Pırıl pırıl iş: Mücevher bayiliği
PARA ARAŞTIRMA/ AYŞEGÜL KÜÇÜKKURT ZOR En karlı ve en prestijli iş fikirleri arasında yer alan mücevher bayilikleri, girişimcilerin hayallerini süslüyor. Taşlı ürünlerden tasarım ürünlere, en sadesinden en şık olanına kadar birçok farklı çeşidi hedef kitlelerine yüksek kar marjıyla sunabilen girişimciler, ciddi gelirler elde edebiliyor. Elbette mücevher sektöründe sağlam adımlarla ilerlemek için yalnızca sıfırdan bir işletme kurmaya gerek yok. Bayilik veren firmalar, yüksek marka bilinirlikleriyle sektörü hareketlendirip yön veriyor. Bilindik markaların desteğiyle yola çıkan firmalar, hedef kitlelerinin gözünde güvenilirlik kazanıyor. Marka desteğiyle ticari zorluklara kolaylıkla göğüs gerebiliyor. Biz de Para Dergisi olarak firmaların yatırımcılara sağladığı bayilik avantajlarını inceledik.
STORKS
2023'te Amerika ve Avrupa'da olacak
Mücevherat markası Storks'un Türkiye'de 150 satış noktası ve 30 şubesi bulunuyor. 30 şubenin 25'i ise franchising sistemiyle işletiliyor. Yurtdışında henüz bir mağazası bulunmayan firma, 2023'te Amerika ve Avrupa'da olmayı istiyor. Buna istinaden de Miami'de ofis açmayı planlıyor. 50 mağaza sayısına ulaşana kadar franchising giriş bedeli talep etmeyen Storks, 2022'nin sonuna kadar Türkiye'de dört mağaza daha açmayı hedefliyor. Firmanın yatırımcılarından istediği ilk şart, mağazaların modern ve ferah olması. Bunun dışında personele; pırlanta satış eğitimi, satış sunumu, pırlanta ve değerli taşlar eğitimi gibi pek çok konuda destek sağlıyor. Firmanın bu yılki cirosu 400 milyon TL.
Web Adresi: www.storks.com.tr
ROBERTO BRAVO
Yılsonu Özbekistan'ı hedefliyor
Türkiye'de toplam 216, yurtdışında ise 289 noktada satış noktası bulunan Roberto Bravo büyümesini sürdürüyor. Rusya ve İtalya'da satış noktalarına sahip olan firma, yılsonuna kadar Özbekistan-Taşkent'te şube açmayı hedeflerken, 2023'te ise Kazakistan-Astana ve Romanya-Bükreş'te olmayı istiyor. Roberto Bravo'nun girişimcilerden istediği herhangi bir franchising giriş bedeli bulunmuyor. Mağaza konseptlerinde müşterilerin lüks bir deneyime sahip olmalarına ve kendilerini rahat hissetmelerine önem veriyor. Mağaza görsellerinde ve vitrin tasarımlarında dijital projelere yer vermeye başlayan firma, yatırımlarına hız kesmeden devam etmeyi hedefliyor. Ayrıca firma, girişimcilere lüks satış eğitimi, marka ve koleksiyon eğitimleri gibi konularda destek oluyor. Roberto Bravo'nun 2022 yılındaki sekiz aylık cirosunun toplamı ise 8 milyon dolar.
Web Adresi: www.robertobravo.com
ARİŞ PIRLANTA
Yeni konsept mağaza için talep başladı
Yurtiçi ve yurtdışında toplamda 26 mağazaya sahip Ariş Pırlanta'nın altı şubesi, franchising sistemiyle işletiliyor. Yurtdışındaki mağazası ise Almanya Berlin'de bulunuyor. 2023 yılının ilk yarısında açılması planlanan mağazalar için hazırlık süreçlerine devam eden firma, Almanya başta olmak üzere Kırgızistan, Moğolistan ile birlikte Hollanda ve Avusturya'da satış noktalarını artırmak istiyor. Mağaza personelinin işe alım sürecinden eğitim süreçlerine kadar firma desteğini esirgemeyen Ariş Pırlanta'nın yatırımcılarından istediği bazı şartlar bulunuyor. AVM'de bulunan mağazalar için giriş katı ya da trafiğin yoğun olduğu bölgeler istenirken, minimum 50-60 metrekare, maksimum ise 100 metrekare büyüklüğündeki mağazaları tercih ediyor. Girişimcilerden franchising giriş bedeli talep etmeyen Ariş Pırlanta'da yatırım maliyeti metrekareye bağlı olmakla beraber 350 bin dolar civarında seyrediyor. Firmanın üzerinde çalıştığı yeni konsept mağaza yatırımı ise metrekare başına bin ile bin 500 dolar arasında. 2021 yılını yaklaşık 80 milyon TL ile kapatan Ariş Pırlanta, 2022 yılında da yüzde 20-25 civarında büyümeyi hedefliyor.
