Enerji fiyatlarındaki artış mikro mobiliteyi güçlendiriyor

GİRİŞ TARİHİ: 17.10.2022 GİRİŞ TARİHİ: 17:06 SON GÜNCELLEME: 02.01.2023 14:20
Bisiklet, scooter, kaykay, kargo bisiklet gibi mikro mobilite araçlarının kullanımı artıyor. Artık toplu taşıma yerine mikro mobilite tercih ediliyor. Hava kirliliğini azaltması, park sorunu olamaması, pratik ve katlanabilir olması, ayrıca enerji fiyatlarının giderek artmasıyla mikro mobiliteye ilginin daha da artması bekleniyor.

PARA ARAŞTIRMA/ ÖZGE ÖZ Teknolojik yenilikler, hayatın her alanında hissediliyor. Dijital çağın yükselen değerleri arasında son dönemde öne çıkan mikro mobilite, çağımızın en önemli trendi. Şehir trafiğinde kısa mesafe ulaşımın yıldızları olan bu araçları, Z kuşağı bizlere tanıtsa da artık mikro mobilite, her yaşa hitap eder hale geldi. Ayrıca kısa mesafe ulaşımı için son derece uygun olan bu minik araçlar, hem pratik hem de çevre dostu. Bu yönüyle de çevre bilinci yüksek bireylerin tercihleri arasına giriyor. Park sorunu olmaması da kullanıcılar açısından büyük avantaj. Hal böyle olunca mikro mobilite sektörü, pazara katılan birçok yeni oyuncu ile büyümeye devam ediyor.

Şüphesiz geleceğin şehirlerinde mikro mobilite araçları daha da kendini gösterecek, çünkü 2050 yılına kadar küresel nüfusun üçte ikisinden fazlasının şehirlerde yaşayacağı öngörülüyor. Bu durumda şehirlerde yaşanan trafik problemleri büyürken, mikro mobilite araçlarının daha çok kullanılması bekleniyor. Örneğin, şu an elektrikli scooter'lar, yeni bir ulaşım aracı olarak 20'den fazla ülke ve 100'ü aşkın şehirde kullanılıyor. Toplam sayılarının 2029'da 4.6 milyona ulaşacağı, dünya çapındaki piyasa hacminin ise 31 milyar doları bulacağı öngörülüyor. Araştırmalara göre, ABD'de 2018'de mikro mobilite ulaşımının 39.5 milyonluk bölümünün e-scooter'lar aracılığıyla gerçekleştirildi. Daha güncel verilere bakacak olursak mikro mobilite pazarının 2020'de 44.12 milyar dolar değerinde olduğu ve 2021'den 2030 yılına kadar yüzde 17.4'lük bir büyüme oranı kaydederek 2030'a kadar 214.57 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Geçen yılın verilerine göre Paris, bu yeni ulaşım aracının en yoğun biçimde kullanıldığı merkezlerden biri olarak 15 bin e-scooter'a ev sahipliği yaptı.

Elektrikli scooter'ların sahip olduğu potansiyel nedeniyle mikro mobilite girişimleri, geçen yılın en fazla yatırım toplayan işleri oldu. Öyle ki McKinsey'e göre gelecek 10 yılda 300 milyar ile 500 milyar dolar olabilecek bir pazardan bahsediyoruz. Türkiye'de mikro mobilite araçları hizmet sağlayıcıları ve kullanıcılarının da artmasıyla bireysel kullanımlarda ciddi oranlarda artış görülüyor.

