Herkes yöndeşme yolunda ilerliyor…
PARA OYUN/ ALİ EFE İRALI Geçtiğimiz haftalara damga vuran ve hem konsol hem de mobil sektörünü derinden etkileyen süreçlerden bahsetmiştik. Bunların bazıları kullanıcıların sadece oyun değil, diğer uygulamalara yönelik tecrübelerini de etkileyecek türdendi. Tüm bu karmaşa altında devler iş birliklerini geliştirmeye, geliştiriciler nezdinde devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde Tom's Guide'dan Alex Wawro'nun haberinden öğrendiğimiz kadarıyla, Nvidia'nın GeForce Now isimli bulut hizmeti Steam'in Deck platformuna adapte ediliyormuş. Artık kullanıcılar Steam Deck için beta bir indirme bağlantısına sahiplermiş ve GeForce Now ile Steam Deck kütüphanesi birbirine bağlanabilir hale getirilmiş. Bunu bir oyun deneyiminden fazlasıyla okumak oldukça mümkün. Pek çok dev oyun şirketinin buluta odaklı süreçlerini yaygınlaştırma hedefinde olduğunu biliyorduk. Ama bulut tarafındaki firmaların da proaktif yaklaşımı bunu oldukça hızlandırıyor demek çok doğru bir tespit olacak.
GELECEĞE DOĞRU
Steam'den ve dolayısıyla platformun sahibi Valve'dan bahsederken, Linux'u da es geçmemek lazım. Bu noktada son günlerde yine popüler olan bir video, bundan yaklaşık 10 yıl önceden bugüne ışık tutar nitelikte. Linus Torvalds, Linux'un kernel'ini yazan dünyaca ünlü bilim insanı, bir konuşmasında Linux işletim sisteminin masaüstü sürümlerini Valve'ın kurtaracağına yönelik bir görüş ortaya atıyor. Bu açıklamaları birkaç yıldır basının çok gözde kaynaklarından birini temsil ediyor. Geçtiğimiz günlerde de yine gündeme gelmesi sebebiyle anmış olalım. Bu öngörünün ne kadar doğru olduğunu, oyun sektörünün dev ismi Valve'ın Deck platformunda da kullandığı SteamOS'te görmüş oluyoruz. Kendisine ait platform yapısıyla Linux'un dağıtımlarına katkısı anlamında oldukça dikkat çekici bir süreç olduğunu hatırlatmak lazım. Bu ve benzeri hamlelerin gelecekte çok daha yöndeşen çizgileri bizlere sunacağını da söylemek pekala mümkün. Yarının işletim sistemlerinin giderek mobilize hale geliyor oluşu elbette ki masaüstünden uzaklaşılıyor mu düşüncesine kapıldırmamalı. Statscounter'a göre hali hazırda %39'a yakın bir pazar hacmi masaüstü bilgisayardan yana görünüyor oyunlar adına. Bu noktada çok fazla kırılganlığın ani biçimde yaşanmayacağını söylemek mümkün. Ama diğer yandan giderek artan akıllı taşınabilir cihaz performansları da pazardaki rekabeti farklı yönlere itebiliyor. Telefonlara baktığımızda artık pek çoğunun oldukça üst seviyelerde performans sergilediğini görebiliyoruz. Forbes'a konuyla ilgili bir yazı yazan Prakhar Khanna'nın bir haberinden gördüğüm en güncel örnekler, ASUS ROG 8, Samsung Galaxy S24, Oneplus 12R ve Apple iPhone 15 ProMax. Tabii fiyatları anlamında masaüstü bir bilgisayarla ya da konsol ile karşılaştırmak mümkün değil. Telefonlar hali hazırda performansları arttıkça kat be kat masaüstü bilgisayarların yukarısında yer alıyorlar. Ancak gelecekte tıpkı enerjide beklenen büyük yeniliklerde olduğu gibi, bataryada yaşandığı gibi bir benzer gelişmeyi bu anlamda da bizlere sunabilir. Geçtiğimiz yazılardan hatırlayacağınız üzere telefon üzerinden masaüstü bilgisayar performansında çıktı alan bazı araştırmacılar olduğundan söz etmiştik. Devamını görmek için henüz erken olsa da imkânsız değil…
BÜYÜMEYE DEVAM
Geçtiğimiz günlerde Forbes'tan David Bloom, oyun endüstrisinin ilk çeyrek verilerini değerlendirdiği bir yazı yayınladı. Genel büyümeye dair verileri ve ilk çeyrek sonuçlarını önümüzdeki hafta değerlendireceğiz. Ama şimdilik, Disney'in Epic Games hamlesi ve daha birçok unsur çerçevesinde, yatırımların eski büyüme oranlarına tekrar dönüleceğine işaret ettiği aktarılıyor. Küresel çapta yaşanan darboğaz en azından oyun için durabilir mi, hep birlikte göreceğiz…