Web Adresi: www.arispirlanta.com
LİZAY PIRLANTA
Akademi çatısı altında destek veriyor
Lizay Pırlanta'nın Türkiye'de toplamda 62 şubesi bulunuyor. Bunların 31'i franchising sistemiyle işletiliyor. Yurtdışında ise iki şube ile hizmet veriyor. 2023 yılının sonun kadar 100 mağaza daha açmayı hedefleyen Lizay Pırlanta, İstanbul, Ankara ve İzmir dışında Trabzon, Balıkesir, Çanakkale, Van ve Şanlıurfa'da mağaza açmayı istiyor. Firma, yatırımcılarından giriş bedeli ve cirodan pay gibi talepleri bulunmuyor. Girişimcilerine tüm süreçlerde destek olmayı ihmal etmeyen Lizay Pırlanta, "Lizay Akademi" çatısı altında, İş başı eğitimi, pırlanta bilgisi, müşteri deneyimi, satış ve iş geliştirme gibi konularda oryantasyon ile başlayan planlı ve detaylı bir eğitim programı sunuyor.
Web Adresi: www.lizaypirlanta.com
ZEN PIRLANTA
Fas, Berlin ve İsrail yolda
Pırlanta denilince akla gelen markalardan biri olan Zen Pırlanta'nın Türkiye'de toplam 94 şubesi bulunuyor. Mağazaların 48'i franchising sistemiyle işletiliyor. Firmanın yurtdışındaki mağaza sayısı ise 26. Amerika ve Almanya'daki toplam beş mağaza, merkeze bağlı olarak faaliyet gösteriyor. İngiltere, Arnavutluk, BAE, Bulgaristan, Irak, Katar, Kıbrıs, Kuveyt, Makedonya, Sırbistan ve Slovakya'da bulunan diğer mağazalar ise franchising sistemiyle yönetiliyor. 2022 sonunda ise firma yurtdışında; Fas, Berlin ve İsrail'deki şube hazırlıklarını sürdürüyor. Zen Pırlanta, girişimcilerden franchising bedeli talep etmiyor. Önceliği satın alma noktaları olan, bayileriyle en az beş yıllık sözleşme imzalayan firma, yatırımcılarıyla banka teminat mektubu ile çalışıyor. 2021 yılını 1 milyar 78 milyon TL ciro ile kapatan Zen Pırlanta'nın ihracattaki payı yüzde 30. Firma bu yıl yine yüzde 25'lik büyüme hedefliyor.
Web Adresi: www.zenpirlanta.com
ELİZİ KUYUMCULUK
Müşterilerine özel hasır eğitimi
25 yıldır Elizi Kuyumculuk olarak Trabzon hasırı üretimi gerçekleştiren firma, bünyesinde çalıştırdığı örücü kadınların oluşturdukları altın kumaşı, farklı tasarımlarla kadınların beğenisine sunuyor. Elizi tarafından yapılan farklı tasarımlar ve renkler sayesinde günlük kullanımda da en çok tercih edilen takılar arasında yerini alan Trabzon işi hasır örgüler, yapımı alıcılar tarafından merak edilince firma, farklı bir konsept geliştirmiş. Konseptin adı ise "Yaşayan Efsane'ne Kendi Elizini Bırak". İstanbul Cağaloğlu'nda açtıkları atölye cafe ile hizmet veren Elizi Kuyumculuk, alıcılara örgü konusunda kısa bir eğitim veriyor. Gümüş ile üretilen demo örgülerle verilen bu eğitimler, randevu sistemiyle hizmet veriyor. Firma, müşteri memnuniyeti ve kaliteyi düşürmemek adına önümüzdeki iki yıl içerisinde bu konsept şubeleri kısıtlı sayıda artırmayı hedefliyor.