EN BÜYÜK PAY SCOOTER'DA

Mikro mobilite sektörü, MediaMarkt'ın da önem verdiği alanlardan biri. Bu araçlardan sadece elektrikli scooter'ın şu anda MediaMarkt'ta satışı yapılıyor, ancak marka yakın bir zamanda elektrikli bisikletleri de ürün yelpazesine alacak. MediaMarkt Türkiye Satın Almadan Sorumlu İcra Kurulu Üyesi Faruk Kocabaş, pazara bakıldığında en büyük payın elektrikli scooter'larda olduğunu söylerken, elektrikli bisiklet kategorisinin henüz emekleme aşamasında olduğunu belirtiyor. Kocabaş, "Bugün MediaMarkt olarak e-scooter kategorisinde Türkiye'de adres olduk diyebilirim. Satışlarımız, bir önceki yıla oranla iki katından fazla büyüdü" diyor. Bu araçların kişiselleşmesi, aslında yeni pazarları da beraberinde getiriyor. Bu kapsamda dizlik ve kask gibi çeşitli yan ürünlerin satışlarının da arttığını söylemek yanlış olmaz. Tüketicilerin en çok kask ve çantalara yöneldiğini söyleyen Kocabaş, "Henüz Türkiye'de çok yaygın olmasa da en çok tercih edilen ürünlere baktığımızda kask ve çantalara yönelim var. Bu ürünler mağazalarımızda yer almasa da hem cihaz satışlarının artması hem de yasal düzenlemelere paralel aksesuar satışlarında da artışlar yaşanacaktır" diyor.

EKONOMİK, ÇEVRECİ VE PRATİK

Yeni nesil bu araçların pazardaki geleceğiyle ilgili görüşlerini de paylaşan Kocabaş, "Global ölçekte incelediğimizde bu kategorinin önemi, çevresel sürdürebilirlik ve çevre kaygıları ile çok fazla arttı. Yeni nesil ulaşım araçlarının geleceğinin parlak olduğuna inanıyoruz ve MediaMarkt olarak fosil yakıtlar yerine karbon salınımı daha düşük, ekonomik, pratik, çevreci ve verimli çözümler sunan bu tarz araçların pazarda daha fazla yer edineceğini düşünüyoruz" diyor. Ek olarak Kocabaş, bu durumu satış trendlerinin de desteklediğini vurguluyor. Tüketiciler, bu araçları satın alırken çeşitli özelliklere de mutlaka dikkat ediyorlar. Her tüketicinin istediğinin farklı olduğunu belirten Kocabaş, "Örnek vermek gerekirse kimi çocuğuna bahçede binmesi için daha sade, kimi doğada kullanmak için performans odaklı kimi de şehir içinde metro veya otobüs gibi toplu taşıma araçlarına entegre kullanmak için pratik ve hafif bir ürün arıyor" diyor. Tüketicilerin mikro mobilite aracı alırken aradığı özelliklere baktığımızda da genel olarak cihazın "watt" özelliğine ve buna bağlı olarak çekim gücüne bakıldığını vurgulayan Kocabaş, "Bunun dışında tabii ki menzil, ağırlık ve tasarım gibi unsurlarla kalite güvencesi için ürünün markalarına ve satış sonrası hizmetlere de odaklanıyorlar" diyor. En çok tercih edilen elektrikli scooter markalarına yönelik de bilgi veren Kocabaş, bu kategoride Xiaomi, Segway, Onvo ve Giddy gibi çeşitli markaların ürünlerinin bulunduğunu belirtiyor.

