelen talebe kayıtsız kalamayarak Bağdat Caddesi'nde ikinci şubemizi açtık. 2008 yılında ise Fenerbahçe şubesini açtık. Ardından büyüyecek miyiz, yoksa üç şubede kalacak mıyız noktasında yine bir yol ayrımına geldik. İşte bu noktadan sonra, Happy Moons'un büyümesini doğru zamanda şube açmak, ülkenin büyümesi ve AVM'lerin artması sağladı diyebilirim.
Happy Moon's ismi nasıl belirlendi?
Restoranın ismini ne koyalım diye fikir yürütürken gençlerin ilgisini çekecek bir isim olsun istedik. Okunması kolay olsun. Algısı yabancı olsun. Rengi kırmızı olsun. Ne olması gerektiği ile ilgili böyle bir düşünce oluştu bizde. Müşteriniz genç ise dinamik bir yer olacak. 1999 yılında bunları düşünüyorduk. Bunları piyasalardaki kitaplardan öğrendik. İnternetten de araştırdık. Bir koçtan hizmet almadık. Aymutlu benim soyadım. Birebir İngilizceye çevirdiğinizde Moon Happy oluyor. Bu kolay okunmuyordu. Kolay okunması için Happy'yi başa aldık. Kulağa hoş geldi. O dönemde bu ismi koyduğumuzda ne müşteriler ne de garsonlar telaffuzda zorlanmadı. Kısaltıp H&M diyenler vardı. Komik telaffuzlar oldu. Zaman içinde kabul gördü. Logoda şövalye kalkanlarından esinlendik. Sektör büyüyünce zincir haline getirdik.
"Hayat üniversitesi mezunuyum"
Lise çağımda çalışmaya başlayınca üniversitede okuma fırsatım olmadı. Lise mezunuyum. Tamamen kitaplardan ve piyasadan öğrendim. Hayat üniversitesinden mezun oldum. Ama her zaman kendimi geliştirmek için eğitimler alıyorum. 16 yaşında iş hayatına girdim. Üniversite okusaydım 21 yaşında en erken mezun olurdum. Ben üniversite mezun yaşımda 5 yıllık iş tecrübesine sahiptim. Girişimcilik farklı bir ruh. Piyasa sizi öyle bir noktaya getiriyor ki uçurumun kıyısında oluyorsunuz. Bir karar veriyorsunuz. İçinizden gelen bir şey olmayabilir bu. Çok girişimci bir ruha sahip değilim. Üniversite bitirseydim girişimci olmazdım belki de. Kendi dükkanımı açayım demezdim diye düşünüyorum.