Web Adresi: www.elizi.com.tr
REİS KUYUMCULUK
2023'te online pazarı hedefliyor
Reis Kuyumculuk'un toplam dört şubesi bulunuyor. Bu şubelerin üçü İstanbul, diğeri ise İzmir Alaçatı'da faaliyet gösteriyor. Bunların haricinde de yedi farklı noktada satış noktası mevcut. Bu satış noktalarından biri Almanya. Firma, 2023 yılı itibarıyla beş farklı satış noktasında daha olmayı hedefliyor. Reis Kuyumculuk, bu yılsonuna kadar hem yurtiçinde hem de yurtdışında olmak üzere iki şube daha açmayı istiyor. 2023'ten itibaren online pazarda daha çok olmayı hedefleyen firma, öncelikli olarak Hollanda, Belçika, Orta Doğu ve Amerika gibi farklı bölgelerle görüşmelerini sürdürüyor. Reis Kuyumculuk'un satış noktaları için belirlediği herhangi bir giriş bedeli bulunmuyor. Koleksiyonlar bazında fiyatlama yapılarak ilave reklam bütçeleri ekleniyor. Firma, yatırım yapacak girişimcilere personel eğitimlerinden satış performans artırıma, sosyal medyadan dijital medya programlarına kadar destek sağlıyor. Reis Kuyumculuk'un yılsonu ciro hedefi ise 500 milyon TL.
Web Adresi: www.reiskuyumculuk.com
***
"UYGULAMAMIZI 12 MİLYON TL YATIRIMLA HAYATA GEÇİRDİK"
Cüneyt KURTULMUŞ / İnci Gold Genel Müdürü
Yeni online satış uygulamamız sayesinde kişilere kendi takılarını tasarlama şansı sunuyoruz. Uygulamamız yaklaşık bin 500 farklı model arasından seçilen ürünün taş ve altın rengini, ayarını, ölçüsünü tasarlayıp son halini çeşitli açılardan görerek satın alma imkânı sunuyor. Sitemizde toplamda 1 milyon 300 bin adet ürün fotoğrafı bulunmakta. İki yıllık Ar-Ge ve altyapı çalışmasının ürünü olan İnci Gold online satışını, web sitesi ile birlikte mobil uygulama olarak da yayına çıkarttık. Uygulamamızı 12 milyon TL yatırımla hayata geçirdik. Hala geliştirmeye devam ettiğimiz uygulamamızı, önümüzdeki yıl çok daha kapsamlı bir şekilde görücüye çıkartmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. ABD'den Japonya'ya, Avustralya'dan Güney Afrika'ya, Hong Kong'tan Portekiz'e kadar 38 ülkeye ihracat yaparak, yurtdışı faaliyetlerimizi 14 yıldır aralıksız sürdürüyoruz. Pandeminin getirdiği zorlu şartlara rağmen, 2021 yılını 9 milyon dolar ciro ile kapattık. 2022 yılı ile beraber ihracat ve e-ticarette toplamda 16 milyon dolar ciro hedefliyoruz. Geçen yılki ciromuzun tamamını ihracattan elde ettik. 2022 yılında, ihracatımızı yaklaşık 11 milyon dolar ciro ile kapatacağımızı düşünüyoruz.
"GENÇLERE YENİ KARİYER OLANAKLARI SUNUYORUZ"
Mehmet Can ÖZDEMİR / JTR (Mücevher Teknolojileri Araştırma Merkezi) Mücevher CEO'su
Dünya çapında teknolojiler geliştiren ve Türkiye'nin uluslararası ilk ve tek pırlanta laboratuvarı olan JTR, (Mücevher Teknolojileri Araştırma Merkezi /Jewellery Technology Research) gençlerimize yeni kariyer olanakları sunuyor. Bir yandan yeni teknolojiler geliştiren JTR, bir yandan da mücevher sektörüne eğitim konusunda dünya standartlarında hizmet veriyor. Bu kapsamda sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli personeli hızlı bir eğitimle mesleğe hazırlayan JTR eğitimleri arasında Pırlanta Uzmanlığı Sertifikalı eğitimi almak isteyen ve koşullara uyan genç kızlar için yüzde 100 burs olanağı sağlıyor. Üç hafta süren eğitimi başarıyla tamamlayanlar, çok kısa süre içinde yeni işlerine başlayabiliyorlar. Pırlanta Uzmanlığı Sertifikası alan gençler, kariyer beklentileri doğrultusunda farklı firmalarda çalışma seçeneklerini değerlendirebiliyor. 7 bin ile 10 bin TL bandında iş hayatına giriş yapan gençlerin iş performansı ve yabancı dil bilgisinin geliştirilmesi halinde çok heyecan verici bir kariyer yolculuğu yapabiliyor.