GELECEK MİKRO MOBİLİTEDE

Elektrikli scooter alanında günlük hayatımızda yer alan girişimlerden biri olan BinBin, İstanbul Havalimanı ve üniversite kampüslerinde yer alarak sektöre girdi. BinBin'in CEO'su Kadir Abdik, geleceğin mikro mobilite sektöründe olduğunu belirtiyor. Abdik, "Artık yolculukların yüzde 50'si sekiz kilometre ve altı, yüzde 80'i ise 16 kilometre ve altı bir mesafede yapılıyor. Dünyanın farklı ülkelerinde bu istatistik daha da düşüyor. Özellikle tüm dünyayı etkisi altına alan pandemiyle kalabalıklara karışmak istemeyen önemli bir kitle, mikro mobilite dünyasının sunduğu fırsatlardan daha çok yararlanıyor" diyor. "Gelişen sektör ve teknolojiyle Türkiye için de mikro mobilite sektörü her geçen gün daha çok büyüyor" diyen Abdik, büyüyen şehirlerde çevreye duyarlı çözümlerin olduğunu belirterek, "Bu çözümler her kesimden şehir insanının radarında olacağı için gelişen araç teknolojileri ve çeşitliliği ile birçok alanda farklı ihtiyaçlara cevap verecek hale gelerek, büyük bir büyüme potansiyelini barındırıyor" diyor. Elektrikli scooter dışında ürün yelpazelerine eklemeyi düşündükleri araçlar olduğunu da belirten Abdik, bu alanda hedeflerinin kısa mesafeli yolculuklarda bir ulaşım platformu haline dönüşmek olduğunu belirtiyor. Abdik, "Bu vizyonla scooter dışında moped, e-bike ve e-car gibi çözümleri de sistemimize dahil etmek için çalışmalar yürütüyoruz. Altı kilometreye kadar olan yolculuklarda scooter, 6-12 kilometreye kadar olan yolculuklarda elektrikli bisiklet ve motosiklet, 12 kilometre üzerindeki yolculuklarda da elektrikli araçlarla ve arabayla hizmet veren bir ulaşım platformu haline gelmek için çalışıyoruz" diyor. Ayrıca BinBin, şu anda Türkiye, Bulgaristan ve Bosna Hersek olmak üzere üç ülkede ve 18 şehirde hizmet veriyor. Yakın zamanda BinBin'in yer alacağı bölgeler hakkında da bilgi veren Abdik, "Yurtiçinde kısa mesafeli yolculuklarda ulaşım alternatifi olabileceğimiz şehirlerde, yurtdışında da katma değer yaratabileceğimize inandığımız ülkelerde olmayı sürdüreceğiz" diyor.

İLKBAHAR-YAZ DÖNEMİNDE ARTIŞ

Turkcell de Pasaj uygulaması üzerinden mikro mobilite araçlarının satışını yapan markalardan biri. Turkcell'in online pazar yeri olan Pasaj uygulamasının Hobi kategorisinde pek çok çeşit elektrikli scooter ve bisiklet tüketicilere sunuluyor. Markadan yapılan açıklamaya göre geçtiğimiz senelerde, özellikle ilkbahar-yaz sezonunda bu ürün grubundaki satışlar artmış. Elektrikli scooter'ların özellikle popüler bir ulaşım aracı olarak kullanılmaya başlanmasının Pasaj'daki talebi de artırdığı söyleniyor. Ayrıca marka, kullanıcı ihtiyaçlarına yönelik ürün çeşitliliğini artıracağını da belirterek, Turkcell e-mobilite sektörünün geleceğiyle ilgili çevre bilincinin ve düşük karbon ayak izinin öneminin hem markalar ve tüketicilerde artmasıyla yeni teknolojilerin önayak olduğu ürünlerin ortaya çıkmasını ve daha da popüler hale gelmesini beklediklerini belirtiyor. Markadan yapılan açıklamada, "Markaların, şirketlerin karbon salımı ve diğer sürdürülebilir hedeflere yönelmesi noktasında tüm iş ve operasyonel süreçlerde temiz, yeşil yöntemler öne çıkıyor. Bu noktada tüketiciler için elektrikli araçlar da pazarda bir trend olma noktasından öte öncelikli seçenek olacak" denildi. Pasaj'da en çok tercih edilen modellere bakıldığında, elektrikli scooter ürün grubunda Xiaomi markasının ön planda olduğu gözlemleniyor. Elektrik destekli bisikletler söz konusu olduğunda ise Pasaj'da Jeep markası öne çıkıyor.

MİKRO MOBİLİTE NEDİR?

