Yapay zeka ile görsel şölen zamanı
PARA YAPAY ZEKA/ ŞULE GÜNER Refik Anadol'un her projesi ses getiriyor. Bunda, Anadol'un Yapay Zeka Veri Merkezi'inin katkısı en büyük rolü oynuyor. Anadol'nun son projesi, eylül ayının son haftası düzenlenen Paris Moda Haftası'nda sergilendi. Dior markası için gerçekleştirilen proje, Anadol ve ekibinin medya sanatlarında ne kadar başarılı olduğunu bir kez daha gösterdi. Proje, aralık ayından bu yana gündemimizde olan Üretken Yapay Zeka (GenerativeAI) furyasının Anadol'un başarısına engel olmadığını da göstermiş oldu.
"Projede yapay zeka nasıl kullanıldı" diye soracak olursanız… Dior'un J'Adore parfümünün koku formülü ve içindeki çiçeklerin şekillerinden oluşan veriler, Anadol'un ekibinin kendi içinde geliştirdiği DiffusionGAN ile böyle bir eser dönüşmüş. DiffusionGAN, öncelikle 75 milyon çiçek görüntüsüyle eğitilmiş. Proje 10 gün boyunca Paris'te gösterildi.
META'NIN ULTRA GERÇEKÇİ GÖZLÜKLERİ
Meta, yapay zekanın gündeme gelmesiyle uzun zamandır üzerinde çalıştığı metaverse projelerini geri planda tutmuştu. Yapay zeka gelişmeleri sakinleyince iki önemli gelişmesini ardarda duyurdu.
Bunlardan biri MIT'deki yapay zeka uzmanı Lex Fridman'ın podcast'ında yayınlandı. Fridman ve Meta CEO'su Mark Zuckerberg, beyaz bir oda içinde, kilometrelerde mesafe ötede karşılıklı ve çok gerçekçi görselleriyle birbirleriyle konuştu.
Bu konuşma, Meta'nın geliştirdiği sanal gözlükle gerçekleşti. Fridman ve Zuckerberg, bu sıradışı deneyimi yaşayarak meta dünyasının geleceğinden bildirmiş oldu.
Meta'nın ikinci projesi Ray-Ban Meta akıllı gözlükleri, Zuckerberg'ün sunduğu medya toplantısıyla duyuruldu.
Önce ABD'de 17 Ekim'de 299 dolara piyasaya çıkacak bu gözlük ile telefon görüşmesi yapabiliyor, müzik dinleyebiliyorsunuz, ChatGPT gibi soru sorup cevabını alabiliyorsunuz. Dış görüntüyü bir meta ortamına (Facebook, Meta) yansıtıp aynı zamanda konuşabilirsiniz. Facetime'da olduğu gibi canlı yayın veya görüntüyü yayınlama, canlı konuşma gibi özellikler için sadece Meta ortamları kullanılıyor. Bataryalı gözlüğü dört-altı saat kullanabiliyorsunuz. Pil bittiğinde Ray-Ban güneş gözlüğü oluyor. Gözlüğün 500 fotoğraf ve 30 saniyelik 100 video alabilecek kapasitesi var.
LAS VEGAS'IN KÜRESİ
Son gelişme ise ABD'nin eğlence kenti Las Vegas'tan. Sphere isimli küre şeklindeki konser ve performans alanı U2 konseriyle açıldı. Küre, 18 binden fazla seyirci kapasiteli. İçinde ses ve görsel efektler için son model teknolojilerin kullanıldığı Küre'nin dış cephesi de dev bir LED ekranla kaplı. Dünyanın en büyük küre şeklindeki yapısı olarak tanımlanan Küre'nin maliyeti 2 milyar dolardan fazla.