"ÜRETİMİMİZ, 2022 EKİM İTİBARIYLA 11 TON CİVARINDA"
Onur YOLYAPAR / İSGOLD Genel Müdürü
Türkiye'de yakında yürürlüğe girecek mevzuatla bizim de listeye dahil olduğumuz Borsa İstanbul üyesi rafineriler dışında gram altın ve külçe üretimi gerçekleştirilemeyecek. Darphane'nin rafinerilere verdiği holografik bandroller kullanılacak. İSGOLD Altın Rafinerisi A.Ş. olarak yıllardır tüm ürünlerimizi sertifikalı üretiyoruz. Bu sertifika ve izlenebilirlik konusunda buluşçu ve inovatif bir rafineriyiz. Daha önce ilk olarak bizim kullandığımız hologram konusunda olduğu gibi, mobil uygulaması ile altının seceresinin görüntülenebildiği VerifyBullion gibi kendi patentlerimiz de mevcut. Dolayısıyla, şu ana kadar yaptığımız üretimlerin ve sevkiyatların tamamı sertifikalıdır. Üretimimiz, 2022 yılında Ekim ayı itibariyle 11 ton civarındadır. 2022 sonuna kadar 4 ton daha üretim yaparak 15 ton yıllık üretim hedefliyoruz. Üretim kapasitemizi her yıl artırıyor, yaptığımız makine parkuru yatırımlarıyla rafinerimizi modernize ediyoruz.
KISA RÖPORTAJ:
"SENENİN SONUNDA İHRACATTA HEDEFİMİZ 7 MİLYAR DOLARI GEÇMESİ"
Burak YAKIN / Mücevher İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı
Son yıllarda Türk mücevher sektörü ihracatımız büyük bir artış eğiliminde. Dünyada da üretici ihracatçı ülkeler arasında ilk üçte yer alıyoruz. 2022 yılının Eylül ayı itibarıyla sektörümüzün toplam ihracatı 4 milyar doları aştı ve bunun yaklaşık yüzde 40'ı bu yılın 3. çeyreğinde gerçekleşti. 2022'de ihracatımızda görülen büyümenin yılsonuna kadar da devam etmesini bekliyoruz. Özellikle üretimden yaptığımız ihracatımızı gösteren altından mamul, gümüşten mamul ve pırlantalı altın mücevherci eşyası mal gruplarında artış geçen seneye göre yüzde 20 ile yüzde 110 arasında. Senenin sonunda ihracatta hedefimiz 7 milyar doları geçmesi. Yılın ilk dokuz aylık döneminde en yüksek ihracat, yüzde 66'ya yakın oranda artış ve 767 milyon dolarla Birleşik Arap Emirlikleri'ne yapıldı. Onu yüzde 18.6'lık artış ve 734 milyon dolarlık ihracatla ABD, yüzde 34.8'lik artış ve 408 milyon dolarla Hong Kong takip etti. Dördüncü sırada yaklaşık 257 milyon dolarlık ihracatla Irak, beşinci sırada ise 206 milyon dolarlık ihracatla İsrail yer aldı. Küresel ekonomideki zorluk ve dalgalanmaların en çok etkilediği sektörlerden biriyiz. Buna rağmen üretimin ve ihracatın artarak devam etmesi için yoğun mesai harcıyoruz. Son 12 ayda sektörümüz ülke ihracatına, 7 milyar doları aşkın katkıda bulundu. Sektörde 35 bin kuyumcu ve gece gündüz demeden çalışan 6 bin üreticimiz var. 2022 yılında aktif ihracatta bulunan üye sayımız şu an bin firmaya ulaştı. Göreve geldiğimizden beri hedefimiz ihracatçı sayısını 2 bin üye firmaya çıkarmak. Yaptığımız çalışmalarla da bunu destekliyoruz.