Genellikle en fazla 25 km/sa hızla gidebilen küçük ve hafif araçların kullanıldığı, 10 km'ye kadar yapılacak yolculuklar için ideal olan sistemdir. Örneğin, bisiklet, scooter, kaykay, kargo bisiklet, bu gruptadır.

"E-BİSİKLET SATIŞIMIZ ARTACAK"

Yusuf AKGÜL / Salcano Yönetim Kurulu Üyesi

Scooter, bisiklet veya motosikletin yaygın olarak kullanılan ulaşım araçları olması çok değerli, ancak bisikletin bizim açımızdan yeri daha farklı ve öncelikli. Bisiklet sadece bir ulaşım aracından ibaret değil. Aynı zamanda sağlık ve doğa için elzemdir. Bu kapsamda da Cappadocia, Serenity ve Marina Katlanır şeklinde e-bisiklet (elektrikli bisiklet) serilerimiz mevcut. Yan ürün gruplarında da kask ve bisiklet farı, bisikletin olmazsa olmazı. Günümüzde kaskın aktif olarak kullanılması, güvenlik açısından bizi de mutlu ediyor. Önümüzdeki aylarda Avrupa'nın en büyük bisiklet tesisini açacağız. Elektrikli bisiklet üzerine yoğun bir ihracat takvimimiz var ve her sene e-bisiklet satışımız artacak. Elektrikli bisikletin değeri an be an artıyor ve gelecekte aktif olarak hemen hemen herkesin kullanacağına dair şüphem yok. Tabii günümüzün global şartları, ekonomik kriz, akaryakıt fiyatları gibi sebepler, elektrikli bisikleti daha değerli kılan unsurlar oluyor.

"ADET BAZINDA YÜZDE 500 ARTIŞ"

Mustafa ALTINDAĞ / D&R Genel Müdürü

D&R mağazalarında bu yıl satışa sunduğumuz marka ve ürün karmasıyla önceki dönemlere göre adet bazında yüzde 500 satış artışı oldu. Bununla birlikte satışlarımız, her geçen yıl büyüyen oranda artmaya devam ediyor. Elektrikli cihazlardan hoverboard'un satışını 2016 yılından itibaren yapmaya başladık. Elektrikli scooter'lar da 2017 yılından bu yana D&R mağazalarında müşterilerimizle buluşuyor. Türkiye'de elektrikli scooter ve bisikletler yüksek potansiyel taşıyor. Geniş bir kullanım alanına sahip bu araçlar, akaryakıt fiyatları, şehir kalabalığı, trafik ve park sorunlarını da göz önüne aldığımızda gündelik hayata çok daha fazla girme potansiyeline sahip. Bu araçların, önümüzdeki 10 yılda otomobillerden önemli ölçüde pay alacağını söyleyebiliriz. Sublue, Maserati, Jeep, Soultech, Naviway ve Xiaomi, en çok tercih edilen markalar arasında yer alıyor. Scooter tercihlerinde 500 w'lık araçların ön planda olduğunu gözlemliyoruz. Öne çıkan marka ve modeller; Sublue MixPro Sea Scooter, Maserati MSRT10 Elektrikli Katlanır Bisiklet, Naviway NS 05 Taşınabilir Mavi Elektrikli Çocuk Scooter, Xiaomi Mi Elektrikli Scooter olarak sıralayabiliriz.

EN ÇOK TERCİH EDİLEN BEŞ BİSİKLET MODELİ

- Maserati MSRT10 katlanır bisiklet

-Salcano Cappadocia

-Volta VSM elektrikli bisiklet

-Yuki Yadea E-Wild 20S katlanabilir bisiklet

-Arora İzmir

EN ÇOK TERCİH EDİLEN BEŞ SCOOTER MODELİ

-Xiaomi Mi Pro 2

-Volta VT1

-Citymate Gold 350w

-Xiaomi Mi Essential

-Onvo OV-006

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.