Bakanlığımızın Uzak Ülke stratejisi kapsamında çalışmalarımızı ABD sonrasında Meksika'da yoğunlaştırıyoruz. Hem Meksika hem de ABD, ihracat payımızı her geçen gün artırdığımız ve ihracat atağı yapma hedefiyle yoğun mesai harcadığımız ülkeler arasında yer alıyor. Öncelikli olarak Meksika pazarına odaklanıyoruz. Türkiye, yılda 1 milyar doların üzerinde mücevher ithal eden Meksika'nın, dördüncü tedarikçisi konumunda. 2022 yılının ilk dokuz ayında, geçen seneye göre Meksika'ya gerçekleştirdiğimiz ihracatı yaklaşık yüzde 89 artırdık. Aynı zamanda Birliğimizin 25 yıllık geçmişinde bir ilki gerçekleştirerek, ilk bölge temsilcimizin atamasını Meksika'ya yaptık. Sektörümüzü hedef pazarlarda tanıtma ve temsil etme, bulunduğu bölgedeki mücevher alıcılarını fuar ve heyetlerimize davet etme gibi görevler üstlenecek. Bundan sonraki adımımız ise Amerika'da Los Angeles ve Miami'de temsilciler atamak olacak. Bu ofislerin ihracatımızı bir yılda yüzde 15 artıracağını öngörüyoruz. Siyasi ilişkiilerimizin düzelmeye başladığı Suudi Arabistan'da hedeflerimiz arasında.
Özellikle yurt dışından gelen ürünleri Türkiye'de işleme konusundaki çalışmalarınız nasıl?
Yaptığımız girişimler sonucunda ve Bakanlıklarımızın desteğiyle; yurt dışından getirilen hammaddenin vergisiz ülkeye girişine imkân sağlayan Dâhilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında genişletilme yapıldı. Şu anda, altında 20 kg gümüşte ise 40 kg'a kadar getirilen hammadde vergisiz işlenerek ihraç edilebiliyor. Kapsamın, altında 40 kg gümüşte ise 250 kg'a çıkartılmasına yönelik taleplerimizi de Bakanlığımıza ilettik. DİR'den sektörümüzün en iyi şekilde faydalanabilmesi için öncelikli hedefimiz, eşdeğer eşya uygulamasının DİR kapsamına alınması. Bu konuda da çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Altında yaşanan yükseliş sektörü etkileyecek mi sizce?
Altın esaslı muhasebeye geçmek için de çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Enflasyon muhasebesi sisteminde hammaddedeki fiyat artışı karlılık gibi değerlendiriliyor. Bu da altın fiyatı arttığında aradaki farktan vergi alınmasına sebep oluyor. Altın esaslı muhasebeye geçildiği takdirde hem bu konudaki mağduriyetler giderilecek hem de sektördeki kayıt dışılıkta azalmalar olacaktır. Konuyla ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı ile olan görüşmelerimiz sürüyor. Yakın bir zamanda bu sorunun çözüme kavuşturulacağına inanıyoruz.
2023 için beklentileriniz nedir?
Sektörde 35 bin kuyumcu ve gece gündüz demeden çalışan 6 bin üreticimiz var. 2022 yılında aktif ihracatta bulunan üye sayımız şu an bin firmaya ulaştı. Göreve geldiğimizden beri hedefimiz ihracatçı sayısını 2 bin üye firmaya çıkarmak. Yaptığımız çalışmalarla da bunu destekliyoruz. İhracat yapan firmaların yeni pazarlara girmesine destek olmak, daha fazla firmanın ihracat yapmasını sağlamak ve nasıl ihracat yapılacağını bilmeyenlere rehberlik etmek amacıyla, sektörümüzde bir ilki gerçekleştirerek Kuyumcukent'te İhracat Destek Ofisimizi hizmete açtık. Sektörümüzün her sene 400 ton altını ve 200 ton gümüşü işleyerek mücevherata dönüştürecek kapasitesi var. Ancak maalesef bu kapasitenin tamamı kullanılamıyor. Üretim kapasitesinden daha fazla yararlanabileceğimiz ve girişimcilik potansiyelini artırabileceğimiz projeler üzerinde çalışıyoruz. Hayata geçirdiğimiz ve üzerinde çalıştığımız projelerimiz tamamlandığında, Türk mücevherinin dünyadaki konumu büyüyecek ve sektördeki liderlik hedefimize bir adım daha yaklaşacağız.